Extreem hengstige merrie van 28

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Blaze1994

Extreem hengstige merrie van 28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-22 19:36

Zoals de titel al zegt is mijn merrie extreem hengstig, 365 dagen per jaar. Dit gaat zo ver dat ze verminderde eetlust heeft en letterlijk door haar benen zakt de hele dag door. Ze krijgt Monikspeper wat normaal goed werkt maar er zijn periodes vooral in de lente en zomer dan werkt het niet.

Zijn er meer mensen met deze ervaring en wat hebben jullie gedaan?

De opties die ik zie
- regumate (wil haar liever niet volstoppen met hormonen)
- knikker laten plaatsen (gelezen dat deze in 't lichaam gaat zwerven...)
- meer supplementen
-....

Buiten dat is ze ook extreem moeilijk met de DA en verdoving slaat niet aan dus onderzoeken of de knikker laten plaatsen wordt wel een ding :Y)

Ik weet niet of het goed staat hier..

Polly
Moderator Algemeen

Re: Extreem hengstige merrie van 28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:38

Hoe kan een knikker die in de baarmoeder is ingebracht gaan zwerven door het lichaam??

Verder helaas geen ervaring, hopelijk vind je een oplossing

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-22 19:40

Polly schreef:
Hoe kan een knikker die in de baarmoeder is ingebracht gaan zwerven door het lichaam??

Ja vroeg ik mij ook af.. Maar misschien net "pech" hebben

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:43

Ik heb ook een merrie van 28 die altijd (elke dag) extreem hengstig is. Ze heeft een cyste (of tumor) op haar eierstok, wat het gedrag verklaart. Ik doe er verder niet zoveel mee. In het verleden heb ik ook een merrie gehad die haar laatste jaren precies hetzelfde had.

Stal Muronia [&] - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), Sylfonia (v. Leffe) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 drachtig van Major (Mylord x Valentin) - Wainonia (v. Oliver)
[FA] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:29

Blaze1994 schreef:
Polly schreef:

Ja vroeg ik mij ook af.. Maar misschien net "pech" hebben

nee dat kan niet. de knikker blijft ofwel in de baarmoeder ofwel hij komt eruit.

Is ze dat al haar hele leven of pas sinds korte tijd zo hengstig? zijn evt tumoren op de eierstokken uitgesloten?

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-22 20:43

@oelala

Dat is fijn om te horen. Ofja als ie eruit komt niet natuurlijk.

Ze is inderdaad haar hele leven al zo hengstig maar het is nu erger geworden door m'n jonge (knappe) ruin waar ze helemaal stapelgek op is. Tumor op d'r eierstokken is niet uitgesloten maar dat is wel een hele missie.. Laatste keer tandarts had ze 4x haar gewicht aan verdoving nodig en zelfs toen nog niet voldoende. Dus het is nog al een operatie om dat voor elkaar te krijgen..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:49

Ik denk dat ik daar niet aan zou beginnen eigenlijk. Mocht het zo zijn (en die kans is denk ik best reëel) dan kun je er toch weinig mee op deze leeftijd.

Stal Muronia [&] - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), Sylfonia (v. Leffe) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 drachtig van Major (Mylord x Valentin) - Wainonia (v. Oliver)
[FA] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:09

Paard is 28. Iedere dag is een dag in de extra tijd. Wat maken extra hormonen dan uit? Zet haar gewoon op Regumate en met een beetje geluk is ze tot haar dood een blij paard.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:11

Ik ben heel tevreden over de regumate. Dat was bij mijn merrie het enige wat echt hielp. Ze is ook echt ziek als ze hengstig wordt en daarna stijf, dat vind ik erger dan hormonen. In principe zijn het dezelfde hormonen als een paard wat drachtig is. In de natuur zou een merrie 11 maanden drachtig zijn en dus niet elke 3 weken hengstig worden.
Een knikker die gaat zwerven heb ik nog nooit van gehoord. Wel kan het zijn dat het niet helpt. En je hebt risico op baarmoederontstekingen.
Ik heb verder nog nooit een supplement gevonden wat echt goed helpt helaas. Ik heb nu een stuk of 4 verschillende geprobeerd in de loop der jaren, maar het helpt allemaal maar heel beperkt. Ook accupressuur geprobeerd, maar ook dat hielp te weinig.
In jouw geval zou ik geen knikker plaatsen als je merrie zo lastig is bij de dierenarts.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:54

janderegelaa schreef:
Paard is 28. Iedere dag is een dag in de extra tijd. Wat maken extra hormonen dan uit? Zet haar gewoon op Regumate en met een beetje geluk is ze tot haar dood een blij paard.

Dat zou ik idd ook doen :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:57

janderegelaa schreef:

Helemaal mee eens.

Ik heb ook een paard gehad die extreem hengstig was. Ze had zoveel last, zielig gewoon. Regumate was voor haar echt een uitkomst. Ze zat zoveel beter in haar vel.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie