Peesblessure niet herstelt na shockwave, ervaringen met aquatherapie?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sabina_FP
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-02-22

Peesblessure niet herstelt na shockwave, ervaringen met aquatherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 17:05

Beste Bokkers,

Mijn paard heeft in februari/maart 2021 een tussenpeesblessure opgelopen. Ze heeft zichzelf aangetikt in de wei, griffelbeetje was wat kapot en daardoor de tussenpees geïrriteerd.We hebben een stapschema gedaan van de dierenarts, maar toen we mochten draven gaf ze aan dat ze dit niet fijn vond, dus terug naar de kliniek. Op aanraden van de kliniek in wapenveld zijn we shockwave therapie gaan doen in Emmeloord. Hierna is de echo zeker verbeterd en zijn we opnieuw gaan opbouwen, maar ze liep nog steeds niet goed. Op de buigproef reageerde ze wanneer kogel gebogen werd, dus de belastbaarheid was slecht. Advies van dierenarts: 24/7 buiten zetten en afwachten, 30/40% kans dat het goed komt.

Nu zijn we een halfjaar verder, pees ziet voelt/ziet er rustig uit zo aan de buitenkant is niet warm of dik en ze draadt goed in de wei ( maar dit was eerder ook zo). Nu ben ik vandaag weer begonnen met 10 minuten wandelen aan de hand en ga het heel rustig opbouwen. Ik zit er aan te denken om haar als we het stappen een beetje hebben opgebouwd, voor dat we gaan draven eerst 1 maand naar een revalidatie centrum te brengen met een aquatrainer. Mijn oog viel op een stal in Olst waar ze ervaren zijn in blessures.

Ik zou graag willen weten over er mensen zijn die ook aquatherapie hebben toegepast bij een tussenpeesblessure? Wat is je ervaring? Waar heb je dit gedaan en hoe ging het in zijn werk? Is het helemaal goed gekomen? Hoelang heeft je paard er gestaan? En was dit een paar maanden later of direct toen paard de diagnose kreeg?

We hebben al veel meegemaakt met dit paard, veulen gefokt, in de dracht een lichte peesblessure maar die is helemaal hersteld ( andere been) en na de bevalling geopereerd aan koliek en nog lang ziek van geweest. Hierna paar weken kunnen rijden weer en toen dus deze blessure... ;(

Nu vooral op zoek naar succes verhalen en goede ervaringen met aquatherapie, dit is een beetje ons laatste redmiddel. Verder gebruik ik ook al ruim 1 jaar icevibes en krijgt ze supplementen van horseflex. Verder alle tips welkom!! +:)+

Dees

Berichten: 19106
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Peesblessure niet herstelt na shockwave, ervaringen met aquatherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:37

Poeh, lastig verhaal. De tijd begint inmiddels wel in je nadeel te werken. Als het na een vol jaar nog niet beter is, en je hebt er al een heleboel aan gedaan.... wat verwacht je dan nog aan verbetering?

Nynkee94

Berichten: 402
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Peesblessure niet herstelt na shockwave, ervaringen met aquatherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:47

Mijn pony had een tussen pees blessure op alle 4 de benen. Hij heeft 3x schockwave behandelingen gehad in Emmeloord. Hiernaast doen we seawalken om de week bij Health4horses in Hollandscheveld. Hier door is hij enorm sterker geworden en gaat na omstandigheden het nu heel goed met de pezen. Ik vind dit fijner dan aquatrainer. Bij aquatrainer lopen ze op een lopende band waardoor ze geforceerder lopen. Bij seawalker lopen ze er zelf door heen en worden ze niet belemmerd. Wij zijn hier achter gekomen in sept 2020 en zijn laatste schockwave is al bijna jaar geleden. Hij is vooral door de seawalker ruim vooruit gegaan.

Suzanne F.

Berichten: 50578
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:09

Hm moeilijk. Als je na zo’n tijd nog geen verbetering ziet dan weet ik niet of dit zo’n verbetering gaat brengen. Heb je al MSM Zwavel geprobeerd te geven als supplement? Dat wil ook nog weleens helpen.

Nouvel

Berichten: 28700
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:37

Mijn paard heeft ook een lastig genezende tussenpeesblessure.
Ik ben gestart met bloedzuigertherapie.
Ik heb er goede ervaringen mee gehoord en wilde dit daarom proberen.
Nog geen idee hoe het juist gaat pakken, maar ik heb er nog even goede hoop op.
Misschien ook een optie voor jou?

boemel

Berichten: 8951
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Peesblessure niet herstelt na shockwave, ervaringen met aquatherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:16

Geen ervaring met aquatraining, wel met tussenpeesblessure.

Mijn merrie had de tussenpees voor zwaar beschadigd en het zag er somber uit.

14 high power laserbehandelingen gedaan, 1 jaar de wei op (dag en nacht). En dan nog hulp van een magnetiseur.
Paard is ontzettend goed hersteld. Dierenarts was verbaasd over de mooie scan en een 100% zuivere buigproef.

sabina_FP
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 22:37

Nynkee94 schreef:
Mijn pony had een tussen pees blessure op alle 4 de benen. Hij heeft 3x schockwave behandelingen gehad in Emmeloord. Hiernaast doen we seawalken om de week bij Health4horses in Hollandscheveld. Hier door is hij enorm sterker geworden en gaat na omstandigheden het nu heel goed met de pezen. Ik vind dit fijner dan aquatrainer. Bij aquatrainer lopen ze op een lopende band waardoor ze geforceerder lopen. Bij seawalker lopen ze er zelf door heen en worden ze niet belemmerd. Wij zijn hier achter gekomen in sept 2020 en zijn laatste schockwave is al bijna jaar geleden. Hij is vooral door de seawalker ruim vooruit gegaan.


Dankjewel, zal er eens naar kijken! Hoevaak ga je daar heen met je pony? Loopt hij ook al weer onder het zadel?


Suzanne F. schreef:
Hm moeilijk. Als je na zo’n tijd nog geen verbetering ziet dan weet ik niet of dit zo’n verbetering gaat brengen. Heb je al MSM Zwavel geprobeerd te geven als supplement? Dat wil ook nog weleens helpen.


Ik heb sinds vandaag van horseflex rozenbottel en Jointpower. Heb even gevraagd bij mijn 'leverancier' is een bekende van mij die haar paard met een pees die voor 80% gescheurd was weer goed kreeg met rust en deze supplementen, maar in de jointpower zit blijkbaar ook MSM! :)

Nouvel schreef:
Mijn paard heeft ook een lastig genezende tussenpeesblessure.
Ik ben gestart met bloedzuigertherapie.
Ik heb er goede ervaringen mee gehoord en wilde dit daarom proberen.
Nog geen idee hoe het juist gaat pakken, maar ik heb er nog even goede hoop op.
Misschien ook een optie voor jou?


Waar doe je dat en hoe vaak? Zal het eens opzoeken, ben benieuwd wat dat dan doet voor de pees? Hoop dat het helpt bij je paard! Had je verder ook al iets geprobeerd?


boemel schreef:
Geen ervaring met aquatraining, wel met tussenpeesblessure.

Mijn merrie had de tussenpees voor zwaar beschadigd en het zag er somber uit.

14 high power laserbehandelingen gedaan, 1 jaar de wei op (dag en nacht). En dan nog hulp van een magnetiseur.
Paard is ontzettend goed hersteld. Dierenarts was verbaasd over de mooie scan en een 100% zuivere buigproef.



Wat ontzettend fijn!! Heb je haar eerst laten laseren en daarna nog 1 jaar op de wei?
Laatst bijgewerkt door sabina_FP op 22-02-22 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

sabina_FP
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 22:41

Dees schreef:
Poeh, lastig verhaal. De tijd begint inmiddels wel in je nadeel te werken. Als het na een vol jaar nog niet beter is, en je hebt er al een heleboel aan gedaan.... wat verwacht je dan nog aan verbetering?



Ze heeft niet echt een vol jaar rust gehad natuurlijk... Ze staat nu sinds een half jaar 24/7 buiten en je hoort vaker dat na langere rust periode de pees nog wel hersteld.

boemel

Berichten: 8951
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Peesblessure niet herstelt na shockwave, ervaringen met aquatherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:05

24/7 weidegang in combinatie met laser.

Flubberboot

Berichten: 3136
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:14

Ik heb zelf geen ervaringen met aquatraining icm peesblessure herstel maar ik heb wel ervaring met aquatraining na revalidatie van een operatie aan de kogel en een maand boxrust. Wij hebben het gevoel dat het wel geholpen heeft met de revalidatie! Al hoor ik ook enorm veel goede verhalen over laser behandelingen en bloedzuigers dus dat zou ook zeker iets kunnen zijn wat je kan overwegen!

Ik gok wel dat je door moet blijven gaan met 24/7 buiten, dit schijnt bij veel peesblessures beter te zijn dan boxrust.

Nynkee94

Berichten: 402
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:01

sabina_FP schreef:
Nynkee94 schreef:
Mijn pony had een tussen pees blessure op alle 4 de benen. Hij heeft 3x schockwave behandelingen gehad in Emmeloord. Hiernaast doen we seawalken om de week bij Health4horses in Hollandscheveld. Hier door is hij enorm sterker geworden en gaat na omstandigheden het nu heel goed met de pezen. Ik vind dit fijner dan aquatrainer. Bij aquatrainer lopen ze op een lopende band waardoor ze geforceerder lopen. Bij seawalker lopen ze er zelf door heen en worden ze niet belemmerd. Wij zijn hier achter gekomen in sept 2020 en zijn laatste schockwave is al bijna jaar geleden. Hij is vooral door de seawalker ruim vooruit gegaan.


Dankjewel, zal er eens naar kijken! Hoevaak ga je daar heen met je pony? Loopt hij ook al weer onder het zadel?


Ik ga er vast om de week naar toe (1x in de 2 weken). Het is ook mogelijk om daar te laten stallen en dat het vaker gaat. Is voor mij niet haalbaar vandaar deze keuze.

Hij is niet onder het zadel maar voor de menwagen. Hij loopt wel al weer rustig voor de menwagen. In deze winterperiode was ik vooral veel aan het longeren. Dit is hem bij de voor pesen net iets te veel geworden. Geven nu lichte irritatie. Loopt niet kreupel o.i.d. waarschijnlijk wat we denken is dat te veel voltes hem even heeft genekt. Dus doen we even stapje terug en meer dingen recht uit zoals voor de menwagen.

Josien_

Berichten: 9154
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Peesblessure niet herstelt na shockwave, ervaringen met aquatherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:55

Niet helemaal vergelijkbaar, maar bij een vorige peesblessure aan de diepe buiger hebben wij de aquatrainer opgenomen in het opbouwproces.
Let wel; dit was pas nadat we al een half jaar rechte stukken aan het stappen en draven waren.
Het heeft er echter voor gezorgd dat ze weer heel mooi in haar bespiering kwam, haar been alsnog dunner werd en ze correcter ging lopen.

We zitten inmiddels helaas weer met een nieuwe blessure, maar ik durf niet te zeggen of dit iets met elkaar te maken kan hebben.

Nouvel

Berichten: 28700
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:38

sabina_FP schreef:
Waar doe je dat en hoe vaak? Zal het eens opzoeken, ben benieuwd wat dat dan doet voor de pees? Hoop dat het helpt bij je paard! Had je verder ook al iets geprobeerd?


Bij toeval hier iemand in de buurt gevonden die op stal komt om het te doen.
Ze bevorderen de bloedsomloop op de plek van het probleem en evt op andere zinvolle plekken (bijv lymfeklieren) wat het herstel bevordert.
En spuiten iets medicinaals in wat ook pijnstillend werkt.

Mijn paard heeft nu 1 behandeling gehad en eind volgende week staat de 2e gepland.

Selente
Berichten: 1889
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Peesblessure niet herstelt na shockwave, ervaringen met aquatherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:03

Oke, een totaal ander verhaal... Maar wellicht heb je er iets aan. Mijn paard heeft door toedoen van derden een wond opgelopen op o.a. haar kogel. Vervolgens heeft de dierenarts een inschattingsfout gemaakt. Resultaat was een teruggeslagen ontsteking in het sesambeen; opereren of in laten slapen. Ik heb haar geopereerd en een heel jaar heeft ze aan een zijden draadje gehangen. Ik ging met haar veel buiten stappen op zoek naar een meertje voor een soort aquatrainer effect.

Of dat uiteindelijk de reden is geweest dat we weer L hebben kunnen springen? Geen idee. We zijn wel blijven tobben omdat ze hele vage kreupelheden had elke keer. Ik heb dus besloten om haar op de weide te zetten voor een jaar en eerst een veulen te fokken. Sinds oktober ben ik haar weer op gaan pakken en heb ik haar heel bewust eerst getraind aan de dubbele lijnen in een 'longeercirkel' van modder eigenlijk. En momenteel loopt ze nog goed. Ik kan een ding wel vertellen... Het longeren in de cirkel met modder en vaak ook gewoon hele plassen heeft haar wel zo enorm sterk gemaakt! Dit paard loopt als nooit tevoren en loopt vooralsnog goed. Wat de toekomst brengt weet ik niet, maar dit is al meer dan ik had durven hopen.
Ik ben in ieder geval overtuigd van een aquatrainer. :j Hopelijk gaat het jou ook wat brengen!

Plukje
Berichten: 1670
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Peesblessure niet herstelt na shockwave, ervaringen met aquatherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:06

Mijn (vorige) paard heeft een peesschede ontsteking, verklevingen op de pees, een scheur van 4 centimeter in de oppervlakkige buiger en een scheur van 6 centimeter in de diepe buiger gehad. Hij is geopereerd aan de verklevingen en moest daarna een maanden op boxrust. Al snel werd zijn been zo dik dat de huid van lies tot hoef open scheurde. Het enige wat hielp was inspuiten, maar dat was maar tijdelijk. De genezing van de pees verliep ook maar moeizaam. Na 6 maanden boxrust, was de vooruitgang echt minimaal, dus ik wilde iets anders proberen. Ik heb mijn paard toen naar het zwembad (niet verwarren met een acquatrainer) gestuurd voor revalidatietraining. Het resultaat was echt verbluffend. Van 6 maanden bijna geen verbetering en heel veel problemen door de zwelling echt binnen 4 weken naar een gigantische verbetering. Ook de scans lieten veel verbetering zien en het is nooit meer dik geworden. Ik heb hem nog 4 weken laten staan om echt het maximale eruit te halen. Hij is volledig genezen en mocht alles weer doen!

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:19

Nouvel schreef:
Mijn paard heeft ook een lastig genezende tussenpeesblessure.
Ik ben gestart met bloedzuigertherapie.

Alle respect voor je inzet en de moeite die je doet, maar bloedzuigers kunnen een kapotte pees niet repareren. Bloedzuigers hebben hun nut bij heling van moeilijk te draineren wonden, maar verder gaat het niet.

hagelslag
Berichten: 9871
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:20

Nouvel schreef:
sabina_FP schreef:
Waar doe je dat en hoe vaak? Zal het eens opzoeken, ben benieuwd wat dat dan doet voor de pees? Hoop dat het helpt bij je paard! Had je verder ook al iets geprobeerd?


Bij toeval hier iemand in de buurt gevonden die op stal komt om het te doen.
Ze bevorderen de bloedsomloop op de plek van het probleem en evt op andere zinvolle plekken (bijv lymfeklieren) wat het herstel bevordert.
En spuiten iets medicinaals in wat ook pijnstillend werkt.

Mijn paard heeft nu 1 behandeling gehad en eind volgende week staat de 2e gepland.



Wij hebben 2 jaar geleden bij een extreme peesschede ontsteking + extreme peesblessure ook bloedzuigers gebruikt + eggbars om de pees rust te geven.

Nu uiteindelijk is ze weer gewoon te gebruiken maar is ze voor 80% met pensioen

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Peesblessure niet herstelt na shockwave, ervaringen met aquatherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:30

Alle peesblessures genezen. De vraag is hoe goed ze genezen, met andere woorden wat de kwaliteit is van het peesweefsel. In jouw geval is dat moeilijk in te schatten, aangezien je paard op pensioen is gegaan. De eggbars kunnen geholpen hebben, maar de bloedzuigers, sorry, zoals ik eerder al zei, bloedzuigers kunnen geen pezen repareren.

BigOne
Berichten: 39440
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:35

BigBen schreef:
Nouvel schreef:
Mijn paard heeft ook een lastig genezende tussenpeesblessure.
Ik ben gestart met bloedzuigertherapie.

Alle respect voor je inzet en de moeite die je doet, maar bloedzuigers kunnen een kapotte pees niet repareren. Bloedzuigers hebben hun nut bij heling van moeilijk te draineren wonden, maar verder gaat het niet.

Bloedzuigers gebruiken een stofje om het bloed te verdunnen. Dat kan helpen om de pezen beter van stoffen te voorzien omdat een pees van nature zeer slecht doorbloed is.Dus zeggen dat het niks doet is te kort door de bocht.

Ts, is het paard ook geopereerd aan het griffelbeen ? Want wanneer dat niet goed zit kun je therapieën aflopen wat je wil maar dan zal de pees geïrriteerd blijven.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 23-02-22 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh
Berichten: 8695
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Peesblessure niet herstelt na shockwave, ervaringen met aquatherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:41

Wat ik misschien mis, of waar ik overheen kijk, hoe is de echo van de pees nu?
Aan de hand daarvan kan je een plan bedenken.

Nouvel

Berichten: 28700
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:55

BigBen schreef:
Nouvel schreef:
Mijn paard heeft ook een lastig genezende tussenpeesblessure.
Ik ben gestart met bloedzuigertherapie.

Alle respect voor je inzet en de moeite die je doet, maar bloedzuigers kunnen een kapotte pees niet repareren. Bloedzuigers hebben hun nut bij heling van moeilijk te draineren wonden, maar verder gaat het niet.


Ik heb nergens gezegd dat ze de blessure kunnen herstellen , maar dat ze de bloedsomloop bevorderen waardoor herstel ook bevorderd kan worden omdat een pees en dat gebied van zichzelf heel slecht doorbloed is.

DaysOfAutumn
Berichten: 57
Geregistreerd: 17-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:57

Ik lees er wellicht overheen, maar is het griffelbeen eruit? Ik zie alleen dat die kapot was en durf niet de aanname te maken dat deze verwijderd is.

sabina_FP
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 21:52

siskeh schreef:
Wat ik misschien mis, of waar ik overheen kijk, hoe is de echo van de pees nu?
Aan de hand daarvan kan je een plan bedenken.


Laatste echo is 18 september gemaakt. Toen was de pees zeker verbeterd en tot rust gekomen na de shockwave, maar er zat wel bindweefsel op. Gisteren even gebeld naar de kliniek, een nieuwe echo maken kan, als het dan nu verslechter is weet je al genoeg, maar het zegt ook weer niet heel veel. advies was om gewoon te gaan proberen. Ik denk dat als ik aquatraining ga doen, ze dan misschien wel weer een echo willen.. ga morgen even bellen.

sabina_FP
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 21:53

DaysOfAutumn schreef:
Ik lees er wellicht overheen, maar is het griffelbeen eruit? Ik zie alleen dat die kapot was en durf niet de aanname te maken dat deze verwijderd is.


Nee, deze was toen de foto gemaakt was al aan het helen en hoefde niet verwijderd te worden.

BigOne
Berichten: 39440
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Peesblessure niet herstelt na shockwave, ervaringen met aquatherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:58

Doordat het griffelbeen stuk is zal zich daar een kleine oneffenheid voor kunnen doen die gewoon continu de tussenpersoon irriteert, dan kun je er nog zoveel therapieën op loslaten maar zolang dat niet opgelost is blijf je problemen houden, vooral wanneer er ook nog een verdikking op die plek in de pees zit. Die structuren liggen dicht bij elkaar en meestal, wanneer het griffelbeen irriteert word het alsnog verwijderd.