Gesprongen melanoom

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nowidi
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-02-19

Gesprongen melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 17:41

Ik ben op zoek naar verschillende ervaringen hierin.
Mijn ruin is 23jaar en is mijn allerbeste maatje.
Hij heeft al jaren melanomen onder zijn staart en rond de anus zonder problemen. Echter zijn die gesprongen, komt er veel vieze zwarte vuiligheid uit en is het een lelijke wonde.
Aangezien hij zich moeilijk laat verzorgen staat hij nu bij de dierenarts die hem ook op ontstekkingsremmers en antibiotica heeft gezet.
Ik heb advies gewonnen bij equitom, die zou kunnen opereren indien de eerste zwelling wat weg is. Ze spreken over 4000 euro waar nog extra onvoorziene kosten kunnen bijkomen.
De kosten van de dierenarts om de zwelling hopelijk weg te krijgen en hem te verzorgen komen op 1200 euro.

Ik ga op een serieus bedrag uitkomen voor een eventuele operatie zonder enige garantie.

Wie heeft dit al meegemaakt? Stoppen die melanomen met lekken? Gaat hij pijn blijven hebben? Gaat de operatie een uitkomst zijn?

Ik ben zo verdrietig :(

siskeh
Berichten: 8686
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 18:00

Poeh, heel eerlijk, als het dier misschien 10 jaar jonger was geweest zou ik het overwegen, misschien.
Maar met deze leeftijd niet.. ik zou goed overleggen met de dierenarts wat nog humaan is.
Melanomen zitten waarschijnlijk ook in zijn lijf, hoeveel jaar denk je dat hij nog kan leven als hij wél goed door de operatie komt? Dat zou voor mij de vraag zijn.

Femek2902

Berichten: 1324
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 18:08

Wat een vervelende situatie! Heb je foto's? (Mag ook via pb, want ze zullen wel goor zijn)

Mijn pony heeft afgelopen najaar ook een gesprongen melanoom gehad die is verwijderd. Helaas is de ene melanoom de andere niet, dus zegt dat proces heel weinig over die van jou. Bij mijn pony is die wond snel en zonder problemen genezen, terwijl het vlak naast de anus zat. Hierbij moet ik zeggen dat mijn pony een schatje was bij het schoonmaken, hij heeft vrijwel niet geprotesteerd. (En wij hebben hem omgekocht met appels :Y) )
Ik heb het idee dat de andere melanomen wat gegroeid zijn na de operatie. Wij zijn nu nog aan het klooien met een dikke koker en dikke lymfeklieren tussen zijn achterbenen, waarschijnlijk door de melanomen. Dit gaat waarschijnlijk ook niet meer goedkomen. Mijn pony is nu trouwens 17. De 20 halen lijkt wel behoorlijk buiten bereik.

De geknapte melanoom is eerder ook weleens stuk gegaan of een beetje gescheurt, dat ging vrij snel weg. Ik zou er waarschijnlijk niet voor kiezen om het niet te behandelen, omdat ik merkte dat de open melanoom wel irriteerde/pijnlijk was. Ik zou wel een second opinion vragen voordat ik zou beginnen met opereren, wellicht kijkt een andere kliniek er anders tegenaan. Ik ben met mijn pony in Emmeloord geweest.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gesprongen melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 18:23

Onder de staart/op de staartwortel is heel moeilijk zo niet onmogelijk te opereren omdat er geen huid over is om de wond te sluiten.

Zitten de gesprongen melanomen echt op het deel onder de staart waar het bot vlak onder ligt, dan is de enige optie eigenlijk het amputeren van de staart.

Gesprongen melanomen rond de anus kunnen meestal makkelijker geopereerd worden.

Ik heb zelf een al oudere schimmel met melanomen laten opereren voordat ze open gingen, ook nog chemotherapie laten doen (dat is mogelijk en geeft een redelijk resultaat qua remming van de groei) en die hele behandeling was (inclusief 2 x 3 dagen isolatie op de kliniek na de chemokuren) iets van 2500 euro.

Mijn paard heeft daarna nog 5 jaar geleefd en is overleden aan een geknapt bloedvat waar naar alle waarschijnlijkheid een melanoom een zwakke plek in had veroorzaakt. Hij was in 5 minuten weg.

Nowidi
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 19:29

siskeh schreef:
Poeh, heel eerlijk, als het dier misschien 10 jaar jonger was geweest zou ik het overwegen, misschien.
Maar met deze leeftijd niet.. ik zou goed overleggen met de dierenarts wat nog humaan is.
Melanomen zitten waarschijnlijk ook in zijn lijf, hoeveel jaar denk je dat hij nog kan leven als hij wél goed door de operatie komt? Dat zou voor mij de vraag zijn.



Dat is idd ook voor mij de vraag.. we weten niet hoe ver het uitgezaaid zit. Nu is hij pijnvrij omdat de dierenarts hem verzorgd en goed opgevolgd. Ik ging het 10 dagen geven om te zien hoe de wondes zich ontwikkelen en/of hij nog een pijnvrij leven zou kunnen hebben zonder operatie..

Earth

Berichten: 8298
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Gesprongen melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 19:41

Eerlijk? Ik zou het niet doen. Ik vind hem te oud en inderdaad de kans dat het in zijn lijf zit is natuurlijk ook wel aanwezig. Wel heel erg balen hoor, maar als het pijnlijk blijft en de melanomen blijven bestaan, dan moet je je afvragen hoever je wil gaan...

pateeke
Berichten: 2353
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Gesprongen melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 20:00

Ik heb het niet meegemaakt met mijn paard, maar met mijn hond. Die had een lymfocyt die op zeker moment gesprongen is. Er kwam behoorlijk wat bloed uit. Die tumor is weggehaald maar het was dus ook niet geweten of er uitzaaiingen waren. Het gaat bovendien om een al wat oudere hond met een waslijst aan medische issues. Twee weken terug, klein half jaar nadat de tumor weggehaald is, werd hij plots heel slecht (ademhalingsmoeilijkheden, niet meer eten, niet meer mee naar buiten willen, moeite met staan,…). Afspraak voor foto’s van zijn borstkas om te kijken of er uitzaaiingen waren in de longen werd gemaakt enkele dagen later. Lang verhaal kort: op weg naar de dierenarts is hij gestorven. Wellicht uitzaaiingen naar de longen. Hoe dan ook als dat was wat er uit de foto’s kwam, had ik hem ook laten inslapen en niet meer laten behandelen. Net omdat ik mijn hond graag zag. Ik had hem graag de lijdensweg bespaard…
Moest mijn paard nu zoiets hebben (hij is een aantal jaar ouder dan die van jou), dan zou ik persoonlijk kiezen voor inslapen omdat ik echt niet nog eens een van mijn dieren zo wil laten afzien. Maar goed, dat is wat ik zou doen, gebaseerd op mijn ervaringen natuurlijk….

Ragdollcat
Berichten: 14700
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 20:38

Zit het niet ook inwendig?
Meestal is dat er ook inwendig.

Eerlijk gezegd zou ik het niet meer aandoen op deze leeftijd van 23 jaar! Hoe moeilijk ook. Ik kijk in de eerste plaats naar het welzijn van paard of dier.

Laten we hopen dat het bij jouw paard niet zo erg is.
Sterkte en succes!
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-03-22 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Berichten: 19893
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Gesprongen melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 20:43

Ik heb een merrie gehad die melanomen aan haar vulva had. Die zijn ook geknapt met alle ellende van dien. De dierenarts ging er vrij zeker van uit dat er binnen in haar ook melanomen zouden zitten. Wij hebben niet verder gedokterd en moesten haar helaas laten gaan hierdoor. Ze was 24.

Nowidi
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 21:05

Muronia schreef:
Ik heb een merrie gehad die melanomen aan haar vulva had. Die zijn ook geknapt met alle ellende van dien. De dierenarts ging er vrij zeker van uit dat er binnen in haar ook melanomen zouden zitten. Wij hebben niet verder gedokterd en moesten haar helaas laten gaan hierdoor. Ze was 24.



Ja zijn leeftijd is hetgeen wat mij zo doet twijfelen. Hoe ver ik moet gaan om te kijken of ik hem kan helpen..

Nowidi
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 21:06

Ragdollcat schreef:
Zit het niet ook inwendig?
Meestal is dat er ook inwendig.

Eerlijk gezegd zou ik het niet meer aandoen op deze leeftijd van 23 jaar! Hoe moeilijk ook. Ik kijk in de eerste plaats naar het welzijn van paard of dier.

Laten we hopen dat het bij jouw paard niet zo erg is.
Sterkte en succes!



Dat is hetgeen we natuurlijk niet weten of het ook binnenin zit. Hij is mijn beste vriend en ik kan mijn leven zonder hem niet inbeelden. Maar ik wil niet dat hij afziet :-(

Nowidi
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 21:07

pateeke schreef:
Ik heb het niet meegemaakt met mijn paard, maar met mijn hond. Die had een lymfocyt die op zeker moment gesprongen is. Er kwam behoorlijk wat bloed uit. Die tumor is weggehaald maar het was dus ook niet geweten of er uitzaaiingen waren. Het gaat bovendien om een al wat oudere hond met een waslijst aan medische issues. Twee weken terug, klein half jaar nadat de tumor weggehaald is, werd hij plots heel slecht (ademhalingsmoeilijkheden, niet meer eten, niet meer mee naar buiten willen, moeite met staan,…). Afspraak voor foto’s van zijn borstkas om te kijken of er uitzaaiingen waren in de longen werd gemaakt enkele dagen later. Lang verhaal kort: op weg naar de dierenarts is hij gestorven. Wellicht uitzaaiingen naar de longen. Hoe dan ook als dat was wat er uit de foto’s kwam, had ik hem ook laten inslapen en niet meer laten behandelen. Net omdat ik mijn hond graag zag. Ik had hem graag de lijdensweg bespaard…
Moest mijn paard nu zoiets hebben (hij is een aantal jaar ouder dan die van jou), dan zou ik persoonlijk kiezen voor inslapen omdat ik echt niet nog eens een van mijn dieren zo wil laten afzien. Maar goed, dat is wat ik zou doen, gebaseerd op mijn ervaringen natuurlijk….



Ik versta volledig wat je bedoelt. De operatie zorgt voor grote wondes die ook wel wat pijn met zich meebrengen.. De vraag voor mezelf is hoe ver ik wil gaan? Mijn hart breekt gewoon in duizend stukken als ik denk dat ik hem zal moeten laten gaan :(

Nowidi
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 21:08

Earth schreef:
Eerlijk? Ik zou het niet doen. Ik vind hem te oud en inderdaad de kans dat het in zijn lijf zit is natuurlijk ook wel aanwezig. Wel heel erg balen hoor, maar als het pijnlijk blijft en de melanomen blijven bestaan, dan moet je je afvragen hoever je wil gaan...


Ik heb graag eerlijk en idd de leeftijd is hetgeen wat mij zo doet twijfelen.. hij heeft al die jaren zoveel aan mij gegeven en het laatste wat ik wil is dat hij pijn heeft.

Nowidi
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 21:09

Femek2902 schreef:
Wat een vervelende situatie! Heb je foto's? (Mag ook via pb, want ze zullen wel goor zijn)

Mijn pony heeft afgelopen najaar ook een gesprongen melanoom gehad die is verwijderd. Helaas is de ene melanoom de andere niet, dus zegt dat proces heel weinig over die van jou. Bij mijn pony is die wond snel en zonder problemen genezen, terwijl het vlak naast de anus zat. Hierbij moet ik zeggen dat mijn pony een schatje was bij het schoonmaken, hij heeft vrijwel niet geprotesteerd. (En wij hebben hem omgekocht met appels :Y) )
Ik heb het idee dat de andere melanomen wat gegroeid zijn na de operatie. Wij zijn nu nog aan het klooien met een dikke koker en dikke lymfeklieren tussen zijn achterbenen, waarschijnlijk door de melanomen. Dit gaat waarschijnlijk ook niet meer goedkomen. Mijn pony is nu trouwens 17. De 20 halen lijkt wel behoorlijk buiten bereik.

De geknapte melanoom is eerder ook weleens stuk gegaan of een beetje gescheurt, dat ging vrij snel weg. Ik zou er waarschijnlijk niet voor kiezen om het niet te behandelen, omdat ik merkte dat de open melanoom wel irriteerde/pijnlijk was. Ik zou wel een second opinion vragen voordat ik zou beginnen met opereren, wellicht kijkt een andere kliniek er anders tegenaan. Ik ben met mijn pony in Emmeloord geweest.



Ik heb je foto’s gestuurd via pb want het is idd goor.
Jij zou het paard wel behandelen dan?

sterregoud
Berichten: 1942
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 21:11

Het is immens verdrietig, maar in dit geval zou ik voor inslapen kiezen. Je paard is al ouder, en de kans dat deze wonden goed genezen schat ik als klein in.

Veel sterkte,

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Gesprongen melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 21:24

De bedragen in combinatie met de leeftijd zou ik ook kiezen voor inslapen.

10 jaar jonger hadden we het overwogen maar nu.... Wordt nu een hele lange weg met een grote kans op pijn van de melanomen, operatie, hechtingen etc etc.

Heel triest maar voor mij zou de keuze duidelijk zijn.
Paard kan je nu niet te vroeg in laten slapen.

kiimchii

Berichten: 71
Geregistreerd: 25-03-22

Re: Gesprongen melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:26

Wat een trieste en moeilijke situatie TS :(
Veel sterkte, hoop dat je een juiste beslissing kan maken voor je paard.

hagelslagJarig
Berichten: 9623
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Gesprongen melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:11

Met een respectabele leeftijd en zo'n probleem zou ik persoonlijk voor de eerlijke maar moeilijke keuze kiezen om te laten inslapen.
Sowieso omdat het behandelen niet goed lukt neem ik aan dat hij er flink last van heeft

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:33

Hoeveel last heeft hij ervan? Bij mijn paard is er ook wel eens eentje geknapt (aantal jaren geleden en ze leeft nog hoor! Ze is nu 19, dus was toen wel wat jonger), maar had niet het idee dat ze daar last van had. Op advies van de dierenarts destijds gewoon goed schoon gehouden. Ze liet het ook prima schoonmaken, ze bleef los gewoon staan. Het was overigens geen slagveld. Er was een gaatje, waardoor die melanoomprut naar buiten kwam. Het is na een tijd weer dicht gegaan. Ze heeft rond de anus veel melanomen, maar het lijkt nu een jaar of twee redelijk stabiel. Als je wilt, kan ik wel eens kijken of ik nog foto's heb.

Ik zie ook alle social media verhalen van Equitom. Maar wij kiezen ervoor om het niet te laten behandelen vanwege het complicatierisico. Bij jou is de situatie natuurlijk anders, doordat je paard zich niet goed laat behandelen.

Nowidi
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 10:41

kimmysan schreef:
Hoeveel last heeft hij ervan? Bij mijn paard is er ook wel eens eentje geknapt (aantal jaren geleden en ze leeft nog hoor! Ze is nu 19, dus was toen wel wat jonger), maar had niet het idee dat ze daar last van had. Op advies van de dierenarts destijds gewoon goed schoon gehouden. Ze liet het ook prima schoonmaken, ze bleef los gewoon staan. Het was overigens geen slagveld. Er was een gaatje, waardoor die melanoomprut naar buiten kwam. Het is na een tijd weer dicht gegaan. Ze heeft rond de anus veel melanomen, maar het lijkt nu een jaar of twee redelijk stabiel. Als je wilt, kan ik wel eens kijken of ik nog foto's heb.

Ik zie ook alle social media verhalen van Equitom. Maar wij kiezen ervoor om het niet te laten behandelen vanwege het complicatierisico. Bij jou is de situatie natuurlijk anders, doordat je paard zich niet goed laat behandelen.


Ik heb besloten om hem idd niet te opereren vanwege zijn leeftijd en de complicaties. Ik had dus twee opties. Ik heb gekozen om hem 10 dagen bij de dierenarts te laten verzorgen zodat de wonde mooi bleef. Hij had een bacteriële infectie erop gekregen waardoor hij het heel moeilijk liet behandelen. Nu 5 dagen verder is de wonde mooier, heeft hij geen pijn meer. Dus hopelijk betert het nu elke dag meer en meer…

Anoniem

Re: Gesprongen melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:47

Ik zie dat je inmiddels de beslissing hebt gemaakt. Mijn pony had er ook 1 op haar staartwortel, ze had er gelukkig geen last van. Na de verkoop heb ik een paar jaar gezocht waar ze heen door verkocht was (opgelicht en onbedoeld in de handel beland), toen ik haar uiteindelijk vond was ze net overleden aan een hele heftige koliek, ze had nooit koliek gehad. Dit leek in verband te staan met de melanoom, die zaten waarschijnlijk ook aan de binnenkant. Is niet onderzocht maar daar lijkt het op en toen was ze niet meer te redden. Ze was volgens mij 19. Ik vroeg me dan ook af in hoeverre zo'n operatie echt zin heeft voor het zelfde geldt zitten ze ook aan de binnenkant en als daar iets mis gaat kan het maar zo einde verhaal zijn en dan ben jij een paar duizend euro lichter..

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:00

Wat fijn om te horen! Hopelijk snel naar huis.
Ik kon destijds heel weinig vinden over melanomen op Bokt helaas, dus goed dat er wat meer informatie komt. Wij maken overigens met een babydoekje regelmatig de plooien tussen de melanomen schoon, omdat daar huidvet etc ophoopt. In de zomer wat vaker dan in de winter, zodat het niet gaat smetten. Als het erg warm is, stoppen we er een enkele keer wel eens een droog gaasje tussen (beetje het idee van scheurlinnen in plooien bij mensen). Paard vind het allemaal prima en is inmiddels helemaal gewend aan het ritueeltje (wat overigens zo gebeurd is).

Eatshay
Berichten: 695
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Gesprongen melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:05

TS, mocht je evt in een later stadium toch nog een keer willen sparren/2nd opinion van een andere kliniek willen, dan kan ik je de Duitse kliniek Hochmoor van harte aanraden. Die hebben heel veel ervaring en zijn altijd heel fijn bereid met je mee te denken. Ik heb daar een hogere pet van op dan van veel Nederlandse klinieken, en de tarieven zijn er doorgaans ook een stuk schappelijker.