Ayasha schreef:Eigenlijk noem je de oplossing zelf al; De wondjes ontstaan nadat je "iets" meer druk moet nemen. Vrijwel elke ruiter onderschat met hoeveel druk die rijdt. Als ze alleen ontstaan wanneer jij zelf al aan geeft dat je "iets meer druk" gehad hebt dan is lichter op de hand maken je beste optie lijkt me. Het laatste wat ik zou willen is een paard zijn mond "harder" maken.
Suzanne F. schreef:Dit komt best vaak voor en soms is het echt heel moeilijk weg te krijgen. Kennis van mij had alles al geprobeerd, alle soorten bitten en alle soorten materialen. Steeds tijden met een hackamore gereden om het te laten genezen en er hoefde maar 1 x een bit in en het was weer open. Ik hoorde dat er inderdaad weleens gelaserd wordt om het echt dicht te krijgen. Het heeft trouwens echt niet altijd met hard handgebruik te maken. Ik denk dat je heel goed moet letten op of het bit goed past qua maat maar ook qua pasvorm voor de mond en de lagen. En ook in combinatie met het hoofdstel of het bit niet te hoog of te laag hangt. En sommige paarden kunnen niet tegen bepaalde materialen.
different1 schreef:Wat voor bit gebruik je? Het kan zijn dat je paard een te smalle onderkaak heeft, of erg vlezige lippen(mondhoeken) voor een dubbel gebroken bit, in dat geval zou een enkel gebroken bit een oplossing kunnen zijn.
Tevens zijn bitten vaak te breed, waardoor het flink kan schuiven in de mond wat je zelf niet altijd in de gaten hebt.
VValar schreef:Kamferspiritus zou ik absoluut niet gebruiken bij de mond omdat inname een schadelijke werking heeft.
Verder zou ik met een goede bitfitter kijken of er een geschikt bit is net voldoende ruimte welke minder snel voor wondjes zorgt.
Als die mond open is proberen met een hackemore oid te rijden zodat het goed kan genezen.
snorkel1986 schreef:Heb je foto.? En hoe bedoel jij binnen kant
Echt in de mond
of precies in het hoekje wat op elkaar komt
En bedoel je velletjes of echt een rood open wondje..
magic_lover schreef:Heel vervelend mijn ruin had dit ook toen ik hem terug kreeg van de ruiter waar hij tijdens mijn zwangerschap in training stond.... Super fijn, niet
Was echt drama, wat je er ook in hing, hoe zacht je hand ook was... Het was zomaar kapot met gevolg dat ie weer paar dagen tot een week stil kon staan om te genezen. Had hem toen ook nog in de verkoop dus was helemaal drama.
Mijn fysio heeft wel eens verteld dat paarden ook wel eens gelaserd werden voor dit probleem, en dat daar best goede resultaten mee werden behaald. Wellicht is dat een optie om eens te proberen?
DuoPenotti schreef:Al eens titanium geprobeerd? Oa fager heeft die.
Kramer heeft er meen ik ook 2.
Dan kun je vrijwel zeker een metaal allergie uitsluiten.
Gebruikers op dit forum: Dartel, Ponylover_11, Ubermetrics en 13 bezoekers