Artrose bij oude pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

EvaArt

Artrose bij oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-22 09:22

Weet niet of het hier maar.

Maar dit weekend is met hoeven krabben onze oude pony gevallen.. hij legde opeens zijn volledige gewicht op mij en we zakten beiden door. Pony stond wel nog snel recht.

Hij heeft veel artose benen en rug, nu hebben ze mok gehad deze winter en staan ze op stal en merk ik dat hij echt opeens zo hard achteruit gaat. Ik probeer hem zoveel mogelijk in de piste te laten. Maar helaas is buiten op een weide nu even geen mogelijkheid.

Ligt dit vallen ook aan zijn artose? Hij geeft ook opeens zo moeilijk zijn hoeven, kan moeilijk zijn benen plooien en lijkt vrij strak te lopen...

Hij laat de andere pony zijn maatje voor al twee jaar niet echt meer in zijn buurt ..

Is dit allemaal tekenen dat zijn artose erger wordt. Dierenarts is al twee keer geweest en zegt dat hij zowiso wel stijver wordt van op stal te staan maar vond ook dat hij er wat slechter bijstond.

Elisa2

Re: Artrose bij oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:49

Ja dit kan zeker een gevolg van de artrose zijn, maar staat hij zoveel op stal? want stilstaan bij artrose is ook echt een recept voor achteruitgang. Sowieso met zo'n dier als hij niet los en vrij kan bewegen is dat echt super slecht voor zijn artrose. Dan zou je er eigenlijk minstens drie keer per dag een half uur mee aan de hand moeten stappen.

Krijgt hij supplementen voor zijn artrose?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:55

Ja dat kan er zeker mee te maken hebben.
ook dat hij zijn vriendje niet meer in de buurt wil.
Geen goed tekenen....

Maar een artrose paard overdag ook op stal, is echt niet oke. Voor geen 1 paard maar voor artrose zeker niet.
Die moet een beetje zelf kunnen wandelen. Lekkere deken op en zelf bewegen.
Daar zou ik echt wat aan gaan doen.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-22 09:58

DuoPenotti schreef:
geen

Elisa2 schreef:
Ja dit kan zeker een gevolg van de artrose zijn, maar staat hij zoveel op stal? want stilstaan bij artrose is ook echt een recept voor achteruitgang. Sowieso met zo'n dier als hij niet los en vrij kan bewegen is dat echt super slecht voor zijn artrose. Dan zou je er eigenlijk minstens drie keer per dag een half uur mee aan de hand moeten stappen.

Krijgt hij supplementen voor zijn artrose?

Onze weides staan helemaal onderwater, hierdoor had hij mok en helaas staan ze nog altijd onder...
Normaal staan ze bij mij 24/7 buiten en gaat het eigenlijk vrij goed met hem...

Maar nu, hij ziet er ook niet echt happy uit... Ik laat hem 2 x per dag los 20-30 minuten in de piste . Maar ik kan dan beter met hem aan de hand stappen?

Zit ook met men job dus kan ook niet meer gaan als dat.

Thuis krijgt hij msm met Glucosamine op aanraden van onze hoefsmid. Maar dat krijgt hij daar op stal niet.

Half maart komen ze terug naar huis.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-22 09:59

DuoPenotti schreef:
Ja dat kan er zeker mee te maken hebben.
ook dat hij zijn vriendje niet meer in de buurt wil.
Geen goed tekenen....

Maar een artrose paard overdag ook op stal, is echt niet oke. Voor geen 1 paard maar voor artrose zeker niet.
Die moet een beetje zelf kunnen wandelen. Lekkere deken op en zelf bewegen.
Daar zou ik echt wat aan gaan doen.

Normaal staat hij aan huis, maar al onze weides staan volledig onder water waardoor hij ook mok had gekregen... Het was een beetje het ene kwaad voor het andere, maar op weide was echt geen doen meer...

Wij hebben hier helaas de slechtste grond ooit...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:00

Sowieso weer terug de MSM en glucosamine gaan voeren (kun je zelf ook doen), ik zou zeker gaan stappen aan de hand 1 van die twee keren. Een keer los en een keer 20 min stappen en dan even afwachten wat er gebeurd als hij weer 24/7 buiten kan lopen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:01

ah oke, dus het is tijdelijk nu door het slechte weer?
Nou hopelijk snel droog.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-22 10:03

DuoPenotti schreef:
ah oke, dus het is tijdelijk nu door het slechte weer?
Nou hopelijk snel droog.

Ja normaal staat hij gewoon 24/7 buiten en had hij er echt niet zoveel last van.
Hij lijkt op enkele weken wel een jaar ouder .. vind het zo erg voor hem..

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-22 10:04

Elisa2 schreef:
Sowieso weer terug de MSM en glucosamine gaan voeren (kun je zelf ook doen), ik zou zeker gaan stappen aan de hand 1 van die twee keren. Een keer los en een keer 20 min stappen en dan even afwachten wat er gebeurd als hij weer 24/7 buiten kan lopen.

Gaan we dan toch terug mee aan de slag ook daar.
Ja ik hoop echt zo dat hij terug opknapt als hij terug buiten kan...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:05

Als hij in de piste staat, beweegt hij dan wel zelf? Want als hij daar maar een beetje staat te kijken en niet beweegt heeft het niet veel zin. Dan kan je beter die 2x per dag 20-30 minuten met hem aan de hand gaan wandelen.
Door bewegen maken ze gewrichtsvloeistof aan wat als smeermiddel werkt, dat proces komt na ca. 5 minuten beweging op gang.

Probeer of je bij het hoeven krabben de pony kan leren de teen aan de grond te houden. Dan kan hij daar nog een beetje op steunen. Niet zo ideaal, maar beter als omvallen.

En ik zou deze in overleg met de dierenarts een poosje op een flinke pijnstiller zetten om te weten hoeveel pijn hij nou eigenlijk echt heeft. En op basis daarvan verder kijken.

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-22 10:10

Roodvos schreef:
Als hij in de piste staat, beweegt hij dan wel zelf? Want als hij daar maar een beetje staat te kijken en niet beweegt heeft het niet veel zin. Dan kan je beter die 2x per dag 20-30 minuten met hem aan de hand gaan wandelen.
Door bewegen maken ze gewrichtsvloeistof aan wat als smeermiddel werkt, dat proces komt na ca. 5 minuten beweging op gang.

Probeer of je bij het hoeven krabben de pony kan leren de teen aan de grond te houden. Dan kan hij daar nog een beetje op steunen. Niet zo ideaal, maar beter als omvallen.

En ik zou deze in overleg met de dierenarts een poosje op een flinke pijnstiller zetten om te weten hoeveel pijn hij nou eigenlijk echt heeft. En op basis daarvan verder kijken.

Hij beweeg wel veel hij los in de piste gaat draaft wat in het rond en gaat veel rollen.
Hij heeft ook enorm veel meegemaakt en blijft heel schuchter aan de hand.
Maar misschien is aan de hand toch beter aangezien hij misschien de eerste 10 minuten wat ronddraait en rolt maar daarna niet super veel meer doet

Misschien wel een idee om eens te kijken hoe hij op pijnstillers zou zijn, we hebben ook niet zo'n goed beeld van zijn pijn denken we. Het is niet echt een dat veel laat zien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:49

Artrose wordt en voelt erger bij geen of te weinig beweging. Ik heb het zelf (rug, knieën, voeten, schouders) helaas. Onbelaste beweging is essentieel. Daarnaast is de regen/wind/vocht nu ook geen pretje. Pijnstillers, inspuitingen, ik heb er zelf weinig mee. Beweging en aanpassing van je levenswijze, is het enige wat het structureel wat draaglijker maakt. Daarnaast kunnen supplementen en pijnstillers wel wat verlichting geven. Maar het gaat er niet van weg.

Ik lees dat je paard normaal aan huis staat? Hoe dan? Stal? Kun je geen paddock aan huis maken? Met goede bodem en dikke laag zand er in?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:59

Een pony wat valt omdat hij pijn heeft, zou voor mij al de druppel zijn. Ik vind het ook wel riskant, voor hetzelfde geldt valt hij bovenop je.
En dat hij inderdaad geen contact meer wil met zijn soortgenoten is nog een grote alarmbel, dat doen paarden die in het wild 'klaar' zijn ook, die zonderen zich af. Dus dat zou voor mij het teken zijn om de stap naar inslapen te maken, zeker als hij door de benen gaat.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-22 16:25

Twiggy2008 schreef:
Artrose wordt en voelt erger bij geen of te weinig beweging. Ik heb het zelf (rug, knieën, voeten, schouders) helaas. Onbelaste beweging is essentieel. Daarnaast is de regen/wind/vocht nu ook geen pretje. Pijnstillers, inspuitingen, ik heb er zelf weinig mee. Beweging en aanpassing van je levenswijze, is het enige wat het structureel wat draaglijker maakt. Daarnaast kunnen supplementen en pijnstillers wel wat verlichting geven. Maar het gaat er niet van weg.

Ik lees dat je paard normaal aan huis staat? Hoe dan? Stal? Kun je geen paddock aan huis maken? Met goede bodem en dikke laag zand er in?

Momenteel wonen wij in een huurhuis. 1 april verhuizen wij naar onze eigen woning met twee stallen en een Paddock en drie weides.
Dus momenteel is het aan huis 1 weide die helemaal onderstaat omdat ze in een put ligt. En de andere heeft een gracht maar daar staat enkel het schuilhok volledig onderwater maar kan ik ze dus ook niet zetten.

Ik ga dus ook geen geld investeren in een huurhuis waar ik binnen twee maanden wegben

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-22 16:26

Earth schreef:
Een pony wat valt omdat hij pijn heeft, zou voor mij al de druppel zijn. Ik vind het ook wel riskant, voor hetzelfde geldt valt hij bovenop je.
En dat hij inderdaad geen contact meer wil met zijn soortgenoten is nog een grote alarmbel, dat doen paarden die in het wild 'klaar' zijn ook, die zonderen zich af. Dus dat zou voor mij het teken zijn om de stap naar inslapen te maken, zeker als hij door de benen gaat.

Dit is echt op enkele weken, en los in de piste rolt hij zichzelf volledig over. Voor hij voor zijn mok binnen moest staan had hij hier amper last van...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:35

Even een zijstraatje, ik lees deze optie nog niet: misschien doet de mok hem pijn. En dat hij in reactie daarop zich liet vallen.
Een pony die draaft en rolt waar je over vier weken weer een plekje voor hebt aan huis.. dat klinkt niet als een apatisch heel oud beestje. ik zou er goed op passen, missch dekentje opdoen, zeker de mok behandelen en de stalperiode zo creatief mogelijk doorkomen. Het vochtige weer heeft ook zijn weerslag.
Hij knapt in het voorjaar op de wei waarschijnlijk wel weer op.
Of heb je ook het gevoel dat hij ‘op’ is, als in echt oud-oud? Want dat kan natuurlijk ook nog.
Hoe oud is de pony?

Paarden ❤️

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:41

EvaArt schreef:
Earth schreef:

Dit is echt op enkele weken, en los in de piste rolt hij zichzelf volledig over. Voor hij voor zijn mok binnen moest staan had hij hier amper last van...

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een pony die zich nu laat vallen er eerder niet zoveel last van had. Ook al staat hij nu binnen en is het weer slecht.
Maar goed, ik ben altijd behoorlijk star in dit soort dingen, dat een vluchtdier zich laat vallen is voor mij gewoon een stap te ver. Dan heeft hij gewoon heel erg veel pijn, zeker als hij zich ook afsluit voor zijn soortgenoten.
Maar goed, als je dan toch iets wil doen, zet hem dan tenminste op bute.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-22 16:54

Marigold schreef:
Even een zijstraatje, ik lees deze optie nog niet: misschien doet de mok hem pijn. En dat hij in reactie daarop zich liet vallen.
Een pony die draaft en rolt waar je over vier weken weer een plekje voor hebt aan huis.. dat klinkt niet als een apatisch heel oud beestje. ik zou er goed op passen, missch dekentje opdoen, zeker de mok behandelen en de stalperiode zo creatief mogelijk doorkomen. Het vochtige weer heeft ook zijn weerslag.
Hij knapt in het voorjaar op de wei waarschijnlijk wel weer op.
Of heb je ook het gevoel dat hij ‘op’ is, als in echt oud-oud? Want dat kan natuurlijk ook nog.
Hoe oud is de pony?

Om eerlijk vind ik dit heel moeilijk in te schatten, drie weken geleden liep hij nog vrolijk rond.
Maar vind hem zo sip ogen nu.
Hij is 23 jaar, heeft wel een zwaar leven gehad.
Hij staat sinds 2 jaar bij mij op pensioen en dat is altijd super goed gegaan.
De dierenarts vond hem niet op.
Maar ikzelf vind wel als hij zo gaat blijven en het niet terug verbeterd als hij terug op de weide staat het toch geen leven voor hem gaat zijn..

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-22 16:59

Citaat:
Ik kan me bijna niet voorstellen dat een pony die zich nu laat vallen er eerder niet zoveel last van had. Ook al staat hij nu binnen en is het weer slecht.
Maar goed, ik ben altijd behoorlijk star in dit soort dingen, dat een vluchtdier zich laat vallen is voor mij gewoon een stap te ver. Dan heeft hij gewoon heel erg veel pijn, zeker als hij zich ook afsluit voor zijn soortgenoten.

Toen hij nog thuis stond speelde hij zelf met zijn maatje dan crostten ze vaak samen door de wei.
Nu laat hij dat niet meer toe, kroelen doen ze nog wel maar daarna jaagd hij hem uit zijn ruimte.
Het is vooral omdat hij zo plots achteruit is gegaan dat ik er heel aarzelend tegenover sta...
Vind het echt ongelooflijk moeilijk om een paard dat vier weken geleden nog bokkend door de weide crostte nu af te schrijven als op...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:02

EvaArt schreef:
Citaat:

Toen hij nog thuis stond speelde hij zelf met zijn maatje dan crostten ze vaak samen door de wei.
Nu laat hij dat niet meer toe, kroelen doen ze nog wel maar daarna jaagd hij hem uit zijn ruimte.
Het is vooral omdat hij zo plots achteruit is gegaan dat ik er heel aarzelend tegenover sta...
Vind het echt ongelooflijk moeilijk om een paard dat vier weken geleden nog bokkend door de weide crostte nu af te schrijven als op...

Ja dat kan ik me heel goed voorstellen hoor. Het is ook lastig. Daarom kan het juist ook helpen om hem op pijnstilling te zetten, soms zie je dan heel duidelijk het verschil. Wanneer het weer beter wordt, kun je hem eraf halen en kijken of hij goed blijft of niet. Ik bedoel ook neit dat je hem nu direct in moet slapen hoor, maar ik zou wel eerder 'palliatief' behandelen ipv oplappend. Snap je mijn verschil?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:07

Misschien ook even bloed laten testen?
Andere plek, misschien ander voer.
Het kan ook heimwee zijn waardoor hij zo veranderd is.

@earth, ik heb een jong gezond springpaard zich ineens ter aarde zien storten, opspringen en op het oog zwaar atactisch weg zien springen en waar ging het om? Een steek van een bij in de huid waar de singel zit.
Dus wat niet kan…
Mok kan scherpe pijn geven als het echt open striemen zegmaar zijn, die je beweegt bij het vasthouden van de voet. Het zou de reactie kunnen hebben uitgelokt.

Ts, hopen dat het gauw voorjaar is!

Paarden ❤️

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:24

Marigold schreef:

@earth, ik heb een jong gezond springpaard zich ineens ter aarde zien storten, opspringen en op het oog zwaar atactisch weg zien springen en waar ging het om? Een steek van een bij in de huid waar de singel zit.
Dus wat niet kan…
Mok kan scherpe pijn geven als het echt open striemen zegmaar zijn, die je beweegt bij het vasthouden van de voet. Het zou de reactie kunnen hebben uitgelokt.

Dat is in dit geval helemaal niet vergelijkbaar. Je kunt aardig bedenken dat deze pony door zijn benen zakte omdat hij pijn had aan zijn benen.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:31

Mijn pensionado met artrose hoef ik nog geen halve dag op stal te zetten voordat ze kreupel loopt, terwijl met 24/7 buiten er echt niks te zien is. Echt rot dat er zoveel water is gevallen. Als het om zo'n korte tijd te overbruggen is zou ik overleggen met de dierenarts of je hem op bute kan zetten. Beter even zo tot hij weer naar buiten kan dan de hele dag pijn.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-22 17:34

Earth schreef:
Marigold schreef:

Dus wat niet kan…

Dat is in dit geval helemaal niet vergelijkbaar. Je kunt aardig bedenken dat deze pony door zijn benen zakte omdat hij pijn had aan zijn benen.

Hij is niet echt door zijn benen gezakt eigenlijk. Maar bij zijn Achterhoeven uit te krabben kon hij precies meer zijn evenwicht niet meer houden. Hierna is zijn achterhand gevallen naar de kant waar hij op mij leunde. Vanvoor stond hij nog recht.
Echt door zijn benen gaan was het niet, hij krabbelde ook direct terug overeend.
Maar daarbij komt wel dat hij heel slecht zijn benen wilt geven voor uit te krabben en dan denk ik inderdaad wel aan pijn..

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-22 17:34

November108 schreef:
Mijn pensionado met artrose hoef ik nog geen halve dag op stal te zetten voordat ze kreupel loopt, terwijl met 24/7 buiten er echt niks te zien is. Echt rot dat er zoveel water is gevallen. Als het om zo'n korte tijd te overbruggen is zou ik overleggen met de dierenarts of je hem op bute kan zetten. Beter even zo tot hij weer naar buiten kan dan de hele dag pijn.

Dit ga ik zeker even overleggen met de dierenarts, het is uiteindelijk nog voor drie weken.