Ik ben bezig met het opbouwen van mijn paard na een blessure. Omdat ik merk dat hij na lange tijd weer last heeft van mestwater wil ik graag overstappen op voer wat hem beter ondersteunt. Hij heeft van kerst tot 3 week geleden praktisch stil gestaan, nu zitten we in totaal op 30 min stap en 6 min draven. In die tijd had hij geen last van mestwater, nu sinds afgelopen donderdag weer wel ineens. In de omgang en tijdens het 'werk' wat hij doet is hij super blij en vrolijk, hij laat geen teken van ongemak zien, ik heb juist het idee dat hij heel erg blij is dat hij weer wat mag doen. Hij loopt ook veel fijner dan voorheen, ik heb hem nog nooit zo fit als nu gezien. Alleen dus die mestwateren... verder is zijn mest wel goed, heel af en toe wat nattig maar helemaal niet slecht.
Omdat hij wat ouder is (18) wil ik natuurlijk wel dat hij de goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik zal even opsommen wat hij op dit moment krijgt: -2x per dag 3 handen hartog digest luzerne met bonpard forage, vitamine E en lijnzaadolie. Op dit moment krijgt hij ook een psyllium kuur omdat dat de vorige keer goed hielp. Deze kuur krijgt hij sinds donderdag, maar nog geen verbetering helaas. De vorige keer (afgelopen mei) dat hij last had van mestwateren was dit met psyllium binnen twee dagen weg. -onbeperkt onverpakt hooi
Wat misschien ook goed is om te weten; in augustus is hij behandeld tegen een maagzweer. Dit was maar een heel klein aangetast plekje op de maagwand, hij had toen best wel wat singelnijd maar dat is sindsdien weg. Omdat hij zich nu zo goed voelt, verwacht ik niet dat het met zijn maag te maken heeft, zeker niet omdat hij regelmatig een spuit omeprazole krijgt ter onderhoud.
Is er iemand die een tip heeft voor een bepaald voer of supplement?
Ik heb een half jaar lopen klooien met diverse supplementen, tot ik pavo gut health heb gekocht. Ik heb 1 emmer opgevoerd en mijn merrie is volledig van haar darmproblemen (mestwater en slappe mest) af!
Nouvel
Geplaatst: 02-03-22 08:56
Je zou het met psyllium kunnen proberen en moeder aarde.