Daarnaast maakt ze ook geluid tijdens het rijden, net alsof ze heel zwaar aan het ademen is. Dat heeft ze voornamelijk wanneer ze aan de teugel loopt en flink aan het werk is (zowel in draf als galop). Dat geluid heeft ze eigenlijk al zolang ik me kan herinneren. De veearts is hier een keer voor gekomen een tijdje geleden en hij dacht dat het cornage was, maar ik moest het snotneusje wel in de gaten houden dat het niet geel of groen werd.
Nu vind ik haar de laatste weken wel een stuk slechter worden qua conditie, terwijl ik net zo veel met haar doe als vroeger. Als de bak wat zwaar is en ik galopeer terwijl ze netjes aan de teugel loopt, krijgt ze na 3 rondjes grote neusgaten en ze heeft het dus duidelijk benauwd dan.
Ook merk ik met buitenrijden dat ik niet meer het hele pad kan uitgaloperen, omdat ze het halverwege te benauwd krijgt en dan neem ik haar maar terug in stap (is mevrouw het vaak niet mee eens

Vandaag is de VA weer geweest omdat ik er niet zo gerust over ben, en ze dacht zelf aan een lichte chronische bronchitis. Ze heeft uitgelegd dat ze daardoor snel een snotneus kan krijgen en wat kortademig is. Binnenkort ga ik met Evita naar de kliniek om een bronchoscopie te doen, dan heb ik gelijk duidelijkheid wat er met haar aan de hand is, want ze kunnen dan ook zien of Evita cornage heeft of niet.
Het vreemde vind ik alleen dat Evita nooit hoest of kucht! ook niet met rijden. Ik dacht zelf dat chronische bronchitis voornamelijk bij hoesten hoorde. wie kan mij wat meer vertellen over chronische bronchitis en hoe een bronchiscopie werkt, wat ze dan precies gaan doen enzo..