Niet te vinden hoefzweer, toch wat anders?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado
Berichten: 1375
Geregistreerd: 22-01-15

Niet te vinden hoefzweer, toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 16:26

Wanneer je paard ineens kats kreupel loopt van de 1 op de andere dag, maar er geen dikte of warmte te voelen is, gaan de eerste gedachten al snel naar een hoefzweer.

Afgelopen vrijdag liep Amado ineens enorm kreupel, de dag daarvoor rende hij nog rond als een blij ei en wilt nu amper nog lopen. Nog even de dag aangekeken, wellicht had ie een trap gehad en deed dat gewoon even flink zeer. Zaterdag ochtend geen verbetering, dus dierenarts gebeld. Die kon niks vinden, ook geen wamte in de hoef, reageerde nergens op met druk geven erop. Hoefzweer leek en lijkt onwaarschijnlijk zei ze, toch nat verband erom gedaan mocht er toch wel een zweer zitten.

Inmiddels zijn we een paar dagen verder, met geen verbetering in zicht en geen idee waar te zoeken. Morgen komt er iemand van Equicare Plus langs, er wordt gebruik gemaakt van thermografie en verder onderzoek. Hieruit zal moeten blijken of er toch een hoefzweer zit of dat er iets anders aan de hand is. Staleigenaar zei dat ie een wond had gevoeld bij zijn koot en het lijkt er ook op dat Amado die niet wilt buigen.

Voor nu is het nog een raadsel, maar wellicht zijn er bokkers die hetzelfde mee hebben gemaakt en ideeën hebben?

Ik hoor het graag, maar ik blijf sowieso op de eerste plaats luisteren naar de professionals hierin. Laat ik dat voorop stellen.

Linkje met filmpjes ervan
https://www.facebook.com/10000175398925 ... 47069/?d=n

Elisa2

Berichten: 38791
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Niet te vinden hoefzweer, toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:31

Heb ik ook weleens gehad, uiteindelijk toch een hoefzweer gelokaliseerd via foto's maken. Het beeld lijkt wel echt op typisch hoefzweer beeld. Ik zou dus aanraden om dat eerst uit te sluiten dmv foto's.

Pallatin

Berichten: 2624
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:31

Met de visiteertang geen enkele reactie? Want een zoolkneuzing of breuk van het hoefbeen zou dan ook nog tot de (nare) mogelijkheden behoren… sterkte iig, ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar anders toch naar een goede kliniek brengen? Dan kan je een foto laten maken?

Hannanas
Berichten: 13166
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Niet te vinden hoefzweer, toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:37

Die wond bij zijn Koot, is dat niet de hoefzweer die daar zo hoog uitbreekt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:37

Van de 1 op de andere dag zo kreupel wijst meestal op een hoefzweer of een breuk. Op de visiteertang hoeven ze niet altijd direct te reageren. Wellicht verstandig om eerst uit te sluiten dat er geen breuk zit en daarna de hoefsmid bellen.

Ik las in je facebookbericht dat je pijnstillers hebt gekregen. Volgens mijn smid en verschillende dierenartsen zorgen pijnstillers ervoor dat de hoefzweer niet uitbreekt waardoor je er veel langer mee zoet bent.

_Lorette_

Berichten: 12177
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:39

Bij mijn ruin was dit altijd een hoefzweer. In combinatie met een koude voet vaak een hele hoge, die er via de kroonrand uit kwam. Dan kon ik de voet weken zo lang ik wilde, maar ik kreeg de zweer niet open, de hoefsmeden ook niet. Eén keer liep ik met hem van wei naar stal zonder problemen en was hij na het opzadelen stokkreupel. Zo snel kon het gaan. Ik wist toen in elk geval zeker dat hij niets gebroken kon hebben... De dierenarts heeft nog wel eens foto's gemaakt en dacht ook aan zaken als een breuk of een zenuwbeknelling, maar het was altijd een hardnekkige hoefzweer die heel hoog zat. Ellendig in elk geval...
Verder onderzoek (misschien toch even een foto laten maken) is in elk geval nooit verkeerd. Beterschap voor je paard!

Sintara

Berichten: 7644
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Denemarken

Re: Niet te vinden hoefzweer, toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:47

En op foto's zie je ze soms ook niet, dat heeft mel de laatste keer, vorig jaar gehad. Ook op foto's niks te zien, maar een week later kwam hij eruit. Alleen was die niet zo kreupel als dit...

Sterkte, hopelijk is het snel over!

Lenexa

Berichten: 619
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Niet te vinden hoefzweer, toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:55

Mijn pony liep van het weekend nog veel slechter nadat ze getrapt is en die heeft een gebroken griffelbeen, is ook niet heel warm of heel dik geweest maar liep ook zeer belabberd. Wellicht om even in het achterhoofd te houden, ik hoor om me heen dat veel mensen daar pas veel later achter zijn gekomen.

Amado
Berichten: 1375
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Niet te vinden hoefzweer, toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 17:14

Op de visiteertang reageerde hij totaal niet, maar omdat het wel iets typisch hoefzweer is, worden er morgen dus foto’s van gemaakt. Daarop zou de zweer zichtbaar moeten zijn (zie foto), mocht dat niet zo zijn wordt er naar de rest van zijn been gekeken, als zelfs hun er niet uit komen met meerdere gedisciplineerde mensen, gaan we naar de kliniek toe. Maar eerst uitsluiten of het nou wel of geen hoefzweer is

Bedankt voor alle reacties!
Afbeelding

Katyatje

Berichten: 1870
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:39

_lauraaa_ schreef:
Ik las in je facebookbericht dat je pijnstillers hebt gekregen. Volgens mijn smid en verschillende dierenartsen zorgen pijnstillers ervoor dat de hoefzweer niet uitbreekt waardoor je er veel langer mee zoet bent.

Pijnstillers blijken me geen probleem. Dan lopen ze net door waardoor de zweer misschien sneller een uitweg vindt dan als de voet ontlast wordt. Bij ontstekingsremmers kan de ontsteking gaan sluimeren en dat wil je inderdaad niet.

Veraaaaah

Berichten: 2338
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Niet te vinden hoefzweer, toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:49

Zijn er geen foto’s gemaakt? Ik zou in dit geval toch echt een breuk willen uitsluiten… het ziet er naar uit dat het ontzettend zeer doet.

Kun je niet voor een second opinion gaan?

xDenies

Berichten: 13551
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:11

Poh jeetje, jij ook al. Soortgelijk verhaal hier maar dan aan de voorhoef. Echter staat jouw paard precies zoals mijn merrie stond met een hoefzweer en zelfs een keer een hoefkneuzing. Ik kreeg toen het advies om de hoef een x aantal minuten (dacht 20?) te weken in lauwwarm water. Dat zou de hoef weker maken waardoor de druk eraf ging. Werkte toen goed.

Helaas nu niet en wordt er zelfs een lichte hoefbevangenheid vermoed (maar hoe?) morgen gaat ze op de foto.

Ik duim heel erg voor jou dat het uiteindelijk positief verbetert!

Amado
Berichten: 1375
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Niet te vinden hoefzweer, toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 18:26

Er worden morgen dus foto’s gemaakt dmv thermografie. Mocht daar niks uit komen dan worden er röntgenfoto’s gemaakt. Ik laat het er niet bij zitten dat het heel misschien een zweer is, wil graag duidelijk weten wat er aan de hand is.

Amado heeft nooit gezondheidsproblemen gehad en is zeker niet kleinzerig. Dus dat ie aangeeft echt veel pijn te hebben laat bij mij een alarmbelletje rinkelen. Heb hem sinds veulen af aan dus ken m door en door. Ik laat de uitkomst morgen weten!

Wildgirl

Berichten: 11689
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Niet te vinden hoefzweer, toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:46

In dit soort gevallen komt hier als eerste de hoefsmid ipv de DA.
Ik ben er inmiddels achter: Ookal lijkt het geen hoefzweer, het is het tóch!
Ellendige rotdingen zijn het, juist als ze hoog zitten veroorzaken ze fikse kreupelheid en zijn ze lastig te ontdekken.
Ik zou in dit geval eerst een goede hoefsmid constateren voordat je jezelf op kosten gaat jagen met foto's.

lrm

Berichten: 3394
Geregistreerd: 17-11-08

Re: Niet te vinden hoefzweer, toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:48

Is er al meer bekent voor je paardje ts?

Jasmijn159

Berichten: 4449
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:11

Katyatje schreef:
_lauraaa_ schreef:
Ik las in je facebookbericht dat je pijnstillers hebt gekregen. Volgens mijn smid en verschillende dierenartsen zorgen pijnstillers ervoor dat de hoefzweer niet uitbreekt waardoor je er veel langer mee zoet bent.

Pijnstillers blijken me geen probleem. Dan lopen ze net door waardoor de zweer misschien sneller een uitweg vindt dan als de voet ontlast wordt. Bij ontstekingsremmers kan de ontsteking gaan sluimeren en dat wil je inderdaad niet.


Interessante redenering, maar welke pijnstiller gebruik jij die niet ook ontstekingsremmend werkt??? Metacam (werkzame stof meloxicam) is een NSAID. Wij kennen dat massaal als pijnstiller, maar eigenlijk is het een ontstekingsremmer :) Zelfde geldt voor bute.

MirandaMalik

Berichten: 9914
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:40

Katyatje schreef:
_lauraaa_ schreef:
Ik las in je facebookbericht dat je pijnstillers hebt gekregen. Volgens mijn smid en verschillende dierenartsen zorgen pijnstillers ervoor dat de hoefzweer niet uitbreekt waardoor je er veel langer mee zoet bent.

Pijnstillers blijken me geen probleem. Dan lopen ze net door waardoor de zweer misschien sneller een uitweg vindt dan als de voet ontlast wordt. Bij ontstekingsremmers kan de ontsteking gaan sluimeren en dat wil je inderdaad niet.

De meeste pijnstillers bevatten ontstekingsremmers en ik ken een heleboel dierenartsen die dit toch gewoon voorschrijven.
Ik laat ze zelf liever zonder pijnstillers, het gaat niet sneller over door beweging maar gewoon doordat er meer pus vormt.

_Lorette_

Berichten: 12177
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:45

Mijn hoefsmeden waarschuwen daar ook altijd voor, maar mijn ruin voelt zich zo vreselijk ellendig bij een hardnekkige zweer, dat hij toch pijnstillers krijgt op aanraden van de dierenarts. Eén keer was het zo erg dat zijn hele voet werd verdoofd en hij een hoge dosis morfine kreeg. Toen stond ik op het punt om hem in te laten slapen. Om een hoefzweer. Het was gewoon niet om aan te zien. Het was dat de dierenarts nog even wilde wachten... De zweer kwam na die paar uur ook via de kroonrand naar buiten en vervolgens ging het langzaam de betere kant op. Toch was ik er al klaar mee. Ik kies dan toch voor pijnstilling, ondanks de ontstekingsremmende werking. Het is kiezen uit twee kwaden.

Amado
Berichten: 1375
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Niet te vinden hoefzweer, toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 22:00

Mijn staleigenaar heeft vorige week dinsdag toch nog een hoefzweer gevonden. Die is nu dus weg, hij loopt in stap weer goed, draf nog niet helemaal. Maar het gaat een stuk beter!

Wildgirl

Berichten: 11689
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Niet te vinden hoefzweer, toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:21

Et voila :D
Ellendige dingen die zweren! Beterschap voor je paard