Gezwollen kogel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Horseloverl

Gezwollen kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 11:39

Hoi bokkers

Kunnen jullie even met mij mee kijken? Mijn paard heeft sinds gisteren een opgezwollen kogel. Ze hebben gek gedaan in de wei.

Nu heb ik geen ervaring met pees blessure achtige taferelen (eigenlijk gelukkig haha). Paard is niet kreupel, loopt wel heel gevoelig, is gevoelig op aanraking en de plek is dik en warm. Zou dit bv ook een kneuzing kunnen zijn? Foto is van vanochtend toen ze net de stal af kwam dus zwelling is wat meer dan gisteravond.

Afbeelding

Roze schoentje

Earth

Re: Gezwollen kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:20

Het lijkt wel of de sprong ook wat gevulder is, klopt dat? Als het morgen nog zo is, zou ik de dierenarts erbij halen. Het kan val alles zijn, maar omdat het haar zeer doet zou ik er niet te lang mee wachten. Ondertussen kun je het koelen. Als ze voorzichtig loopt, zou ik haar niet gaan stappen. Wel op de wei/paddock zodat ze zelf haar beweging kan bepalen.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 12:22

Earth schreef:
Het lijkt wel of de sprong ook wat gevulder is, klopt dat? Als het morgen nog zo is, zou ik de dierenarts erbij halen. Het kan val alles zijn, maar omdat het haar zeer doet zou ik er niet te lang mee wachten. Ondertussen kun je het koelen. Als ze voorzichtig loopt, zou ik haar niet gaan stappen. Wel op de wei/paddock zodat ze zelf haar beweging kan bepalen.

Ik zie nu dat mn foto heel erg vertekend haha. Zwarte been in haar voorvoet. Daarboven knie, ze heeft sws grote knieën en een fijn beenwerk dus daar zit geen zwelling :)

Roze schoentje

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:36

Ik zou hier een echo van laten maken. Hier helaas wel veel ervaring met peesblessures en het zal mij niet verbazen als er wat schade zit.
Sterkte met je paard. Ik hoop voor jullie dat het meevalt!

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+6!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:47

Ik heb heel veel ellende gehad met de kogel (wel andere situatie hoor, ocd operatie gedaan en wondje is gaan ontsteken), dus zeker als het warm is zou ik direct de dierenarts erbij halen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:49

ik heb dat ook wel eens gehad bij mijn ruin, heb het gekoeld en paar dagen rust gegeven(wel buiten) en dan was het ook wel weer over.
maar twijfel je dan kun je natuurlijk altijd je arts bellen voor advies?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:13

Ik zou koelen en rustig wei op doen ..en dag of 2 aankijken wat er gebeurt. Op foto vind ik niet erg dik..

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:19

Ik zou hier niet direct een DA bij halen. Eerst eens een 10 tot 14 dagen stappen en koelen en als het da °n nog dik is een DA erbij.

De DA zal niet veel anders adviseren dan eerst stappen.

insta cremello.ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 15:07

Dankjullie wel voor de semi gerust stelling. Vd week met andere paard op kliniek geweest en die bleek een gruwelijk lelijke ontsteking in de mond te hebben. Ik kon ff niet meer logisch nadenken :')

Heb haar idd gewoon de wei op gedaan vanochtend.

Roze schoentje

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:21

Weekje aankijken en rust geven. Evt koelen en stappen (op een harde ondergrond).
Scannen kunnen ze toch pas na een x-aantal dagen ivm dat ze anders (nog) niks kunnen zien door vocht wat nog in het been zit.
Is het na een week niet over, dan kan je evt meteen een afspraak maken om te scannen.
Op dit moment zou een veearts wss ook zeggen dat je het even moet aankijken en moet stappen en evt koelen...

Soms trekken dit soort dingen ook weer binnen een week vanzelf weg.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie