Met de handen in het haar

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JulieJK
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-02-22

Met de handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 09:57

Vorige zomer heb ik talentvolle 4 jarige ruin gekocht. Deze werd volledig klinisch en rontgen ggk (rug en hals). Echter vond ik steeds hij aan de longe niet lekker doorliep, niet echt kreupel, maar eerder terughouden. Aangezien dit paard nieuw was en ik zeker wou zijn werd er een mri gemaakt, hier was NIETS op te zien, zowel voeten als benen. Wel heeft hij aangepast beslag gekregen en heb ik hem 3 maanden rust gegeven. Er werd van de benen ook nog een echo gemaakt, dit is ook allemaal ok… echter blijft hij aan de longe niet fijn doorlopen, na enkele rondjes is er niets te zien & onder het zadel ook helemaal niet… wanneer je hem op wei zet, ook helemaal niets te zien… Iemand met soortgelijke ervaringen? Het is dus echt enkel het eerste rondje met longeren. Wel is het een erg groot paard die nog best slap is.

ingvdh

Berichten: 6396
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Met de handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:03

Sommige paarden zijn nu eenmaal diesels en moeten even op gang komen, zeker als je zo'n grote slungel hebt.
Geef het tijd, ga lekker aan de gang en bouw spieren op. Daar gaat best wat tijd overheen. Wellicht blijft hij het houden, maar dan moet hij waarschijnlijk even warm worden. Geef hem dan die ruimte en start rustig op.

JulieJK
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 10:06

ingvdh schreef:
Sommige paarden zijn nu eenmaal diesels en moeten even op gang komen, zeker als je zo'n grote slungel hebt.
Geef het tijd, ga lekker aan de gang en bouw spieren op. Daar gaat best wat tijd overheen. Wellicht blijft hij het houden, maar dan moet hij waarschijnlijk even warm worden. Geef hem dan die ruimte en start rustig op.


Idd… dat gevoel heb ik ook… ik wil hem rustig opbouwen.’veel overgangen, basiswerk, veel buiten… rustig de tijd geven om sterker te worden

Kiwiaa

Berichten: 975
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Met de handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:11

Ik denk ook dat het gewoon wat tijd nodig heeft, maar wel goed dat je hem helemaal hebt laten doorlichten. Dan ben je toch zeker. Maar waarom aangepast beslag als er niets te zien is?

JulieJK
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 10:17

Kiwiaa schreef:
Ik denk ook dat het gewoon wat tijd nodig heeft, maar wel goed dat je hem helemaal hebt laten doorlichten. Dan ben je toch zeker. Maar waarom aangepast beslag als er niets te zien is?

Hij heeft rechts minimaal een beetje een blokkig voetje. Op aanraden van de kliniek staat er nu een ijzertje onder dat ervoor dat de voet meer ruimte krijgt naar beneden toe. Dit is al fel verbeterd.

Kelly_ann

Berichten: 5171
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:18

Misschien niet aan de longeerlijn beginnen maar lekker rechtuit.

Je zegt zelf jong, groot en nog slap.

Verder, stap je goed los? Loopt hij veel buiten of pak je hem mee vanuit de stal? Een groot paard dat op stal niet veel kan lopen zal extra aandacht nodig hebben om op te starten.

Ik zou de handen maar even uit het haar halen en lekker aan de slag gaan. Zeker omdat je zegt dat er na een paar rondjes helemaal niks mis is.

Rechtuit, en nog beter de ruiterpaden op. Zo bouw je kracht op zonder de belasting die je wel hebt op een cirkel.
Naast het 'werk' veel los/stappen/bewegen, paarden zijn bewegingsdieren dus voorzie daarin voldoende.
Je zou eventueel ook eens kunnen kijken naar aquatraining voor opbouw van kracht en souplesse.

Lijsken
Berichten: 1077
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:21

Wat goed dat je je paard helemaal hebt laten checken!

Misschien doe je een betere warming up onder het zadel dan aan de longe? Ik zie in elk geval vaak dat onder het zadel netjes wordt ingestapt maar mensen dat met longeren wel eens vergeten. Ook zal je met rijden waarschijnlijk eerst wat meer rechtuit werken terwijl een longeercirkel vaak wat kleiner is, dat (icm grote slungel zijn) kan ook voor wat onbalans zorgen.

BigOne
Berichten: 39128
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:25

Jong, groot en slap, aan de longe zou ik gewoon laten wezen tot hij sterk genoeg is. Gewoon onder het zadel, kilometers maken op de rechte lijn, indien mogelijk lekker naar buiten en rechtuit.
Goed voor de mentale ontspanning en gezondheid.

JulieJK
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 10:50

Kelly_ann schreef:
Misschien niet aan de longeerlijn beginnen maar lekker rechtuit.

Je zegt zelf jong, groot en nog slap.

Verder, stap je goed los? Loopt hij veel buiten of pak je hem mee vanuit de stal? Een groot paard dat op stal niet veel kan lopen zal extra aandacht nodig hebben om op te starten.

Ik zou de handen maar even uit het haar halen en lekker aan de slag gaan. Zeker omdat je zegt dat er na een paar rondjes helemaal niks mis is.

Rechtuit, en nog beter de ruiterpaden op. Zo bouw je kracht op zonder de belasting die je wel hebt op een cirkel.
Naast het 'werk' veel los/stappen/bewegen, paarden zijn bewegingsdieren dus voorzie daarin voldoende.
Je zou eventueel ook eens kunnen kijken naar aquatraining voor opbouw van kracht en souplesse.

Hij staat van 8u tot 17u lekker buiten. Ik doe hem altijd nog even aan de longe, omdat ie best fris kan zijn… aquatraining kan zeker een optie zijn om sterker te worden idd!

Horseloverl
Berichten: 2240
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:08

Rust, vooral lekker paard zijn. Echt waar. Mijn paard ook volledig goed maar echt een olie tanker. Ze is in 1 jaar van 169 naar +- 180 gegaan. Is nu 7 en loopt nu pas echt in mn zin, geen gekke onregelmatigheid meer, los door het lijf, in balans. Merk echt dat ze 2/3 jaar nodig heeft gehad om op kracht te komen. Todat ze 5 jaar was 3x in de week wat mee gedaan voor de rest niks. Nu nog steeds 4 Max 5x in de week. Die lijven hebben heel wat te voortduren ook met de groei

JulieJK
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 11:14

Horseloverl schreef:
Rust, vooral lekker paard zijn. Echt waar. Mijn paard ook volledig goed maar echt een olie tanker. Ze is in 1 jaar van 169 naar +- 180 gegaan. Is nu 7 en loopt nu pas echt in mn zin, geen gekke onregelmatigheid meer, los door het lijf, in balans. Merk echt dat ze 2/3 jaar nodig heeft gehad om op kracht te komen. Todat ze 5 jaar was 3x in de week wat mee gedaan voor de rest niks. Nu nog steeds 4 Max 5x in de week. Die lijven hebben heel wat te voortduren ook met de groei

Ja idd, zo zat ik ook te denken. 3 x per week rustig wat opbouwen en voor de rest lekker buiten en paard zijn

Suzanne F.

Berichten: 50066
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:20

Krijgt hij genoeg vitamines binnen? Vitamine E en selenium kunnen helpen bij spierstijfheid. Misschien komt het daar vandaan.

Jetta

Berichten: 3992
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Met de handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:27

Zo jong nog. Lekker de tijd geven en veeeeel rechtuit, liefst buiten. Ook leuk aan de lange lijnen. Wat balkjes neerleggen, pionnen, aan de hand werken. En…. een ijzer geeft nooit meer ruimte aan een voet. Een ijzer is nl. star.

Kelly_ann

Berichten: 5171
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:41

Jetta schreef:
Zo jong nog. Lekker de tijd geven en veeeeel rechtuit, liefst buiten. Ook leuk aan de lange lijnen. Wat balkjes neerleggen, pionnen, aan de hand werken. En…. een ijzer geeft nooit meer ruimte aan een voet. Een ijzer is nl. star.



Een ijzer zorgt voor minder (scheve) slijtage. Dus geeft in die zin wel degelijk ruimte voor groei en het corrigeren van een ongelijke voet.

JulieJK
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 15:18

Jetta schreef:
Zo jong nog. Lekker de tijd geven en veeeeel rechtuit, liefst buiten. Ook leuk aan de lange lijnen. Wat balkjes neerleggen, pionnen, aan de hand werken. En…. een ijzer geeft nooit meer ruimte aan een voet. Een ijzer is nl. star.

We hebben dit in samenspraak met de kliniek gedaan. Ik ben zelf al zo onzeker over dit paard dat ik probeer hun advies op te volgen. Zijn hoeven zijn wel duidelijk beter qua stand geworden. En inderdaad, we gaan samen lekker werken aan de hand, om rustig aan sterker te worden

JulieJK
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 15:19

Suzanne F. schreef:
Krijgt hij genoeg vitamines binnen? Vitamine E en selenium kunnen helpen bij spierstijfheid. Misschien komt het daar vandaan.

Hij krijgt magnesium en artisport bij van global medics. Ik kan ook een bloedonderzoek laten doen om te kijken of er nog eventuele tekorten zijn

JulieJK
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 15:22

Lijsken schreef:
Wat goed dat je je paard helemaal hebt laten checken!

Misschien doe je een betere warming up onder het zadel dan aan de longe? Ik zie in elk geval vaak dat onder het zadel netjes wordt ingestapt maar mensen dat met longeren wel eens vergeten. Ook zal je met rijden waarschijnlijk eerst wat meer rechtuit werken terwijl een longeercirkel vaak wat kleiner is, dat (icm grote slungel zijn) kan ook voor wat onbalans zorgen.

Hij durft aan de longe idd al snel van uit zichzelf gaan draven, terwijl ie dan wss nog niet helemaal warm is gestapt. Hij kan best uitbundig reageren aan de longe. Idd, aandacht aan schenken dat ie lekker lang leert losstappen, ook aan de longe

c_alsemgeest

Berichten: 21060
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Met de handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:44

Het is een grote 4 jarige... het kunnen dus ook best laten groeipijnen zijn, of gewoon slappe banden van de groei. (al hadden ze dat laatste ook op de mri moeten zien? is er echt een mri gemaakt? of foto's?)

Daarbij is longeren over het algemeen genomen ook zwaarder dan gewoon bakwerk wat wat meer rechtuit gaat. Zeker bij een grote slappe kan het flink belastend zijn.

Suzanne F.

Berichten: 50066
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:50

JulieJK schreef:
Suzanne F. schreef:
Krijgt hij genoeg vitamines binnen? Vitamine E en selenium kunnen helpen bij spierstijfheid. Misschien komt het daar vandaan.

Hij krijgt magnesium en artisport bij van global medics. Ik kan ook een bloedonderzoek laten doen om te kijken of er nog eventuele tekorten zijn


Is dat het enige wat hij krijgt naast hooi? Ik mag toch hopen dat een grote 4 jarige ook brok krijgt? Een volledige krachtvoerbrok? Minimaal 2 kilo als hij zo groot is. In het werk zou ik zelf nog meer geven. Zeker 2 kilo brok een kilo muesli. Naast goed hooi.

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:04

JulieJK schreef:
Vorige zomer heb ik talentvolle 4 jarige ruin gekocht. Deze werd volledig klinisch en rontgen ggk (rug en hals). Echter vond ik steeds hij aan de longe niet lekker doorliep, niet echt kreupel, maar eerder terughouden. Aangezien dit paard nieuw was en ik zeker wou zijn werd er een mri gemaakt, hier was NIETS op te zien, zowel voeten als benen. Wel heeft hij aangepast beslag gekregen en heb ik hem 3 maanden rust gegeven. Er werd van de benen ook nog een echo gemaakt, dit is ook allemaal ok… echter blijft hij aan de longe niet fijn doorlopen, na enkele rondjes is er niets te zien & onder het zadel ook helemaal niet… wanneer je hem op wei zet, ook helemaal niets te zien… Iemand met soortgelijke ervaringen? Het is dus echt enkel het eerste rondje met longeren. Wel is het een erg groot paard die nog best slap is.


Wellicht slappe kniebanden, dat komt vaak voor bij jonge paarden. Longe kan best belastend zijn voor de knieen. Ik zou ook gaan voor lekker veel rechtuit en het bos in en inderdaad vitamine E en selenium kun je proberen of bloed prikken idd om te controleren op tekorten.