Dik warm been

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Eva_wendy16

Dik warm been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-22 10:01

Beste ,

Ik weet dat jullie geen dierenartsen zijn. Toch vraag ik toch raad. Ik heb bijna geen paarden mensen om me heen waar ik advies aan kan vragen dus vandaar .

Sinds donderdag had mijn paard wat wondjes op zijn been wat een beetje gevoelig was. Hij liep verder 100% goed . Vrijdag (gisteren) was het helemaal dik en warm. T gaat om zijn onderbeen boven de kogel.
Ik heb gekoeld, afgegedroogd, mok zalf achter zijn hoef gesmeerd en wondjes crème. Daarna heb ik nog gestapt aan de hand . Nu zit ik met werk en weet ik niet hoe het er nu uit ziet.

Ik vind dit allemaal heel erg eng en wil echt niet dag hij pijn heeft. Hij liep vrijdag ook normaal het was gevoelig meer geen extreme reactie.

Wat denken jullie en adviezeren jullie mij? Afwachten? Of t erger word of dierenarts bellen?
Heeft met betadine schampo wassen nog zin?

Ps
Mijn paard komt weleens vaker met schrammen van de wei .

Eva_wendy16

Re: Dik warm been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-22 10:05

Afbeelding

Eva_wendy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-22 10:05

Afbeelding

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:10

Samen met de kleine wondjes en het zien van de zwelling denk ik aan een lymfevatenontsteking, ook wel einschuss genoemd. Het been zal dan naar boven toe steeds verder opvullen/dik worden.
Het is niet super pijnlijk voor het paard, wel is het been vaak wat warm en stijf door de zwelling.

Probeer regelmatig even te stappen en je kan het been ook koelen.

Het beste is de dierenarts even bellen om te vragen of je medicatie tegen de ontstekingsreactie kan krijgen.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 12-03-22 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:11

Absoluut niet afwachten! Je beschrijving in combinatie met wondjes klinkt als een einschuss been. Neem zo snel mogelijk contact op met een dierenarts :j
Als er te lang wordt gewacht met het opstarten van behandeling kan het de lymfe van je paard blijvend beschadigen.

https://www.instagram.com/brunosbelevenissen/

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:12

Hoe is de temperatuur van het paard? Pas even op met einchuss. Dan direct wel een dierenarts inschakelen!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:23

Einschuss is erg aannemelijk, gelijk de dierenarts bellen.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:25

je moet echt even de temperatuur opnemen, is er verhoging dan toch meteen de dierenarts bellen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:30

Was ook mijn eerste gedachte, direct antibiotica is belangrijk bij einschuss.

De wondjes kun je het beste wassen met betadineshampoo, heeft het paard ook mok? want mok kan ook naar binnen slaan en een einschuss been veroorzaken. Net als met de wondjes gaat het om bacterieen die naar binnen slaan en zo een einschuss been veroorzaken. Betadine ontsmet.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie