Er is leven na de boxrust

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikysa90

Berichten: 792
Geregistreerd: 08-09-13

Er is leven na de boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 23:40

Over een maand gaat mijn merrie op de foto met hoefbeentak fractuur. Ze heeft dan 8 weken volledige boxrust achter haar kiezen. Als de foto goed is, mag ze eruit.
Wie heeft hier ervaring mee?

Is je paard dan wiebelig of stapt ie zo achter je aan? Ik probeer mij dat voor te stellen. Ik krijg ongetwijfeld een revalidatieschema en dat zal vast een paar keer per dag stappen aan de hand zijn. Ook wil ik haar graag rustig aan opbouwen in de aquatrainer. Dit is ze al gewend van vroeger gelukkig. Ik ben al gewaarschuwd dat dat absoluut goed voor haar is maar ik er wel heel alert op moet zijn dat ze vrij vlot dan weer gespierd zal zijn, maar dat het peesweefsel dan nog absoluut niet op niveau is. Dat heeft veel langer nodig om z'n flexibiliteit weer terug te krijgen.

Ik schrik er van hoe snel haar spieren al wegvallen. Altijd zo'n mooie stoere merrie geweest. Het is vast een hele aanslag voor het lijf, helemaal niets doen. Daar zijn ze natuurlijk niet op gebouwd.

Hoelang duurde het bij jullie voor je paard overdag weer naar buiten mocht/paddock in?

BarbaravdW

Berichten: 966
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 06:48

Die van mij heeft boxrust met een stapschema van 2-3 maanden gehad, dan weer controle en dan draf toevoegen (niet aan de longe maar in de bak) van 8-10 weken en dan steeds een uurtje per dag weidegang na de beweging (opbouwend in een periode van 6 weken steeds een halfuurtje meer, naar 6u weidegang). Was een hele klus ivm kort op de weide mogen, lastig timen wanneer hij dan aan t werk moest om op tijd buiten en binnen te kunnen.

Suzanne F.

Berichten: 50059
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 08:18

Persoonlijk denk ik dat boxrust meer kwaad doet dan goed en dat je heel goed de afweging moet maken wat het kan brengen. Ik heb ook vroeger paarden op boxrust gehad vanwege blessures. Maar bij de ene bleek het geen blessure te zijn maar eigenlijk een aandoening. En dat is het bij die van jou eigenlijk ook.
Het is wachten totdat er weer ellende komt en er weer een stuk afbreekt of dat er andere problemen in het gebied ontstaan. Persoonlijk zou ik dan nooit meer kiezen voor boxrust. Wat je het paard ontneemt is heftig en zoals je aangeeft gaat het paard ook hard achteruit lichamelijk en niet alleen mentaal. Als je daarna een volledig gezond paard hebt wat na opbouwen weer 100% is dan zou ik het heel misschien nog overwegen maar bij een paard wat dingen mankeert nooit meer. Lekker op de wei, een jaar of misschien langer en dan weer een keertje kijken.

Maar goed, dit vroeg je niet natuurlijk. :+
Ik wens je uiteraard heel veel sterkte en succes met je paard toe.

nikysa90

Berichten: 792
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 08:42

Suzanne F. schreef:
Persoonlijk denk ik dat boxrust meer kwaad doet dan goed en dat je heel goed de afweging moet maken wat het kan brengen. Ik heb ook vroeger paarden op boxrust gehad vanwege blessures. Maar bij de ene bleek het geen blessure te zijn maar eigenlijk een aandoening. En dat is het bij die van jou eigenlijk ook.
Het is wachten totdat er weer ellende komt en er weer een stuk afbreekt of dat er andere problemen in het gebied ontstaan. Persoonlijk zou ik dan nooit meer kiezen voor boxrust. Wat je het paard ontneemt is heftig en zoals je aangeeft gaat het paard ook hard achteruit lichamelijk en niet alleen mentaal. Als je daarna een volledig gezond paard hebt wat na opbouwen weer 100% is dan zou ik het heel misschien nog overwegen maar bij een paard wat dingen mankeert nooit meer. Lekker op de wei, een jaar of misschien langer en dan weer een keertje kijken.

Maar goed, dit vroeg je niet natuurlijk. :+
Ik wens je uiteraard heel veel sterkte en succes met je paard toe.


Ik snap je reactie heel goed. Heb eerder, met een tussenpeesblessure, ook er voor gekozen om haar lekker naar buiten te laten gaan. Ik geloofde toen zeker ook niet in boxrust. Heb nu 3 artsen hun mening gevraagd, maar met een fractuur ontkom je er helaas niet aan. Stuk is stuk. Ik heb een zo groot mogelijke stal (type merriebox) voor haar geregeld, permanent soortgenoten om haar heen, fysio en veel bezoek, poetsbeurten en knuffels van mij. Meer kan ik er helaas echt niet van maken.

nikysa90

Berichten: 792
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 08:44

BarbaravdW schreef:
Die van mij heeft boxrust met een stapschema van 2-3 maanden gehad, dan weer controle en dan draf toevoegen (niet aan de longe maar in de bak) van 8-10 weken en dan steeds een uurtje per dag weidegang na de beweging (opbouwend in een periode van 6 weken steeds een halfuurtje meer, naar 6u weidegang). Was een hele klus ivm kort op de weide mogen, lastig timen wanneer hij dan aan t werk moest om op tijd buiten en binnen te kunnen.


Het wordt ook vast een hele klus, daar bereid ik mij op voor. En dan had jij nog boxrust met stapschema... Die van mij staat echt 24u opgesloten. Ik vind het zo erg, maar het kan niet anders. Wat mankeerde die van jou?

BarbaravdW

Berichten: 966
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Er is leven na de boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:33

Peesbandje geopereerd (flexura manica). Eerste 3 weken absolute opsluiting, dan 5 min stappen en opbouwen tot 15-20 geloof ik (in 3 maanden tijd). Type adhd haflinger, dus stuiterneigingen bij t stappen aan de hand. Ik heb een hooibal gekocht en dagelijks gevuld zodat ie wat te doen had in zn stal, wilgentakken, en valeriaan en andere kruiden voeren voor mentale rust. Ohja, en met stappen een streepje kalmerende pasta.. heb dat 5-6 maanden dagelijks gegeven om met hem te kunnen werken zonder stuiteren, bokken, boos doen etc.

Goldie

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Er is leven na de boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:41

Die van mij liep super relaxed mee na ook zulke lange boxrust. Had voor de zekerheid wel even touwhalster om gedaan voor als ze zou gaan spoken.
Maar die van mij had geen been blessure, maar moest herstellen van een grote buikoperatie. Duurde dan ook wel even voor ze weer los mocht, dat was volgens mij pas na nog eens 6 weken en dan alleen onder toezicht.

Captain

Berichten: 21608
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:48

Mijn paard is eind vorig jaar geopereerd en moest 2 weken 24/7 boxrust en daarna 6 weken opbouwen met elke dag 2x 10 minuten stappen en dan elke week 10 minuten extra.

Hij was vanuit vroeger gewend om veel op stal te staan maar hij werd na 10 dagen ofzo wel echt narrig. Ik had hem liever op een kleine paddock gehad maar de operatiewond zat laag op zijn been en het verband mocht niet nat worden en het was veel aan het regenen.

Na die twee weken heb ik hem in een stukje wei gezet, eerst aan de hand gestapt, maar hij trok zich los want 2 weken energie moesten er uit (hij was 3,5 jaar). :oo Heb hem vervolgens wel gewoon buiten laten staan, beter voor zijn mentale gezondheid en ik had echt niet de tijd om 2x per dag naar stal te gaan.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Er is leven na de boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:12

Wat een ellende is box rust toch........ ik zie er paarden zo van achteruit gaan, en ik snap het hoor, bij een fractuur. Maar toch. Paard van een kennis was 80 kg afgevallen in anderhalve week....... alle spieren kwijt.......

Lenexa

Berichten: 619
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Er is leven na de boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:58

Ik volg even, de mijne staat ook op boxrust met een gebroken griffelbeen. We hebben nog bijna 5 weken te gaan tot de volgende foto. Ik hoop vooral dat ze snel weer vrij buiten mag bewegen na de boxrust.

nikysa90

Berichten: 792
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 14:04

Lenexa schreef:
Ik volg even, de mijne staat ook op boxrust met een gebroken griffelbeen. We hebben nog bijna 5 weken te gaan tot de volgende foto. Ik hoop vooral dat ze snel weer vrij buiten mag bewegen na de boxrust.


Dan gaan we bijna gelijk op! Ik vind het onwijs moeilijk. Die van mij heeft ook af en toe momenten dat ik maar duim dat het goed genoeg is om de fractuur te laten helen.

Hoihoi10
Berichten: 162
Geregistreerd: 22-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:07

Suzanne F. schreef:
Persoonlijk denk ik dat boxrust meer kwaad doet dan goed en dat je heel goed de afweging moet maken wat het kan brengen. Ik heb ook vroeger paarden op boxrust gehad vanwege blessures. Maar bij de ene bleek het geen blessure te zijn maar eigenlijk een aandoening. En dat is het bij die van jou eigenlijk ook.
Het is wachten totdat er weer ellende komt en er weer een stuk afbreekt of dat er andere problemen in het gebied ontstaan. Persoonlijk zou ik dan nooit meer kiezen voor boxrust. Wat je het paard ontneemt is heftig en zoals je aangeeft gaat het paard ook hard achteruit lichamelijk en niet alleen mentaal. Als je daarna een volledig gezond paard hebt wat na opbouwen weer 100% is dan zou ik het heel misschien nog overwegen maar bij een paard wat dingen mankeert nooit meer. Lekker op de wei, een jaar of misschien langer en dan weer een keertje kijken.

Maar goed, dit vroeg je niet natuurlijk. :+
Ik wens je uiteraard heel veel sterkte en succes met je paard toe.



Joh. Een paard met een fractuur kun je toch niet de wei op gooien?

nikysa90

Berichten: 792
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 14:11

Afbeelding
.....Zoals dit dus en pezen langs de tralies %) Ze staat al op een prikkelarme stal, met paarden om zich heen. Meer kan ik niet doen. Gelukkig heeft ze ook vaak Zen-momenten en geeft ze zich over aan de rust. 20 april is de controlefoto. Ik zit te denken of ik een hoofdstel in zal doen of mn Monty Roberts halster, als ik haar uit de stal haal. Ze heeft dan 7 weken volledig opgesloten gestaan. Ben benieuwd of ze zo achter mij aan zal stappen. Ik was eerst bang dat ze bij die tijd misschien spaghetti-pootjes zou hebben, maar als ik zie wat een 'oefeningen' ze zo op stal staat te doen met steigeren en bokken houdt ze zich aardig in conditie. Het is niet grappig, maar toch probeer ik er maar een beetje de humor van in te zien, om het wat luchtiger voor mezelf te houden.
Laatst bijgewerkt door nikysa90 op 01-04-22 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoihoi10
Berichten: 162
Geregistreerd: 22-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:12

nikysa90 schreef:
[ [url=m/MwKVHH.jpg]Afbeelding[/url] ]
.....Zoals dit dus en pezen langs de tralies %) Ze staat al op een prikkelarme stal, met paarden om zich heen. Meer kan ik niet doen. 20 april is de controlefoto. Ik zit te denken of ik een hoofdstel in zal doen of mn Monty Roberts halster, als ik haar uit de stal haal. Ze heeft dan 7 weken volledig opgesloten gestaan. Ben benieuwd of ze zo achter mij aan zal stappen. Ik was eerst bang dat ze bij die tijd misschien spaghetti-pootjes zou hebben, maar als ik zie wat een 'oefeningen' ze zo op stal staat te doen met steigeren en bokken houdt ze zich aardig in conditie. Het is niet grappig, maar toch probeer ik er maar een beetje de humor van in te zien, om het wat luchtiger voor mezelf te houden.


Ik heb die van mij toen naar een kliniek gebracht. Daar stond alles op boxrust en werd behandeld. Die heeft daar een paar maanden gestaan. Succes, hopelijk heelt je paard!

nikysa90

Berichten: 792
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 14:14

Hoihoi10 schreef:
nikysa90 schreef:
[ [url=m/MwKVHH.jpg]Afbeelding[/url] ]
.....Zoals dit dus en pezen langs de tralies %) Ze staat al op een prikkelarme stal, met paarden om zich heen. Meer kan ik niet doen. 20 april is de controlefoto. Ik zit te denken of ik een hoofdstel in zal doen of mn Monty Roberts halster, als ik haar uit de stal haal. Ze heeft dan 7 weken volledig opgesloten gestaan. Ben benieuwd of ze zo achter mij aan zal stappen. Ik was eerst bang dat ze bij die tijd misschien spaghetti-pootjes zou hebben, maar als ik zie wat een 'oefeningen' ze zo op stal staat te doen met steigeren en bokken houdt ze zich aardig in conditie. Het is niet grappig, maar toch probeer ik er maar een beetje de humor van in te zien, om het wat luchtiger voor mezelf te houden.


Ik heb die van mij toen naar een kliniek gebracht. Daar stond alles op boxrust en werd behandeld. Die heeft daar een paar maanden gestaan. Succes, hopelijk heelt je paard!



Daar staat zij ook. Ik wist al meteen dat ik dat, met haar karakter nodig had. Elke andere stal had niet gelukt. Alles gaat smorgens naar buiten en dan gaat zij 'aan'.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58325
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:15

nikysa90 schreef:
[ [url=m/MwKVHH.jpg]Afbeelding[/url] ]
.....Zoals dit dus en pezen langs de tralies %) Ze staat al op een prikkelarme stal, met paarden om zich heen. Meer kan ik niet doen. Gelukkig heeft ze ook vaak Zen-momenten en geeft ze zich over aan de rust. 20 april is de controlefoto. Ik zit te denken of ik een hoofdstel in zal doen of mn Monty Roberts halster, als ik haar uit de stal haal. Ze heeft dan 7 weken volledig opgesloten gestaan. Ben benieuwd of ze zo achter mij aan zal stappen. Ik was eerst bang dat ze bij die tijd misschien spaghetti-pootjes zou hebben, maar als ik zie wat een 'oefeningen' ze zo op stal staat te doen met steigeren en bokken houdt ze zich aardig in conditie. Het is niet grappig, maar toch probeer ik er maar een beetje de humor van in te zien, om het wat luchtiger voor mezelf te houden.

Ik vraag me af of dit nu echt zoveel beter is voor de fractuur dan buiten... Ik denk niet dat je er op moet rekenen dat die chill achter je aan gaat stappen... Ik zou er een hoofdstel of hengstenketting om doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:18

nikysa90 schreef:
[ [url=m/MwKVHH.jpg]Afbeelding[/url] ]
.....Zoals dit dus en pezen langs de tralies %) Ze staat al op een prikkelarme stal, met paarden om zich heen. Meer kan ik niet doen. Gelukkig heeft ze ook vaak Zen-momenten en geeft ze zich over aan de rust. 20 april is de controlefoto. Ik zit te denken of ik een hoofdstel in zal doen of mn Monty Roberts halster, als ik haar uit de stal haal. Ze heeft dan 7 weken volledig opgesloten gestaan. Ben benieuwd of ze zo achter mij aan zal stappen. Ik was eerst bang dat ze bij die tijd misschien spaghetti-pootjes zou hebben, maar als ik zie wat een 'oefeningen' ze zo op stal staat te doen met steigeren en bokken houdt ze zich aardig in conditie. Het is niet grappig, maar toch probeer ik er maar een beetje de humor van in te zien, om het wat luchtiger voor mezelf te houden.

Dit bevordert het herstel echt niet... Doet ze dit vaak? Volledige boxrust ook bij een fractuur is eigenlijk best wel achterhaald.. Tegenwoordig gaan de meeste klinieken echt wel voor een mini paddock waar ze in kunnen 5x5 ofzo. Ik zou overleggen of dat mogelijk is. Anders heb je straks een paard die totaal overprikkeld is en die je compleet ontploft als je haar uit stal haalt.

Buiten zetten gaat voor de fractuur echt niet slechter zijn dan deze capriolen die ze nu uit haalt :n

Femke_Tweety

Berichten: 12268
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:21

Hoofdstel, hengstenketting én muisjes de eerste paar keer.

Sneu voor het paard, maar het is nog sneuer als al die weken boxrust uiteindelijk voor niets zijn.


Overigens, als deze echt zó stuitert in de stal zou ik ook daarvoor proberen een andere oplossing te zoeken.

nikysa90

Berichten: 792
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 14:34

Ayasha schreef:
nikysa90 schreef:
[ [url=m/MwKVHH.jpg]Afbeelding[/url] ]
.....Zoals dit dus en pezen langs de tralies %) Ze staat al op een prikkelarme stal, met paarden om zich heen. Meer kan ik niet doen. Gelukkig heeft ze ook vaak Zen-momenten en geeft ze zich over aan de rust. 20 april is de controlefoto. Ik zit te denken of ik een hoofdstel in zal doen of mn Monty Roberts halster, als ik haar uit de stal haal. Ze heeft dan 7 weken volledig opgesloten gestaan. Ben benieuwd of ze zo achter mij aan zal stappen. Ik was eerst bang dat ze bij die tijd misschien spaghetti-pootjes zou hebben, maar als ik zie wat een 'oefeningen' ze zo op stal staat te doen met steigeren en bokken houdt ze zich aardig in conditie. Het is niet grappig, maar toch probeer ik er maar een beetje de humor van in te zien, om het wat luchtiger voor mezelf te houden.

Ik vraag me af of dit nu echt zoveel beter is voor de fractuur dan buiten... Ik denk niet dat je er op moet rekenen dat die chill achter je aan gaat stappen... Ik zou er een hoofdstel of hengstenketting om doen.


Zeker weten. Ben ik met je eens hoor, ik bedoelde ook OF OF. Chill verwacht ik ook zeker niet, het was meer in de zin van 'hoe moet het zijn om zo de gang in te lopen na al die weken in een box. Zo bedoelde ik het

Ayasha
Blogger

Berichten: 58325
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:37

Ik vrees dat je wel wat gestuiter zal mogen verwachten dus daarop zou ik me voorbereiden. Ook al doe je het normaal niet. Als ik haar zo in de box zie zou ik met deze handshoenen, een cap en een klein zweepje bij de hand nemen de 1e keer. Beter op hebben/bij de hand hebben en het niet nodig hebben dan wensen dat je ze op had/in je hand had. :(:) Voor hetzelfde geld loop je voor gek met een schaapmak paard langs je maar dat is dan niet het ergste dat kan gebeuren toch? :D Dan lach je er 's avonds eens goed om.

nikysa90

Berichten: 792
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 14:41

Femke_Tweety schreef:
Hoofdstel, hengstenketting én muisjes de eerste paar keer.

Sneu voor het paard, maar het is nog sneuer als al die weken boxrust uiteindelijk voor niets zijn.


Overigens, als deze echt zó stuitert in de stal zou ik ook daarvoor proberen een andere oplossing te zoeken.


Absoluut. Al met 2 veeartsen overlegd, maar de verzorgsters zien haar over het algemeen rustig staan. Dus we moeten maar uitgaan van het positieve. Ze kan moeilijk 6weken gesedeerd staan zeiden ze. Ik hoop dat ik haar morgen rustiger tref. De eerste drie weken gingen ook goed. Dus misschien is het iets met hengstigheid ofzo. Ik weet niet wat er allemaal op stal staat/komt, wat haar misschien triggert.

nikysa90

Berichten: 792
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 14:41

Ayasha schreef:
Ik vrees dat je wel wat gestuiter zal mogen verwachten dus daarop zou ik me voorbereiden. Ook al doe je het normaal niet. Als ik haar zo in de box zie zou ik met deze handshoenen, een cap en een klein zweepje bij de hand nemen de 1e keer. Beter op hebben/bij de hand hebben en het niet nodig hebben dan wensen dat je ze op had/in je hand had. :(:) Voor hetzelfde geld loop je voor gek met een schaapmak paard langs je maar dat is dan niet het ergste dat kan gebeuren toch? :D Dan lach je er 's avonds eens goed om.


Haha, dat vind ik een goeie! Cap en handschoenen in de tas. Check ;-)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58325
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Er is leven na de boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:44

En hang een longe of of lang touw aan haar. Áls ze dan zou steigeren, dan kan je afstand nemen van die voorbenen. :)

Suzanne F.

Berichten: 50059
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:17

Hoihoi10 schreef:
Suzanne F. schreef:
Persoonlijk denk ik dat boxrust meer kwaad doet dan goed en dat je heel goed de afweging moet maken wat het kan brengen. Ik heb ook vroeger paarden op boxrust gehad vanwege blessures. Maar bij de ene bleek het geen blessure te zijn maar eigenlijk een aandoening. En dat is het bij die van jou eigenlijk ook.
Het is wachten totdat er weer ellende komt en er weer een stuk afbreekt of dat er andere problemen in het gebied ontstaan. Persoonlijk zou ik dan nooit meer kiezen voor boxrust. Wat je het paard ontneemt is heftig en zoals je aangeeft gaat het paard ook hard achteruit lichamelijk en niet alleen mentaal. Als je daarna een volledig gezond paard hebt wat na opbouwen weer 100% is dan zou ik het heel misschien nog overwegen maar bij een paard wat dingen mankeert nooit meer. Lekker op de wei, een jaar of misschien langer en dan weer een keertje kijken.

Maar goed, dit vroeg je niet natuurlijk. :+
Ik wens je uiteraard heel veel sterkte en succes met je paard toe.



Joh. Een paard met een fractuur kun je toch niet de wei op gooien?


Jawel. Groeit vanzelf weer aan elkaar. Al dat gebok en gesteiger en draaien in de stal is ook niet best hoor.
De kans dat dit een gezond sportpaard wordt is heel klein door de verbening die er al is. Dus ik zou me niet nog meer leed op de hals halen en gewoon de wei opgooien voor een jaar en dan verder kijken.
Als het een 100% gezond sportpaard was met veel potentie dan had ik het zo aangepakt als jij waarschijnlijk. Naar een kliniek gebracht ter revalidatie.

Hoihoi10
Berichten: 162
Geregistreerd: 22-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:36

Suzanne F. schreef:
Hoihoi10 schreef:



Joh. Een paard met een fractuur kun je toch niet de wei op gooien?


Jawel. Groeit vanzelf weer aan elkaar. Al dat gebok en gesteiger en draaien in de stal is ook niet best hoor.
De kans dat dit een gezond sportpaard wordt is heel klein door de verbening die er al is. Dus ik zou me niet nog meer leed op de hals halen en gewoon de wei opgooien voor een jaar en dan verder kijken.
Als het een 100% gezond sportpaard was met veel potentie dan had ik het zo aangepakt als jij waarschijnlijk. Naar een kliniek gebracht ter revalidatie.


Ligt toch totaal aan de fractuur? Je kunt toch niet in z’n algemeenheid zeggen: ‘paard met fractuur de wei op’?
Toevallig had ik er een met een serieuze fractuur. De wei op, of zelfs liggen, zou zijn dood hebben betekend. Groeit niet altijd vanzelf weer aan elkaar. Echt niet