Wat als je nooit een antwoord krijgt?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmyJamess

Berichten: 2174
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Wat als je nooit een antwoord krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 22:39

en dus nooit zult weten wat er precies mis is met je pony.
De afgelopen dagen waren voor mij best een emotionele rollercoaster. Ik ging letterlijk van hoopvol, naar wanhoop en weer terug.
minstens 3 dierenartsen die geen idee hebben wat er precies met je pony aan de hand is.
En maar hopen dat hij de nacht doorkomt.

Ik zal zo goed mogelijk proberen de tijdlijn te omschrijven.

Donderdag ochtend was er in eerste instantie nog niets aan de hand. Dusty heeft gewoon zijn brokken gegeten en stond er vrolijk bij. Maar na een tijdje ging het mis en werd ik gebeld door de stalhoudster, het ging niet goed met Dusty. Het is moeilijk uit te leggen wat je dan op dat moment ziet, maar de beschrijving die het er meest op lijkt is dat van een Epileptische aanval. hij begon raar te lopen, had helemaal zijn rug gebold en hield zijn hoofd laag.
Helaas had zij haar telefoon niet bij zich en heeft het dus ook niet kunnen filmen.
Maar zo snel de "aanval" (ik zet aanval tussen aanhalingstekens aan gezien dit de meest passende omschrijving is) gebeurde, duurde de aanval uit eindelijk niet langer dan 1 a 2 minuten.
Na de aanval stond hij heel zwaar te ademen, dit heeft ook best lang aangehouden en kon je dus duidelijk zien dat zijn lichaam een flinke klap had gekregen. Na Dusty even tot rust te laten komen hebben we zijn temperatuur op gemeten: 40.2 graden koorts.
Ik heb gelijk de dierenarts gebeld en die kon er gelukkig heel snel zijn.
Na het verhaal aangehoord te hebben kwam de dierenarts tot de conclusie dat het wel eens een koortsstuip kon zijn geweest. Klonk ook heel logisch gezien zijn hoge koorts. De dierenarts heeft hem toen koortsremmers gegeven.
We hebben hem op stal gezet en moesten alleen zijn temperatuur in de gaten houden. Ook heb ik nog even zijn benen gekoeld op advies van de DA. De volgende ochtend moest ik dan weer bellen om te laten weten of de temperatuur gezakt zou zijn of niet.
Meer dan afwachten konden we dus niet doen. Ik ben toen weer terug gereden naar het werk. Na werk ben ik weer terug naar stal gereden. Toen ik op stal kwam zag ik dat hij heel erg stond te trillen. temperatuur gemeten: 39.1 graden, dus nog steeds flinke koorts. Omdat het mij niet lekker zat toch weer de DA gebeld. Hij gaf aan niet veel te kunnen doen en we toch echt tot de volgende dag moesten afwachten. Dusty kreeg een deken voor de nacht en nu maar hopen dat hij goed de nacht door kwam.

Vrijdag: de volgende ochtend ben ik voor ik naar werk moest eerst langs stal gegaan.
In eerste instantie oogde hij beter. Hij keek helderde uit zijn ogen en was goed alert en hij wou ook lekker van het hooi eten.
Temperatuur gemeten:39.4 graden. Chips, nog steeds flinke koorts. De DA weer gebeld en die zou weer langs komen.
Terwijl we op de dierenarts wachten besloot ik om Dusty even weer in de groep te zetten. Hij stond de hele tijd bij het hek en je merkte dat hij graag terug de groep in wou. En aangezien het nog lekker koel was leek het wel fijn voor hem als hij daar een klein uurtje kon lopen en eten.
En daar ging het gelijk weer mis.
Dusty kreeg weer een "aanval", dit keer stond ik er bij en heb ik het dus ook zelf kunnen zien en kunnen filmen.
Het begin met het raar lopen, alsof hij kreupel was. Dit was dan wel weer anders dan hoe hij op donderdag liep bij zijn eerste "aanval".
https://www.facebook.com/1713085903/videos/3267085330182072/

later stond hij stil, met zijn rug gebold, en zijn hoofd naar beneden en in een schuine houding:
https://www.facebook.com/1713085903/videos/1393164287792385/

Zodra het hij weer rustig was heb ik hem weer uit de groep gehaald.
Je merkte dat zijn lichaam weer een een flinke tik heeft gehad aan de "aanval". Hij heeft na de "aanval" bijna alleen maar gelegen.
Ondanks dat je zag dat hij erg moe was leek het toch weer even beter te gaan.
Maar helaas bleef het daar niet bij.
De eerste aanval was rond 8 uur, nog geen 2 uur later (rond 09.50) kreeg hij zijn 2de aanval.
Omdat hij op dit moment toen hij de aanval kreeg niet liep zag je dus voornamelijk het zelfde als het laatste filmpje hierboven, weer een gebolde rug, hoofd naar beneden en in een schuine houding.
https://www.facebook.com/1713085903/videos/1088807605030315/

https://www.facebook.com/1713085903/videos/379946863754772/

Rond 11 uur was de dierenarts er weer en heb ik hem ook deze filmpjes laten zien.
Hij heeft deze gelijk door gestuurd naar zijn collega's en ze gevraagd er meteen naar te kijken.
Nadat hij even aan de telefoon heeft overlegd met zijn collega's kwamen ze eigenlijk tot de conclusie dat ze niet weten wat deze aanval kan veroorzaken. De Symptomen zijn ook niet logisch. EHV kan het niet zijn want het is geen verlamming. Iets neurologisch lijkt het ook niet te zijn, want waar komt die koorts dan weg? het kan een infectie of onsteking zijn, maar waar komt die "aanval' dan weg? Hersenvlies ontsteking misschien? maar dat past ook niet helemaal in het ziekte beeld.
het klopte gewoon allemaal niet.
Dit keer heeft de dierenarts hem antibiotica gegeven, een middel om zwellingen tegen te gaan (weet de naam niet precies meer) en ontstekkingsremmers.
Ook heb ik bloed laten afnemen op de hoop dat hier iets uitkwam kwa ontstekings waarden. maar helaas in het bloed hebben ze ook niets kunnen vinden.
de rest van de dag heeft hij mondjes maat kleine beetjes gegeten en wederom was het afwachten tot de volgende dag.

Vandaag:
Vanmorgen was ik alweer mooi optijd op stal en ik werd vrolijk begroet door Dusty.
Hij zag er zelfs nog beter uit als de dag ervoor. nog wel sloom en niet helemaal zichzelf. Maar hij was wel mooi alert. Temperatuur 36.9 graden. Yes! eindelijk geen koorts meer, wat was ik blij!
Ook vandaag zou de dierenarts weer langs komen voor een antibiotica spuit. Maar dit keer had ik goede hoop.
wel viel er mij en de stalhoudster een paar dingen op. Zo viel het op dat hij veel plaste, soms een normale plas, maar soms ook maar een heel klein plasje. Maar verder gewoon een goede kleur en hij dronk ook gewoon goed water.
Daarnaast viel het op dat hij soms iet helemaal zuiver liep, alsof hij even zijn balans kwijt is of heel erg stijf is.
Wel leek hij alweer beter te willen eten, en daar waar hij donderdag en vrijdag diarree had, had hij vandaag weer mooie/goede mest.
Aangezien het weekend was, kwam er vandaag een andere dierenarts langs. Ook haar heb ik de filmpjes laten zien en zij heeft Dusty ook helemaal onderzocht. Alles klonk goed, zijn reflectie was goed. Ze kon ook niets geks vinden kwa balans. Alle testen die ze uitvoerde deed hij gewoon goed.
Conclusie: Ook zij had geen idee wat deze aanvallen kon veroorzaken.
De temperatuur was ook nog steeds goed. De medicijnen die hij dus vrijdag heeft gehad lijken te werken. En hij lijkt eindelijk de goede kant op te gaan.
Morgen komt de DA nog 1x langs om nogmaals antibiotica te spuiten.
Ik zit toch te twijfelen om nog een keer bloed te laten afnemen. De DA gaf namelijk aan dat je een infectie niet gelijk in het bloed kan vinden.

Het is zo frustrerend, niet wetend wat hij mankeert.
we hebben echt zitten denken over wat het toch kan zijn. word het getriggerd door bijv. een beweging of stress factor? Nee, ook niet, tenminste niet dat wij kunnen bedenken en vinden.
de aanvallen kwamen op zulke random momenten.
Je wil graag antwoorden, maar nu blijf je eigenlijk in onzekerheid. Want wat als het toch iets neurologisch is? Maar daar zullen dan waarschijnlijk pas achter komen op het moment dat we stoppen met de antibiotica kuur.
Vandaag was al een stap in de goede richting en lijkt het juist de goede kant op te gaan. Maar het zal waarschijnlijk nog een aantal dagen voor hij echt weer beter en de oude is.
Misschien dat er iemand ooit het (soort) zelfde aanval heeft meegemaakt bij zijn of haar paard.
waarschijnlijk zal ik nooit precies weten wat hij precies heeft (gehad).
Morgen zal ik een nieuwe update geven over hoe het met hem gaat.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Wat als je nooit een antwoord krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:50

Met zulke heftige klachten zou ik hem toch echt naar een kliniek brengen, vooral met zulke koortspieken. Daar kunnen ze klokje rond hem in de gaten houden.

marleen_usar

Berichten: 24864
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:55

Inladen en naar een kliniek dat zou ik ook doen, dan krijg je meer duidelijkheid.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:56

Video's kunnen niet worden afgespeeld krijg ik in beeld.

Naar de kliniek brengen zodat ze hem dag en nacht kunnen observeren zou ook mijn keuze zijn.
Vooral omdat het zo ontzettend heftig is en de kans op bij schade ook groot is.

Nergens op z'n lichaam een klein wondje van een beest of teek oid?

Autumnn

Berichten: 8342
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wat als je nooit een antwoord krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:02

Wat lastig maar vooral frustrerend. Je filmpjes doen het bij mij trouwens ook niet.
Ik ben benieuwd naar je update

AmyJamess

Berichten: 2174
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 23:02

Op dit moment is hij stabiel en dus geen reden om hem alsnog naar de kliniek te brengen. Zoals hij nu is (goed te pas, geen koorts meer, geen aanvallen meer) zouden hun nu ook weinig voor hem kunnen doen.
Mocht het zo zijn dat hij weer koorts krijgt of weer achter uit gaat dan is de kliniek voor mij wel de volgende stap.

Daan13 schreef:
Nergens op z'n lichaam een klein wondje van een beest of teek oid?

Niet dat we kunnen zien. Hij heeft ook een dikke wintervacht.

Earth

Berichten: 9011
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:03

Video's doen het idd niet.

Ik dacht dat het een paard of pony zou zijn die al langere tijd wat mankeerde, helemaal binnenstebuiten was gekeerd maar dat de dierenartsen niets vonden. Maar hij is nog niet naar de kliniek geweest dus wacht niet en breng m morgen heen. Mijn eerste ingeving was overigens veel zand in de buik en daardoor een soort pijnaanval ofzo. En een ontsteking in de darmen daardoor bijv. Dat is mijn ingeving, omdat hij heel bol gaat staan, dat is meestal een teken van buikpijn. Dus wat ik zou doen is een rontgenfoto van de buik maken om dat te checken, maar ook nog verder onderzoek laten doen van wat de dierenartsen denken.

Autumnn

Berichten: 8342
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:06

Laatst bijgewerkt door Autumnn op 26-03-22 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18792
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wat als je nooit een antwoord krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:08

PSSM?

Hoewel ik nog nooit gehoord heb dat het zo lang duurt.

Hevonen

Berichten: 5758
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wat als je nooit een antwoord krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 00:07

Helaas kan ik de filmpjes niet zien. Jouw verhaal doet wel een belletje rinkelen, volgens mij was er een bokker met een paard met iets dat hieraan deed denkene, afgaande op jouw beschrijving

Eapy

Berichten: 1821
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wat als je nooit een antwoord krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 00:44

Ach de arme schat. Heel veel sterkte en beterschap, hopelijk hebben jullie snel duidelijkheid!

moonfish13
Berichten: 18382
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 01:28

Ik kan de filmpjes ook niet zien, maar jemig dat is eng!!! -O-
Duimen dat de antibiotica werkt, arm ding. :(:)

littleroosie

Berichten: 6099
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Wat als je nooit een antwoord krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 02:49

Ik hoop dat het nu nog steeds goed met hem gaat. Ik zou hem zeker laten controleren op blaasontsteking.

lobkewikjem

Berichten: 258
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 03:14

(Esdoorn)vergiftiging ook uitgesloten? Bij een kleine hoeveelheid kunnen ze er ook aanvallen en koortspieken van krijgen.


Gelukkig gaat het nu wat beter!

snorkel1986

Berichten: 3168
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Wat als je nooit een antwoord krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 03:49

Wat voor omheining hebben jullie.. ? Maar ik kan de filmpjes ook niet zien... dus moet het doen met je verhaal

Shalimar

Berichten: 1547
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Wat als je nooit een antwoord krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 08:51

Ik moest ook even denken aan het topic van de robinia palen. Vergiftiging, misschien ook wel iets anders zoals esdoorn. Het begon na de maaltijd toch? Misschien daar nog eens naar kijken en die röntgenfoto tbv zand zou ik ook geen verkeerd idee vinden. Fijn dat hij opknapt!

Koekie73

Berichten: 2864
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Wat als je nooit een antwoord krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:07

Hoi TS,

wat akelig. Wat moet je je ongerust voelen.
Met deze symptomen zou ik hem toch opladen naar de kliniek. Goed dat je filmpjes hebt, ik kan ze helaas niet zien.
Je woont in Hengelo (ov), ik kan je aanraden om naar Den Ham te gaan en Sjoerd Frietman mee te laten kijken. Een zeer kundige DA, maar vooral ook een DA die verder zoekt en meedenkt.

Overigens moet ik net als bakkers hierboven ook aan vergiftiging denken. Heb je iets van esdoorn of idd robinia palen in de buurt?

juval

Berichten: 13784
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:14

Veel sterkte, ik hoop dat je paard zich gauw weer beter voelt!!

Ik heb ooit een paard gehad met afwijkende kleur urine gehad, die bleek last van bloedwormen te hebben.

Elisa2

Berichten: 40375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat als je nooit een antwoord krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:58

Ik kan de filmpjes ook niet zien, maar als de antibiotica werkt dan kan het toch haast niet iets neurologisch zijn?

Wat voor een ras is het dier en hoe oud is hij? sowieso houdt je hem goed in de gaten..hoewel de kliniek mij ook een goede bestemming lijkt kan ik me ook voorstellen dat je hem niet durft te vervoeren met die aanvallen omdat je niet weet wat de trigger is.

Ik wens jullie in ieder geval veel sterkte en hoop dat je er achter komt wat het is en het goed te behandelen is. (mocht dat nodig zijn)

criollo_yess

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Wat als je nooit een antwoord krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:18

Misschien iets van vergiftiging. Heeft hij lopen knagen aan de omheining, iets in het ruwvoer, voorbijgangers die iets in het land hebben gegooid?

AmyJamess

Berichten: 2174
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 20:55

Bedankt voor de lieve reacties.
Ik zal op het een ander nog even proberen te reageren.
Iemand had het over zand. Wij zijn pas geleden verhuisd naar een andere stal juist vanwege het zand.
Op de oude stal kreeg hij niet voldoende hooi waardoor hij bleef grazen op het veelste korte gras en dus veel zand binnen kreeg.
In januari is hij hiervoor ook al behandeld door de dieren arts. Hij heeft hem via een sonde in de neus 2x behandeld met erg plakkerig spul. En hij krijgt elke maand standaard zijn zandkuur.
in januari heeft de dierenarts toen nog mest mee genomen voor onderzoek en ongeveer 5 weken geleden heb ik ook nog eens mest onderzoek laten doen voor we naar de nieuwe stal gingen verhuizen. Hier is beide keren dus niets meer uit gekomen.
Nu heeft hij dus beschikking tot onbeperkt hooi, en wij zien hem ook duidelijk heel goed hooi eten.

Vergiftiging hebben wij inderdaad ook aan zitten denken. Maar dan zouden meerdere paarden ziek moeten zijn en in ieder geval iets van koorts moeten hebben. Maar het is echt alleen mijn pony die ziek is.
zoals ik al zei, de symptomen wat hij laat ziet klopt gewoon elke keer niet met wat je bij het ziekte beeld verwacht.
en een update van vandaag:
ook vandaag had hij een mooie temperatuur 37.2 en hij was alweer een stuk brutaler dan gister. Gelukkig ook geen aanvallen meer. Wel vind ik hem soms nog wat onzuiver lopen en heeft soms dat hij eventjes zijn evenwicht verliest. De medicijnen doen wel goed hun werk. We vermoeden dat er waarschijnlijk toch ergens iets van een infectie of dergelijk heeft gezeten.
Je merkt wel aan hem dat zijn lichaam nog aan het herstellen is en een flinke klap heeft gehad na die aanvallen, na een uurtje grazen was hij blij op stal te staan en viel al zowaar in slaap.

voor de genen die de video's nog willen zien. ik heb ze geupload op youtube, hopelijk kunnen jullie ze nu zien.
de 2de aanval:
https://youtube.com/shorts/bBX_kR7i8JU?feature=share
https://youtube.com/shorts/AAI7JsROs1A?feature=share

en de 3de aanval:
https://youtube.com/shorts/WebhSu1VIu8?feature=share
https://youtube.com/shorts/nOnUeP04SHw?feature=share

snorkel1986

Berichten: 3168
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:44

Ergens doet het mij denken aan hersenvlies ontsteking.... koorts gammel op de benen draaien na 1 kant Hooft scheef houden..


Kon nu je filmpjes wel zien

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Wat als je nooit een antwoord krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:52

Ik kon je filmpjes nu ook zien en het lijkt neurologisch.

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:59

Ik noem enkel even de dingen op die zo snel in mijn hoofd opkomen, maar is er misschien al gedacht aan EPM, CVM of wobblers?

Hopelijk vind je snel uit wat het is en hopelijk blijft het ook oké gaan met hem!

MariekeS_

Berichten: 4729
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wat als je nooit een antwoord krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 23:03

Er was vorig jaar dacht ik ook een bokker met een paard dat het hoofd ineens zo laag hield...met beelden in de stal.
Ik weet niet meer wie of wat voor paard, maar dat was net zo'n mysterie.. misschien weet iemand anders het?

Sterkte in ieder geval! Vreselijk als het zo op/af gaat maar dit ziet er inderdaad niet lekker uit...