Piepende merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

AnnemiekvM

Piepende merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-22 23:13

Goedenavond,

Ik heb een schat van een merrie. Echt een knuffel.
Ze is nog maar 9 maanden van mij. Wat mij opvalt is dat ze veel zacht hinnikt. Tijdens het poetsen, wandelen, longeren. Met op- en afstappen. Echt heel lief.
Maar de laatste tijd piept ze ook. Denk aan wat paarden naar elkaar doen als ze snuffelen. Alleen doet ze het naar mij.

Ik denk zelf aan iets met hormonen. En wil daarvoor ook de dierenarts even om raad vragen.
Misschien iets van een bloedtest afnemen?

Ze lijkt verder geen last te hebben, maar ik heb het idee dat ze wel vaak hengstig is.

Hebben jullie tips? Hiervoor heb ik 20 jaar een ruin gehad, dus nog niet zo bekend met merrie kwaaltjes.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Earth

Re: Piepende merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:16

Zou het ook cornage kunnen zijn? Dan piepen ze namelijk ook.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:34

Earth schreef:

In principe is cornage alleen hoorbaar bij inspanning. Als je het in rust hoort is het echt een zware vorm.

Je zou de dierenarts even kunnen raadplegen, al denk ik dat het dan voor jezelf goed is om ook even na te gaan of je andere signalen van heftige hengstigheid gemerkt hebt (overmatig plassen, extreem plakken aan je been, anders zijn met rijden etc.)

Ik durf niet te zeggen wat het dan wel is, gek gedrag als ik het zo hoor. Is het een 'waarschuwingspiep' met bijbehorend gedrag (dreigen)?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-22 00:23

Earth schreef:

Nee het is echt een piep die paarden doen als ze met elkaar snuffelen. Tijdens het werk ademt ze gelukkig normaal.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-22 00:24

@ Upendo
Gelukkig niet dreigen. Ze is echt heel lief en braaf.
Haar achterbenen waren wel weer wat vies waardoor ik denk dat ze meer plast.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 00:26

Ik heb mijn leven lang merries gehad, en nog steeds geen idee wat merrie kwaaltjes zijn :D

Merries zijn hooguit wat eenkenniger dan ruinen, en meer op een persoon gericht. Verder is het gewoon een paard hoor :D

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 00:27

Wij hebben vroeger ook zo'n piep miep gehad.
Bij haar was het wel hormonaal idd.
Wanneer ze drachtig was, was het trouwens dan wel weer helemaal verdwenen :+

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-22 00:27

Avalanche schreef:
Ik heb mijn leven lang merries gehad, en nog steeds geen idee wat merrie kwaaltjes zijn :D

Merries zijn hooguit wat eenkenniger dan ruinen, en meer op een persoon gericht. Verder is het gewoon een paard hoor :D

Klopt :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 00:36

AnnemiekvM schreef:
@ Upendo
Gelukkig niet dreigen. Ze is echt heel lief en braaf.
Haar achterbenen waren wel weer wat vies waardoor ik denk dat ze meer plast.

Kantelt ze wel goed haar bekken als ze plast, dan? Want de achterbenen horen niet vies te worden van plassen.
AnnemiekvM schreef:
Avalanche schreef:

Klopt :D

Wat ik er maar mee wil zeggen, is dat ik die nonsens over merriestreken en merrie kwaaltjes echt heel overdreven vindt. Ruinen doen dezelfde dingen, maar bij een merrie gaan mensen dan dingen zeggen als: vrouwen :roll: en noemen ze het opeens merriestreken. Heel bizar vindt ik het.

Ik heb merries gehad die heel zuur waren en boos. Nader onderzoek wees uit dat ze last had van haar rug en dat dat verergerd werd door de hengstigheid. Merrie laten behandelen door de fysio, haar veel meer buiten laten komen, en voer wat beter bij haar paste, en op een manier gaan trainen die ze leuk vond, en de zuurheid verdween als sneeuw voor de zon. Vrolijkste paard ooit.

En dat is heel vaak zo. Merries zijn heus niet zomaar zuur, dan is er iets. Iets met de hormonen of gewoon last van hun lijf. Ik geloof niet in merriestreken. Ze hebben een reden voor hun gedrag.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 00:38

Hoe wordt ze gehouden?
Heeft ze direct lichamelijk contact met andere paarden? Indien niet dan kan dat een reden zijn.
Als ze echt regelmatig de benen vies plast zou ik voor de zekerheid wel even laten scannen op cystes, dat is een kleine moeite.

belle_boefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 07:29

Het enige wat ze dus doet is zachte geluidjes maken in contact met andere paarden?

het voorjaar komt er aan. Merries worden weer hengstig. Die kleine plasjes horen we bij.

Ik lees nog niks waar paniek voor nodig is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:04

belle_boef schreef:
Het enige wat ze dus doet is zachte geluidjes maken in contact met andere paarden?

Nee, in contact met mensen begreep ik.
Met paarden zou inderdaad door normaal zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:14

Wanneer ze echt een pis merrie is dan klinkt dat piepen wel wat anders maar natte achter benen is niet goed. Gewoon met da overleggen. Lijkt me een hormonaal iets.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:53

Klinkt als hengstig gedrag of dat ze hengstig moet worden. Cyclus begint ook weer op gang te komen bij meeste merries dus zou heel goed hormonaal kunnen zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:50

Een merrie die naar mensen gilt is wel echt abnormaal hoor. Ik houd al niet van gillende pismerries als ze het doen naar andere paarden, maar naar mensen is echt niet gewenst en afwijkend.
En nee, dat is niet lief. Dat jij het interpreteert als lief is wat anders maar het zou zomaar kunnen dat ze hormonaal behoorlijk overstuur is. Nog even en ze gaat gillen als je been geeft onder het zadel en als je haar een tik geeft spuit de pis eruit. Ik zou de veearts vragen om bloed af te nemen en te kijken of de waardes normaal zijn.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:17

Suzanne F. schreef:
Een merrie die naar mensen gilt is wel echt abnormaal hoor. Ik houd al niet van gillende pismerries als ze het doen naar andere paarden, maar naar mensen is echt niet gewenst en afwijkend.
En nee, dat is niet lief. Dat jij het interpreteert als lief is wat anders maar het zou zomaar kunnen dat ze hormonaal behoorlijk overstuur is. Nog even en ze gaat gillen als je been geeft onder het zadel en als je haar een tik geeft spuit de pis eruit. Ik zou de veearts vragen om bloed af te nemen en te kijken of de waardes normaal zijn.

Ik lees nergens dat ze gilt maar een beetje piept. Ik zou het zelf nog even aankijken of dit gedrag überhaupt verder ontwikkeld, want dit is wel blazen van een hele hoge toren.

Vieze achterbenen kunnen ook door een andere baal hooi en verstoorde darmen komen, daarvoor kan je kijken naar probiotica.
Je kan ook even in de gaten houden of dit maandelijks of regelmatig terug komt bij het gedrag en haar hengstigheid, dan kom je snel genoeg op je antwoord of het daar aan wel of niet gerelateerd is.

En daarbij moeten wij voor alles een oplossing zoeken terwijl het misschien gewoon bij het paard hoort? Als jij er geen last van hebt en het paard ook niet (dus het gedrag wordt iig niet erger/claimender/meer een probleem) hoef je er toch niks mee te doen??

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-22 14:29

Bedankt voor alle tips. Ik ga contact opnemen met de dierenarts. Voor de zekerheid. Ik ben snel ongerust dus mocht er wel iets zijn wil ik daar niet mee wachten.
Fijn dat jullie zo meedenken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:34

Misschien kun je het eens filmen?
Dan weet iedereen hier ook met wat je onder een piep verstaat.

Maar de da laten kijken als je iets afwijkend vind ik altijd verstandig.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-22 14:36

DuoPenotti schreef:
Misschien kun je het eens filmen?
Dan weet iedereen hier ook met wat je onder een piep verstaat.

Maar de da laten kijken als je iets afwijkend vind ik altijd verstandig.

Goed idee. Ga ik doen.

Zag nog een vraag of ze met andere paarden staat.
Ze staat in een grote gemengde kudde overdag. Op stal heeft ze contact met haar buurvrouw.
In de kudde staat ze het liefst samen met de jongere ruinen <3

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:41

Hoe oud is de merrie?

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:43

De vraag over cornage was ook even voor de zekerheid :) Maar als ze het niet doet tijdens het werken is dat het idd niet.
Ik zou het ook eens overleggen met de dierenarts ja. Als ze te vaak hengstig is lijkt me dat ook niet goed.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-22 14:45

Ze is 14 jaar.
Bedankt voor het meedenken!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:55

Kan natuurlijk ook zo zijn dat ze helemaal niet naar jou piept maar gewoon naar de ruinen. Je haalt haar uit de kudde en je geeft aan dat ze het liefst daarbij staat.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:40

Gebrek aan mannen heeft ze in iedergeval niet dus :)

Als het erger wordt zou ik gewoon een keertje laten scannen als de DA er toevallig toch is. Soms zit er domweg een ei dat niet wil springen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie