Bloedvat of overvulling pees??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellis_h

Bloedvat of overvulling pees??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 22:50

Heyy

Voor 8 a 9 weken terug ben ik bij de kliniek geweest om een echo te laten maken van de pees van mijn paard. Deze was namelijk warm en wat gezwollen, ze liep toen niet kreupel.
Op de echo konden ze zien dat de pees niet beschadigd was maar overstrekt en dat ze 4 weken rust nodig had (met 15/20 min stappen aan de hand per dag).
Ik heb haar uiteindelijk 7 weken vrij gegeven. Nu ben ik sinds een week weer wat aan het opbouwen maar nu zie ik bij de pees steeds een verdikking aan de binnenkant want lijkt op een bloedvat. Geen idee of het echt zo is heeft iemand enig idee wat het kan zijn?
Ze pees is niet warm en ze loopt niet kreupel etc.

Hierbij een foto:
Afbeelding
Afbeelding

Hierbij beide pezen links heeft ze de overstrekking gehad:
Afbeelding

Absolem

Re: Bloedvat of overvulling pees??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:57

Denk eerder dat dat een griffelbeentje is.

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 22:58

Absolem schreef:
Denk eerder dat dat een griffelbeentje is.

Je kan het gemakkelijk indrukken. Het veert wel weer naar buiten alsof er volume in zit.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:04

Mijn paard heeft aan het achterbeen een peesblessure gehad maar daar loopt ook een bloedvat :j Lijkt er veel op. Inderdaad zoals je zelf op je hand bijv ook je bloedvat kunt voelen.

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 23:09

MerleSimone schreef:
Mijn paard heeft aan het achterbeen een peesblessure gehad maar daar loopt ook een bloedvat :j Lijkt er veel op. Inderdaad zoals je zelf op je hand bijv ook je bloedvat kunt voelen.

Ah oke, en het is geen reactie dat er misschien toch iets mis is? De andere kant van de pees loopt er ook wel eentje maar deze is veel minder dik voor mijn gevoel.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:10

Ellis_h schreef:
MerleSimone schreef:

Ah oke, en het is geen reactie dat er misschien toch iets mis is? De andere kant van de pees loopt er ook wel eentje maar deze is veel minder dik voor mijn gevoel.

Enige wat ik kon bedenken is dat er meer bloed wordt gevoerd ivm herstel, maar dat was mijn eigen hersenspinsel. In ieder geval was het niet iets mis oid toen ik dat voelde.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:14

Bij mijn paard was het daar het griffelbeentje wat een breuk had, die heeft nooit een pas kreupel gelopen daarmee.

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 23:22

Paardenfann4 schreef:
Bij mijn paard was het daar het griffelbeentje wat een breuk had, die heeft nooit een pas kreupel gelopen daarmee.

Hadden ze dit dan niet op de echo moeten zien bij mij? :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:22

En een galbult? Hier ook wel eens zo'n bult bij de pees, maar het is niet de pees zelf. Echt vocht wat ook weg gaat met lichte beweging en koelen. Nooit kreupel ook en vooral te zien na een zware belasting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:31

Ellis_h schreef:
Paardenfann4 schreef:

Nee dat zie je alleen op foto's.

Doet mij ook denken aan een gebroken griffelbeentje.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:33

Ellis_h schreef:
Paardenfann4 schreef:

Dat was op een röntgenfoto goed te zien. Geen idee of dat met een echo ook te zien is, misschien de DA even vragen.

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 23:35

Het is niet dat er een bultje op zit of dergelijk.
Het is echt in het verlengde een lijn.

Wat je bij deze pees ook ziet:
Afbeelding
Alleen dan aan de binnenkant van haar andere pees wat verdikter dan op deze foto, oftewel bij elke pees. :)

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 23:36

Hadden ze dit dan niet op de echo moeten zien bij mij? :)[/quote]

Dat was op een röntgenfoto goed te zien. Geen idee of dat met een echo ook te zien is, misschien de DA even vragen.[/quote]

Ik ga het haar even navragen. Denk persoonlijk niet dat dat het is, maar zou natuurlijk kunnen.

Bonny_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 06:47

Mijn paard heeft zoiets gelijkwaardig gehad. Heb haar een paar maanden aan de hand gestapt en het laten laseren. Ze heeft nooit een pas kreupel gelopen. Na 3 maanden de eerste dierenarts weer terug laten komen voor een echo. Toen zag het beeld er goed uit. Ik mocht haar weer gaan oppakken. Echter vertrouwde ik het niet. Er bleef een lichte zwelling om haar pees en het was wisselend iets warm. Vervolgens een second opinion laten doen bij de Lingehoeve. Daar is ze helemaal goed nagekeken en bleek ze een vergroot bloedvat in haar been te hebben. Niets wat kwaad kon maar meer een schoonheidsfoutje. Waarschijnlijk is dit ontstaan door een eerder trauma. Dit zal ook niet meer weg gaan. Maar kan in haar geval 100% geen kwaad.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:43

Mijn paard heeft ontzettend veel van die dikke adres in zijn benen.. tijdens het werk ook op zijn buik, schouder enz.. eigenlijk over de hele onderkant komen ze er dan op te liggen en dat helpt hem bij afkoelen (is mijn hypothese)
Ik vind het soms ook lastig om te zeggen of t nu de pees of een bloedvat is.. maar meestal is het gewoon een bloedvat.. inmiddels weet ik ze aardig te liggen en weet ik goed hoe zijn benen eruit zien en voelen en ben ik minder in paniek haha
Kan de DA hier niet meer over vertellen? Hij zou (zeker na een echo) toch moeten kunnen zeggen of er sprake van een peesblessure is of gewoon een bloedvat (of nog iets heel anders zoals t griffelbeen)

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 08:54

Licor schreef:
Mijn paard heeft ontzettend veel van die dikke adres in zijn benen.. tijdens het werk ook op zijn buik, schouder enz.. eigenlijk over de hele onderkant komen ze er dan op te liggen en dat helpt hem bij afkoelen (is mijn hypothese)
Ik vind het soms ook lastig om te zeggen of t nu de pees of een bloedvat is.. maar meestal is het gewoon een bloedvat.. inmiddels weet ik ze aardig te liggen en weet ik goed hoe zijn benen eruit zien en voelen en ben ik minder in paniek haha
Kan de DA hier niet meer over vertellen? Hij zou (zeker na een echo) toch moeten kunnen zeggen of er sprake van een peesblessure is of gewoon een bloedvat (of nog iets heel anders zoals t griffelbeen)

Op de echo kon de alleen zien dat de pees niet beschadigd was.
Ik heb toen geen echo laten maken specifiek van dat bloedvat, maar omdat de pees zelf dik was :)

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 08:55

Licor schreef:

Afbeelding
Hij was toen zo dik..

Nu ziet hij er zo uit (links)
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:57

Ik denk dat ze juist nu bedoeld, dat nu de da kan controleren of het een bloedvat is of dat de pees toch erger geblesseerd is. Want niet kreupel, dik of warm hoeft niks te zeggen, helemaal niet als er wel een bultje zit. Kan bloedvat zijn maar kan net zo goed wel een blessure zijn.

Misschien voor de zekerheid even contact opnemen met de da.

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 09:00

MyWishMax schreef:
Ik denk dat ze juist nu bedoeld, dat nu de da kan controleren of het een bloedvat is of dat de pees toch erger geblesseerd is. Want niet kreupel, dik of warm hoeft niks te zeggen, helemaal niet als er wel een bultje zit. Kan bloedvat zijn maar kan net zo goed wel een blessure zijn.

Misschien voor de zekerheid even contact opnemen met de da.

Ja dat ga ik vanmiddag toch even doen voor de zekerheid!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:04

Liever te vaak dan doorgaan als er toch wat aan de hand is. Hopen op gewoon een bloedvat!

PipMarly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:33

Inderdaad gewoon voor de zekerheid even laten controleren. Wat je zelf nog kunt proberen is kijken of je met je vingertoppen een pulse (hartslag) voelt. Zo ja is de kans groot dat het een bloedvat is. Is het een bult die je kunt verplaatsen of is het zacht indrukbaar, dit zegt weer wat over wat voor een soort vocht/verdikking het zou zijn.

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 12:38

PipMarly schreef:
Inderdaad gewoon voor de zekerheid even laten controleren. Wat je zelf nog kunt proberen is kijken of je met je vingertoppen een pulse (hartslag) voelt. Zo ja is de kans groot dat het een bloedvat is. Is het een bult die je kunt verplaatsen of is het zacht indrukbaar, dit zegt weer wat over wat voor een soort vocht/verdikking het zou zijn.

Dat had ik idd al geprobeerd maar voelde niks helaas.
Alleen indrukbaar als een ader. Ik ga nou even bellen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:52

Succes, laat even weten!

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 14:52

Avalanche schreef:
Succes, laat even weten!

Ja ik laat het weten heb haar geappt met nog een aantal foto’s

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:13

Voel je er hartslag in? En loopt je ook door naar het kootbeen? Voel je daar hartslag? (En in kootbeen van andere been ook) dan heb je ook de kans op een beginnende hoefbevangenheid.