Hoestend en pompend paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Eveltjeh

Hoestend en pompend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-22 21:05

Dag bokkers,

Ik ben een beetje ten einde raad:
Sinds enkele weken hoest mijn paard.
Dit hoesten hoor ik af en toe, maar hij ademt snel en pompt ook hevig bij het ademhalen.

Ik heb er vorige week de dierenarts bijgehaald.
Deze gaf hem een spuit antibiotica en antibiotica in poedervorm (trimazin 30%) dat ik een week moest geven.

Nu zijn we een week verder maar de medicatie heeft niets geholpen.

Ik geef dagelijks luchtwegsiroop erbij van de paardendrogist, maar dit doet helaas ook niet veel..

Mijn paard staat altijd buiten met een inloopstal. Dus hij krijgt veel frisse buitenlucht.

Iemand die ook in deze situatie zat en/of een supplement/medicatie dat geholpen heeft?

Alvast bedankt!

Shenavallie

Re: Hoestend en pompend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 21:10

Ik las laatst dat iemands paard na vele probeersels baat had bij Propolis. Misschien helpt dat ook voor jouw paard?

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 21:15

Er is een centraal topic voor hoestende paarden, hier staat veel info in [MD] [INFO] hoestende paarden

Klinkt alsof je paard enorm benauwd is. Staat hij op stro in de inloopstal? En krijgt hij gewoon droog hooi? Anders zou je daar al kunnen beginnen met het weken van het hooi en hem op vlas te zetten. Voor de rest zou je naar de kliniek kunnen gaan, daar kunnen ze je beter helpen. Maar voor nu lijkt het mij belangrijk om de omgeving zo stofvrij mogelijk te krijgen en nog eens de dierenarts te bellen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 21:34

Is het geen hooikoorts?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 21:49

Heeft hij geen COPD?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:03

Pompen is echt niet ok... Wat zegt de da er nu van?
Zou zeker starten met stof verder aanpakken (stro uit de stal, en geweekt hooi of voordroog geven)

Handig he...brandgel
Epona Paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:06

Kan een heftige vorm van astma zijn. Als je paard geen koorts heeft zou ik een longspoeling (al dan niet met scopie) overwegen om de diagnose te stellen. En uiteraard dan te behandelen inclusief een zo goed mogelijk stofvrij/allergeen vrij management.

Brownie, Naida, Happy Day en Zoo Zoo <3
Volg ons op Instagram

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 00:44

Ik zou dit paard naar de kliniek brengen om goed te onderzoeken, pompen is niet goed en als hij dampig wordt dan ben je de pineut. Als hij dat al niet is. Dus niet te lang mee aanmodderen, maar maandag opladen en naar de kliniek.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 01:43

Mijn paard heeft dat ook gehad. Het lag aan het hooi. Dat hooi zag er ogenschijnlijk goed uit, maar bracht elk paard die ervan at op de hoest. Sindsdien geef ik enkel nog voordroog. Mijn paard is hierdoor gevoelig gebleven ik geef nu de hele winter fenegriek bij. Wel heb ik er meteen een dierenarts bij gehaald. Heeft jouw dierenarts geen advies gegeven ? Hooi weken of voordroog ? Terugbellen als het niet betert ? Als je je paard zo laat word het alleen maar erger en de schade onherstelbaar. Hoesten is echt niet ok bij paarden.

uva uvam vivendo varia fit

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 02:54

Hier een jaar geleden ook een die dat had, was ook her hooi. Overgang naar voordroog en het is nooit meer terug geweest

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:24

Eveltjeh schreef:
Dag bokkers,

Dit hoesten hoor ik af en toe, maar hij ademt snel en pompt ook hevig bij het ademhalen.

Deze gaf hem een spuit antibiotica en antibiotica in poedervorm (trimazin 30%) dat ik een week moest geven.

Ik geef dagelijks luchtwegsiroop erbij van de paardendrogist, maar dit doet helaas ook niet veel..

Mijn paard staat altijd buiten met een inloopstal. Dus hij krijgt veel frisse buitenlucht.

Iemand die ook in deze situatie zat en/of een supplement/medicatie dat geholpen heeft?

Alvast bedankt!

Ik zou ook naar de kliniek gaan want pompen en hevig ademhalen is echt niet goed.

Antibiotica helpt niet als het een virus is.

Wat altijd echt goed werkt is sputolysin, veel beter dan ventipulmin en gewoon zelf te kopen.

Hooi nat maken..komt er slijm uit zijn neus? en als hij hoest zie je dat dan in zijn buik? zo ja..dat is een teken dat het in zijn longen zit.

Bij paarden nooit te lang wachten met hulp inschakelen als ze hoesten want ze hoesten heel snel hun longblaasjes kapot en dan worden ze dampig.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:56

Onze pony had dit ook, heel plots. Wij zijn uiteindelijk naar de kliniek moeten gaan. DA was bij ons ook eerst begonnen met spuiten, antibiotica etc... is tijd en geldverspilling geweest. Dus ik zou aanraden om bij de kliniek een bronchoscopie te laten uitvoeren. En eventueel een allergieën test maar daar is toen bij ons niets uitgekomen. Bronchoscopie liet luchtwegen vol slijm en infectie zijn. Blijft een raadsel wat de oorzaak was, wij hebben onze pony toen 24/7 buiten gezet en nergens meer last van.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:07

Elisa2 schreef:
Eveltjeh schreef:
Dag bokkers,

Alvast bedankt!

Ik zou ook naar de kliniek gaan want pompen en hevig ademhalen is echt niet goed.

Antibiotica helpt niet als het een virus is.

Wat altijd echt goed werkt is sputolysin, veel beter dan ventipulmin en gewoon zelf te kopen.

Hooi nat maken..komt er slijm uit zijn neus? en als hij hoest zie je dat dan in zijn buik? zo ja..dat is een teken dat het in zijn longen zit.

Bij paarden nooit te lang wachten met hulp inschakelen als ze hoesten want ze hoesten heel snel hun longblaasjes kapot en dan worden ze dampig.

Sputolysin helpt niet beter, het is anders.
Mijn paard moest toch echt ventipulmin hebben anders bleef hij benauwd.
Een scopie is wel handig, dat weet je wat er echt aan de hand is, bij mijn paard hoorde de dierenarts niets aan de longen maar de scopie wees uit dat zijn longen flink vol zaten.
Het is idd van belang zo snel mogelijk het goede middel te kunnen geven want paarden kunnen er snel chronische bronchitis van overhouden.
Nat hooi en geen stro zijn een must.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 10:19

Ja het is anders, maar hier veel meer succes mee gehad bij allerlei soorten hoest met sputolysin dan ventipulmin dus bij mij heeft het de voorkeur.

Uiteindelijk is het belangrijk om te weten wat er aan de hand is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Eveltjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-22 19:14

Dankje voor de reacties.
Het gaat al een stuk beter met mijn paard nu.

De dierenarts is gisteren terug langs geweest.
Het hevig ademen/pompen is zo goed als weg sinds we het hooi hebben nat gemaakt.
Dus het gaat toch aan het stof in het hooi liggen denken we.

Ze heeft een soort hoestsiroop gegeven, dit moet ik 2 x per dag geven.

En ook een prednison kuur van 3 weken.
Hoewel ik hier eigenlijk niet zo een voorstander van ben door de bijwerkingen.

Maar ik ben zeer blij dat het nu eindelijk de goede kant op gaat.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:34

Eveltjeh schreef:
Dankje voor de reacties.
Het gaat al een stuk beter met mijn paard nu.

De dierenarts is gisteren terug langs geweest.
Het hevig ademen/pompen is zo goed als weg sinds we het hooi hebben nat gemaakt.
Dus het gaat toch aan het stof in het hooi liggen denken we.

Ze heeft een soort hoestsiroop gegeven, dit moet ik 2 x per dag geven.

En ook een prednison kuur van 3 weken.
Hoewel ik hier eigenlijk niet zo een voorstander van ben door de bijwerkingen.

Maar ik ben zeer blij dat het nu eindelijk de goede kant op gaat.

Ik zou die prednison maar wel geven. Mijn pony heeft dit ook gehad. Met haar op de kliniek geweest en daar konden ze middels een bronchoscopie zien dat haar luchtwegen ontzettend geïrriteerd waren. De prednison is haar redding geweest. Wij gaven de prednison in de ochtend voor ik meende 9u, dan is de kans op bijwerkingen (oa hoefbevangenheid) kleiner. Ze is nu helemaal hersteld maar mag alleen verpakt hooi/voordroog hebben omdat dat aanzienlijk minder stof bevat dan baaltjes hooi.

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:38

Is je paard getest op stofallergie en hooikoorts? De pollen vliegen namelijk al flink in het rond.

Onze merrie met deze allergieën heeft twee weken geleden ook een kuurtje nodig gehad voor de longen.

Waar is onze Angel?
www.wioa.nl
voor hulp bij het zoeken naar vermiste honden en het online delen van alle vermiste dieren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:15

Fijn dat het beter gaat! Ik snap dat je geen voorstander bent van de prednisolon maar soms is het nodig.

-Kurt Albrecht-

100Thoughts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:13

Ojee, niet alle antwoorden gelezen, maar heb je een holistisch dierenarts die verder naar de oorzaak zoekt?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:51

Mijn vorig verzorgpaard had dit ook. Bleek uiteindelijk bronchitis te zijn. Door dat dit zo extreem uitte is het veulen destijds vroeger afgespeend omdat ze graat mager werd en veulen weg joeg uit irritatie. Ze was zo benauwd.

Vooral in de buitenbak rijden, zaagsel nat maken in de stal, nat hooi en ze had poeders bij het eten. Doordat ik zelf astma patiënt ben en ook bronchitis gehad heb wist ik hoe ze zich voelde. Zwaar klote. Behoud conditie maar kijk wat gaat. Deze merrie is met verdiend pensioen gegaan op haar 13e geloof ik, inmiddels niet meer op stal maar met een paardenpark volledig buiten en dit doet haar zichtbaar goed. nu is dit geen grote held onder het zadel geweest maar toen ik haar nog 2x per week reed en afentoe een ritje met de cliënten ging het redelijk. Maar toen ik stopte is ze niet meer voorwaarts gereden en was het voor de cliënten niet te doen om haar naar voren te krijgen. Dus niet alleen om die reden met pensioen gegaan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:00

100Thoughts schreef:
Ojee, niet alle antwoorden gelezen, maar heb je een holistisch dierenarts die verder naar de oorzaak zoekt?

Want? TS is nu net met een reguliere behandeling gestart

Eveltjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-22 21:41

Even een update over hoe het nu gaat:

Het ging goed toen we pas begonnen met prednison te geven, zodra we afbouwden begon mijn paard terug te pompen en hoesten en waren we weer bij af..

De dierenarts terug opgebeld om langs te komen, deze gaf mijn paard opnieuw een injectie. Hier heeft hij het een week goed op gedaan.

Ik kreeg ook pulmicort en atrovent om te vernevelen met de flexineb.
Deze heb ik een maand geleden aangekocht.
Ik vernevel elke dag met zout maar ik zie hier helaas nog weinig resultaten mee.

Ondertussen ook in het bezit van een hooistomer, deze stoomt elke dag het hooi maar ook dit lijkt niet te helpen.

Hij blijft pompen, hoesten,.. zijn keel en lippen zijn ook opgezwollen nu, eet slecht, ..

Hij staat met een pollennetje in de wei.
Ik geef hem sinds enkele weken van alle supplementen bij zoals zwarte komijnolie, zwavel, lijnzaadolie, extra vitaminen en mineralen, ..

Ik ben pulmitranq tabletten (chinese kruiden) en naf respirator boost aan het geven sinds enkele dagen.
Hij staat 24/7 buiten.. ik weet het gewoon niet meer wat ik nog kan doen..

Ik heb aan de dierenarts gevraagd of een bloedonderzoek aan te raden is om te kijken waarvoor hij allergisch is maar dit is duur en meestal komt er niet iets specifiek uit zegt zij.

Nu beginnen we weer met een prednisonkuur van 20 dagen. Maar ik heb er geen goede hoop meer in.. zodra we hiermee stoppen komt het probleem terug..

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:49

Elisa2 schreef:
Ja het is anders, maar hier veel meer succes mee gehad bij allerlei soorten hoest met sputolysin dan ventipulmin dus bij mij heeft het de voorkeur.

Uiteindelijk is het belangrijk om te weten wat er aan de hand is.

Bij mij heeft het ook de voorkeur. Tis de ervaring die Doorslaggevend was.

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:31

Ik zou verpakt hooi proberen ipv stomen. Dat is het enige dat mijne helpt. Hooi stomen was hier ook niet voldoende. Misschien overwegen naar een kliniek te gaan voor eventueel een bronchoscopie? Andere dierenarts met misschien andere inzichten of ideeën?

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 23:27

Klinkt heftig, TS... zou je voor allergietest nog kunnen overleggen met kliniek? Dacht dat dit op klinieken wel werd gedaan, had dit nog als optie voor mijn pony genoteerd.

Handig he...brandgel
Epona Paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd