Melanomen bij lusitano's

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mustang_M

Berichten: 5
Geregistreerd: 21-04-21
Woonplaats: Bocholt

Melanomen bij lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 12:55

Beste paardenvrienden,

Ik stuitte op een bericht van de bit over melanomen bij paarden.
Ik schrok hier erg van omdat ik namelijk zelf van plan ben mijn quarter te dekken met een lusitano.
Is er iemand die mij hierin kan adviseren?
Ik hoorde over Ice Cream uit Limburg die ook schimmel is en dus melanomen heeft.
Ook in de sport (dressuur) schijnt het voor te komen. Er schijnt in het noorden zelfs een hele stal van een fokkende dressuur amazone vol te zitten met melanomen. Voornamelijk onder de schimmels en cremello paarden. En daarom baart dit mij ook zorgen mbt mijn eigen plan van fokken. Ik zou dit zelf heel graag willen voorkomen. De kleur van het paard vind ik dan niet eens belangrijk. Het gaat me vooral om de gezondheid en welzijn van het paard als ik fok.
Ik hoor graag of iemand meer duidelijkheid kan bieden hierin.

Neem alsjeblieft contact op en alvast bedankt!!

Jessix

Berichten: 16605
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Melanomen bij lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:58

Heeft niet zo zeer met Lusitano te maken maar met de kleur schimmel. Dat gen is er gevoeliger voor. Aangezien veel Lusitanos schimmel zijn komt het ook regelmatig voor.

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:02

Melanomen zijn gelinkt aan roze huid in combi met erfelijkheidsfactor (deels ook hoe snel ze ontwikkelen bij een paard). Geen schimmels dus om mee te dekken, want daar kan een schimmel veulen uit komen. Enkel cremello (dus geen schimmelfactor daar overheen) heeft dat risico niet, want cremello is 2x verdunning waarvan er maar 1 wordt doorgegeven (mits de andere ouder geen verdunningsfactor heeft en dat weet je, want die is altijd zichtbaar).
Simpelste is kijken naar de kleur van de hengst op dit punt en bij verdunningen, etc. vragen naar test op kleurgenen (naast de andere ongewenste genen qua gezondheid waar je uitsluitsel van wil hebben en je merrie dus op getest is).

Mustang_M

Berichten: 5
Geregistreerd: 21-04-21
Woonplaats: Bocholt

Re: Melanomen bij lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 14:25

Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Ik begrijp wat jullie bedoelen
Weten jullie een lusitano denkhengst die vrij is van melanomen die jullie zouden aanraden?

Storm

Berichten: 20932
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Melanomen bij lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:35

Ik zou eerst naar je merrie laten kijken en welke hengst daar bij past. Kleur is veel minder belangrijk dan een correct paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:43

Mustang_M schreef:
Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Ik begrijp wat jullie bedoelen
Weten jullie een lusitano denkhengst die vrij is van melanomen die jullie zouden aanraden?

Dat maakt niks uit als jij een schimmel veulen krijgt heeft die dan nog net zoveel kans op melanomen.

Ik zou niet op kleur fokken maar een paard die erbij past.

Mustang_M

Berichten: 5
Geregistreerd: 21-04-21
Woonplaats: Bocholt

Re: Melanomen bij lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 15:21

Lieve paarden vrienden
Bedankt voor het meedenken
ik zoek inderdaad geen specifieke uitkomst qua kleur, maar ben opzoek naar een lusitano dekhengst die voldoet aan gezondheid en melanoom vrij is. Daarnaast natuurlijk ook een lief/leuk karakter.

Het zou top zijn als jullie tips hebben voor een dekhengst die hieraan voldoet. zoals gezegd heb ik zelf gezocht en ben ik op de eerder genoemde hengsten uitgekomen die helaas volledig onder de melanomen zaten.

Ik hoor het graag!

mooney

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 15:51

Mustang_M schreef:
Lieve paarden vrienden
Bedankt voor het meedenken
ik zoek inderdaad geen specifieke uitkomst qua kleur, maar ben opzoek naar een lusitano dekhengst die voldoet aan gezondheid en melanoom vrij is. Daarnaast natuurlijk ook een lief/leuk karakter.

Het zou top zijn als jullie tips hebben voor een dekhengst die hieraan voldoet. zoals gezegd heb ik zelf gezocht en ben ik op de eerder genoemde hengsten uitgekomen die helaas volledig onder de melanomen zaten.

Ik hoor het graag!

Niet zoeken op melanomen, gewoon het schimmelgen vermijden. Ook schimmels zonder of met inwendige melanomen zullen hetzelfde risico vererven als de schimmel die zichtbare melanomen heeft.

Jessix

Berichten: 16605
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:26

Mustang_M schreef:
Lieve paarden vrienden
Bedankt voor het meedenken
ik zoek inderdaad geen specifieke uitkomst qua kleur, maar ben opzoek naar een lusitano dekhengst die voldoet aan gezondheid en melanoom vrij is. Daarnaast natuurlijk ook een lief/leuk karakter.

Het zou top zijn als jullie tips hebben voor een dekhengst die hieraan voldoet. zoals gezegd heb ik zelf gezocht en ben ik op de eerder genoemde hengsten uitgekomen die helaas volledig onder de melanomen zaten.

Ik hoor het graag!


Alle Lusitanos zonder schimmelgen kun je dus gebruiken. :)
En Lusitanos kun je ook vervangen door paarden, want nogmaals het gaat om het gen niet om het ras. (andere rassen met de schimmelkleur kunnen het dus ook hebben) Niet elke schimmel zal het krijgen, maar zij hebben wel een groter risico. Dan heeft de een ook maar een enkele bult en zit de andere op oudere leeftijd helemaal onder. Wil je dat vermijden kies dan een andere kleur.

Daphneeeej

Berichten: 3016
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:40

Wat al vaker gezegt is… de schimmelkleur is eigenlijk mutatie van genen waardoor er een verstoorde pigmentatie is. Een dier verliest zijn pigment van het haar maar heeft hierdoor een hyperactiviteit van pigmentcellen in de huid. Daarom hebben schimmels vaak een diepzwarte huid door pigmentcellen/melanocyten. Melanomen ontstaan door de overactiviteit van die cellen, de cellen delen zich sneller waardoor er ophopingen ontstaan wat dus de melanomen zijn. Soms als die open gaan komt er ook zwarte prut uit.
Ik heb een Lusitano gehad die helemaal onder de melanomen heeft gezeten, is 2 keer ervoor ook geopereerd. Heeft mij wel doen inzien dat ik nooit meer een schimmel paard wil. Ze hebben 80% kans op melanomen, in meer of mindere maten. Je moet dan geluk hebben dat ze maar weinig krijgen en er oud mee worden. De mijne is nu ingeslapen dit jaar met 16 jaar. Opersties die hij had gehad waren wel heel succesvol. Melanomen zijn er niet harder van terug wezen groeien oid.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Melanomen bij lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:40

En om het nog ingewikkelder te maken, melanomen komen óók voor bij niet-schimmels. En vaak ontstaan die melanomen op jongere leeftijd en zijn ze agressiever dan de melanomen bij schimmels (die vaak jarenlang aanwezig kunnen zijn zonder problemen, en vaak ook pas op latere leeftijd ontstaan)

Oftewel, ook een gekleurde hengst als vader kiezen maakt het risico op melanomen niet nul. Ongeacht ras trouwens, melanomen komen bij ieder ras voor en ook bij gekleurde paarden van elk ras. Net als sarcoiden (een ander soort huidtumor, die meestal goedaardiger is dan melanomen).

troi
Berichten: 17076
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:12

Leuke combinatie, geeft een azteca.

Idd vooral kijken naar hengsten die niet schimmel zijn. En natuurlijk verder bij je merrie passen. Ik weet dat ultramar vader is van een aantal azteca's https://m.facebook.com/ultramar131/

Geen idee of hij ook bij jouw merrie past natuurlijk