Oefeningen voor paard met "kissing spines"

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
04Sanne04

Berichten: 6
Geregistreerd: 21-03-22

Oefeningen voor paard met "kissing spines"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 14:49

Hallo allemaal!

Een aantal weken geleden heb ik foto's van mijn paard haar rug laten maken en waren er 2 vernauwde wervels te zien. Zaten dus gelukkig niet tegen elkaar. Nu moet ik eraan gaan werken om haar via de achterhand te laten lopen, fijn nagefelijk zodat ze over de rug moet en haar buikspieren goed laten gebruiken.
Heeft iemand nog handige en/of leuke oefening die ik kan doen met haar? Is een gevoelig paardje die ik nog aan het doorrijden ben.
Mogen oefeningen zijn voor onder het zadel en vanaf de grond. Eigen ervaringen mogen natuurlijk ook gedeeld worden :)

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:07

04Sanne04 schreef:
Is een gevoelig paardje die ik nog aan het doorrijden ben.

Hoe oud is je paard?
Klinkt nu als een nog jong dier. In dat geval zou ik er niet meer opstappen totdat het paard is uitgegroeid (dat is tot +/- 7 jaar oud).
En tot die tijd alleen werken aan de hand, achterhand en buikspieren versterken.
(ben niet goed in het uitleg geven van oefeningen, dat laat ik aan anderen over)

04Sanne04

Berichten: 6
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 15:39

Paard is 7 jaar.
Van de DA moest ze 4 weken niet bereden worden en alleen oefenen aan de longe. Ben nu weer het rijden aan het oppakken.
Ze is bij haar vorige eigenaresse zadelmak gemaakt toen ze 5 was en vorig jaar is ze fatsoenlijk opgepakt. Vorige eigenaresse had mij niet op de hoogte gesteld van de diagnose :(

CalipsoLover

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:48

Veeeeeeel buiten zetten. Hoofd naar beneden. Geen dwangteugels of bijzetteugels gebruiken, laag en lang laten. Mijn paard heeft KS op meerdere wervels, niks heeft hem meer goeds gedaan dan gewoon op de weide zetten zodat hij met zijn hoofd naar beneden kan grazen, dit opent de wervels.

04Sanne04

Berichten: 6
Geregistreerd: 21-03-22

Re: Oefeningen voor paard met "kissing spines"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 17:13

Paardje staat 24/7 buiten. Overdag op de wei en 's nachts op de paddock met extra hooi. Kan overdag ook hooi eten. Doel is wel lang en laag alleen vindt ze het nog wel eens spannend om die ontspanning te nemen om lager dan de borst te zakken.

Black_Moon
Berichten: 687
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: Oefeningen voor paard met "kissing spines"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:27

Is werken aan de hand niet iets voor je paard?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 35371
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:31

Zoek iemand die je hierbij kan helpen vanaf de grond. Wij hebben destijds een fysio gehad, die behandelde hem eerst. Dan rijden, waarbij hij tips gaf. En ook als je dan weer aan de gang bent is een regelmatige update nodig. Wij lieten de fysio eens per 2 a 3 maanden komen om mee te kijken, net hoe het uitkwam en wat onze behoefte hierin was. Wij konden wel rijden, maar moesten zoals de fysio het zei, gymnastiek oefeningen met hem doen. Vooral voorwaarts neerwaarts, en dan ook echt voorwaarts (dus goed aan het been, zodat het achterbeen kan ondertreden) en hoofd laag zodat de rug kan opbollen.

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: Oefeningen voor paard met "kissing spines"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:40

Zou vooral eerste tijd meer vanaf de grond gaan werken. Zelf train ik mijn pony met een lastig lijf volgens de academische rijkunst en dit heeft veel verbetering gegeven. Cavaletti's laten lopen aan de longe is ook een goede oefening. Lekker veel afwisseling in training houden.

Anoniem

Re: Oefeningen voor paard met "kissing spines"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:56

Ik zou ook vanaf de grond gaan werken, dit heb ik met mijn KS merrie ook gedaan.
Zoek iemand die verstand heeft van werken vanaf de grond en bij voorkeur een revalidatietrainer.
Ik heb hier veel met lange lijnen gewerkt en cavaletti's.