Onverklaarbare uierontstekingen

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Chay_Flame

Onverklaarbare uierontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-22 23:58

Hoi allemaal,

Na lang zoeken, veel medische rondslomp etc ga ik nu toch hier eens het verhaal neerzetten. Ik hoop dat er mensen zijn die dit kennen....

Sinds 3 winters heeft mijn tinker helaas ineens last gekregen van terugkerende uierontstekingen. Het begon eigenlijk in 2017/2018. Ze heeft in 2016 een tijd met haar hormonen overhoop gelegen. Eenmaal verhuisd stabiliseerde dit weer. Echter had ze vanaf 2017 in de zomer altijd wel dat ze melk aan leek te maken. In 2018 was het zo erg dat ze tijdens haar hengstigheid echt stond te druppelen. Die zomer werd ze ook ineens schijndrachtig. Dit is opgelost met regumate.

Haar hormonen waren gelukkig wel een stuk rustiger en van vele ervaringen (ook van dierenartsen) begreep ik dat sommige merries dit soms doen. Afijn, geaccepteerd dat het zo is. Tot ze in september 2019 ineens van de een op andere dag met een gigantische uierontsteking stond. Dierenarts begreep er niks van, merrie die nog nooit een veulen heeft gehad? De antibiotica sloeg niet zo goed aan dus ook een swab genomen. Geen rare dingen gevonden...

Twee maanden later was het weer raak. Misschien was de eerste ontsteking niet helemaal weg geweest? Andere antibiotica gekregen en netjes binnen een week weg. Helaas januari/februari 2020 weer raak. Weer een swab etc maar niks te vinden. Ze was op dat moment wel ontiegelijk dik dus verstandig was om haar weg te halen van de stal waar ze op dat moment stond. Eigenaresse wilde geen aanpassingen doen en de paarden kon je zowat rollen.

Ik heb haar in april toen op een PP gezet binnen de kortste keren begon ze af te vallen. 1 nadeel? Een ruin naast de wei die haar erg interessant vond. Hormonen dus weer op hol, regumate sloeg niet aan. Echo gemaakt en op haar linkereierstok meerdere bolletjes te zien. Veel follikels of toch een tumor? Er is toen bloedonderzoek gedaan naar een hormoon dat tumoren kan veroorzaken. Uitslag negatief.

De hele zomer ging het goed ondanks dat ik elke keer als een panische emo haar uier in moest smeren met verkoelende gel etc bij warm weer. Warme weer werd minder en ze deed het super. En toch ineens in september weer raak van de een op andere dag. Gigantisch hard en ze trapte ook echt als je er in de buurt kwam. Weer een kuur gehad en maar hopen dat het bij 1x bleef. Helaas, in november was het weer raak... het regenseizoen was ook aangebroken en ze stond weer veel in de modder. Weer een aantal bloedtesten,maar niks geks te zien. Wel elke keer vlak na haar cyclus dat het gebeurd. In de trailer ermee en weer naar de kliniek voor een echo. Bolletjes van de vorige keer waren nu niet te zien. Eierstok niks vreemds aan.. we gingen weer naar huis.

De dierenarts had het idee dat door haar hormonen de tepelkanalen open gaan staan en er door de modder bacteriën in komen. Toch maar weer verhuisd en naar een plek waar alleen maar merries zijn en ze 's nachts lekker binnen staat.

Toen we hier kwamen,december 2020, had ze binnen een week weer een iets gezettere uier. Meteen een prik erin en het daarmee gelukkig kunnen oplossen. Wel zijn we verder gaan zoeken. EMS,cushing, hormonen, alles is getest... en alles was normaal/negatief.

Inmiddels zijn we bijna 1,5 jaar verder. Het doet haar duidelijk goed om in een merrie kudde te staan. Maar ondanks dat ik haar uier elke keer in de gaten blijf houden,is het vandaag weer raak... de ontsteking heeft nog niet doorgezet maar er zit alweer een verdikking aan de linkerkant van de uier. Ik weet dat ze vorige week weer hengstig was en het weiland is op het moment toch wel aardig nat door alle slechte dagen van de afgelopen tijd. Hierdoor kon ik merken dat er ook weer meer modder bij haar uier kwam. Maar zal dit nou echt de oorzaak zijn?

Even voor de duidelijkheid: ze is bij mij sinds dat ze 6 maanden oud was. Ik weet dus zeker dat ze nooit een veulen heeft gehad.

Zowel de dierenartsen als andere bekenden in mijn omgeving staan voor een groot raadsel... doordat ik het in de gaten houdt ben ik er nu weer op tijd bij en kan ik de dierenarts ook meteen bellen als het morgen niet minder is. (Ik heb inmiddels zelf ook de nodige middeltjes in huis voor dit soort gevallen als het eraan zit te komen en gebruik deze eerst iom dierenarts) Echter is het wel een beetje radeloos onderhand.

Is er iemand hier die dit bekend voor komt? Die ervaringen heeft bij merries die nooit veulens hebben gehad? Tips tricks alles is welkom...

Bedankt voor degene die de tijd hebben genomen dit te lezen _/-\o_ :o

:+: ♥ Flame & Bartje ♥ :+:
[ITP] Vijf jaar later..... eindelijk weer genieten!
♥♥ Nancy, Skippy & Sultan zal jullie nooit vergeten ♥♥

Brainless

Re: Onverklaarbare uierontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 00:40

Als het gerelateerd is aan haar hengstigheid is het inbrengen van een knikker mss wel een oplossing.
Dan worden ze niet meer hengstig.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 06:58

Mijn merrie was kneitter hengstig iedere 2 weken tot het vervelende af. Ze werd ook aardig onvoorspelbaar er van, die heb ik toen op improvac gezet. Zijn 2 prikken die gezet worden waardoor ze een half jaar tot een jaar niet meer hengstig worden. Is duur spul en werkt niet bij ieder paard goed. Mijn paard is van de eerste prik super ziek geworden, was mijn eigen schuld. Het is origineel een varkens middel en voor paarden moet je een aantal dagen metacam geven tegen ontsteking van de prik plek. Mijn metacam was op 1 dag voor ik moest stoppen en toen dacht joh die ene dag ga ik geen nieuwe pot voor halen, had ik nooit moeten doen. Verder zou ik persoonlijk toch ook kijken naar een meer veearts, die denken vaak net even wat praktischer en kunnen misschien wel een soort droogzetter bedenken. Die hormonen zijn super lastig. Mijn da adviseerde als laatste optie voor mijn merrie dat ik het hele kippenhok er uit liet halen, dat vond ik wel een vrij heftige ingreep.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:22

UItgaande van behandeling uierontsteking in bv koeien.
Leegmelken, want bacterie heeft zonder melk geen voedingsbodem om op te groeien, alle troep & melk er dus zo vaak mogelijk uit knijpen.
(Sommigen zullen de melk aan de koe geven om het eigen lichaam antistoffen te laten aanmaken.)
Spenen dippen met jodium om de boel dicht te laten trekken (normaal doet speeksel van kalf/veulen/etc. dit).
Als het zo vaak terugkomt klinkt het aardig chronisch en zou het ook sluimerend aanwezig kunnen blijven. Vraag is dan hoe lang antibiotica zal blijven werken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:37

Maakt ze ook daadwerkelijk melk aan ts?
Bij mensen komt dit ook voor door een verstoring van het hormoon propactine. Dat zie je vaak bij een hypofyse adenoom.
Ik zou in dit geval ook voor een knikker gaan óf voor een keer drachtig. Grote kans dat de hormonen daarmee zich resetten.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-22 08:48

Ik heb gister de eerste twee dingen besproken met de dierenarts. Knikker gaat wss niet helpen daar mijn merrie al gauw melk gift heeft en dus wss echt schijndrachtig wordt als we zoiets gaan inbrengen. Tevens gaf ze aan dat dit maar bij een kwart van de paarden echt resultaat heeft...

Het varkensmiddel heeft ze idd ook benoemd maar zoals hier al wordt gezegd ze kunnen er echt heel ziek van worden.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-22 08:53

Wildgirl schreef:
Maakt ze ook daadwerkelijk melk aan ts?
Bij mensen komt dit ook voor door een verstoring van het hormoon propactine. Dat zie je vaak bij een hypofyse adenoom.
Ik zou in dit geval ook voor een knikker gaan óf voor een keer drachtig. Grote kans dat de hormonen daarmee zich resetten.

Tsja zeg het maar... het is vaak wel troebele vloeistof die eruit komt. Maar of het echt melk melk is durf ik niet te zeggen.. wit is het iig wel. Wellicht is er iets om die hypofyse rustig te krijgen. 1x drachtig is idd iets dat een hoop mensen roepen maar dat durf ik absoluut niet aan...

De dierenarts zei ook dat we heel drastisch de eierstokken kunnen verwijderen. Maar ze is bang dat dat ook niet gaat helpen omdat de hypofyse dan nog steeds wel de hormonen aan stuurt.

Waar we wel achter zijn is dat de boer deze week de draad van de laatste strook van de weide heeft weg gehaald. Hierdoor komt ze in contact met de buur paarden en laten dat nou net weer 3 ruinen zijn...

Ik hoop echt dat er iemand is die ditzelfde heeft meegemaakt. Maar tot nu toe nog niemand gevonden

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 16:47

Kunnen ze de hormonen eens testen in haar bloed? Misschien dat er toch iets afwijkends te vinden is. Daarnaast komt bij de atlas een belangrijke zenuwbundel uit, het is bekend dat bij paarden die flink gehangen hebben aan oa een halster soms ook hormoonverstoringen kunnen krijgen daardoor. Misschien is daar nog naar te kijken?

Niet banketstaaf maar poetsen.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-22 18:03

Hannanas schreef:
Kunnen ze de hormonen eens testen in haar bloed? Misschien dat er toch iets afwijkends te vinden is. Daarnaast komt bij de atlas een belangrijke zenuwbundel uit, het is bekend dat bij paarden die flink gehangen hebben aan oa een halster soms ook hormoonverstoringen kunnen krijgen daardoor. Misschien is daar nog naar te kijken?

Hormonen zijn destijds ook al getest! Was niks vreemds te zien...

Hoe kun je naar die atlas laten kijken? Zou er dan een zenuw klem moeten zitten oid?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 18:11

1 merrie die dit had, had cushing.
1 merrie die melk maakte zonder aanduiding had ems en was moddervet

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 11:52

hagelslag schreef:
1 merrie die dit had, had cushing.
1 merrie die melk maakte zonder aanduiding had ems en was moddervet

Die zijn dus allebei uitgesloten...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie