2 jarige merrie al langere tijd vieze ogen, allergie?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya_barock

Berichten: 348
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

2 jarige merrie al langere tijd vieze ogen, allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 18:42

Mijn PRE merrie is net 2 en in juli naar Nederland gekomen vanuit Spanje.
Na 1 week kreeg ze vieze ogen, dikke klieren, wat snottebellen, beetje hoesten maar geen koorts. Eerst werd aan droes gedacht maar aangezien ze geen koorts kreeg wat poeders voor de luchtwegen gehad en later toch nog antibiotica. Alle klachten gingen wel over alleen haar vieze ogen bleven.
Veearts na laten kijken, waren niet ontstoken en traanbuizen door laten spuiten. Heeft niet geholpen.

Nu half jaar later, schoonmaken met kamille thee, ogentroost kruid gevoerd en haar ogen met aftreksel schoongemaakt. Is er nog geen verschil.

Deze week contact gehad met vorige eigenaar, zij vertelde dat ze dit inderdaad in Spanje ook had gehad, ze stond toen naast avocado bomen, verplaatst naar een andere paddock en geen last meer gehad.

Dus lijkt op allergie, maarja waarvan, hier geen avocado bomen, dus nu eerst van het stro afgehaald, lijkt nog niks uit te maken.

Hoop dat er mensen zijn die dit herkennen....

Horseloverl
Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-03-13

Re: 2 jarige merrie al langere tijd vieze ogen, allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:34

Wat je zou kunnen proberen is bv een vliegenkap op met wind en zon. Wij hebben een merrie die krijgt altijd last van de ogen, echt dikke vieze ogen, van wind en zon. Weet niet of je hierop gelet hebt of het met dit soort weer erger word?

Lijsken
Berichten: 1119
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:47

Is het altijd even erg, of in bepaalde situaties beter/slechter?

Denk aan zomer/winter, nat/droog weer, veel/weinig zon, direct na het voeren, of gedurende de hele dag etc.

En wat zegt je dierenarts? Als zij niks meer weten en het na een half jaar nog niet over is lijkt een second-opinion me wel op zijn plaats.

Faya_barock

Berichten: 348
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: 2 jarige merrie al langere tijd vieze ogen, allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 20:04

Met de wind is het wel iets erger maar dan zie ik ook wel eens bij andere paarden wat natte ogen, ook bij mezelf. Nee denk eerlijk gezegd niet dat dat het is. Bedankt voor het meedenken.

Het is eigenlijk aardig constant gebleven het half jaar dat ze nu bij mij is, het is vooral haar linkeroog.

Second opinion zit ik ook al aan te denken, zit te denken om naar Den Hoek, Erik Laarakker te gaan.

irmaz

Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 00:18

Het kan een vitamine/mineralen dingetje zijn. Hier een ouder paard dat op stal kwam met 2 viezige ogen. De eigenaresse was ook altijd bezig met dingen als kamille en eyebright (geloof dat het zo heette). Bij mij kreeg ze een goed vitamine/mineralen mengsel te eten en de ogen waren binnen een paar weken helemaal schoon. Paard heeft nooit meer problemen met de ogen gehad.

Faya_barock

Berichten: 348
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: 2 jarige merrie al langere tijd vieze ogen, allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 13:55

Ja Irmaz mijn osteopaat kwam ook al met dit idee, ze krijgt sinds 2 weken extra vitamine en mineralen nu.