Paard jaarlijks inenten zonder dat je weet of ze basis heeft gehad.

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Paard jaarlijks inenten zonder dat je weet of ze basis heeft gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 10:25

Hoi Bokkers,

Sorry, ik had niet zoveel ruimte in de titel (of mijn vraag was te lang :') ).

In ieder geval ;
Ik heb misschien een paardje op het oog, maar ze weten niet zeker of ze haar basis inentingen gehad heeft. Nu hebben ze haar nog niet zo lang, dus hebben ze haar nog nooit ingeënt. Maar MOCHT ik haar overnemen, kan ik haar dan wel gewoon jaarlijks inenten?

Ik weet eigenlijk nou niet of dit een domme vraag is, maar ik wil alles graag zeker weten :)

Alvast bedankt!!

Talishe

Berichten: 1260
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard jaarlijks inenten zonder dat je weet of ze basis heeft gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:27

Dan zou ik gewoon de basisenting opnieuw laten zetten, kan geen kwaad en dan weet je zeker dat het goed is.

stitchlover

Berichten: 2625
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:27

Als het goed is staan de entingen gewoon in het paspoort

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard jaarlijks inenten zonder dat je weet of ze basis heeft gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:28

Nee, dan moet je eerst de basis enting in orde maken..dat is twee keer achter elkaar in korte tijd vaccineren en daarna kun je het jaarlijks bijhouden.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 10:29

stitchlover schreef:
Als het goed is staan de entingen gewoon in het paspoort


Ja dat klopt, maar toen ze haar kochten hebben ze het paspoort niet mee gekregen. Hebben ze uiteindelijk nog eens aangevraagd, maar nooit gekregen. Nu wordt er een nieuwe gemaakt geloof ik.

Kabayo

Berichten: 14313
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:32

User07 schreef:
stitchlover schreef:
Als het goed is staan de entingen gewoon in het paspoort


Ja dat klopt, maar toen ze haar kochten hebben ze het paspoort niet mee gekregen. Hebben ze uiteindelijk nog eens aangevraagd, maar nooit gekregen. Nu wordt er een nieuwe gemaakt geloof ik.

Klinkt niet echt vertrouwd...

tiwi1969

Berichten: 7740
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:36

Basis enting opnieuw laten zetten. Wel opletten dat de basis enting met ingang van dit jaar uit 3 entingen bestaat.
De eerste 2 met een maand ertussen en de derde na een halfjaar.
Dit geldt alleen voor paarden die vanaf dit jaar min basisenting krijgen, paarden die altijd volgens de oude regels geënt zijn hoeven niets in te halen.

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:40

Het paard van een vriendin heeft ook nooit de basisentingen gehad.

Meestal liet ze het dier 'samen met de hele stal' enten en de DA kijkt niet echt precies in die stapel.

:o en bij aankoop heeft ze naar van alles en nog wat gekeken, maar dit dus net niet.

Vorig jaar miste ze de stalenting en toen de DA toch voor iets anders kwam, douwde ze de haar het paspoort in handen. DA keek braaf naar de precieze ent-geschiedenis en meldde dat er geen basisenting was geweest.

Op een wedstrijd kun je er problemen mee krijgen, maar de DA heeft het dier met een gerust hart geënt, Knollie is verder goed gezond.


... wellicht geen voorbeeld ter navolging, maar niet direct nodig om 'snachts wakker van te liggen.

(Ik heb het over enten, niet over gedonderd en gerommel met een paspoort.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-02-22 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18643
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:41

Kabayo schreef:
User07 schreef:


Ja dat klopt, maar toen ze haar kochten hebben ze het paspoort niet mee gekregen. Hebben ze uiteindelijk nog eens aangevraagd, maar nooit gekregen. Nu wordt er een nieuwe gemaakt geloof ik.

Klinkt niet echt vertrouwd...


Inderdaad.
Dit paard overslaan en op zoek naar een ander.

Eatshay
Berichten: 695
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:42

User07 schreef:
stitchlover schreef:
Als het goed is staan de entingen gewoon in het paspoort


Ja dat klopt, maar toen ze haar kochten hebben ze het paspoort niet mee gekregen. Hebben ze uiteindelijk nog eens aangevraagd, maar nooit gekregen. Nu wordt er een nieuwe gemaakt geloof ik.


Ik zou me daar meer zorgen over maken dan over de entingen, eerlijk gezegd.

Santos_05

Berichten: 3116
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Paard jaarlijks inenten zonder dat je weet of ze basis heeft gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:47

Een paard wat geen basis enting in zijn/haar paspoort heeft staan, heeft deze officieel niet. Dus altijd opnieuw beginnen.

Maar zoals aangegeven, het paspoort hoort bij het paard te zijn, anders kan deze niet verhandeld worden.

ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:58

Als je niet met het paard naar wedstrijden en shows gaat is de vaccinatie niet verplicht; op shows/ wedstrijden wordt ( meestal) wel om volledige vaccinatie gevraagd. Dus voor een boscross pony kan je het gewoon laten voor wat het is! Tetanus is wel belangrijk.
Onze paarden zijn wel tegen Tetanus ingeeft ( 1 x in de 2 a 3 jaar) maar we enten niet meer tegen influenza. We rijden toch geen wedstrijden meer.
Zeker bij een ouder paard heeft het i.m.o. weinig toegevoegde waarde voor een jong dier is het te overwegen.
Maar, zoals hierboven al gezegd, het feit dat het originele paspoort er niet bij zit moet wel alarmbellen doen rinkelen; je weet dan echt niet wat je koopt; het kan zelfs een compleet afgekeurd dier zijn!

Paardje02
Berichten: 35
Geregistreerd: 09-04-14

Re: Paard jaarlijks inenten zonder dat je weet of ze basis heeft gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:10

Zoals hierboven gezegd, gewoon de basis entingen. Maar ik denk dat iedere dierenarts dit sowieso zou doen als er niks in het paspoort staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:13

Toen ik mijn pony kocht was het paspoort ook kwijt. Een nieuwe aangevraagd en de DA heeft toen de basisenting gegeven. Hij was wel jaarlijks geënt (ik kreeg een A4 papier met de stempel met de pony mee :') ) maar de basisenting gegeven zodat het weer goed in het paspoort stond.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 11:14

Oké! Ik zal verder kijken naar een ander paard. Bedankt iedereen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:17

User07 schreef:
Oké! Ik zal verder kijken naar een ander paard. Bedankt iedereen :j


Is er verder niets over het paard bekend?
Bij mijn pony was de hele geschiedenis bekend en hij stond ingeschreven in het stamboek alleen de papieren en het paspoort waren ergens kwijtgeraakt. Dus ik heb ook een nieuw paspoort aangevraagd. Het hoeft niet altijd foute boel te zijn.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 11:23

Tarico schreef:
User07 schreef:
Oké! Ik zal verder kijken naar een ander paard. Bedankt iedereen :j


Is er verder niets over het paard bekend?
Bij mijn pony was de hele geschiedenis bekend en hij stond ingeschreven in het stamboek alleen de papieren en het paspoort waren ergens kwijtgeraakt. Dus ik heb ook een nieuw paspoort aangevraagd. Het hoeft niet altijd foute boel te zijn.


-

Ze hebben mij hier niks over verteld. Ik zal het voor de zekerheid nog eens eventjes na vragen! Bedankt.

DuoPenotti

Berichten: 31744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard jaarlijks inenten zonder dat je weet of ze basis heeft gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:27

Niets navragen.
gewoon niet aan beginnen.

er klopt niets van dat er geen paspoort bij zit.
Als ik het nu kwijt zou zijn en ik wil mijn paard verkopen zorg ik dat het in orde is voor ik de advertentie plaats.
Er word nog altijd teveel opgelicht met niet kloppende papieren.
daarnaast mag je een paard officieel niet eens vervoeren zonder het paspoort.
En de stalhouder heeft het sinds vorig jaar ook nodig om het paard op zijn plaats te registeren.
Zou ik stalhouder zijn kwam je hier met dat paard het erf niet eens op.

StalNollie

Berichten: 9315
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:04

tiwi1969 schreef:
Basis enting opnieuw laten zetten. Wel opletten dat de basis enting met ingang van dit jaar uit 3 entingen bestaat.
De eerste 2 met een maand ertussen en de derde na een halfjaar.
Dit geldt alleen voor paarden die vanaf dit jaar min basisenting krijgen, paarden die altijd volgens de oude regels geënt zijn hoeven niets in te halen.

Geld alleen voor paarden geboren op of na 1 1 2022

Dus in geval van ts is 2 entingen voldoend voor basis

mvdende

Berichten: 5835
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:16

User07 schreef:
Oké! Ik zal verder kijken naar een ander paard. Bedankt iedereen :j


Wij kochten een manegepony over waarvan ook het paspoort ontbrak. Gewoon nieuw paspoort aangevraagd.

Paard werd wel gekeurd voor aankoop.

Geen paspoort hoeft echt geen probleem te zijn.

Wél zou ik het paard uitgebreid laten keuren voordat je hem koopt.

Ik kende het manege paard al, want ik reed op die manege, dus wist dat het iig niet stokkreupel was geweest in de maanden ervoor.

Zinzi_jewel

Berichten: 8991
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:17

User07 schreef:
stitchlover schreef:
Als het goed is staan de entingen gewoon in het paspoort


Ja dat klopt, maar toen ze haar kochten hebben ze het paspoort niet mee gekregen. Hebben ze uiteindelijk nog eens aangevraagd, maar nooit gekregen. Nu wordt er een nieuwe gemaakt geloof ik.


Dan ga je voor aankoop wel zorgen dat je het chip nummer hebt
En zien of ze een NL chip heeft en waar geregistreerd!
Bespaar je aub een hoop identificatie ellende
Ben zelf bijna 1 jaar bezig geweest het juiste paspoort bij mijn import paard te verkrijgen .
Buitenland chip en nieuw NL paspoort werkt niet samen voor een correcte registratie
En je zal je paardje gewoon basis moeten vaccineren aangezien je geen paspoort hebt vanaf geboorte en het dus niet volledig is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:44

Ik lees nergens dat het om een buitenlandse pony gaat?

Ik zou me niet direct zorgen maken maar eerst meer informatie over het paard inwinnen en om het chipnummer vragen. Dan kan je altijd nog besluiten om wel of niet verder te kijken.
In mijn geval ging het om een stamboek Arabische Volbloed. Ergens in de loop der jaren het paspoort/papieren kwijtgeraakt en pony is daarna genoeg verhandeld geweest. De vorige eigenaar vond het niet nodig om een paspoort aan te vragen. Dat heeft ze pas gedaan toen ik besloot hem te kopen. En tuurlijk is dat niet slim en had ze hem ook niet moeten kopen/vervoeren zonder paspoort. Maar zij had een eigen stal en vond dat toen niet nodig.

RianneH

Berichten: 28325
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:50

Hier ook eens een paar gekocht waarvan de chip het niet deed, dat klonk ook vrij schemerig, maar was niets aan de hand en keurig opgelost. Dus hoeft niet direct foute boel te zijn, mits je de chip kan checken bij de keurig bijvoorbeeld. En liever natuurlijk dat het paspoort door de huidige eigenaar wordt aangevraagd zodat je legaal kan vervoeren en ook geen problemen krijgt op eventuele pensionstalling gezien het paspoort daar hoort te zijn.

Wat betreft de vraag uit de OP, nieuwe basisenting is het handigste :)

daantjuhhh

Berichten: 27234
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Paard jaarlijks inenten zonder dat je weet of ze basis heeft gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:08

Ik zou gewoon de chip checken.
Als dat klopt met het paspoort wat aangevraagd wordt zie ik het probleem niet zo.

Ja ik zou het op orde hebben voordat ik een paard verkoop. Maar ik vermoed dat het hier om een recreatie pony gaat?
Als de pony verder geschikt is.
Super braaf en door een dierenarts van jou keuze gekeurd wordt zie ik het probleem niet zo.

Zinzi_jewel

Berichten: 8991
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:16

Tarico schreef:
Ik lees nergens dat het om een buitenlandse pony gaat?

Ik zou me niet direct zorgen maken maar eerst meer informatie over het paard inwinnen en om het chipnummer vragen. Dan kan je altijd nog besluiten om wel of niet verder te kijken.
In mijn geval ging het om een stamboek Arabische Volbloed. Ergens in de loop der jaren het paspoort/papieren kwijtgeraakt en pony is daarna genoeg verhandeld geweest. De vorige eigenaar vond het niet nodig om een paspoort aan te vragen. Dat heeft ze pas gedaan toen ik besloot hem te kopen. En tuurlijk is dat niet slim en had ze hem ook niet moeten kopen/vervoeren zonder paspoort. Maar zij had een eigen stal en vond dat toen niet nodig.


Je komt er pas achter of het NL of buitenlands is als je het chip nummer weet !
Ik probeer alleen te waarschuwen omdat er vele buitenlandse stamboeken zijn waar de laatst bekende eigenaar een papier moet tekenen dat hij / zij het dier daadwerkelijk verkocht heeft.
Wil n laatst geregistreerd eigenaar niet mee werken heb je een serieus probleem want krijg je geen kloppend paspoort .
En als de instanties moelijk doen Heb je een paard wat niet geregistreerd is .
Bij mijn paardje kreeg ik een waarschuwing van mijn toenmalige dieren arts uit België dat mijn paardje als ze in België gestald stond me zo afgenomen had kunnen worden en afgemaakt zou worden.
Dat wil niemand ... .Daarom dus even chip check voor je overgaat tor aankoop