Ervaringen bloedverdunners gevraagd voor paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Oskarrino

Ervaringen bloedverdunners gevraagd voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-22 14:54

Hey hoi,

Even het verhaal kort uitgelegd;
- Na 2 kliniek bezoeken geen duidelijk antwoord waarom mijn paard soms zijn LA been niet onder de massa wilt zetten. Hij is niet kreupel-kreupel maar soms net niet zuiver.

Ik heb toen +- 2 weken terug een thermografisch onderzoek bij hem laten doen door een stalgenootje. Hier kwamen wat dingen uit;
- Waarschijnlijk EMS (door bepaalde patronen die ze in de hals zag)
- Onrustig beeld in de hoeven (bevangen geweest? Hij heeft bij mij 24/7 op het land gestaan afgelopen zomer(eerste zomer dat ik hem had) en was wel dikker geworden, maar niet bevangen. Op de röntgenfoto's van de kliniek in januari was er niks afwijkends te zien bij de hoeven.
- Bij de sprong LA veel reactie te zien op de thermo foto's en juist geen doorbloeding in de hoef. Dat is waarschijnlijk de reden waarom hij dat been altijd op rust heeft staan en misschien de reden dat hij dat been er niet goed onder kan zetten. Er kan iets bekneld zitten waardoor de doorbloeding slecht is in dat been.

Nou kreeg ik het advies hem op bloedverdunners te zetten. Om hoefzweren tegen te gaan. Hij heeft dit bij mij nog niet gehad. Ook kan dit baat hebben voor LA dat de doorbloeding beter wordt.

Sowieso laat ik eerst bloedprikken om EMS uit te sluiten natuurlijk.

Maar.... Ik heb geen ervaringen met paarden op bloedverdunners. Wat zijn de nadelen van deze medicatie? Stel hij heeft EMS, zijn bloedverdunners dan ook echt noodzakelijk?

Verder zit ik met LA in m'n hoofd dat misschien er iets bekneld zit. Hoe kom ik daarachter? Het been is op de foto + echo geweest en daar komt niks uit. Kan je dit vinden via MRI? Ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op weer hoge kosten. Zijn spaarpot raakt hard leeg en wil eerst weer sparen. :(

Dus wie heeft hier ervaringen mee? Wie heeft bijv z'n paard op bloedverdunners staan? Ik vind het nogal wat :+

Oskar <3 (rip juni 2024)
Luuk <3

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:19

Sorry maar bloedverdunners krijg je op recept van een arts. Als je paard geen doorbloeding in zijn been heeft dan heb je echt een groter probleem.

edit: even iets minder scherp, ik denk dat je beter onderzoek kan laten doen door een dierenarts. Het klinkt alsof je stalgenoot niet de benodigde achtergrond heeft om dit soort adviezen te geven.
Laatst bijgewerkt door Maeve op 27-02-22 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Joker's Valentine

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:22

Citaat:
- Bij de sprong LA veel reactie te zien op de thermo foto's en juist geen doorbloeding in de hoef. Dat is waarschijnlijk de reden waarom hij dat been altijd op rust heeft staan en misschien de reden dat hij dat been er niet goed onder kan zetten. Er kan iets bekneld zitten waardoor de doorbloeding slecht is in dat been.

Het is juist vaak andersom.. door minder goed gebruik van het been door een blessure zal de doorbloeding minder zijn.
Niet andersom.
Stel het paard heeft (actieve) spat, dan zal het been minder goed gebruikt kunnen worden.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Mando

Re: Ervaringen bloedverdunners gevraagd voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:26

Mando staat al 5 jaar op acerylsalicylzuur en doet het er prima op.
Hij had schiefel rechtsachter en op advies van de DA gaan geven. Wel aangepast werken en het gaat super met hem.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-22 15:39

Maeve schreef:
Sorry maar bloedverdunners krijg je op recept van een arts. Als je paard geen doorbloeding in zijn been heeft dan heb je echt een groter probleem.

edit: even iets minder scherp, ik denk dat je beter onderzoek kan laten doen door een dierenarts. Het klinkt alsof je stalgenoot niet de benodigde achtergrond heeft om dit soort adviezen te geven.

Zij volgt de opleiding voor thermografie en zij heeft de beelden besproken met haar docent. Zover ik begreep doet hij dit al vele jaren en veel ervaring.

Ik heb toen het rapport gekregen met adviezen erbij. Tuurlijk overleg ik ook met mijn DA, ik wil niet zonder geldige reden m'n paard op bloedverdunners zetten :)

Ik heb dit onderzoek laten doen aangezien ik naar twee verschillende klinieken ben geweest waar niks uitgekomen is, en heb toen dit geprobeerd om te kijken of er daar iets was.

In de kliniek zijn foto's + echo's gemaakt zonder gevonden afwijkingen. Vandaar was ik benieuwd of er via thermografie er iets te zien was of iets duidelijk naar voren kwam om nog te kunnen laten onderzoeken.

Oskar <3 (rip juni 2024)
Luuk <3

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-22 15:40

Brainless schreef:
Citaat:

Het is juist vaak andersom.. door minder goed gebruik van het been door een blessure zal de doorbloeding minder zijn.
Niet andersom.
Stel het paard heeft (actieve) spat, dan zal het been minder goed gebruikt kunnen worden.

Hmm ja klinkt inderdaad wel logischer...

Oskar <3 (rip juni 2024)
Luuk <3

Oskarrino

Re: Ervaringen bloedverdunners gevraagd voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-22 15:43

Hij loopt overigens in de paddock & los aan de longe 100%. Is ook eerst minder geweest. Onder het zadel nog niet gereden sinds januari.

Oskar <3 (rip juni 2024)
Luuk <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie