Hoe kan ik mijn paard ondersteunen na trauma (Eunice)

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneV
Berichten: 8822
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Hoe kan ik mijn paard ondersteunen na trauma (Eunice)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 09:59

Op 18 februari tijdens storm Eunice is er een boom op mijn stal gevallen.

Afbeelding

Afbeelding

Met hulp van heel veel buren waaronder een paardendierenarts hebben we haar kunnen bevrijden. Lang leve de buurtapp.

De dierenarts heeft haar gesedeerd Waarna we een weg onder de boom door vrij hebben kunnen maken.
Hier staat een filmpje https://www.facebook.com/10001513540871 ... 5774920323

Hierna zijn we samen met haar buurvrouw naar de paardenkliniek aan de overkant gelopen en zijn haar wondjes behandeld.

Wonder boven wonder is ze er met een paar oppervlakkige wondjes vanaf gekomen. Al het bloed in de stal deed anders vermoeden.

Daarna zijn ze lopend in het donker door de storm (ik durfde ze echt niet op de wagen te zetten) naar een manege zo'n 2 km verderop gelopen.

Daar hebben ze 2.5 week gestaan. Cranio sacraal therapeut is geweest om ze te ondersteunen.

Sinds woensdag zijn ze weer thuis.

Afbeelding

Nu staat ze bij elk geluidje stijf in haar stal. Buiten lijkt ze wel op haar gemak.

Sinds gisteren geef ik haar 2x daags 2 spraytjes bach rescue op een broodje.

Wat kan ik nog meer doen om haar te ondersteunen.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Hoe kan ik mijn paard ondersteunen na trauma (Eunice)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:02

Staat ze samen met een ander paard?

Verder zou ik kijken naar een goede masseur voor het paard. Ook is er iets op gebied van oliën en geuren te vinden voor paarden wat kan helpen.

belle_boef

Berichten: 10877
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe kan ik mijn paard ondersteunen na trauma (Eunice)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:03

Geef het tijd.

YvonneV
Berichten: 8822
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 10:04

Ja ze staan met zijn 3en

YvonneV
Berichten: 8822
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 10:05

belle_boef schreef:
Geef het tijd.


doe ik ook wel maar ik vraag me af of er iets is om het proces te versnellen

nine1987

Berichten: 8386
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe kan ik mijn paard ondersteunen na trauma (Eunice)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:07

Geef het inderdaad tijd.. Dit is met een weekje, misschien twee, wel voorbij..

MissJeanny

Berichten: 1649
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:07

Ik heb je een pb gestuurd :)

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:07

Dat scheelt al een stuk ,als 1 rustig is dan worden nummer 2 en 3 dat ook wel al kost dat uiteraard wel ff tijd wat Belle ook terecht zegt.

Met de tijd zou ik ook eens kijken naar les met schriktraining. Die mensen zien zoveel meer dan jij en ik en kunnen daar op inspelen,plus ze hebben niet de ervaring van wat er is gebeurd met de storm.

Jij zal vast onbewust wel iets uitstralen wat je paard aanvoelt. Iemand van buitenaf die heeft dat niet.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:24

YvonneV schreef:
belle_boef schreef:
Geef het tijd.


doe ik ook wel maar ik vraag me af of er iets is om het proces te versnellen


Nee, dat is er niet. Toch zeker niet in productvorm voor paarden. Het is vaak eerder voor de mens geruststellend om 'iets' te doen. Nu, op zich is dat ook goed, als jij kalmer bent en het sneller kan verwerken als je het gevoel hebt dat je op zijn minst iets aan het doen bent, dan zou ik dat doen. Kies dan wel voor iets onschuldigs, zoals Arnica.

YvonneV
Berichten: 8822
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 10:29

Gini schreef:
YvonneV schreef:


doe ik ook wel maar ik vraag me af of er iets is om het proces te versnellen


Nee, dat is er niet. Toch zeker niet in productvorm voor paarden. Het is vaak eerder voor de mens geruststellend om 'iets' te doen. Nu, op zich is dat ook goed, als jij kalmer bent en het sneller kan verwerken als je het gevoel hebt dat je op zijn minst iets aan het doen bent, dan zou ik dat doen. Kies dan wel voor iets onschuldigs, zoals Arnica.


Ik heb het verwerkt, de boom is weg en het kan niet weer gebeuren. Ik ben een mens en kan rationeel denken. Zij kan dat niet.
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 13-03-22 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:31

Mijn ervaring is ook dat het tijd kost. Mijn paard heeft ook een keer een trauma opgelopen, dit gebeurde toen hij vast stond. Hij is toen gaan hangen. Het heeft uiteindelijk toch wel een hele poos geduurd voordat ik hem daarna weer normaal vast kon zetten, denk toch wel een jaar?
Nu geen problemen meer, je merkt niks meer aan hem. Vertrouwen moest weer terug groeien en dat kost echt tijd

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe kan ik mijn paard ondersteunen na trauma (Eunice)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:43

Wat triest..geen wonder dat ze getraumatiseerd is geraakt op die plek. Heb je de mogelijkheid om een uitloop aan je stal te maken? zodat ze zelf naar binnen of buiten kan? dat kan wellicht haar gevoel van veiligheid vergroten omdat ze dan zelf weg kan uit de stal.

SunnyHorse
Berichten: 1314
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Hoe kan ik mijn paard ondersteunen na trauma (Eunice)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:46

EMDR voor paarden, dat heet ESDR.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:50

Elisa2 schreef:
Wat triest..geen wonder dat ze getraumatiseerd is geraakt op die plek. Heb je de mogelijkheid om een uitloop aan je stal te maken? zodat ze zelf naar binnen of buiten kan? dat kan wellicht haar gevoel van veiligheid vergroten omdat ze dan zelf weg kan uit de stal.


Dit zou ik ook doen. Geef haar zelf de controle, dat vergroot op den duur het gevoel van veiligheid.

detje06
Berichten: 48
Geregistreerd: 26-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:53

Wat ontzettend naar voor je paard, maar ook voor jou als eigenaar. Uit ervaring (met een trauma-pony) weet ik dat alleen tijd geven niet genoeg is. Zoals hiervoor beschreven fysioś, olieen etc, helpt, maar ook niet afdoende. Het kan haast niet anders dan dat door de schrik de meridianen en chakraś geblokkeerd zijn. Dan stroomt de normale energie niet door. Mijn pony heeft ongeveer 2 weken behandelingen gehad voor zijn diep geworteld trauma, hij durft nu pas te gaan liggen in wei of stal, en begint nu pas weer op gewicht te komen. Ik en mijn pony zijn blij dat we een andere (en juiste) weg daarin gekozen hebben (wat me in begin toch echt wel zweverig in de oren klonk) maar het resultaat is duidelijk en meteen zichtbaar, en ook vrij logisch.

YvonneV
Berichten: 8822
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 11:28

Elisa2 schreef:
Wat triest..geen wonder dat ze getraumatiseerd is geraakt op die plek. Heb je de mogelijkheid om een uitloop aan je stal te maken? zodat ze zelf naar binnen of buiten kan? dat kan wellicht haar gevoel van veiligheid vergroten omdat ze dan zelf weg kan uit de stal.


Dat is niet zo eenvoudig. Voor haar stal heeft de Shetlander zijn plekje onder de luifel. In het land en met een deur er tussen gaat het prima maar ik denk niet dat het goed gaat als ze een stal gaan delen.

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 11:37

Naast emdr voor paarden (en eventueel voor jou) zou je om het proces te versnellen kunnen kijken naar tteam en ttouch.
Citaat:
Ik heb het verwerkt, de boom is weg en het kan niet weer gebeuren. Ik ben een mens en kan rationeel denken. Zij kan dat niet.

Goed dat de boom weg is en het niet meer kan gebeuren.
Maar als mens kun je 100x rationeel denken - wat op zich heel waardevol is - maar een trauma zit niet in het logische verstand.

Maar goed, laat eens een practioner tteam komen, het is niet moeilijk om ter plekke zelf ook een paar 'touches' te leren.

De Bach rescue is vooral voor noodsituaties, wat ik mij herinner van Margiet Dudok (heel mooi boek!) is het nu vooral Star of Bethlehem en Mimulus.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 13-03-22 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 11:39

Had de foto toen inderdaad ook gezien, blij dat ze er zo goed vanaf is gekomen.
De angst zal wel een tijd blijven dat moet slijten, maar denk dat je zeker wat kunt doen om haar te ondersteunen.
Brainstormend zou ik denken een goede osteopaat haar thuis laten behandelen. En kan het helpen om een raam aan de zijkant te maken, zodat ze meer kan zien?
Verder kun je van via https://www.blozom.nl/nl/categorie/dier ... ategorieen bachbloesems op maat laten mixen, heb ik goede ervaringen mee met een paard wat moeilijk verhuisd maar het is pas te maken op verschillende klachten ook angst en trauma's.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 11:49

YvonneV schreef:
Gini schreef:

Nee, dat is er niet. Toch zeker niet in productvorm voor paarden. Het is vaak eerder voor de mens geruststellend om 'iets' te doen. Nu, op zich is dat ook goed, als jij kalmer bent en het sneller kan verwerken als je het gevoel hebt dat je op zijn minst iets aan het doen bent, dan zou ik dat doen. Kies dan wel voor iets onschuldigs, zoals Arnica.


Ik heb het verwerkt, de boom is weg en het kan niet weer gebeuren. Ik ben een mens en kan rationeel denken. Zij kan dat niet.


Oké, dan zou ik niets geven en het paard de tijd geven. Desnoods iets symptoomonderdrukkend (kalmerend) wanneer je je paard niet meer zo schrikkerig wilt, maar een product uit een potje voor traumaverwerking bij een paard bestaat niet.

Earth

Berichten: 8298
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:47

SunnyHorse schreef:
EMDR voor paarden, dat heet ESDR.


Dit lijkt me zeker de moeite om te proberen. :j

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:55

YvonneV schreef:
Elisa2 schreef:
Wat triest..geen wonder dat ze getraumatiseerd is geraakt op die plek. Heb je de mogelijkheid om een uitloop aan je stal te maken? zodat ze zelf naar binnen of buiten kan? dat kan wellicht haar gevoel van veiligheid vergroten omdat ze dan zelf weg kan uit de stal.


Dat is niet zo eenvoudig. Voor haar stal heeft de Shetlander zijn plekje onder de luifel. In het land en met een deur er tussen gaat het prima maar ik denk niet dat het goed gaat als ze een stal gaan delen.


Dat is jammer..ik denk juist dat het zelf weg kunnen gaan heel belangrijk is om het vertrouwen weer terug te krijgen in die plek.

Naast alle andere goede tips die al gegeven zijn, misschien helpt een radio of white noise apparaat (maar dan niet met wind geluid uiteraard) om de geluiden van buiten af wat te dempen.

Trauma gaat inderdaad in het lijf zitten.

YvonneV
Berichten: 8822
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 15:04

Earth schreef:
SunnyHorse schreef:
EMDR voor paarden, dat heet ESDR.


Dit lijkt me zeker de moeite om te proberen. :j


Ik ga het even de tijd geven en als het niet minder wordt ga ik dat zeker proberen

YvonneV
Berichten: 8822
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 15:10

Elisa2 schreef:
Dat is jammer..ik denk juist dat het zelf weg kunnen gaan heel belangrijk is om het vertrouwen weer terug te krijgen in die plek.

Naast alle andere goede tips die al gegeven zijn, misschien helpt een radio of white noise apparaat (maar dan niet met wind geluid uiteraard) om de geluiden van buiten af wat te dempen.

Trauma gaat inderdaad in het lijf zitten.


Het zijn niet alleen de geluiden van buitenaf maar bijvoorbeeld ook het geluid van de buurvrouw die uit haar voerbak eet. Het dekseltje van een potje honingzalf laten vallen en ga zo maar door

Anoniem

Re: Hoe kan ik mijn paard ondersteunen na trauma (Eunice)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:13

Ik zag ze vanochtend in het zonnetje aan het hooi knabbelen. Verschrikkelijk wat er is gebeurd, veel sterkte daarmee! Verder denk ik dat het tijd kost, het vertrouwen weer opbouwen kost tijd.

janouk
Blogger

Berichten: 18062
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoe kan ik mijn paard ondersteunen na trauma (Eunice)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 17:48

Beetje omdenken: juist meer geluid op stal: Misschien proberen de radio op stal aan te zetten als ze in de stal is. Dat leidt af en hoort ze alle geluiden niet zo scherp. Eventueel met dravers proppen in de oren om alle geluiden te dempen. Vaak worden ze daar al rustiger van.