spieren kwijt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xrosalind

spieren kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 16:53

hoi,

mijn paard heeft al 29 weken een peesblessure. ze heeft in deze tijd best wat spieren verloren en verloopig mag ik nog niks dus zou er niks bij komen.

wat voor supplementen zou ik aan haar kunnen geven? ze krijgt al voldoende hooi elke dag en soms natuurlijke muesli.

different1

Re: spieren kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:25

Eiwitten!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:31

Jup eiwitten voor de spieropbouw is een goede, ik voer zelf erwtenproteine (humane variant van Bulk.com) , 1 schep per dag. Merk zeker verschil.

Maar er is behoorlijk wat op de markt aan eiwitrijke paardenvoeding. Bodybuilder of sojaschroot bijvoorbeeld. Flink onderwerp om je in te verdiepen. Vooral over soja is nog al wat voors en tegens te vinden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:34

Een mineralenbrok met een eiwitbron. Als je één product zoekt, kan je hiervoor Pavo InShape gebruiken, 200g/100kg ideaalgewicht. Anders zou ik Marstall Force (30g/100kg paard) combineren met sojaschroot (onze minishetten krijgen 100g, ons paard van 550kg krijgt 200g en het paard van 750kg 300g). Eventueel te combineren met 30ml lijnzaadolie, om een wat gunstigere omega 3:6 verhouding te krijgen. Meer dan 30ml zou ik niet geven i.v.m. het dik worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:35

Fibrebeet met sojaschroot voeren :j mag ze wel stappen aan de hand? Je zou dat eventueel kunnen doen met een concord leader.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:48

ik zou eigenlijk een beetje uitkijken om een supplement met erg hoog eiwit aan een paard te geven op rust.
eiwit heeft wel zin,maar dan moet je dat ook gebruiken om te bewegen.
dit paard staat toch nog steeds stil?

ik zou het in dit geval echt gewoon op basisvoeding houden met wel voldoende vitamines,mineralen en alles wat nodig is voor goed herstel.
maar soya of subli atleet is behoorlijk hoog in eiwit en ik zou niet zomaar iets gaan geven als het niet verbruikt word.
en nieren kunnen veel eiwit goed uitscheiden,maar als die nieren niet helemaal goed werken heb je er wel een extra belasting bij.

zou daar dus pas mee beginnen als je paard weer bewegen mag en dan zou ik het nog aan de lage kant houden.

xrosalind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 17:51

ze mag de komende 2 weken om de dag klein stukje draven. veder mogen we alleen stappen. ik durf haar niet te veel te geven. ze krijgt heel veel hooi, kracht voer 1/4 schep, soms natuurlijke muesli (gewoon basis) en heeft enorm veel energie.

muscel builder durfde ik niet te geven omdat ze ook niet echt vet heeft om om te zetten maar ze doet ook eigelijk veder niks

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:51

Zonder dat ze beweegt kan je dr eiwit in pompen tot je portemonnee leeg is, maar gaat ze nooit spier opbouwen, zeker niet als ze al 29 weken stilstaat !! De atrofie zal volledig ingezet zijn, en je zal als je weer spier wil opbouwen heeel rustig !!! Belasting moeten gaan opbouwen, neem alsjeblieft een goede fysio of revalidatie therapeut in de arm !

xrosalind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 17:52

Avalanche schreef:
Fibrebeet met sojaschroot voeren :j mag ze wel stappen aan de hand? Je zou dat eventueel kunnen doen met een concord leader.

dit is inderdaad ook een goeie. heel haar boven lijn is helemaal weg :(

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:54

Ik zou persoonlijk gewoon wachten en niks gek bijvoeren. die van mij heeft ook 2 maanden op rust gestaan door blessure. Spieren moeten wel aangesproken en geprikkeld worden om weer te kunnen groeien. Dus je kunt er wel eiwitten in stoppen, maar als je paard ze dan niet gebruikt dan stop je er supplementen of iets anders in voor niks.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:54

Dan even krachtvoer eraf halen, een suiker- en eiwitarme muesli gaan geven, en aanvullen met FibreBeet en sojaschroot, en stappen en draven idd :j kan ze spiertjes opbouwen :j

xrosalind schreef:
Avalanche schreef:

dit is inderdaad ook een goeie. heel haar boven lijn is helemaal weg :(

Concord leader is echt ideaal voor opbouwen van de bovenlijn weer :j niet om je paard onder controle te houden, maar ik vind hem wel super voor gecontroleerde beweging.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:58

Ik zou voorzichtig zijn met eiwitten voeren als ze stilstaan. Ze kan ze dan niet gebruiken.

Mijn merrie kreeg luzerne, stond nog maar een week op rust, maar meteen strakke spieren. Nu ik gestopt ben met de luzerne worden de spieren zachter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:02

Ik zou eens kijken of ze in de aquatrainer mag. Ideaal voor de opbouw van spieren zonder de belasting.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:08

Ook een hele goede :j

xrosalind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 21:37

Moonlight17 schreef:
Ik zou persoonlijk gewoon wachten en niks gek bijvoeren. die van mij heeft ook 2 maanden op rust gestaan door blessure. Spieren moeten wel aangesproken en geprikkeld worden om weer te kunnen groeien. Dus je kunt er wel eiwitten in stoppen, maar als je paard ze dan niet gebruikt dan stop je er supplementen of iets anders in voor niks.

gelukkig dat jouw paard maar 2 maanden stil heeft gestaan. die van mij staat al 7 maanden stil en waarschijnlijk gaat dit nog 1 a 2 jaar duren..

we zijn ook plannen aan het maken om met haar te fokken, DA heeft hier overgens al goed keuring voor gegeven. ik vind alleen dat ze gewoon wat meer bij mag komen aangezien ze het een en ander heel snel kwijt is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:19

rustig aan opbouwen met alles.
ze heeft lang stil gestaan, zou dus ook gewoon normaal gaan voeren en geen gekke dingen doen.
zeker ook kwa beweging alles rustig aan opbouwen en dat kan ook vast wel zonder hulpmiddelen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:07

Eiwitten voeren helpt alleen als je paard zijn spieren gebruikt en daarmee de eiwitten gebruikt.
Een paard wat 24/7 op 3x3 staat voor een aantal maanden daar kan je eiwitten in gooien tot je een ons weegt, zolang hij zijn stal niet uitkomt gaat ie geen spieren krijgen. Er is geen magische manier om een paard spieren te laten houden die hij niet gebruikt.
Als hij zijn stal weer uit mag kan je rustig weer gaan opbouwen en de beste manier om zijn spieren dan terug te krijgen is vrije beweging. Dus lekker het land op met soortgenkoten met genoeg vers gras. Als dat mag van de DA. maar tot die tijd... Accepteren dat het zo is.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:28

xrosalind schreef:
Moonlight17 schreef:

gelukkig dat jouw paard maar 2 maanden stil heeft gestaan. die van mij staat al 7 maanden stil en waarschijnlijk gaat dit nog 1 a 2 jaar duren..

we zijn ook plannen aan het maken om met haar te fokken, DA heeft hier overgens al goed keuring voor gegeven. ik vind alleen dat ze gewoon wat meer bij mag komen aangezien ze het een en ander heel snel kwijt is.

Een paard kan in een paar weken al zijn spieren hebben afgebroken. Dus een onbespierd paard heb je heel snel. Het opbouwen van spieren werkt juist het tegenovergestelde. Dat duurt lang. Ik ben ongeveer 6 maanden aan het opbouwen en de spieren beginnen nu pas weer terug te komen.

Je moet je alleen afvragen of het zin heeft om spieren te kweken en dus voer hiervoor te gaan geven. Je kunt de komende periode niet de juiste situatie voor het maken van spieren bieden, geef je hierboven zelf aan. Kun je het geld dat je dan niet in het eten stopt niet beter in iets anders stoppen.

Als je dan toch perse je paard voller wil hebben, dan lijkt wat meer vet op die botten een beter idee. Al moet je die risico's ook weer afwegen. Ik ken je dierenarts niet, maar ik zou is met hun overleggen wat hun zouden adviseren om te doen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:42

Let op met extra bijvoeren, vooral suikers en eiwit nu het gras weer begint te groeien. Vorig jaar lente gaf ik mijn paard volle dosering muscle build (Pavo) bij, maar hierbij kreeg ze last van haar nieren. Ze kreeg last van haar onderrug en plaste heel veel, waarschijnlijk door een overschot aan eiwit. In voorjaarsgras zit veel eiwit (en suiker) dus volop extra eiwit bijvoeren zou ik voorzichtig mee zijn.
Zelf voer ik nu nog wel muscle build bij, mede omdat ze door een blessure alle bespiering heeft verloren. Dit doe ik wel in (veel) kleinere dosering dan op de doos staat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:50

Ik zie dit anders. Er is een deel van de spieren dat getraind moet worden, maar spierbehoud lukt veel beter met voldoende ruim eiwit in het voer en ook pezen zijn grotendeels eiwit. Daarnaast is er een stuk basisbespiering dat zelfs op grotendeels rust (er mag met het paard gestapt worden, dus het is geen volledig boxrust) dat met wat extra eiwit in stand gehouden kan worden of terug opgebouwd. Met een eiwitkrapte of zelfs een eiwittekort zie je veel meer spieratrofie dan dat logisch zou zijn, zelfs met complete boxrust. En ook spierherstel is met een eiwitkrapte enorm lastig.

Nee, ik zou geen kg's eiwit geven, maar 200g sojaschroot betekent 80-100g eiwit. Bij een onderhoudsbehoefte van 350g (verteerbaar) eiwit, is dit dus helemaal niet zo ruig. Maar het kan wel een enorm verschil maken qua spieren. Veel paarden hebben een eiwitkrapte.

Daarnaast mis ik in het verhaal de mineralenbrok. Een halfje brok of muesli doet daar niets voor bij een gemiddeld (500-600kg) paard. De meeste brokken/muesli's zijn namelijk gemaakt om minimaal 0.5kg/100kg van te geven. Dan voer je dus maar maximaal 20% van de eigenlijke hoeveelheid. Zou je daarmee genoeg vitaminen en mineralen voeren, zou je het paard met een beetje ruim krachtvoer voeren t.o.v. de richtlijn vergiftigen/overdoseren.

Fokken zou ik goed over nadenken, want peesproblemen lijken wel een genetische basis te hebben. Als er niet een duidelijk ongeluk van buitenaf de oorzaak is geweest, moet je je afvragen of je daar wel mee wilt moeten fokken.

Bloesem21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:58

Helemaal eens met hier boven.

Vervelend voor jou en helemaal je paardje TS! Sterkte

xrosalind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 14:40

Mizora schreef:
Ik zie dit anders. Er is een deel van de spieren dat getraind moet worden, maar spierbehoud lukt veel beter met voldoende ruim eiwit in het voer en ook pezen zijn grotendeels eiwit. Daarnaast is er een stuk basisbespiering dat zelfs op grotendeels rust (er mag met het paard gestapt worden, dus het is geen volledig boxrust) dat met wat extra eiwit in stand gehouden kan worden of terug opgebouwd. Met een eiwitkrapte of zelfs een eiwittekort zie je veel meer spieratrofie dan dat logisch zou zijn, zelfs met complete boxrust. En ook spierherstel is met een eiwitkrapte enorm lastig.

Nee, ik zou geen kg's eiwit geven, maar 200g sojaschroot betekent 80-100g eiwit. Bij een onderhoudsbehoefte van 350g (verteerbaar) eiwit, is dit dus helemaal niet zo ruig. Maar het kan wel een enorm verschil maken qua spieren. Veel paarden hebben een eiwitkrapte.

Daarnaast mis ik in het verhaal de mineralenbrok. Een halfje brok of muesli doet daar niets voor bij een gemiddeld (500-600kg) paard. De meeste brokken/muesli's zijn namelijk gemaakt om minimaal 0.5kg/100kg van te geven. Dan voer je dus maar maximaal 20% van de eigenlijke hoeveelheid. Zou je daarmee genoeg vitaminen en mineralen voeren, zou je het paard met een beetje ruim krachtvoer voeren t.o.v. de richtlijn vergiftigen/overdoseren.

Fokken zou ik goed over nadenken, want peesproblemen lijken wel een genetische basis te hebben. Als er niet een duidelijk ongeluk van buitenaf de oorzaak is geweest, moet je je afvragen of je daar wel mee wilt moeten fokken.

dankjewel voor de reactie, ik ga zeker wat doen met deze informatie

Haar blessuren komt van buiten af, geen probleem wat genetisch bepaald is. ze heeft een gat bij haar kootholte (spronggewicht) oorzaak is niet helemaal duidelijk maar waarschijnlijk heeft ze iets opgelopen op de wei

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:12

De bovenlijn krijg jé enkel weer vol als je voldoende Krachtvoer voert.
Ik zou dat pas doen als het paard weer terug in het werk mag. Nu nog niet.
Van hooi krijgen ze enkel een dikke buik.

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:18

Ik zou ook voorzichtig zijn met bijvoeren. Bovenlijn (spieren in het algemeen eigenlijk) komen alleen door correcte training weer op volume. Al die supplementen (en eiwitten) ondersteunen die opbouw wel, maar de basis blijft goede training! Als je paard eerder wel goed getraind was dan komt het wel weer terug als je hem weer op kan pakken. Soms zelfs beter omdat je weer vanaf de basis kan opbouwen en de oude gewoontes soms niet meer in de spieren/lijf zitten.

xrosalind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 16:14

andere vraag,

dierenarts rade aan om tijdens het wandelen een bijzetje te gebruiken. ik heb voor heen de touwtjes gebruikt wat vanuit haar rug tussen de benen en dan naar het bit. toch hoor ik om mij heen 2 kanten dat het slecht is, maar ook juist goed.

nogmaals het is een paard wat heel snel alles verliest. en aangezien we toch voorlopig wel bezig zijn wil ik niet nog meer verliezen.