Mijn 9 jarige volbloed merrie heeft sinds dit weideseizoen last van kleine vliegjes die onder haar buik zitten. Die vliegjes bijten zich vast en late kleine korstjes na. Ze zitten voornamelijk op de kruinen en de plekjes waar ze wat weinig haren heeft. Zie de foto’s:
Hebben jullie tips wat te doen om dit te voorkomen?
Veerust spuiten, werkt heel goed. Wel uitkijken met wondjes/kapotte huid. Eczeemdeken zou ook kunnen helpen
Mungbean
Geplaatst: 05-04-22 17:59
Knutjes inderdaad. Ik wordt er ieder jaar schijt ziek van. Iedere keer de binnenkant van de oren en de buik tot bloedens toe kapot (geen jeuk). Ik moet ze er letterlijk afborstelen want ze houden stevig vast. Voor mij helpt het om een orenetje om te doen en uierzalf op de buik. Dat wordt wel steeds een plakkerig zooitje maar het helpt tenminste. Ooit ook een papje gemaakt met kruidnagel. Dat stonk als de ziekte maar dat hielp ook.
Ze zijn trouwens ook niet ongevaarlijk ivm bloedvergiftiging.
Babootje
Geplaatst: 05-04-22 18:00
O, inderdaad. Op zeker knutjes.
Janneke2
Geplaatst: 05-04-22 18:05
Ik probeer zo veel mogelijk met knoflook, daslook, emmertje water met azijn - en de plekken van voorkeur insmeren met wat vettige olie (zonnebloem oid) met een druppeltje citroenolie.
Daarna komt de zebradeken. Zebra's hebben een mooie streepjespyama om insecten te verwarren.
Veerust en andere insecticide wil ik zo lang mogelijk vermijden. (Ook knutten hoe irritant ze ook zijn, hebben een functie. Het zijn gewasbestuivers. Dat is nuttig. En er zijn in feite al vééél te weinig insecten.)
in de haarwervels zit wat meer blote huid wat die knutjes lekker vinden. smeer er iets plakkerigs op. een olie,huidolie. uierzalf of creme, een speciaal smeersel tegen zomereczeem. flink smeren , elke dag volhouden,dat vinden de vliegjes niet zo fijn.
Art_Ificious
Geplaatst: 05-04-22 21:06
Wat me wel opviel... Ze zitten het liefst op mijn oud paard. Mijn 19 jarige heeft geen enkele op zich zitten, mijn 4 jarige draver wel in mindere mate maar hij is geschoren dus makkelijk voor die vervelende knutten om bij de huid te komen.
Maar bij de oude (die ook deels geschoren is) zitten ze ook op de benen, en die zijn dik behaard. (zie foto enkele posts terug)
ellepel
Geplaatst: 06-04-22 07:37
knutjes komen af op lichaamsgeur en warmte toch? misschien dat die dikke beharing toch meer warmte of geur afgeeft wat zij op pikken?
Art_Ificious
Geplaatst: 06-04-22 10:25
ellepel schreef:
knutjes komen af op lichaamsgeur en warmte toch? misschien dat die dikke beharing toch meer warmte of geur afgeeft wat zij op pikken?
Geen idee eerlijk gezegd. Is de 1ste keer dat ik deze vliegjes zo talrijk heb op de weides. Ik las dat ze graag in vochtige omgeving zijn. In de winter is het hier veel natter geweest dan voorbije winters dus misschien daarmee dat het er zoveel zijn nu.
Ben al blij dat ik geen eczemers heb.
Zilverroosje
Geplaatst: 21-07-23 11:24
Dit zijn geen knutten! Lijkt meer op Banford Fly. Mijn oude Fjord heeft ze ook, helaas…
Een van mijn fjorden heeft ook last gehad van vliegen op zijn buik bij zijn navel ((zit ook weinig haar). Paar jaar geleden ontstond er zelfs een sarcoid-achtig gezwel door de irritatie van de vliegen. De oplossing was een dikke laag groene leem op de aangedane plekken; dat verzacht de huid en houdt de vliegen weg. Zelfs 'de sarcoid' verdween na verloop van tijd.
tienus63
Geplaatst: 21-07-23 12:21
RuthenRoos schreef:
Dit zijn geen knutten! Lijkt meer op Banford Fly. Mijn oude Fjord heeft ze ook, helaas…
Even gegoogelt op Blanford fly. Daar wil je niet door gestoken worden! Lijkt wel op de beren van de akelige sand flies in Nieuw-Zeeland langs de west kust.
https://www.atorka.nl/winkel/happy-skin-buzz-off-spray/ Deze spray werkt hier beter dan de standaard vliegensprays. Is ontwikkeld voor paarden met zomereczeem en houdt muggen/vliegen/dazen echt redelijk weg tijdens bosritten en ik heb ze nu zonder deken op in de wei. Er is ook een verzorgingsspray van maar die hebben we, gelukkig, niet nodig.