Groot verschil in bewegen op het harde

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wesseltje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 17-09-06

Groot verschil in bewegen op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 11:25

Mijn pony (gevoelig voor hb) vertoont wat vreemd gedrag. Ik hoop dat er hier mensen zijn die mee willen denken.
Hij heeft een bestrate paddock tot zijn beschikking, met daaraan aan zandpaddock en daarnaast beperkt weidegang. Hij is met pensioen, buiten een beetje wandelen hoeft hij niks meer.

Er zijn geregeld momenten waarop hij schuifelend over het bestrate gedeelte voortbeweegt. Op dat moment denk je dat er iets ernstigs aan de hand is en het is naar om te zien. Zodra hij op de paddock komt of grasland niks meer aan de hand. Loopt hij mee met de andere paarden of aan de hand, kan hij ineens prima over het harde lopen. Met hoefschoenen aan beweegt hij ook prima, maar die wil ik liever niet continu om laten.

Hij is hb gevoelig (heeft hier in het verleden ook wat klappen van gehad) en samen met mijn hoefsmid zijn we dit in goede banen aan het leiden.

Het bizarre is alleen de ontzettend grote overgang tussen het ene moment schuifelen over de bestrating en een kwartier later loopt hij weer gewoon. Dit kan per dag meerdere momenten verschillen. Iemand ervaring?

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:49

Lijkt mij een helder teken dat het niet prettig voelt maar dat hij het nog „vergeet“ bij afleiding. Waarschijnlijk zal het dan steeds vaker gaan toenemen als zijn voeten niet meer toestaan dat het hoofd het af en toe vergeet.
Het kan ook gekoppeld zijn aan de hoeveelheid zand/modder in de voet. Bij lege voet bijv. geen last en bij volle voet teveel druk op het hoefbeen op het harde.
Ik zou een plakijzertje overwegen denk ik.

Wesseltje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 11:53

Sizzle schreef:
Lijkt mij een helder teken dat het niet prettig voelt maar dat hij het nog „vergeet“ bij afleiding. Waarschijnlijk zal het dan steeds vaker gaan toenemen als zijn voeten niet meer toestaan dat het hoofd het af en toe vergeet.
Het kan ook gekoppeld zijn aan de hoeveelheid zand/modder in de voet. Bij lege voet bijv. geen last en bij volle voet teveel druk op het hoefbeen op het harde.
Ik zou een plakijzertje overwegen denk ik.


Dank voor je meedenken, klopt wat je zegt. Als de voeten vol zitten, gaat het lastiger dan wanneer ze uitgekrabd zijn. Dit doe ik dus ook direct zodra ik bij hem ben. Het probleem doet zich dus ook alleen voor op harde ondergrond, maar kan meerdere keren per dag verschillen. Dat is het vreemde. Plakijzer ga ik mij in verdiepen.

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Groot verschil in bewegen op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:05

Als het de druk tegen de zool is, dan is wellicht een zooltje nodig. Kijk het eerst eens een tijdje aan met de hoefschoenen. Misschien is het niet nodig in het droge seizoen (geen modder) en in het modderseizoen een ijzer met zooltje.

Wesseltje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Groot verschil in bewegen op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 12:15

Zodra ik de hoefschoenen aan doe loopt hij stukken beter. Hij verplaatst zich alleen wel regelmatig over het harde en het zachte. Als je hem ziet sommige momenten ziet lopen op het harde, komt hij amper vooruit. Rot om te zien, volgende moment loopt hij weer ‘normaal’. Op het zachte loopt hij prima. Doordat hij afwisselt op ondergrond, lijkt hij mij niet nodig om de hoefschoenen 24/7 aan te doen. Volgens mij kan dat ook weer voor de nodige problemen zorgen? Ik neem je advies zeker mee. Dank voor je meedenken.

StalNollie

Berichten: 9315
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Groot verschil in bewegen op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:17

Zijn de voeten weleens op de foto gezet ivm hoefkanteling / bevangen? Zou hier eerst een naar kijken in hoeverre dit proces is

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:20

Het klinkt alsof zijn voeten pijn doen als er zooi in de zool zit en daar te veel druk op komt. Simpelste oplossing en misschien wel het meest eerlijke tegenover de pony is er voor zorgen dat dat niet meer kan gebeuren. Dit kan door ijzers, al dan niet plakijzers, met zool of permanente hoefschoenen. Of de pony ergens neerzetten zonder verharding.

Wesseltje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 12:33

StalNollie schreef:
Zijn de voeten weleens op de foto gezet ivm hoefkanteling / bevangen? Zou hier eerst een naar kijken in hoeverre dit proces is

Ja dit is wel een lange tijd geleden en is wellicht de volgende stap. De reden waarom ik het nog niet gedaan heb is omdat het eerste jaar is dat ik een verharde ondergrond heb en het mij nu dus ook opvalt. Hiervoor had ik alleen zachte ondergrond en loopt hij beduidend beter. Hij is natuurlijk hb gevoelig, dus ik zit er bovenop. Maar voelde eerder nog niet de noodzaak omdat het goed ging. Nu ik ook een gedeelte verhard heb, zie ik daar toch wel vervelende beelden op. Dus op de foto zit zeker nog in mijn overweging.

Omdat het zo wisselend is qua beeld en het echt per half uur kan wisselen hoe hij zich op het harde voortbeweegt, ben ik toch ook benieuwd naar verschillende inzichten.
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 24-03-22 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesseltje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 12:34

Sas_Mon schreef:
Het klinkt alsof zijn voeten pijn doen als er zooi in de zool zit en daar te veel druk op komt. Simpelste oplossing en misschien wel het meest eerlijke tegenover de pony is er voor zorgen dat dat niet meer kan gebeuren. Dit kan door ijzers, al dan niet plakijzers, met zool of permanente hoefschoenen. Of de pony ergens neerzetten zonder verharding.


Ik las dat permanent hoefschoenen aan weer voor andere vervelende dingen kan zorgen. Ik had er al wel aan gedacht, maar dat houdt mij dan weer tegen. De plakzooltjes ga ik ook zeker meenemen in mijn overweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:48

Is het mogelijk om de straat terug zand te maken? Of wellicht geven rubber matten op het harde gedeelte verlichting?

Wesseltje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 12:49

Alou schreef:
Is het mogelijk om de straat terug zand te maken? Of qellicht geven rubber matten op het harde gedeelte verlichting?

Zand storten helaas niet, ik huur het en dat mag niet. Rubberen platen zitten wel in de planning. :)

Afanaisa91

Berichten: 1362
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Groot verschil in bewegen op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:16

Ja dit gedrag herken ik van 2 van mijn pony’s.
De eerste liet dit zien in de opbouwfase ongeveer 1,5 jaar na zijn hoefbevangenheid. Ik ging toen voor het eerst het erf af en moet de straat over om op de zandpaden te komen. Ik zal daar vast kritiek op krijgen, maar dit heb ik toen wel met hem gedaan. Mijn smid wijdde dit toen aan het zwakke deel van zijn hoef wat nog moet uitgroeien. Er hoeft dan geen actieve hb meer te zijn, maar het hoefbeen krijgt dan toch te weinig steun dankzij het zwakke weefsel, wat pijn geeft. Hoe lang geleden is je pony voor het laatst bevangen geweest? Of zou het met zijn hoefkwaliteit te maken kunnen hebben?

Mijn tweede pony liep zo over het erf een dag na bekapping. Hij was toen al gediagnosticeerd met PPID, maar hij had verder geen klachten. Vanwege zijn korte loopje over de bestrating heb ik meteen bloed laten prikken, en was inderdaad zijn ACTH door het dak. Hij stond toen al niet op het gras, dus deze gevoeligheid leek echt van binnenuit te komen. Na starten prascend was hij weer oké. Heb deze kant al overwogen?

Wesseltje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 13:24

Wat fijn een stuk herkenning! Hoe heb jij je eerste paard er doorheen gekregen?
Deze pony is voor het laatst echt bevangen geweest een jaar geleden. Hij wordt overigens elke 6 weken netjes bekapt, aan de hoef zelf is het nog te zien. Denk nog 2 bekapbeurten dat we al een heel eind verder zijn.

Hij is getest op ppid, zat toen net op de grens. Hij heeft 1,5 jaar op de prascend gestaan, maar doordat de waardes nu weer laag zijn en ik er eigenlijk weinig van merkte, proberen we nu alweer een tijd zonder. Wat overigens geen enkel verschil maakt.

flavlip
Berichten: 1055
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:43

Het kan zijn dat het overgangsmoment even niet fijn is. Of, en dat heeft mijn pony echt lang gehouden op sommige plekken, dat hij de link heeft gelegd dat z'n hoeven daar pijn doen en uit voorzorg zo gek gaat lopen... Heeft ie daar gestaan toen ie hoefbevangen was? Mijn pony heeft het na z'n hoefbevangenheid heel lang gehad op het stukje van de stal naar de paddock en op 't erf. Zodra er het erf af waren was er geen probleem en zodra we weer terug waren op 't erf liep ie weer "op eieren"/voorzichtig. Dus het was echt niet dat hij nog zere voeten had.

Wesseltje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 13:46

flavlip schreef:
Het kan zijn dat het overgangsmoment even niet fijn is. Of, en dat heeft mijn pony echt lang gehouden op sommige plekken, dat hij de link heeft gelegd dat z'n hoeven daar pijn doen en uit voorzorg zo gek gaat lopen... Heeft ie daar gestaan toen ie hoefbevangen was? Mijn pony heeft het na z'n hoefbevangenheid heel lang gehad op het stukje van de stal naar de paddock en op 't erf. Zodra er het erf af waren was er geen probleem en zodra we weer terug waren op 't erf liep ie weer "op eieren"/voorzichtig. Dus het was echt niet dat hij nog zere voeten had.


Ten tijden van de hb stond ik hier nog niet. Mijn hoefsmid denkt dus ook dat het tussen de oren zit. Ik vind dit lastig, aangezien het beeld zo wisselend is. Ik heb ook gedacht dat het misschien neurologisch is..

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:51

Ik heb er een gehad met dit probleem, was helaas uiteindelijk toch omdat er meer speelde.
Dat hele grote verschil ook, met hoefschoenen was het ook weg.
Paard had echt pijn aan zijn voeten en heb hem daarom ook laten gaan.

Bleek in zijn geval toch om rotatie van hoefbeen te gaan, oorzaak van de hoefbevangenheid was cushing bij hem, paard was ook nog relatief jong voor cushing. Erg zuur en verdrietig.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:52

Wesseltje schreef:
flavlip schreef:
Het kan zijn dat het overgangsmoment even niet fijn is. Of, en dat heeft mijn pony echt lang gehouden op sommige plekken, dat hij de link heeft gelegd dat z'n hoeven daar pijn doen en uit voorzorg zo gek gaat lopen... Heeft ie daar gestaan toen ie hoefbevangen was? Mijn pony heeft het na z'n hoefbevangenheid heel lang gehad op het stukje van de stal naar de paddock en op 't erf. Zodra er het erf af waren was er geen probleem en zodra we weer terug waren op 't erf liep ie weer "op eieren"/voorzichtig. Dus het was echt niet dat hij nog zere voeten had.


Ten tijden van de hb stond ik hier nog niet. Mijn hoefsmid denkt dus ook dat het tussen de oren zit. Ik vind dit lastig, aangezien het beeld zo wisselend is. Ik heb ook gedacht dat het misschien neurologisch is..


Ik zou enorm oppassen met een hoefsmid die zulke uitspraken doet.

Wesseltje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Groot verschil in bewegen op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 13:55

Mijn hoefsmid is een hele kundige en we staren ons daar natuurlijk niet op blind. ;)

Wesseltje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 13:55

Pumpkinbroes schreef:
Ik heb er een gehad met dit probleem, was helaas uiteindelijk toch omdat er meer speelde.
Dat hele grote verschil ook, met hoefschoenen was het ook weg.
Paard had echt pijn aan zijn voeten en heb hem daarom ook laten gaan.

Bleek in zijn geval toch om rotatie van hoefbeen te gaan, oorzaak van de hoefbevangenheid was cushing bij hem, paard was ook nog relatief jong voor cushing. Erg zuur en verdrietig.


Wat ontzettend naar.. knap dat je die beslissing hebt genomen.

Wat bij mij meespeelt is dat hij op het zachte en momenten op het harde toch nog prima loopt. Als hij mee gaat wandelen met de rest en de hoefschoenen zijn aan, gaat hij als een malle. Hij hoeft verder niks meer (pensioen), dus zo’n keuze wil ik nu nog niet maken.

Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Groot verschil in bewegen op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:05

ik vind de opmerking dat het 'tussen de oren zit' ook bijzonder.
Ik zou gewoon voor hoefschoenen gaan. En op de foto zetten. Misschien is de zool heel dun.
Je kunt altijd kiezen om de schoenen een paar uurtjes per dag uit te laten. In het begin zou ik ze gewoon 24/7 aan laten

Wesseltje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Groot verschil in bewegen op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 14:08

Dat tussen de oren is dan gebaseerd op dat hij de link legt met dat het harde pijnlijk was.
Nu lijkt mij dat ook wel sterk hoor. Vandaar dat ik het fijn vind meer meningen te horen.
Op de foto zetten lijkt mij sowieso weer een goed idee.

Pandora2
Berichten: 19991
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:17

Ik herken dit wel. Dit zijn gevoelige en (te) dunne zolen.
Mijn ouwe merrie met een verleden van HB ( ergens in 2012 ) had dit ook. En als de hoeven vol zaten, was het nog erger aangezien ze ijzers vooraan had. Eens uitgekrabd was het weer weg omdat de druk er dan af was.
Dus mijn hoevekrabber lag standaard aan de wei. :D
Zonder ijzers redde ze het al helemaal niet.

Ik heb sinds een klein jaar een andere hoefsmid. De ijzers zijn eraf en ze loopt als een kievit. Bevroren grond, zachte grond, asfalt, ... you name it. Niks meer aan de hand.
Wonderbaarlijk dit en had ik echt niet verwacht, maar het levende bewijs staat hier fris en fruitig 30 jaar te zijn ondertussen :P

Dat het tussen de oren zou zitten, is dikke kul trouwens. Zo zitten dieren niet in elkaar. Maar dat wist je vast wel lees ik :D

Afanaisa91

Berichten: 1362
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:19

Wesseltje schreef:
Wat fijn een stuk herkenning! Hoe heb jij je eerste paard er doorheen gekregen?
Deze pony is voor het laatst echt bevangen geweest een jaar geleden. Hij wordt overigens elke 6 weken netjes bekapt, aan de hoef zelf is het nog te zien. Denk nog 2 bekapbeurten dat we al een heel eind verder zijn.

Hij is getest op ppid, zat toen net op de grens. Hij heeft 1,5 jaar op de prascend gestaan, maar doordat de waardes nu weer laag zijn en ik er eigenlijk weinig van merkte, proberen we nu alweer een tijd zonder. Wat overigens geen enkel verschil maakt.


Fijn dat je het kan waarderen. Ik vond het af en toe een vreselijke zoektocht naar wat nou het juiste was om te doen.
Met Andvari zat ik toen behoorlijk in het beweegdevies. Er speelde met hem medisch wel meer, dus ik vond het uitbereiden van zijn uithoudingsvermogen het belangrijkst, en dat deed ik liever rechtuit aan de hand dan in de bak of wei. Voor de zachte zandpaden redden we het met 2x de straat over per ronde, daar heb ik toen de routes op uitgestippeld. Maar meer dan hem rustig over laten steken in zijn tempo heb ik niet gedaan.
Ik kan me niet herinneren wanneer de gevoeligheid merkbaar minder werd, en ik weet ook niet of het gewenning werd van het harde werd of dat zijn hoeven sterker zijn uitgegroeid. Nu is asfalt in ieder geval geen probleem meer. Maar aangezien het wel een tijd heeft geduurd hier, zit ik te denken: Is er een optie dat je je pony kan omleiden via het zand? Dan kan hij zelf kiezen of hij over het harde moet of niet.

pol013

Berichten: 9138
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:26

Ik heb hier een type prins op de erwt die zoiets ook doet.
Geen HB, kan prima zonder ijzers. Maar als zijn voeten nat zijn en/of er zit veel zand in, dan loopt hij ook de eerste paar passen over de verharding voorzichtig. Dat is dan binnen 2-10 passen weer over.
en dan loopt hij gewoon vrijuit. Wij gaan elke dag over de weg naar de wei. Als de omstandigheden 'slecht' zijn doet hij dit elke dag. En het kan daaaaaag helemaal niet gebeuren.

Aangezien hij er daarna ook vaak genoeg voor kiest om vrijwillig op het harde te gaan lopen bij vrije keuze berm/fietspad doet het hem blijkbaar geen pijn. Diagnose: het is gewoon een ei....
Laatst bijgewerkt door pol013 op 24-03-22 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19991
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:26

Ik lees nu om de 6 weken bekappen. Probeer er eens wat langer tussen te laten en niks of maar miniem van de zool af te halen.
Zien of dit al enige verbetering geeft na een paar maanden.