Paard blijft zand binnen krijgen

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Union_Bolero

Berichten: 93
Geregistreerd: 19-02-21

Paard blijft zand binnen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 17:24

Hoi Bokkers,

Ik denk dat een aantal het probleem wel kennen, mijn paard krijgt zand binnen. Hij krijgt het zand binnen doordat de weides te schraal zijn en hij de laatste sprietjes probeert te pakken. Ik heb van alles geprobeerd. Hij heeft al een lange tijd een graasmasker op (al sinds Juli 2021), maar nu begint hij door het graasmasker heen toch zand binnen te krijgen. Ik heb ook geprobeerd hem bij te voeren, maar onder het motto van "gras is lekkerder" negeert hij het hooi en gaat hij verder aan het gras (welk gras?!). Hij krijgt tegen het zand soms psylliumzaadjes als kuur, maar dit mag ook niet standaard worden gegeven. Hij eet niet bewust zand, maar er komt telkens wat mee op het moment dat hij een grasspriet uit de grond trekt.

Het is enorm frustrerend, want wil echt niet dat hij er weer koliek van krijgt. Mijn opties zijn redelijk op. Had al gevraagd aan het gras of het even door wilde groeien, maar daar reageerde het niet op ;)

Tips? Ervaringen?

Kidde
Berichten: 3549
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:50

Ik ben bang dat er geen andere optie is dan je paard van het korte gras afhalen... Kan je paard ook in een paddock staan? Wel natuurlijk met hooi op een plek waar geen zand bij kan komen.

Voor in de toekomst kan je wellicht strookbegrazing toepassen, zodat het gras de tijd heeft om bij te komen

MarliesV

Berichten: 15337
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard blijft zand binnen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:52

Paard van het gras af en op de paddock als je gras niet groeit. En dan natuurlijk hooi voeren op de paddock. Of een stuk van je weide af zetten en kapot laten lopen (dus geen gras te plukken) en dan daar hooi bijvoeren.

Union_Bolero

Berichten: 93
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 18:32

Kidde schreef:
Ik ben bang dat er geen andere optie is dan je paard van het korte gras afhalen... Kan je paard ook in een paddock staan? Wel natuurlijk met hooi op een plek waar geen zand bij kan komen.

Voor in de toekomst kan je wellicht strookbegrazing toepassen, zodat het gras de tijd heeft om bij te komen


We hebben die wel maar erg klein. Hij staat op een pensionstal dus kan zelf aan weidemanagement niks doen. Strookbegrazing zou een top optie zijn, maar dat behoort jammer genoeg niet tot de mogelijke opties... Paarden staan het hele jaar door op die weides, dus veel keuze is er niet.

Hannanas
Berichten: 13164
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard blijft zand binnen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:47

Staat hij snachts op stal?
Zo ja, misschien helpt het om hem in de ochtend voor hij de wei op gaat flink te voeren dmv bijv hartig compact gras of iets als een fibrebeet en daar dan gerust een aantal kilo’s drooggewogen van.

Union_Bolero

Berichten: 93
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 18:51

Hannanas schreef:
Staat hij snachts op stal?
Zo ja, misschien helpt het om hem in de ochtend voor hij de wei op gaat flink te voeren dmv bijv hartig compact gras of iets als een fibrebeet en daar dan gerust een aantal kilo’s drooggewogen van.


Hij staat op stal ja! Hij krijgt nu inderdaad van mij ook flink wat ruwvoer voor hij naar buiten gaat, en tussendoor haal ik hem eraf voor een emmer fibrebeet. Moet alleen uitkijken bij hem wat hij wel en niet goed opneemt, kan wegens zijn verleden niet teveel achter elkaar voeren. Het beste blijft in porties over de dag. Alleen in de zomer staan ze hele dagen buiten, en bijvoeren negeert hij door de vele indrukken dus vervelend.....