Verzekering paard - doe je dat wel of niet

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Verzekering paard - doe je dat wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 11:12

(mocht het hier niet goed staan, dan de vraag aan een mod het naar de juiste plek te verplaatsen)

Ik zit al een tijdje over een onderwerp na te denken; de verzekering van mijn paard.
Toen ik hem kocht heb ik direct een verzekering afgesloten waarbij ik het aankoopbedrag uitgekeerd krijg op het moment dat hij:
overlijdt door een ongeval
overlijdt door ziekte / blessure
niet meer geschikt voor de sport

Ik heb hem dus niet verzekerd voor medische kosten.

Omdat het geen goedkoop paard was, betaal ik behoorlijk wat premie in de maand. Inmiddels ken ik mijn paard en kan ik wel concluderen dat het een hard paard is. Nooit ziek of kreupel. Gevoelsmatig loop ik daarin dus eigenlijk niet zoveel risico. Ik zou dus de verzekering op kunnen zeggen. Maar dat durf ik nog niet zo goed ;-). Als hij nu toch wegvalt, kan ik niet 1,2,3 een vergelijkbaar paard kopen ook omdat ze nu nog weer duurder zijn dan 2 jaar geleden.

Zijn er mensen op bokt die voor zo'n vergelijkbaar dilemma hebben gestaan? Ik ben wel benieuwd wat je uiteindelijk hebt gedaan en hoe dat heeft uitgepakt. Ik zou bv ook het verzekerde bedrag naar beneden kunnen bijstellen waardoor de maandpremie ook lager wordt. Ik durf het niet zo goed omdat ik een beetje bang ben dat het de goden verzoeken is. Tegelijkertijd, stel hij wordt probleemloos 20, dan betaal ik het aankoopbedrag dubbel aan premie -O-.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Verzekering paard - doe je dat wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:16

Kan je niet gewoon zelf een potje maken? Elke maand daar geld op storten. Stel hij wordt probleemloos 20 kan je dat geld altijd nog aan iets anders uitgeven maar blijft het geld wel van jou en geef je het niet elke maand weg...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 11:17

Ja, heb ik ook over nagedacht en dan bekruipt me het gevoel dat als hij volgend jaar wegvalt, ik in dat jaar nooit dat bedrag bij elkaar gespaard heb.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:23

Nee maar je spaart zo wel om eventuele medische kosten te kunnen betalen. Of heb je al een potje van een paar duizend euro? En risico loop je altijd...en helaas kan je niet in de toekomst kijken.

Als jij de premie prima kan betalen en daar geen problemen mee hebt kan je het gewoon zou houden. Of idd wat verlagen.

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:29

Ik heb voor het zelfde dilemma gestaan. Ik heb mijn paard nu 4 jaar verzekerd, een iets lager aankoopbedrag maar wel medische kosten. Wat uiteindelijk toch een flink bedrag is (vind ik zelf).
Ik het begin heb ik wel gebruik gemaakt van de verzekering, maar ben uiteindelijk uitgesloten voor bepaalde kosten.. De verzekering vond dat het onder chronisch viel en dat verzekeren ze niet.
Begin dit jaar wilde ik mijn verzekering ook opzeggen, omdat ik alleen maar ‘betaal’.
Paard staat sinds vorige week met een dik been en de dierenarts komt maandag, dus voorlopig blijf ik nog even zitten.
Maar vind het ook een lastige keuze.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:30

Ik heb geen verzekering voor mijn paard. Ik vind het geldklopperij. Ik hoor teveel verhalen waarbij er niet uitgekeerd wordt, het niet eens zijn met de behandeling of je paard te goed vinden om in te laten slapen waardoor je je dier terug moet kopen zodat jij het uiteindelijk in kan laten slapen.
Daarnaast hoef ik niet de volgende dag weer een ander paard dus vind ik het niet erg om even te sparen. Ik heb dus zelf een potje voor mijn paard

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:31

Tja, wij hebben er helaas al gebruik van moeten maken, een aantal keer. Het was toch wel erg prettig om een bedrag te hebben voor nieuw paard zonder meteen het potje voor medische kosten enzo aan te raken. Wij hadden ze ook voor medische kosten, maar zijn altijd wel dingen die je zelf betaalt. En zijn nooit uitgesloten voor dingen, zelfs niet met degene waarmee we elk jaar wel meerdere keren bij de da kwamen voor hetzelfde helaas.
Of in ander geval een bedrag waarmee we de medische kosten en alle aanpassingen konden betalen toen paard niet meer geschikt was voor de sport. Want daar kwamen flinke da kosten bij kijken en ook extra kosten qua medicatie, aanpassing management en extra benodigdheden.

Ik ben misschien erg pessimistisch, want sommige leken hele harde paarden en dan toch ineens extreem veel pech achter elkaar. Je weet het niet van te voren, maar voor ons kwam het altijd erg goed van pas en ik betaal met alle liefde voor Jan met de korte achternaam als paard 20 wordt zonder gebruik te hoeven maken van verzekering :+

Hier alleen maar goede ervaringen met verzekering. Terugkopen, ja, niet omdat ze te goed zijn maar omdat wij ze niet wilden laten slachten maar inslapen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:37

Ik heb geen goede ervaring met verzekeringen dus doe het niet meer, te veel moeilijk gedoe over welke ziektekosten wel of niet vergoed worden. Terug kopen van de verzekering en/ of paarden uitgesloten van de verzekering op de leeftijd dat ze meestal echt iets gaan mankeren en dus inderdaad jarenlang voor niets betaald hebben.

Ik zou het alleen doen in het geval van geen buffer hebben voor hoge ziektekosten.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 12:09

Ik had mijn vorige pony verzekerd voor ziektekosten, en ik heb mijn premie er zeker uitgehaald. In de negen jaar dat ik haar heb gehad heeft ze drie keer koliek gehad, twee keer een wond aan haar ooglid waarvoor ze de laatste keer onder narcose moest om het te hechten, een hoge hoefzweer en drie keer een hoefbevangenheid. De laatste hoefbevangenheid heeft ze helaas niet gered. Mijn verzekering heeft altijd zonder problemen uitbetaald en ik had uiteindelijk weer een bedrag om een nieuwe pony te kopen. Die is ook weer verzekerd. Ik hoop wel dat deze wat minder brokken maakt...

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 12:24

Bij aankoop wel overwogen, maar niet gedaan. Nu al 17 jaar zonder problemen doorgekomen. Wellicht geluk, maar ik ben blij dat ik het geld van die 17 jaar in mn zak heb gehouden. Inderdaad spaar ik wel iedere maand een bedrag op voor medische kosten en/of een nieuw paard.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 12:26

Autumnn schreef:
Ik heb geen verzekering voor mijn paard. Ik vind het geldklopperij. Ik hoor teveel verhalen waarbij er niet uitgekeerd wordt, het niet eens zijn met de behandeling of je paard te goed vinden om in te laten slapen waardoor je je dier terug moet kopen zodat jij het uiteindelijk in kan laten slapen.
Daarnaast hoef ik niet de volgende dag weer een ander paard dus vind ik het niet erg om even te sparen. Ik heb dus zelf een potje voor mijn paard

Dit!
Ik heb ook een potje waar ik elke maand wat op plaats.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 12:31

Captain schreef:
Autumnn schreef:

Dit!
Ik heb ook een potje waar ik elke maand wat op plaats.

Ik moet zeggen, dit heb ik bij mijn verzekering totaal niet gehad. Dat was altijd alleen een kwestie van de formulieren insturen. Ik heb na het inslapen een verklaring van de dierenarts gestuurd en er is zonder discussie uitbetaald.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:12

Ja ik wel... en ik moet zeggen dat ik bij beide er ook meer heb uitgehaald dan betaald te hebben :') bv de koliek operatie van Uni was echt wel een grote uitgave en was meerendeel netjes vergoed.
De meeste headshaking zaken van Jam ook.
Doe volledige ziektekosten en levensverzekering, maar die meestal op iets van 8 à 10k, niet voor het hele bedrag.
Dus was er blij mee, met mijn 2 kneuzen.

Daarnaast ook nog een potje voor andere uitgaven of wanneer iets niet gedekt wordt.

Ik was zeker bij Xcellent die ik bij Jam had zeer tevreden.
Ik hield ze altijd goed op de hoogte en diende ook alleen in waar ik recht op had.
Ook bij het eind traject dingen netjes gemeld en overlegd ook uitleg via mijn meer dan betrokken veeartsen van Maree en Utrecht. Denk dat dat ook scheelt.
Bij hem is het uiteindelijk helaas nood-euthanasie geworden. Maar ook dat is i.o. met mijn VA zeer netjes verlopen en afgehandeld, geld stond ook snel op mijn rekening.
Mijn veearts heeft hun toen al gebelt toen ze naar mij onderweg gingen voor de euthanasie, en daarom was er ook direct akkoord en hoefde er met niks gewacht te worden.
Of achteraf overlegd te worden.

Ik belde vlak daarna zelf op omdat ik niet wist dat mijn VA gebelt had. Toen zeiden ze meteen, "je belt voor Jam Session? Dat is bekend, dus je hoeft verder niks uit te leggen".

Heel fijn toen, en dus meer dan tevreden, want ik weet dat het ook weleens heel anders en een stuk moeilijker kan gaan.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:20

Ik heb mijn paard flink onder zijn waarde verzekerd; ongeveer 3000,-. Puur voor juist ziekte gerelateerde kosten. Ik heb hem zelf gefokt dus hij heeft flink geld gekost (qua dek kosten en opfok). Die kosten hoef ik echter niet terug maar stel hij heeft eens een ongelukje.... Overigens heb ik een spijkerhard paard dus al had ik het geld voor de verzekering opzij gezet; ik denk dat ik er leuk 2e paard van had kunnen kopen :D

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 12:10

Bedankt voor jullie reacties! Al zijn ze net zo wisselent als mijn gedachten ook heen en weer gaan :D.
Ik heb voor de ziektekosten een apart potje, daar heb ik hem dan ook niet voor verzekerd. Het is puur dat ik bij overlijden / ongeschiktheid ik het aankoopbedrag zou ontvangen zodat ik ook weer wat nieuws kan kopen. Ik denk dat ik het bedrag ga verlagen. Zodat ik in ieder geval nog iets heb mocht het me wel overkomen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:53

_Anneruth schreef:
[knip]
Ik heb hem dus niet verzekerd voor medische kosten.

[knip]
Zijn er mensen op bokt die voor zo'n vergelijkbaar dilemma hebben gestaan? Ik ben wel benieuwd wat je uiteindelijk hebt gedaan en hoe dat heeft uitgepakt. Ik zou bv ook het verzekerde bedrag naar beneden kunnen bijstellen waardoor de maandpremie ook lager wordt. Ik durf het niet zo goed omdat ik een beetje bang ben dat het de goden verzoeken is. Tegelijkertijd, stel hij wordt probleemloos 20, dan betaal ik het aankoopbedrag dubbel aan premie -O-.

Ja, en vanaf 16 jaar mag je meer betalen en wordt er minder vergoed en moet je kiezen om nog te blijven verzekeren tot aan de dood om er nog iets van terug te zien of er zelf uit te stappen. Ik heb toen mijn oude paard toen ik hem met 16 jaar uit de sport terug trok ook uit de verzekering gehaald. Dat deed even pijn omdat ik toen ook 14 jaar premie kwijt was. Ik heb hem uiteindelijk tot zijn 27e gereden en hij is probleemloos 31 jaar geworden. Hij heeft uiteindelijk dus langer onverzekerd rond gelopen dan verzekerd, en ook nog op zijn "slechtste jaren". Die keuze heeft me echt heel veel geld bespaard. Ik kon daarvan fluitend de PPID-medicatie betalen die hij de laatste jaren nodig had.

Ik had mijn huidige paard wel verzekerd voor ook medische kosten. Gezien ervaringen uit het verleden was dat eigenlijk mijn belangrijkste motivatie voor verzekeren. Na een ervaring met een griffelbeenfractuur met een rekening van 2000€ waarbij ik uiteindelijk maar ca. 50% van de kosten vergoed kreeg* heb ik toen eerst de verzekerde waarde naar beneden toe bijgesteld. De voorwaarde in de verzekering was toen vergoeding medische kosten: verzekerde waarde met een max. van 5000€ per keer of per voorval. Ik het toen gekozen voor een verzekerde waarde gelijk aan het maximale bedrag dat aan medische kosten vergoed zou worden.

Ik spaarde ook al op een aparte rekening voor de "uitvaart" van mijn oude paard en een nieuwe trailer. Uiteindelijk zijn beide uitgaven toen van de lopende rekening gegaan, dus ik had daar al een mooie buffer. Ik ben het verschil in premie daarbij gaan storten tot ik er net zoveel had staan als dat ik anders van de verzekering ontvangen zou hebben. Ik heb toen mijn paard helemaal uit de verzekering gehaald en stort nu, ik denk inmiddels 3-4 jaar, het bedrag wat ik anders aan premie betaald zou hebben in maandelijkse termijnen volledig in mijn spaarpotje. Dat is inmiddels een mooie buffer geworden.

Ik heb geen slechte ervaring met de verzekering an sich, maar het is toch wel een fijn gevoel om het in eigen hand te hebben.

*25% eigen risico, eerste 125€ (ofzo) zelf betalen, diverse verbandmiddelen en medicatie die niet onder de dekking vielen.