Lusteloosheid

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britt1

Berichten: 2659
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Bosrijk ♡

Lusteloosheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 19:30

Even een topic om te delen over mijn paard die vage klachten houdt. Zit me niet lekker en op zich heb ik een plan van aanpak, maar fijn als er mensen zijn die mee willen denken. De situatie is als volgt; paard staat 24/7 buiten, 4,5 jaar. Paar maanden geleden licht werk opgepakt onder het zadel, verder rustig aan. Eind januari begon hij met hoesten (er hoesten er meer in de kudde waar hij in staat net als een paar die ook ineens wat slomer zijn). Viel direct op, dierenarts er meteen bij en behandeld, waarop het hoesten ophield en ik afspraak in kliniek heb afgezegd (wilde eigenlijk een scopie en evt BAL-spoeling laten doen). Hij heeft op één dag na (lichte verhoging) ook nooit koorts gehad in de afgelopen periode. Hij leek op te knappen. Altijd blij als hij me ziet, in een galopje naar me toe. Fijn, dacht ik. Tot vorige week we het rijden weer oppakten. Na longe en rustig aan stappen en draven had hij hierna een enorm versnelde nare ademhaling. Oke, niet goed.

Dierenarts weer geraadpleegd, maar die weet het eigenlijk ook niet. Hierop heb ik gisteren de kliniek maar eerst mijn kant op laten komen voor nogmaals klinisch onderzoek. Conclusie: inderdaad een wat tam beeld voor een jong paard en wat scherpte te horen op de longen. Kan geen diagnose aan gekoppeld worden, want kan van alles zijn, van restverschijnselen na het hoesten tot aan een allergie/schimmeltje wat op de longen is geslagen. Alleen met een scopie en BAL zouden we iets meer weten. Inderdaad, ook mijn gedachte. Haar advies was het nog een paar weken aan te kijken en mijn paard weer uit te gaan dagen door weer wat training op te pakken en te zien of zijn conditie opgebouwd kan worden. Als het niet verbetert, dan alsnog naar de kliniek voor nader onderzoek. Helder plan.

Vandaag aan de longe en heel braaf paard wat gemakkelijk zijn gangen pakt, maar over het algemeen een lusteloze indruk maakt. Ademhaling was nadien niet extreem, dat viel me mee. Maar de matte en slome indruk maakte me niet blij. Later met wat eten viel me op dat hij langzaam eet en morst. Zo ingewikkeld was zijn prakje niet (luzerne en brokjes). Ik wil me vasthouden aan het advies van de arts, maar het zit me natuurlijk alles behalve lekker. Mijn vorige paard moeten laten gaan op jonge leeftijd, wat ook allemaal begon met vage klachten (wel van heel andere aard), het maakt toch weer van alles los nu merk ik.

Dus tja, dit verhaal om even van me af te schrijven en wie weet zijn er lezers met goede input en/of ideeen? Dan heel erg welkom natuurlijk! :)

ellepel

Berichten: 48010
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:33

wat voor voer krijgt je paard.
en wat geef je aan vitamines bij?

Britt1

Berichten: 2659
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Bosrijk ♡

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 19:36

ellepel schreef:
wat voor voer krijgt je paard.
en wat geef je aan vitamines bij?

Hij krijgt onbeperkt (verpakt) hooi (staat in pension) en vitalbix balancer en luzerne standaard. Hiernaast fenegriek nu toen hij hoestte.

ellepel

Berichten: 48010
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:50

wat is luzerne standaard?
kijk in elk geval even goed of je wel genoeg geeft.
tekorten kunnen namelijk ook soortgelijke klachten geven.


als er meerdere hoesten dan denk ik toch dat er geen goede kwaliteit hooi gegeven word?
hebben jullie ook wel een wat laten testen op gehaltes?

Britt1

Berichten: 2659
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Bosrijk ♡

Re: Lusteloosheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 19:54

Ik bedoel met standaard dat hij dat altijd van me krijgt naast het hooi.
Er kan een slechte partij hooi zijn geweest, dat vermoed ik althans omdat meer paarden klachten hebben. Analyse e.d. zal niet gaan want we zijn hierin afhankelijk van de pensionstal en wat binnen komt.

Kendra

Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:19

Ik had een soortgelijk beeld bij een tweejarige.
Vage klachten, ook langdurig hoesten/snot, lusteloos, ook wat stijf, slecht eten.
Bloedonderzoek wees uit dat ze een seleniumtekort had.
Dus misschien goed om sowieso even bloed te laten onderzoeken?

Britt1

Berichten: 2659
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Bosrijk ♡

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 09:12

Kendra schreef:
Ik had een soortgelijk beeld bij een tweejarige.
Vage klachten, ook langdurig hoesten/snot, lusteloos, ook wat stijf, slecht eten.
Bloedonderzoek wees uit dat ze een seleniumtekort had.
Dus misschien goed om sowieso even bloed te laten onderzoeken?

Bloed is al onderzocht en kwamen geen afwijkingen uit.

Fortitude

Berichten: 3140
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:27

Britt1 schreef:
Kendra schreef:
Ik had een soortgelijk beeld bij een tweejarige.
Vage klachten, ook langdurig hoesten/snot, lusteloos, ook wat stijf, slecht eten.
Bloedonderzoek wees uit dat ze een seleniumtekort had.
Dus misschien goed om sowieso even bloed te laten onderzoeken?

Bloed is al onderzocht en kwamen geen afwijkingen uit.

Weet je ook waar ze op getest hebben? Want ze testen niet altijd alles natuurlijk.

Je zegt dat hij morst, heb je al aan een tandarts gedacht?

Dat terzijde. Ik weet op welke stal je staat en ik wil me daar verder niet over uit laten, maar het verbaasd me niet zo dat je paard niet fit is. Bij de een duurt het daar langer dan bij de ander, maar uiteindelijk...

Britt1

Berichten: 2659
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Bosrijk ♡

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 09:43

Citaat:
Weet je ook waar ze op getest hebben? Want ze testen niet altijd alles natuurlijk.

Je zegt dat hij morst, heb je al aan een tandarts gedacht?

Dat terzijde. Ik weet op welke stal je staat en ik wil me daar verder niet over uit laten, maar het verbaasd me niet zo dat je paard niet fit is. Bij de een duurt het daar langer dan bij de ander, maar uiteindelijk...

Niet precies inderdaad, ga ik achteraan. Tandarts wil ik inderdaad ook plannen, maar zou dat de ademhaling kunnen verklaren? Kans lijkt me kleiner, omdat er ook gehoest is.
Ik sta alweer even op deze stal en eigenlijk nooit problemen gehad, een fit en blij paard. Opvallend dat er nu wat meer paarden kwakkelen, zou dan denken aan een virusje wat rond gaat maar dat blijft nu gissen.

Fortitude

Berichten: 3140
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:50

De vraag is natuurlijk of het hoesten gerelateerd is of niet. Mijn aanpak/suggestie is een beetje een soort symptoombestrijding omdat je geen idee hebt wat er echt aan de hand is. Dat is het lastige als er dus niet iets duidelijks naar voren komt, dan 'doe je maar wat' :j eten morsen is bij mij iig meteen een teken om de tandarts in te schakelen, vandaar de suggestie.

Britt1

Berichten: 2659
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Bosrijk ♡

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 09:57

Fortitude schreef:
De vraag is natuurlijk of het hoesten gerelateerd is of niet. Mijn aanpak/suggestie is een beetje een soort symptoombestrijding omdat je geen idee hebt wat er echt aan de hand is. Dat is het lastige als er dus niet iets duidelijks naar voren komt, dan 'doe je maar wat' :j eten morsen is bij mij iig meteen een teken om de tandarts in te schakelen, vandaar de suggestie.

Ja helemaal gelijk hoor, die komt gelukkig ook binnenkort. Wil alles uitsluiten, want maak me echt zorgen. :(

Mungbean

Berichten: 36067
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Lusteloosheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:59

Kan het zijn dat ze wormen heeft? Is dat uitgesloten?

Britt1

Berichten: 2659
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Bosrijk ♡

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 10:02

Sizzle schreef:
Kan het zijn dat ze wormen heeft? Is dat uitgesloten?

In november laatste uitslag met lichte bloedwormbesmetting. Hierop ontwormd. Momenteel wachten op nieuwd uitslag van afgelopen week en hierin ook longworm meegenomen. Verwacht de uitslag eigenlijk vandaag of morgen.

Babootje

Berichten: 27259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Lusteloosheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:11

Is haar temperatuur opgenomen (ik ga ervan uit van wel, maar ik lees het nergens)

Britt1

Berichten: 2659
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Bosrijk ♡

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 10:12

Babootje schreef:
Is haar temperatuur opgenomen (ik ga ervan uit van wel, maar ik lees het nergens)

Ja, zie openingspost. Nooit koorts de afgelopen weken.

Babootje

Berichten: 27259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Lusteloosheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:26

O sorry, heb ik overheen gekeken. Wormen zou idd ook. Eerst maar even afwachten.

Britt1

Berichten: 2659
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Bosrijk ♡

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 17:33

Tandarts kon vandaag komen, dus die ook afgevinkt! Ben ik blij om. Ging goed en zag erg allemaal goed uit. Wat puntjes bijgevijld maar meer was ook niet nodig. Hij at weer goed vandaag, oogopslag blijft wat loom. Hoorde iemand anders er ook over dat haar paard zo traag was. :O

Babootje

Berichten: 27259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Lusteloosheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:36

De paarden zijn ook weer aan t verharen. Soms zit alles tegen :D :+