Beste voer bij maagproblemen en toch training

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Beste voer bij maagproblemen en toch training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 21:08

Hallo,

Ik heb laatst een gastroscopie laten doen en mijn paard bleek wat last ge hebben van geïrriteerde maag en wat zweertjes.
Gelukkig niet heel heftig maar het was er wel.
2 weken gastroguard gehad en 3 weken sucralfaat.
Maar het voer moet ook aangepast worden naar laag in suiker en zetmeel.

Wel is hij 4 jaar en in training dus hij moet wel genoeg uit het voer halen voor spieropbouw enz.

Er zijn veel soorten voer hiervoor op se markt maar wat zijn jullie ervaringen?

Gastro musli van marstall
Gastro+ van havens (deze is wel weer hoog in zetmeel)
Pavo heeft ook een nieuw voer hiervoor
Hoveler ook
Algemeen voer dat laag in suiker en zetmeel zit maar niet specifiek voor de maag is

Ben dus opzoek naar goede ervaringen in krachtvoer die mild zijn voor de maag maar wel voldoende energie geven

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:14

Die van mij (6 jarige kwpner) krijgt Pavo Ease en Excel. Ik geef 1 schep per dag en als ze heeft gewerkt 1,5 (verdeeld over 3 voerbeurten). Verder onbeperkt hooi. In het Maagzweer topic staan vast meer tips :)

Overigens staat ze nu stil ivm maagzweren.

Euridicey

Re: Beste voer bij maagproblemen en toch training

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:46

Kwam deze laatst tegen:
https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... JtYWFnIl0=
Ruwvoermix, maar het is iets.
Mijn merrie heeft ook vermoedelijk wat zweertjes, ik geef maag compositum van de groene os door het krachtvoer en groene leem door de slobber. Ze reageert nu echt een stuk minder.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:48

Ik geloof dat Cavalor Fiberforce nu ook een "gastro" variant op de markt heeft.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 22:34

Informeer eens bij Anneke hallebeek van
Bonpard

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 22:36

Mijn vorige paard had vrij snel stress en ook wat maag klachten. Voor hem werkte Florian voer heel goed. De muesli met meer energie en de ‘growth’ ruwvoer. Heb ik hem echt heel fijn op kunnen trainen (M/Z springen) en bleef zijn maag onder controle. Ze geven ook fijn advies dus je kan altijd vrijblijvend even contact opnemen.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 22:44

momenteel lastig aan te komen, maar ik voer eggersmann, de EMH equichamp struktur en de mucovital prebiotic aan mijn maagpatiënt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 22:53

Dank voor de reacties.
Het moet helaas ook makkelijk te verkrijgen zijn aangezien ik op een trainingsstal sta en dus niet veel zakken kan stallen

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 23:14

MRIIIS schreef:
Die van mij (6 jarige kwpner) krijgt Pavo Ease en Excel. Ik geef 1 schep per dag en als ze heeft gewerkt 1,5 (verdeeld over 3 voerbeurten). Verder onbeperkt hooi. In het Maagzweer topic staan vast meer tips :)

Deze heb ik ook gehad! Werkte geweldig, smaakte ook goed volgens mij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 23:16

Hoe is je overige management?

Staat het paard buiten? Heeft het gezelschap? Kan je paard altijd ruwvoer eten?

4 is erg jong…. Intensief trainen op die leeftijd kan ook veel spanning opleveren en de kwaal verergeren. Zolang het paard met deze problemen kampt is trainen eigenlijk niet eerlijk.

Voeding is bijzaak, management is alles.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 20-03-22 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 23:16

fenijro_tani schreef:
MRIIIS schreef:

Deze heb ik ook gehad! Werkte geweldig, smaakte ook goed volgens mij.

Ja ze is er echt dol op :D En heb idd ook het idee dat het goed werkt, ze pakt de bak niet meer vast (deed ze met gewone brok wel).

Verder eens met reactie boven mij, kijk ook naar je gehele management. Hier staat ze de hele dag buiten, ben expres naar een betere stal verhuisd, om het in de toekomst te voorkomen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 00:44

Ik weet hoe maagzweren werken en het management.
De vraag ging puur over welk alternatief voor krachtvoer tot wat hij voorheen kreeg. Om op alle vlakken te helpen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:47

Wij voeren Pure feed balance (ook een soort vitaminebrok zonder onnodige toevoegingen) en de veteran ruwvoermix erbij, die is wat eiwitrijker dan andere ruwvoermixen en zachter voor de maag.
Daarnaast bietenpulp, psyllium, lijnzaad en zemelen.

Ik denk dat een 4 jarige met een goed hooi erbij het daar prima op kan doen.
Je zou evt extra eiwit toe kunnen voegen of aminozuren voor de spieropbouw.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:58

Vitalbix Active+ misschien?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:01

Ik heb hele goede ervaringen met Gastro + van Havens, paarden kregen door ook echt een fijnere en minder pijnlijke buik van en mijn destijds koliekpatientje heeft nooit meer koliek gehad door dit voer.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:04

Ken je de performance 14 van havens al dit is ook voor spier opbouw

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:06

Welke merken kun je makkelijk krijgen, en wil je evt bestellen of fysiek halen? Voert de stalhouder iets wat makkelijk te geven moet zijn?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:16

Ik zou even sec analyseren wat hij nu aan voedingsstoffen aangeboden krijgt in zijn huidige krachtvoer. Kijken welke je wilt minimaliseren (zoals het suiker en zetmeel), welke je wilt houden (ik gok sowieso vitamine/ mineralen/ eiwit) en welke je wilt vermeerderen (alternatief voor de calorieën die nu niet meer uit het suiker en zetmeel komen bijvoorbeeld). En kijken hoe je het dan moet opbouwen. Lijkt heel complex maar valt best mee. Bijv als alternatief voor de calorieën kan je denken aan olie en als het dier echt makkelijk invalt ook bijv bietenpulp, voor eiwit kan je aanvullen met luzerne of sojaschroot (als je kijkt naar de hoger eiwit voeren is 1 van deze 2 eigenlijk altijd de eitwitbron), voor vitamine/ mineralen met een vitaminebrokje. Dit is natuurlijk met de natte vinger bepaald en als voorbeeld. Om te voorkomen dat je teveel zakken op stal hebt staan kan dit vooraf al mengen.

Is natuurlijk even wennen tov een kant en klaar brok/ mengsel maar je hebt het vlug genoeg in de vingers.

Ik heb mijn quarter nu heel simpel op pavo vital staan icm sojaschroot (en onbeperkt ruwvoer). Meer calorieën heeft hij niet nodig omdat hij niet zoveel werkt. Gaat heel prima!

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:22

Hier ook een maagpatient. De hoveler heeft een pur lijn die voor de maag goed is, ik voer de pur gastro plus speedibeet met een klein beetje hoveler pur mash ( ook voor de maag) voor de smaak. De kliniek vond de hoveler een zeer goed voer. Paard doet het er goed op. Lijkt duur maar voer er 1/3 van vergeleken met pavo cavalor wat ik hiervoor voerde.

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:07

Hoi, ik heb 2 jaar de lannoo gastro cubes gevoerd. Onlangs mee gestopt en na 8 weken zoiets had mijn merrie terug last. Er moet dus toch iets in zitten wat werkt. Alleen is het fel in prijs gestegen, dus ik ga dadelijk nog eens terug de Havens Gastro+ proberen. Hier kreeg ze 2j geleden dunne mest van, maar wie weet lag dat toen aan wat anders, dus ik probeer het nog eens. Lannoo heeft verder nog veel mooi voer dat erg laag is in suikers en zetmeel (fibre cubes, fibermix,...). Mijn merrie blijft ook moeilijk op gewicht en hiervoor geef ik haar nog Lannoo Muscle Plus rijstzemelen en equifyt Zupa bij.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:31

Ninx schreef:
Hoe is je overige management?

Voeding is bijzaak, management is alles.

Voeding is zeker geen bijzaak. Voeding is onderdeel van het totale management, bij alle paarden maar zeker bij paarden die gevoelig zijn voor maag- en darmproblemen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 23:55

Dank voor de reacties.
Hij heeft onbeperkt hooi en krijgt wel nog de waffer van herbs 4 horses die ze bij ons voeren.
Maar het krachtvoer wat ze verder voeren op stal zit teveel suiker en zetmeel in voor hem nu (trainingsstal dus sportvoer).

Ik neig momenteel naar het gastrovoer van mastall maar was benieuwd naar andere ervaringen.
Die van havens vind ik te hoog in zetmeel dus daar wil ik nog even van weg blijven.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 00:04

FurryFamily1 schreef:
Hoi, ik heb 2 jaar de lannoo gastro cubes gevoerd. Onlangs mee gestopt en na 8 weken zoiets had mijn merrie terug last. Er moet dus toch iets in zitten wat werkt. Alleen is het fel in prijs gestegen, dus ik ga dadelijk nog eens terug de Havens Gastro+ proberen. Hier kreeg ze 2j geleden dunne mest van, maar wie weet lag dat toen aan wat anders, dus ik probeer het nog eens. Lannoo heeft verder nog veel mooi voer dat erg laag is in suikers en zetmeel (fibre cubes, fibermix,...). Mijn merrie blijft ook moeilijk op gewicht en hiervoor geef ik haar nog Lannoo Muscle Plus rijstzemelen en equifyt Zupa bij.

Dank voor de tip van de rijstzemelen van lannoo! Ik voerde dit van mijten muscle builder maar die zit erg hoog in zetmeel dus ben ik nu mee gestopt. Die van lannoo zit wel laag in suiker en zetmeel dus is wel een optie voor erbij.
Heb me gek gezocht naar rijstzemelen en deze toen niet gevonden.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 00:15

Het is lastig als ze ook in het werk staan. Ze moeten er ook genoeg energie uit kunnen halen. Ik voer daarom ook Ease en Excel met daily plus ruwvoermix erdoorheen.
Slobber maak ik van een schep cavalor Fiberforce Gastro en een flinke schep zemelen. Dat vindt hij lekker.
Bietenpulp kan ook maar dat eet hij in geen enkele variatie.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 00:18

Die van mij loopt prima in de sport op Equifit Green Power en Pre Active combinatie. Krijgt slobber van Pharmahorse ook bijgevoerd. En onbeperkt hooi + Audevard Ekygard als supplement