Wanneer zou een pony bevangen staan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Wanneer zou een pony bevangen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 12:17

Er staat hier sinds deze winter een leuke kinderpony.
Enige nadeel, ze is vroeger bevangen geweest.

Nu bouw ik deze week stilletjes wat weidegang op, en dit lijkt allemaal prima te gaan, alleen stelde ik mezelf de vraag(waar ik dus geen antwoord op had), stel, het is plots te veel, te rijk, te fructaanvol,…. Wanneer zou dit zich dan uiten?

Is dat bv vandaag enkele uurtjes en te veel en morgen tekenen van bevangenheid? Of kan dat bv deze week perfect lijken en volgende week bevangen door deze week?(als het volgende week terug kouder wordt met mss nachtvorst, gaat ze terug helemaal van de wei, nu is het zo mooi weer dat ze in de namiddag enkele uurtjes ondertussen op de wei mag)

Iemand enig idee?

Kinke

Re: Wanneer zou een pony bevangen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:20

tja, als we dat zouden kunnen voorspellen....
Gewoon geen enkel risico nemen. Hou de fructaanindex in de gaten, lees je in over hoe het werkt met tructaan opbouw.
Die van mij gaat nu echt de wei niet op, zonnig maar 's nachts koud en bovendien is het hartstikke droog. Alles wat je precies niet wilt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:20

Hier staat nog niet veel gras. Wel uitkijken ermee en meer beweging geven kan ook bevangenheid voorkomen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:28

Ik zie het zelf als een emmer die op een gegeven moment over loopt. En als dat gebeurt dan ben je te laat. Het kan lang goed gaan, maar dan op een dag heb je toch opeens een bevangen pony staan.

Mijn shet mocht toen ze nog leefde hooguit een kwartiertje gras eten als ik de stal uitmestte. Dat is jaren goed gegaan, maar uiteindelijk stond ze toch weer bevangen. Ze had ook ppid en later kwam ik erachter dat mensen eten over het hek gooide toen ik aardappelschillen zag liggen. Dus waar is ze dan bevangen door geraakt? Het beetje gras, meer op de verharding lopen omdat het winter was, het overige voer dat ze schijnbaar van voorbijgangers kreeg?

Mijn welsh is 12 jaar geleden licht bevangen geweest. Die mag van mij wat langer op het gras als de omstandigheden zijn. Bij haar houd ik max 2 uur aan en bij twijfel dus niet. Maar zij moet echt wat aankomen. Zij kan het gras beter verdragen dan de shet.

Ik voel wel dagelijks aan de manenkam. Zodra die harder aanvoelt gaat ze een aantal dagen de wei niet op. Tot nu toe gaat dit al dik 10 jaar goed. Toch kan ze op een dag opeens bevangen staan. Dus dat is de afweging die je moet maken.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:29

Goede graadmeter is het voelen van pulsaties in de koot (hartslag voelen in de koot). Dat zou ik elke dag even voelen als ze vd wei afkomt, voel je pulsaties, weet je dat je paar stappen terug moet doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:32

neetoch schreef:
Goede graadmeter is het voelen van pulsaties in de koot (hartslag voelen in de koot). Dat zou ik elke dag even voelen als ze vd wei afkomt, voel je pulsaties, weet je dat je paar stappen terug moet doen.

Ben je dan niet al teveel stappen te ver gegaan? Pulsatir is al een teken van een probleem. Als je die voelt, zijn ze al zo goed als bevangen toch?

Het is heel lastig. Idd dat emmertje dat opeens over loopt zoals hierboven n werd genoemd. Daarbij is nu opbouwen van gras erg linkt naar mijn idee: koude nachten, veel zon overdag, en weinig regenval... Allemaal ingrediënten voor hoge fructaan gehalten.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:44

Tancreda4 schreef:
neetoch schreef:

Ben je dan niet al teveel stappen te ver gegaan? Pulsatir is al een teken van een probleem. Als je die voelt, zijn ze al zo goed als bevangen toch?

Het is heel lastig. Idd dat emmertje dat opeens over loopt zoals hierboven n werd genoemd. Daarbij is nu opbouwen van gras erg linkt naar mijn idee: koude nachten, veel zon overdag, en weinig regenval... Allemaal ingrediënten voor hoge fructaan gehalten.

Ja kan , maar hoeft niet altijd. Ik vind het in ieder geval een betere graadmeter dan naar harde manenkam en slecht / op eieren gaan lopen kijken bijvoorbeeld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:14

harde manenkam hebben ze hier eerder dan pulsaties. Pulsaties nooit, gelukkig.
Dus harde manenkam is bij mij echt een groot alarm!

Wanneer bevangen, als het emmertje overloopt, wanneer is dat: was het maar zo gemakkelijk. :)
Mijn ruin werd bevangen in de winter, toen alles bevroren was. Hij loopt 365 dagen per jaar op gras dus je zou denken die is wel wat gewend.
Bij hem was het dus het enorme fructaan gehalte met de vorstdagen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:41

Helaas valt er weinig te voorspellen. Je kan het nog zo goed op orde hebben , kan maanden goed gaan en ineens mis.
Mijn pony mag helemaal niet meer op gras. Is nu regelmatig bevangen geweest.
Hij wordt heel stabiel gehouden. Dagelijks zelfde hoeveelheid hooi, geen kuil of voordelig, klein beetje slobber.
En alsnog was hij afgelopen winter bevangen. Volgens dierenarts en hoefsmid kan je het nog zo stabiel houden maar klein iets kan al zorgen voor een kanteling.
In geval van mijn pony was het de kou. Buiten gestaan op bevroren grond, bloedvaatjes gaan dan samentrekken met pijn enz als gevolg.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:41

"Als het te laat is"

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:42

En de harde bodem kan ook invloed gehad hebben. Dat is het lastige. Er zijn zoveel zaken die invloed hebben op hoefbevangenheid, stress, hormonen, voeding, beweging, overbelasting etc etc. Soms kun je niet een aanleiding aanwijzen maar zijn het meerdere kleine factoren bij elkaar die het triggeren

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:43

Wij doen aan strookbegrazing en beginnen met een half uur per dag de 1e week. Bevangen dan ben je te laat,is niet goed te zeggen hoe je dat kan tegen gaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:46

En ik begrijp niet waarom je bij een pony met neiging tot hoefbevangenheid, in dit jaargetijde zo nodig weidegang wil opbouwen, zoals ik hierboven zei, als hij bevangen staat en je dus symptomen ziet ben je te laat.

NienkeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:16

Bij mijn pony is de manenkam ook een erg goede indicator. Daarnaast let ik tijdens de opbouw extra op veel beweging en de supplementen waarvan ik het idee heb dat ze bij haar ondersteunend werken (oa glucobalance).