KPU/slechte darmflora en hooikeuze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dinniej

KPU/slechte darmflora en hooikeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-22 10:45

Goedemorgen, sinds een aantal weken verdenk ik mijn paard van KPU/een hele beroerde darmflora. Ik heb de uitslag nog niet, maar gezien haar geschiedenis zou het heel logisch zijn. Morgen doe ik een test en dan krijg ik na een paar weken de uitslag, maar ondertussen ben ik me aan het orienteren op een duurzame oplossing.

Op dit moment staat mijn paard op voordrooghooi, maar waarschijnlijk wordt haar darmflora daar eerder slechter dan beter van. Ik wil dus over op goed normaal hooi, maar dat brengt logistieke uitdagingen met zich mee (geen opslagplaats). Nu ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn bij darmfloraproblemen/KPU en hooi. Er zijn ook wat leveranciers te vinden die gewoon hooi in plastic verkopen (hoger gehalte droge stof dus minder fermentatie), maar is dat voldoende of helpt het beetje fermentatie dat er wel plaatsvindt alsnog de darmflora om zeep? En hebben jullie evt creatieve oplossingen voor het opslaan van onverpakt hooi als daar geen ruimte voor is?

Doei.

Hilary

Re: KPU/slechte darmflora en hooikeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:08

Mijn paard (geen KPU) reageert ook op “het was heel droog toen het in het plastic ging”-voordroog. Iets uit plastic is voor hem dus een no go.

Opslag: aanhangertje met huif kopen of een oude trailer en het daarin opslaan?

Oy with the poodles, already

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:20

Ik heb mn hooi gewoon op pallets onder een zeil, gaat prima..

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-22 14:10

Hilary schreef:
Mijn paard (geen KPU) reageert ook op “het was heel droog toen het in het plastic ging”-voordroog. Iets uit plastic is voor hem dus een no go.

Opslag: aanhangertje met huif kopen of een oude trailer en het daarin opslaan?

Thanks, goed om te weten.

Mijn paard staat in een kudde van 5 en we voeren momenteel 100/120 kg per 2.5 dag. Ik vrees dat een trailer dan geen zoden aan de dijk zet.

Doei.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-22 14:11

Humpiedumpie schreef:
Ik heb mn hooi gewoon op pallets onder een zeil, gaat prima..

Dank, dat is een makkelijk uit te voeren idee. Hoe lang bewaar jij het onder het zeil?

Doei.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 15:16

Oh ik dacht dat het om 1 paard ging :')

Zeecontainer?

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-22 17:05

Haha het gaat ook om 1 (Mijn) paard die ik verdenk van KPU, maar apart zetten is geen optie dus de hele kudde zal op hetzelfde hooi moeten.

Zeecontainer is ook een goede, ik ga eens vragen of dat mag.

Doei.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:18

Haha, ik dacht dat je bedoelde dat je 1 paard moest voeren, maar ik snap dat het met een hele kudde niet te doen is om een aanhangertje te gebruiken.
Wij maken hooi nat voor de hele kudde, terwijl ze niet allemaal astma hebben. Dat hebben we ook iets grootser aangepakt, want zoals ik het vroeger voor 1 pony’tje deed (speciekuip) ga je met 40 kg hooi per dag ook niet redden.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:03

Geen idee hoe je het hooi op kan slaan maar wel ervaring met kpu. Mijn paard moest echt onverpakt hooi krijgen. Hij is van de hele behandeling in ieder geval goed opgeknapt. Hij had een stofallergie en kon absoluut niet meer op stro en droog hooi. Hij heeft bijna een jaar op equibedding gestaan maar staat nu weer op stro, voor de zekerheid nog wel nat hooi maar niet geweekt alleen de slang er even over. De kale plekken die hij al 5 jaar had daar staat weer haar op. En de spanning die hij af en toe op stal kon hebben is ook zo goed als weg. Als je hem met spanning naar de wei ging brengen ging hij altijd recht omhoog aan de hand, hij is 1,76 dus daar wordt je niet vrolijk van. Dat doet hij ook niet meer. Dus al met al ben ik er erg blij mee.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:05

Darmproblemen en gewoon droog hooi, niks geen andere soorten hooi. Pas ook op met suikerrijk voer en groeispurten op de weide met deze regen...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie