Vage klachten en mest eten

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Capriootje

Berichten: 6878
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Vage klachten en mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 15:48

Hallo allemaal.

Het paard van mijn vriend heeft wat vage klachten de laatste weken en we komen er niet helemaal uit wat er met hem aan de hand is. Wie weet heeft iemand nog een idee wat we kunnen uitsluiten of proberen. De dierenarts is er uiteraard ook bij betrokken.

De klachten
- Lijkt moeite te hebben met plassen. Plast ook vaker in de stal (zodra hij erin komt)
- Voedernijd is erger geworden. Erg boos naar andere paarden en schopt tegen de stal. Altijd wel iets gehad maar nu veel extremer.
- Eet de mest van mijn 2 jarige. Alleen van hem, van z’n andere 2 oudere vriendjes vind hij de mest totaal niet interessant. Dit heeft hij nooit eerder gedaan vanaf september dat het jonkie er is dus echt iets van de laatste weken.

Zijn koker is gecontroleerd (onder verdoving) door de dierenarts. Niet warm, vies etc. Blaas gescand, geen gek beeld of stenen gevonden. Algeheel bloedbeeld, geen tekorten of een diagnose uitgekomen qua ontsteking.
Zelf hebben we vandaag nog een mest/worm onderzoek gedaan. Verwacht maandag of dinsdag de uitslag.

Management: 08:00 tot 18:00 buiten met veel ruwvoer en vriendjes. Nu nog paddock, binnen een paar weken gaan ze overdag op de wei. 2 keer per dag krachtvoer (biks en muesli) en ‘s nachts op stal ook voldoende ruwvoer.

We weten niet of de klachten allemaal bij elkaar horen of dat er meer speelt maar we weten het even niet meer waar we moeten zoeken. Mocht iemand een idee hebben, roep gerust. Vragen beantwoord ik ook graag!

janouk
Blogger

Berichten: 18172
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:07

Gecontroleerd op Maagzweren? Klinkt als problemen met maag en darmen
Mest eten doen ze vaak om hun darmflora beter te krijgen.

Capriootje

Berichten: 6878
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 17:19

janouk schreef:
Gecontroleerd op Maagzweren? Klinkt als problemen met maag en darmen
Mest eten doen ze vaak om hun darmflora beter te krijgen.


Nog niet, dat is nog een optie in mijn hoofd als we naar de kliniek gaan voor verder onderzoek.

Dat laatste las ik ook inderdaad. Z’n mest zelf is wel normaal, geen diarree of bijzondere dingen. De da gaf aan dat als ze darmflora probleem hebben je dat wel vaak aan de mest of mest water ziet. Maar we sluiten het zeker nog niet uit dat het in z’n darmen zit.

De twee jarige werd positief getest en vandaag ontwormd tegen bloedworm dus ik verwacht dat dit paard (door de eitjes opeten) ook positief zal zijn en iig goed ontwormd moet worden.

janouk
Blogger

Berichten: 18172
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Vage klachten en mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:28

Ontwormen is zeker goed idee
Wat voor een soort hooi voer je? Ik heb een paard met hele gevoelige darmen. Hij voelt zich veel beter op droog hooi. Zodra het in plastic gedroogd is, krijgt hij last.

Capriootje

Berichten: 6878
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 22:34

janouk schreef:
Ontwormen is zeker goed idee
Wat voor een soort hooi voer je? Ik heb een paard met hele gevoelige darmen. Hij voelt zich veel beter op droog hooi. Zodra het in plastic gedroogd is, krijgt hij last.


Hij staat sinds 2/3 weken op veel droger/armer hooi. Hiervoor echt voordroog met vrij hoge voedingswaarde en daar werd hij toch wel echt te dik van. Wil liever niet minder voeren en op het droge hooi merk ik verder weinig verschil aan hem of z’n mest.

snorkel1986

Berichten: 3168
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Vage klachten en mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 22:57

Kijk meerdere keren zijn mest na op zand. Zand komt in golven

Hilary

Berichten: 9251
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Vage klachten en mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 23:07

Zand is vaak helemaal niet terug te vinden in de mest, alleen op een röntgenfoto (die dan weer alleen op de kliniek gemaakt kan worden).

snorkel1986

Berichten: 3168
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Vage klachten en mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 08:33

Ja klopt maar vaak testen goede echt een indruk van of je zand hebt.. idd niet hoeveel er nog in zit maar wel of een kuurtje of 2 misschien verstandig is.. en goedkoop zelf te doen..

Capriootje

Berichten: 6878
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Vage klachten en mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 09:42

Ik heb nog van die zand test zakjes liggen dus dat kunnen we zeker even meenemen. Hij heeft van het najaar een kuurtje gehad, doen we standaard na de wei maar daarna niet meer gecheckt. Dankjullie!

dresjoepie

Berichten: 2543
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Vage klachten en mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:07

Zeewier voeren is goed tegen mest eten hier zitten veel mineralen in die ze uit de mest denken te halen

Capriootje

Berichten: 6878
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Vage klachten en mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 10:45

Ik had een tekort in het bloed ‘verwacht’ omdat de 2 jarige ander voer krijgt en daar misschien wat in zit wat hij wil hebben/nodig heeft. Ik wil hem best toevoegingen of evt supplementen voeren maar wel gericht zeg maar. Kruiden is nog wel een optie, zal eens kijken wat voor hem zou kunnen helpen.

Paard is verder gewoon fit, fijn met rijden etc. Dus absoluut geen beeld van een ziek dier. Maar door de veranderingen in gedrag blijven we toch nog even zoeken. Bedankt voor de input al!

tirzasarah10

Berichten: 1883
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Vage klachten en mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:14

Ben toch even nieuwsgierig mijn shet eet al zolang ik hem heb mest. Nu vroeg iemand mij laatst of hij last had met plassen, nou zag ik wel wat ze bedoelde maar niet schrikbarend. Hij eet dus ook alleen heel specifiek van 1 paard mest. Eerst van zijn maatje die helaas is ingeslapen en nu van zijn andere maatje. Zijn eigen mest laat hij gewoon liggen. Nu heeft hij sinds het inslapen van zijn maatje het 1 na het andere, hoefbevangen(wel/niet is niet duidelijk), slechte vacht en nu fikse 'griep'. Hij staat nu dus aan de antibiotica, terwijl de anderen er alleen maar een snotneus van hebben. De da vond hem er als een oud paard uit zien, note hij is 4 en word in september pas 5. Nou vind ik dat ook beetje lastig aangezien hij naar de da toe ging omdat hij ook echt niet goed was en dan zie je er ook niet top uit.

Eerder heb ik onderzoek laten doen omdat ik het mest eten vervelend vond, da gaf aan dat het een gewoonte kan zijn geworden.

Ik lees dus even mee omdat ik wel nieuwsgierig ben of je iets ga vinden.

Capriootje

Berichten: 6878
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 14:50

tirzasarah10 schreef:
Ben toch even nieuwsgierig mijn shet eet al zolang ik hem heb mest. Nu vroeg iemand mij laatst of hij last had met plassen, nou zag ik wel wat ze bedoelde maar niet schrikbarend. Hij eet dus ook alleen heel specifiek van 1 paard mest. Eerst van zijn maatje die helaas is ingeslapen en nu van zijn andere maatje. Zijn eigen mest laat hij gewoon liggen. Nu heeft hij sinds het inslapen van zijn maatje het 1 na het andere, hoefbevangen(wel/niet is niet duidelijk), slechte vacht en nu fikse 'griep'. Hij staat nu dus aan de antibiotica, terwijl de anderen er alleen maar een snotneus van hebben. De da vond hem er als een oud paard uit zien, note hij is 4 en word in september pas 5. Nou vind ik dat ook beetje lastig aangezien hij naar de da toe ging omdat hij ook echt niet goed was en dan zie je er ook niet top uit.

Eerder heb ik onderzoek laten doen omdat ik het mest eten vervelend vond, da gaf aan dat het een gewoonte kan zijn geworden.

Ik lees dus even mee omdat ik wel nieuwsgierig ben of je iets ga vinden.


Tuurlijk, altijd welkom!

Weet je waarom diegene vroeg naar het plas gedrag? Ik heb dus nog niks naar boven gekregen wat met elkaar in relatie staat dus ben daar wel heel benieuwd naar als je dat nog kan vragen bijv.

Dit paard zijn maatje is toevallig ook overleden, wel al in juli. Daarna heeft hij een hele moeilijke periode gehad, ze hebben geen afscheid kunnen nemen i.v.m. plotseling overlijden op de kliniek. De weken/maanden daarna kon geen enkel ander paard bij hem in de buurt komen want die viel hij gewoon aan. En niet beetje lelijk kijken oid maar echt heel gemeen bijten, schoppen en achterna zitten. Sinds december heeft hij gelukkig een nieuw maatje die dominanter is en dat gaat goed.

Een gewoonte worden kan natuurlijk maar dan vind ik van één specifiek paard mest eten wel vreemd want de paddock is gedeeld met 4 paarden totaal. Dus toch 'kiest' hij dan altijd die hopen uit, dat is voor mij een beetje dubbel met een gewoonte. Dan zou ik eerder denken dat hij alle mest eet.

fardoe
Berichten: 914
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Vage klachten en mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:16

Mest eten is voor paarden gewoon natuurlijk gedrag. Paarden hebben lange darmen en voedsel wordt gefermenteerd door bacteriën. Als ze iets missen dan eten ze mest waardoor hun darmflora weer oké word.
Je kunt zelfs na ziekte of medicijnen de darmflora van je paard weer terug n orde brengen door mest van een ander paard wat te mengen met water en door het voer te mengen. Het beste blijft natuurlijk dat je paard zelf de keuze heeft welke mest hij wil eten , want dat weet hij van nature het beste.

Mijn paard heeft ook een tijd mest gegeten toen ik hem net had.Hij dronk en plaste weinig. Het was duidelijk dat zijn darmflora niet oké was.
Hij at ook alleen de mest van maar één ander paard.
Toen hij beter ging plassen is het eten van mest gestopt.

Capriootje

Berichten: 6878
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Vage klachten en mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 15:45

Dus jij zegt eigenlijk gewoon laten gaan/zichzelf laten herstellen en dat er geen onderliggend probleem hoeft te zijn? Bedankt voor je ervaring!

tirzasarah10

Berichten: 1883
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:03

Capriootje schreef:
tirzasarah10 schreef:
Ben toch even nieuwsgierig mijn shet eet al zolang ik hem heb mest. Nu vroeg iemand mij laatst of hij last had met plassen, nou zag ik wel wat ze bedoelde maar niet schrikbarend. Hij eet dus ook alleen heel specifiek van 1 paard mest. Eerst van zijn maatje die helaas is ingeslapen en nu van zijn andere maatje. Zijn eigen mest laat hij gewoon liggen. Nu heeft hij sinds het inslapen van zijn maatje het 1 na het andere, hoefbevangen(wel/niet is niet duidelijk), slechte vacht en nu fikse 'griep'. Hij staat nu dus aan de antibiotica, terwijl de anderen er alleen maar een snotneus van hebben. De da vond hem er als een oud paard uit zien, note hij is 4 en word in september pas 5. Nou vind ik dat ook beetje lastig aangezien hij naar de da toe ging omdat hij ook echt niet goed was en dan zie je er ook niet top uit.

Eerder heb ik onderzoek laten doen omdat ik het mest eten vervelend vond, da gaf aan dat het een gewoonte kan zijn geworden.

Ik lees dus even mee omdat ik wel nieuwsgierig ben of je iets ga vinden.


Tuurlijk, altijd welkom!

Weet je waarom diegene vroeg naar het plas gedrag? Ik heb dus nog niks naar boven gekregen wat met elkaar in relatie staat dus ben daar wel heel benieuwd naar als je dat nog kan vragen bijv.

Dit paard zijn maatje is toevallig ook overleden, wel al in juli. Daarna heeft hij een hele moeilijke periode gehad, ze hebben geen afscheid kunnen nemen i.v.m. plotseling overlijden op de kliniek. De weken/maanden daarna kon geen enkel ander paard bij hem in de buurt komen want die viel hij gewoon aan. En niet beetje lelijk kijken oid maar echt heel gemeen bijten, schoppen en achterna zitten. Sinds december heeft hij gelukkig een nieuw maatje die dominanter is en dat gaat goed.

Een gewoonte worden kan natuurlijk maar dan vind ik van één specifiek paard mest eten wel vreemd want de paddock is gedeeld met 4 paarden totaal. Dus toch 'kiest' hij dan altijd die hopen uit, dat is voor mij een beetje dubbel met een gewoonte. Dan zou ik eerder denken dat hij alle mest eet.



Ze vond hem toen een beetje moeilijk staan. Mijn shet zijn maatje is afgelopen augustus ingeslapen en hij is er bij geweest, netjes afscheid genomen. Hij was mega erg vanslag er van en is van super blije pony naar een chagrijnig ponytje gegaan. Langzaam word hij weer iets blijer maar hij is nog lang niet zo blij als eerst. Ik heb hem ruim 2.5 jaar maar ondanks verschillende probiotica en vitamines eet hij al die tijd mest.
Vandaar dat er mij is verteld dat het een gewoonte is geworden. Hij staat als 'zijn' gekozen staat te mesten er nog net niet onder. Het is overigens wel zo dat hij alleen vers eet, als het nog warm is zegmaar :+
Als er een beetje zand over is gegaan of doorheen gelopen is dan hoeft hij het ook niet meer.
Aankomende maandag moet hij weer op controle vanwege zijn luchtwegen en gewicht check, dan kan ik het nog even navragen.

Wildgirl

Berichten: 11734
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Vage klachten en mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:49

Heeft de DA gecheckt of er een boon vastzit?

snorkel1986

Berichten: 3168
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 23:19

Capriootje schreef:
Ik heb nog van die zand test zakjes liggen dus dat kunnen we zeker even meenemen. Hij heeft van het najaar een kuurtje gehad, doen we standaard na de wei maar daarna niet meer gecheckt. Dankjullie!



Mest test zakjes.. _O-
Hoe zien die er uit?
Doe het al jaren met een handschoen of uitspoelen in een emmer...
Heb er echt nog nooit van gehoord..

Capriootje

Berichten: 6878
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Vage klachten en mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 09:17

Haha ja het klinkt ook een beetje gek maar het is een actie bij worm&co dat als je meerdere testen besteld je dan gratis zand testen erbij krijgt. En ik bestelde worm onderzoek setjes voor 8 paarden dus heb een heel stapeltje van die zakjes nu. Niks bijzonders aan verder :=