Ervaringen met selenium tekort?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Ervaringen met selenium tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 20:53

Omdat mijn 2jarige merrie al langere tijd minder goed in haar vel zat (wat sloom, niet mooi in de vacht) heb ik toch maar eens bloed laten prikken. Verder was het goed, maar ze had echt een selenium tekort. Vervolgens 2 andere paarden (waaronder haar moeder) laten prikken en dezelfde uitkomst: ook selenium tekort.

Ik voer nu dus alle paarden selenium bij - en het schijnt dat het wel even duurt voordat de gehalten weer op peil zijn. Wij wonen op zandgrond, dus ook de wei krijgt straks extra selenium.

Ik heb ondertussen veel gelezen over hoe het komt en wat ik er aan kan doen. Dat is fijn, maar ik ben ook wel nieuwsgierig naar praktijkervaringen. Hoe lang duurt het voordat het weer normaal is, merken jullie nog iets van restverschijnselen, dat soort dingen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen met selenium tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 09:54

Ik heb er ervaring mee. In het werk beginnen de paarden al terughoudend en de handrem gaat er steeds verder op. Dit komt doordat het lichaam snel verzuurt. Paarden kunnen door compensatie lichte kreupelheid gaan vertonen. Volgens mij heb ik 1 maand moeten overdoseren met een goed supplement, Synovium Myocare E. Een basic vitamine E supplement met selenium bevat te weinig selenium. Dat is maar goed ook, want teveel selenium vergiftigt het paard. Na die maand heb ik weer bloedonderzoek laten doen en toen zat het iets boven de gewenste waarde. Daarna ben ik de normale dosering gaan geven. Het is belangrijk om dit in samenwerking met de DA te doen, aangezien zowel onder- als bovenwaarde voor problemen zorgt. Ik heb nog een aantal maanden het supplement gegeven naast een vitaminebrok met voldoende selenium (1,2). Ik heb geen restschade gemerkt, maar dit was wel bij een volwassen paard.

Anoniem

Re: Ervaringen met selenium tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:14

Mijn paard heeft ook een selenium tekort gehad. Ik vond haar zoals Tessebes hierboven al aangeeft ook heel erg met de handrem er op lopen en erg sloom voor een 4 jarige. Ik heb enkele maanden vitamine E + selenium bijgevoerd in een hogere dosis en nu overgestapt op een vitaminebrok waar ook selenium in zit. Ik merk nu dat onder het zadel de handrem er van af is en dat ze nu echt voorwaarts kan lopen. Ook is ze veel soepeler geworden.

Kendra

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met selenium tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 13:32


Slmt9

Berichten: 5212
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 19:57

Kendra schreef:
Dat klinkt bekend, met de handrem er op ...
Welk supplement voerde jij _lauraaa_??
Ik gebruik nu deze: https://www.medpets.nl/vetripharma-selen/?sqr=selenium
Daarmee geef ik ze 2,5 mg selenium per dag en dat is volgens de da voor de eerste maand een goede dosis.


Ik geef mijn paard ook selenium bij ivm een tekort. Met de Chevivit E Selen ben je wel een stuk goedkoper uit dan met de Vetripharma.

Met de Vetripharma heb je 50gr brokjes per dag nodig als je 2,6mg selenium wil geven, via Medpets is dat excl. verzendkosten 27 euro per maand.
De chevivit is 1 pompje van 2ml per dag voor 2,5mg selenium, dan ben je 17 euro per maand kwijt. En dan is die vaak nog wel ergens in de aanbieding met 25% korting.

Ik was toevallig naar een alternatief aan het zoeken omdat hij voor het eerst wat slechter verkrijgbaar is. Had gehoopt dat deze brokjes een goed alternatief zijn, maar jammer genoeg nog erg duur.