Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xrosalind schreef:Avalanche schreef:Fibrebeet met sojaschroot voerenmag ze wel stappen aan de hand? Je zou dat eventueel kunnen doen met een concord leader.
dit is inderdaad ook een goeie. heel haar boven lijn is helemaal weg
Moonlight17 schreef:Ik zou persoonlijk gewoon wachten en niks gek bijvoeren. die van mij heeft ook 2 maanden op rust gestaan door blessure. Spieren moeten wel aangesproken en geprikkeld worden om weer te kunnen groeien. Dus je kunt er wel eiwitten in stoppen, maar als je paard ze dan niet gebruikt dan stop je er supplementen of iets anders in voor niks.
xrosalind schreef:Moonlight17 schreef:Ik zou persoonlijk gewoon wachten en niks gek bijvoeren. die van mij heeft ook 2 maanden op rust gestaan door blessure. Spieren moeten wel aangesproken en geprikkeld worden om weer te kunnen groeien. Dus je kunt er wel eiwitten in stoppen, maar als je paard ze dan niet gebruikt dan stop je er supplementen of iets anders in voor niks.
gelukkig dat jouw paard maar 2 maanden stil heeft gestaan. die van mij staat al 7 maanden stil en waarschijnlijk gaat dit nog 1 a 2 jaar duren..
we zijn ook plannen aan het maken om met haar te fokken, DA heeft hier overgens al goed keuring voor gegeven. ik vind alleen dat ze gewoon wat meer bij mag komen aangezien ze het een en ander heel snel kwijt is.
Mizora schreef:Ik zie dit anders. Er is een deel van de spieren dat getraind moet worden, maar spierbehoud lukt veel beter met voldoende ruim eiwit in het voer en ook pezen zijn grotendeels eiwit. Daarnaast is er een stuk basisbespiering dat zelfs op grotendeels rust (er mag met het paard gestapt worden, dus het is geen volledig boxrust) dat met wat extra eiwit in stand gehouden kan worden of terug opgebouwd. Met een eiwitkrapte of zelfs een eiwittekort zie je veel meer spieratrofie dan dat logisch zou zijn, zelfs met complete boxrust. En ook spierherstel is met een eiwitkrapte enorm lastig.
Nee, ik zou geen kg's eiwit geven, maar 200g sojaschroot betekent 80-100g eiwit. Bij een onderhoudsbehoefte van 350g (verteerbaar) eiwit, is dit dus helemaal niet zo ruig. Maar het kan wel een enorm verschil maken qua spieren. Veel paarden hebben een eiwitkrapte.
Daarnaast mis ik in het verhaal de mineralenbrok. Een halfje brok of muesli doet daar niets voor bij een gemiddeld (500-600kg) paard. De meeste brokken/muesli's zijn namelijk gemaakt om minimaal 0.5kg/100kg van te geven. Dan voer je dus maar maximaal 20% van de eigenlijke hoeveelheid. Zou je daarmee genoeg vitaminen en mineralen voeren, zou je het paard met een beetje ruim krachtvoer voeren t.o.v. de richtlijn vergiftigen/overdoseren.
Fokken zou ik goed over nadenken, want peesproblemen lijken wel een genetische basis te hebben. Als er niet een duidelijk ongeluk van buitenaf de oorzaak is geweest, moet je je afvragen of je daar wel mee wilt moeten fokken.