Draadwond verloop en genezing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Draadwond verloop en genezing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 21:44

Zondag 28 november werd ik gebeld door een stalgenoot. Liberty had naar haar paard getrapt , was in het draad vast komen te zitten en had een paal eruit getrokken.
Oke, ik ben in de buurt (liep in de supermarkt) ben zo weer op stal.

Opgehangen en nog geen 10 tellen later belt ze weer. Ilona Liberty bloedt, zal ik alvast de DA bellen.

Ik ben vrij nuchter dus ik zei nee ik reken af en ik kom eraan.
Terug op stal stond Lib iets van de groep af, toen hij mij aan hoorde komen draaide hij wel zijn hoofd maar niet zijn lichaam. Toen ik dichterbij wilde komen draafde hij heel hard weg. Uiteindelijk op de paddock hem kunnen 'vangen'
Op de poetsplaats zagen we wel dat er inderdaad bloed aan zijn been zat, maar we konden niks vinden in het dikke shetlanderhaar.
Uiteindelijk vond mijn stalgenoot de oorzaak en ja toch maar de DA gebeld.

1
Afbeelding

DA probeerde wat te scheren, maar ze vond het wondje op een nare plaats zitten, spronggewricht, en hij leek ook diep. Advies; naar de kliniek voor verder onderzoek en hechten.
Wel gaf ze hem meteen een AB spuit.
Nog gedoe om een auto te vinden, de mijne was kapot en mijn vervangauto kon niks trekken, stalgenoten met goede auto's waren uiteraard net een dag lekker weg :roll:
Maar uiteindelijk waren de ouders van mijn stalgenoot/ vriendin zo lief om de auto te komen brengen :+:

Liberty ingeladen en naar Lienden gereden. In de trailer was het wondje weer gaan bloeden, dus de trailer zag eruit als een horrorfilm.
Op de kliniek werd hij weer verdoofd en goed geschoren.
Toen ging ze met een vinger langs het gewrichtskapsel om te voelen of het beschadigt was. Ik voelde dat in mijn eigen knie, ontzettend naar :x

2
Afbeelding

Ze kon niks ontdekken, eventuele kleine gaatjes zouden pas later aan het licht komen als het zou gaan ontsteken. Dus alsnog enorm spannend die eerste paar dagen.
Lib kreeg nog een lokale verdoving en toen ging ze hechten. Na het hechten spoot ze nogmaals AB, dit keer in de wond. Been werd dik ingepakt en hij werd in de stal gezet.

3
Afbeelding

Volgende ochtend naar de kliniek gegaan en toen ik er net was gingen ze toevallig net bij hem naar binnen. Temp was goed, been werd uitgepakt en hechtingen gecontroleerd.

4
Afbeelding

Daarna werd hij nog dikker ingepakt en mocht hij van de IC naar de gewone stallen.

5
Afbeelding

Elke dag bij hem geweest, maar hij gaf duidelijk aan geen aanraking te willen. Hij kreeg elke dag AB gespoten en alles deed hem zeer. En misschien ook spierpijn van het losrukken van het draad. Ik mocht iig niet poetsen, niet aaien en knuffelen deed hij ook niet graag.
Op vrijdag werd het verband pas weer verwisseld omdat het al die tijd prima zat. 's Middags mocht hij naar huis. Verband moest een week blijven zitten en weer een week later mochten de hechtingen eruit. En hij moest op stal blijven staan voor nog minstens 2 weken.

Verband eraf, 10 december

6
Afbeelding

Hechtingen eruit, 16 december

7
Afbeelding

De dag erna, 17 december

8
Afbeelding

Op de dag dat de hechtingen eruit gingen mocht hij weer van de stalrust af. De kudde ging elke dag een uur de wei op dus dit heb ik elke dag voorzichtig opgebouwd en met kerst stond hij ook weer overdag en 's nachts in de groep.

1 januari

9
Afbeelding

Toen ging het ineens heel hard
12 januari

10
Afbeelding

28 januari, nog steeds een korst zichtbaar. Maar achter de korst zat gewoon huid. Kreeg dat alleen niet goed op de foto.

11
Afbeelding

1 februari nog foto's gemaakt, maar nog steeds een korst. Hierna geen foto's meer gemaakt tot vandaag.
15 februari

12
Afbeelding

Vacht komt al mooi terug, nog wel kort en kalig op sommige plekken en nu ook met witte haren. Bij inzoomen op de foto zie je natuurlijk wel goed waar de wond heeft gezeten. Maar al met al ziet het er zeer goed uit.

13
Afbeelding

Wij hebben tussen ons weiland en de paddock van de buurman nog eens gekeken hoe en waar Liberty zich dan aan bezeerd heeft. Zij hebben aan hun kant lint en wij draad.
Wij denken dus dat Lib zo'n scherp puntje in zijn been heeft gehad (als je goed kijkt naar de geschoren foto zie je ook diverse krasjes)
Volgend weideseizoen komt er dus nog een extra buffer tussen hun en ons om dit te voorkomen.

14
Afbeelding

15
Afbeelding

En wil je weten wat het kost om een pechvogel te hebben:
[MD] Inzicht onverwachte rekening (shetlander)

Het was trouwens mazzel dat het gewrichtskapsel heel was. Mocht het namelijk wel beschadigd zijn dan had dat meerdere keren onder volledige narcose gespoeld moeten worden. De DA op de kliniek gaf een schatting van zo'n 2000 euro en oplopend bij een kapot kapsel.

Avalanche

Re: Draadwond verloop en genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:18

Mooi topic, duidelijke foto's ook.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:22

Dat is gelukkig goed afgelopen! Had inderdaad veel slechter kunnen aflopen! Het is mooi genezen!

mirim

Re: Draadwond verloop en genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 08:54

Mooi genezen.
Maar dit soort ongelukken zijn voor mij de reden om voor lint te kiezen en niet voor draad.
Ook lint kan wonden veroorzaken, maar meestal minder diep.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 09:41

mirim schreef:
Mooi genezen.
Maar dit soort ongelukken zijn voor mij de reden om voor lint te kiezen en niet voor draad.
Ook lint kan wonden veroorzaken, maar meestal minder diep.

De omheining stond er al en is van mijn stalbaas. Aan 3 kanten zit dit draad en alleen aan de kopse kant hebben we buren.
Nog nooit problemen mee gehad.
De buurman in kwestie was aan het bijten in de billen van onze kudde totdat Liberty er genoeg van had en uithaalde.

Volgende keer als ze op die wei staan gaat de graasstrook dus nog ruim voor het draad uitkomen zodat ze niet bij elkaar kunnen komen.
Het was ook echt de laatste dag van die wei want de dag erna zouden we weer verweiden.