Wat smeren bij insectensteken?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nouvel

Wat smeren bij insectensteken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-22 15:24

Heeft iemand goede tips wat je bij een paard kunt smeren op flinke insectensteken?
Mijn paard reageert allergisch op insectensteken en krijgt enorme grote harde bulten die ook nog eens heel flink gaan jeuken.
Voorkomen dat hij gestoken wordt is natuurlijk de beste optie maar dat lukt helaas niet altijd…

Wat kun je bij een paard nu het beste op die bulten smeren om de jeuk/pijn te verlichten en de zwelling eerder te laten afnemen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:27

Even voorop gesteld dat mijn paard gelukkig niet zo heftig reageert.
Maar wel kan jeuken op insectenbeten werkt daar de simpele na de beet zalf van het kruidvat.
Ook in andere merken te krijgen.

Maar ik heb zomaar het idee dat je dat vast al geprobeerd hebt.

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-na-de- ... /p/1111041

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-22 15:34

Thanx!
Dat is zeker te proberen en zal ook best wel wat doen, maar dan smeer ik iedere keer op 1 of 2 plekken een tube leeg ben ik bang…
Heb het altijd wel voor reserve liggen (omdat ik zelf ook flink reageer op steken), maar hoop iets te vinden in grotere verpakking, speciaal voor paarden ofzo…

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:40

Coolingsgel voor paarden, daar zijn verschillende merken van.
Wij gebruiken de spiergel van simicur omdat die tot nu toe het beste werkt. Ook kun je die zelf goed gebruiken bijvoorbeeld bij jeuk door brandnetels oid

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-22 15:42

Cherdenise schreef:
Coolingsgel voor paarden, daar zijn verschillende merken van.
Wij gebruiken de spiergel van simicur omdat die tot nu toe het beste werkt. Ook kun je die zelf goed gebruiken bijvoorbeeld bij jeuk door brandnetels oid

Oké, thanx, dat wist ik niet, dat klinkt wel goed!
Reageren ze daar altijd goed op op hun huid?
Ik heb 2 soorten spiergel/lotion staan waar hij allergisch op reageert en dikke benen van krijgt…

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:45

Welke heb je want dat zou niet moeten kunnen, ik heb nog niet meegemaakt dat paarden daar dikke benen van krijgen. Waar is jou paard allergisch voor?
En niet op open wond smeren maar erom heen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-22 15:49

Cherdenise schreef:
Welke heb je want dat zou niet moeten kunnen, ik heb nog niet meegemaakt dat paarden daar dikke benen van krijgen. Waar is jou paard allergisch voor?
En niet op open wond smeren maar erom heen

Ik smeer sowieso niks op wonden…
Ik heb 2 verschillende lotions een tijdje terug geprobeerd vanwege peesblessure, en op beide reageerde hij met zwelling op de plek van het smeren.
Synovium hydrogel en Phytonics omnimilk.
Een aantal dagen na het stoppen met smeren was het weer dun, later nog eens geprobeerd en weer zwelling…

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:53

Wellicht je paard eens laten doormeten als die zo reageert op de muggenbulten en dus blijkbaar ook op lotions.
Klopt toch ook niet helemaal.
Die van simicur is natuurlijk maar snap als je die dat niet wilt uitproberen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-22 17:55

Cherdenise schreef:
Wellicht je paard eens laten doormeten als die zo reageert op de muggenbulten en dus blijkbaar ook op lotions.
Klopt toch ook niet helemaal.
Die van simicur is natuurlijk maar snap als je die dat niet wilt uitproberen.

Ik ga er eens naar kijken , bedankt!
Hij is al vaker doorgemeten en behandeld bij Den hoek.
Hij heeft een auto immuunprobleem en pssm, daardoor ook een lage weerstand en hoge gevoeligheid voor veel dingen.

Jessix

Re: Wat smeren bij insectensteken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 18:05

Misschien zou je eens iets kunnen proberen met etherische oliën? Lavendel bijvoorbeeld. Maar ik vind iets aanraden ook wel een beetje spannend, omdat Ferro wel heel heftig kan reageren. Heeft Den Hoek geen oplossing? En dan bedoel ik echt ook een veilig smeersel die je kan gebruiken indien nodig.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 18:15

Ik weet dat weegbree, maar ook smeerwortel erg goed werkt bij mensen en honden qua zwellingen en jeuk. Geen idee of het ook bij paarden zou werken. Het is natuurlijk altijd te proberen.

Either that or Gloria Estefan was right. Eventually, the rhythm is going to get you
------------------------------------------------------------------------
28-07-2001 ~ 14-03-2013 †♡
03-03-1929 ~ 02-08-2013 †♡

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-22 21:32

Jessix schreef:
Misschien zou je eens iets kunnen proberen met etherische oliën? Lavendel bijvoorbeeld. Maar ik vind iets aanraden ook wel een beetje spannend, omdat Ferro wel heel heftig kan reageren. Heeft Den Hoek geen oplossing? En dan bedoel ik echt ook een veilig smeersel die je kan gebruiken indien nodig.

Ik kan het nog eens vragen, toen niet direct…
De omnimilk is ook van Phytonics en ben ik ook gaan gebruiken voor zijn pees op advies van de dierenarts die ik daar toen toen (na overleg) en daar bleek hij ook als een van de weinige allergisch op te reageren.
Dus het blijft echt zoeken naar iets huidvriendelijks waar hij tegen kan.

StellaMay schreef:
Ik weet dat weegbree, maar ook smeerwortel erg goed werkt bij mensen en honden qua zwellingen en jeuk. Geen idee of het ook bij paarden zou werken. Het is natuurlijk altijd te proberen.

Dank voor de tip, ik ga er eens naar kijken!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:18

Gewoon water met (natuur)azijn werkt ook erg goed. Ik gebruik ongeveer een kopje azijn per liter water maar je kunt ook puur azijn gebruiken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:00

Ik gebruik bij mezelf overal aloë Vera voor, maar ik durf niet te zeggen of dat voor paarden ook geschikt is. Kan op beten maar ook op schaafwonden of verbrandingen en blauwe plekken.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 00:23

irmaz schreef:
Gewoon water met (natuur)azijn werkt ook erg goed. Ik gebruik ongeveer een kopje azijn per liter water maar je kunt ook puur azijn gebruiken.

Mijn paard heeft hetzelfde (en ik helaas ook.. as we speak zit ik met een bult van 6 cm -O- ) en ik doe met puur azijn. Werkt echt het allerbeste.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 00:37

Groene leem vind ik altijd erg fijn werken

La Vie en Rose 

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 01:00

Ik gebruik zowel bij mezelf Aloe Vera producten. Vooral de Gelly vind ik erg fijn en verkoelend.
Op dit moment zit ik met een allergische reactie op `iets` in het hooi, geen idee wat, maar na een beetje te enthousiast het hooinet vullen, waardoor ik vanalles over me heen kreeg ontstonden er jeukende, rode bultjes. Na een paar keer Gelly smeren (keer of 3 gesmeerd nu) is de jeuk al ontzettend verminderd.
Ook voor mijn pony met ZE gebruik ik het in de manen.
De geur van de Aloe houdt de vliegjes en mugjes weg en zorgt voor verkoeling, waardoor mijn pony minder krabt.

Het enige nadeel is dat het niet in de winkel verkrijgbaar is, maar bij distributeurs van het merk Forever Living Products.

Zodia (Rhodium x Gribaldi) 8-5-2004
Linda (onbekend) geboortedatum onbekend (1998?)
Iris (dochter van Linda) 6-5-2002
Mazzeltov (zoon van Linda) 4-5-2012 - 02-08-2022
viewtopic.php?f=217&t=1681562
Linda een jaar ITP!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-22 07:54

Bedankt voor de tips!
Azijn is inderdaad ook een goeie om te proberen , heb ik een aantal jaar terug ook eens gedaan bedenk ik me nou.
Aloe Vera ga ik naar kijken!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:01

Aloë kun je ook gewoon een plant van kopen, stengel villen en de gel erin pureren als je even geen gel kunt vinden of bij de hand hebt. Of als een soort kompres dik op een watje doen werkt ook op bijv een arm. Op een paardenbuik is dat wel wat lastiger te plakken :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:23

xSCWx schreef:

Nou moet ik zeggen dat ik het niet op mijn paard heb hoeven gebruiken, maar voor mijzelf ben ik erachter dat dit wel hét middeltje voor mij is, vreselijk onpraktisch, maar helpt wel :+

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:24

Prairy schreef:
Aloë kun je ook gewoon een plant van kopen, stengel villen en de gel erin pureren als je even geen gel kunt vinden of bij de hand hebt. Of als een soort kompres dik op een watje doen werkt ook op bijv een arm. Op een paardenbuik is dat wel wat lastiger te plakken :+

Ik ben op de Canarische Eilanden meerdere keren op zo'n Aloë Vera farm geweest en zo simpel is het niet heb ik daaruit begrepen. Om te beginnen moet je de goede soort hebben. Er zijn heel veel soorten Aloë Vera maar er is er maar één met de heilzame effecten. En behalve schillen moeten ook nerven en nog een soort gele bolletjes die erin zitten verwijderd worden. Omdat die juist voor irritatie kunnen zorgen.

De Action had altijd fijne Aloë Vera gel. Daar zou je even naar kunnen kijken. Maar Aloë Vera is meer een natuurlijke pleister. Het brengt een laagje aan op de huid en geeft zo bescherming. Ik zou het niet als anti jeuk benoemen.

Mijn huisarts waarschuwde voor het gebruik van die azaron/na de beet achtige zalfjes. Die schijnen ook een allergische reactie te kunnen veroorzaken.

De tip van azijn is een goede. Uit grootmoeders tijd.

Lastig probleem dit.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:35

De Aloe Barbadensis Miller is de goede soort.
Ook als je op potjes of tubes kijkt en Aqua staat vooraan, dan niet nemen, dan zit er meer water dan Aloe in.
Het probleem is ook dat er dan vaak 1% aloe in zit en het met grote koeienletters op de verpakking staat. Daarom raad ik altijd die van Forever aan. 80/90% aloe in hun producten.
Oh en als ergens op een potje staat 100%, dan is het gelogen. De enige die 100% heeft is de plant zelf.

Zodia (Rhodium x Gribaldi) 8-5-2004
Linda (onbekend) geboortedatum onbekend (1998?)
Iris (dochter van Linda) 6-5-2002
Mazzeltov (zoon van Linda) 4-5-2012 - 02-08-2022
viewtopic.php?f=217&t=1681562
Linda een jaar ITP!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:06

xSCWx schreef:

Dit :j . Voor van alles te gebruiken inwendig en uitwendig en ook voor mensen bruikbaar!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-22 22:50

Thanx voor de tips!

Ik ga in ieder geval weer azijn proberen en kijken naar aloe Vera,
Klei is ook een optie maar wordt zo vies overal op het lijf denk ik…

Ik zat even te kijken, deze is met teatree en er staat ook bij dat het werkt bij insectenbeet, misschien is dat wat…
https://www.aloeveraplaza.nl/collection ... l-tea-tree

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:13

Groene leem is niet vies hoor, het droogt op en gaat er pas weer af als je het eraf borstelt of nat maakt.

La Vie en Rose 

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie