Vreemde korstjes op kogel

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kimsel94

Vreemde korstjes op kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-22 19:56

Hoi allemaal,

Op het moment weet ik even niet meer waar ik het zoeken moet.
Mijn bijna 4 jarige KWPN merrie heeft al een tijd lang van mok/korstjes op haar witte achterbeen.

Zomer 2021 zeer waarschijnlijk gestart met mok laag in de kootholte door verbranding, uiteindelijk goed weg gegaan met zalf van de kliniek met antibiotica en ontstekingsremmers.
Rond november 2021 is er weer mok terug gekomen op dezelfde plek door de modder op de wei..
Uiteindelijk is dat een erg lang traject geweest met de mokzalf van de kliniek, dexamethason, prednison, 24/7 inpakken, niet inpakken....

Uiteindelijk een schimmelinjectie gekregen(insol dermatophyton) samen met een orale antibiotica kuur wat eindelijk voor verbetering heeft gezorgd.

Toen eindelijk die plekken weg waren, heeft het er een tijdje goed uit gezien! Tot ze ineens gekke korstjes kreeg op/net boven de kogel...
Dit heb ik ruim 1.5 maand droog gehouden, zonder verbetering... uit zichzelf genezen doet het dus niet

Afgelopen week heb ik de korsten los geweekt en gewassen met hibiscrub omdat het been toch weer wat vocht vast ging houden en heb het toen ook de plekjes 2 dagen ingesmeerd met de mokzalf van de kliniek.
Uiteindelijk bleef het dik en na een paar dagen was het weer goed droog en ben ik begonnen met groene leem...
Helaas ook nog zonder succes..

Is er iemand die dit herkent?

Ongeschoren
Afbeelding

Net gewassen met hibiscrub en geschoren
Afbeelding

Vandaag (nu een eerste keer gewassen met imaverol)
Afbeelding

Beauty - Havidoff x Goodtimes
Next Style - In Style x Havidoff

Bowo

Re: Vreemde korstjes op kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:06

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:16

Gaan de korsten er ook af? En dat er dan een open plek overblijft?
Bij mijn paard hielp Cortavance spray. Dit is eigenlijk een middel voor honden. Maar het hielp heel goed bij mijn paard. Tis wel alleen bij de dierenarts verkrijgbaar.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-22 21:01

@Bowo, nog niet gecheckt maar dat ontstaat juist met veel zonlicht toch? Vorig jaar stonden we nog op een locatie waar ze de gehele dag buiten liep. Helaas is die locatie verkocht en is de tijd buiten nu zeer beperkt...
Dan had ik nu juist een verbetering verwacht te kunnen zien, nu ze niet meer veel aan zonlicht wordt blootgesteld.

@cynthiar, de korstjes zitten echt erg goed vast. Ik heb ze best lang moeten weken en ook toen kwamen ze nog lastig los... Dan is het natuurlijk even open maar na een paar dagen ontwikkelt er weer eenzelfde korstje. Maar alleen op dit been, aan de buitenkant.

Er zit niets op de andere benen en ook niet bij haar moeder. Worden beide ook met dezelfde borstels gepoetst dus dat maakt de kans op iets besmettelijks ook weer een stuk kleiner lijkt me dan..

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:07

Ah, dat rijmt er dan niet helemaal mee inderdaad. Maar plekken op de buiten- of binnenkant (ipv kootholte) van een wit been zijn wel heel typisch. Dikke benen horen er ook bij.
Bij mijn paard begint het ook met dit soort kleine plekjes en dat kon onbehandeld dan uitgroeien tot grote cirkels, dat zie ik ook niet helemaal terug.

Het zou ook best wat anders kunnen zijn, maar een biopt kan wel zekerheid bieden wat dat betreft.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:34

Dit ziet er echt uit als vasculitis

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:42

Horseware schreef:
Dit ziet er echt uit als vasculitis

Ik ben er ook bang voor.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-22 08:46

Dan zet ik ze overdag toch weer buiten met de whinny socks of UV werende flyboots die ik eerder al voor de mok heb gekocht.
Hopelijk krijgt het dan de tijd om te genezen.

misami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:57

Herkenbaar, het kan een soort eczeem zijn. minn paard had dit ook, diverse Dierenartsen erbij. Advies was steeds droog houden, smeren met cortisonenzalf. Maar het ging niet weg. We kregen het op meerdere benen en alleen witte benen.
Ik kreeg het advies van een dierenarts om de korstjes in te smeren met vaseline, twee uur in te laten trekken en dan wassen met warm water en jodiumshampoo. Hierdoor kreeg ik de korsten er goed af zonder teveel pijn.

Ik ben toen mijn eigen weg gaan volgen omdat de dierenartsen geen oplossing vonden.

Ik ben de witte benen nat gaan scheren nadat ik de korsten eraf had geweekt met vaseline en warm water.
Door het korte haar kon ik alle plekjes goed zien en kon ik de benen droger en schoner houden.
Ik ben iedere dag de plekken gaan wassen met warm water en betadine shampoo, droogde de benen erg goed af, goed droog.
Daarna ben ik de plekken flink gaan insmeren met sudocreme ( hier zit zinkzalf in) ik smeerde bij extreme plekken soms twee keer per dag.
Ik hield het haar op de benen heel kort.
Na maanden dagelijks deze handelingen te doen is het nu volledig weg.

Op een bepaald moment zei een Da, was het om de 3 a 4 dagen, vervolgens kreeg ik weer een explosie uitbraak.
Terug naar mijn werkwijze en dat werkte.

Daarnaast geef ik MSN met glucosamine voor o.a. huidherstel

Het weer had geen invloed, droog, nat, maakte voor mijn paard niets uit.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-22 19:47

Ondertussen een paar dagen verder, buiten loopt ze met een UV beschermer.
Been is wel weer een heel stuk droger maar de korstjes vallen weer enorm op...
Afbeelding

Tips voor wat ik op de korsten zou kunnen smeren om die los/weg te krijgen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 19:51

Ziet er inderdaad uit als vasculitis.

De korsten zijn dan erg gevoelig en vaak pijnlijk. Ik zou ze zo lang mogelijk laten zitten tot ze er zelf afkomen. Als ze er met weken (water of vette zalf) niet af glijden, laten zitten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 20:34

Je kunt sudocreme proberen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie