* overbeet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Corona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 13:25

er staat een merrieveulen te koop met als schoonheidsfoutje een overbeet. ik begrijp dus dat die merrie dan wel voor de fok gebruikt kan worden, maar verder?
kan ze een bit in, zal er vaker een tandarts bij moeten komen, kan ze wel verzekerd worden, is het erfelijk?
op deze vragen wil ik graag antwoord.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 13:31

Julius had ook een overbeet. Dat wil zeggen dat de onder en bovenkaak niet helemaal op elkaar passen. De voorste tand heeft dan geen tand er tegenover staan en groeit dus door. Ook de tand in de keel groeit door en kan dus in de keel steken.

Er is helemaal geen probleem met zo'n paard. rijden kan prima. Alleen moet de tandarts ieder jaar komen. heel veel paarden hebben last van een onder of overbeet. Maar veel mensen weten het niet eens.

Verzekeren is denk ik ook geen probleem. Of het erfelijk is weet ik niet. Hoop dat je hier wat aan hebt

marijke*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 20:46

zo'n merrie mag je net niet mee fokken! (toch niet voor een stamboek). Overbeet is namelijk erfelijk. Je hebt er wel veel last mee hoor: elk half jaar moeten je pony's tanden dan door de DA bijgevijld worden, omdat ze niet gelijk afslijten. Een bit is meestal niet echt een probleem (tenzij het echt ernstig is). Als je ze wil kopen, zou ik toch een DA raadplegen.
gr.Marijke

Corona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-01 12:29

zij dachten zelf dat het niet erfelijk was. want die merrie had 10 veulens gehad en nog nooit overbeet en die hengst 60 en ook nog nooit overbeet.
maar de hengst was dampig tijdens de dekking en had slecht sperma daarvan komt het denken ze.
maar ik heb besloten toch geen risico´s te nemen.