Lyme- wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Marigo

Lyme- wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-22 10:17

Hoi,

Vanmorgen belde de DA. Mijn kanjer heeft Lyme. Niet te missen op basis van bloedonderzoek.
Paar weken geleden vond ik een tekenbeet. Was een klein abces omheen ontstaan. Het gekke was, de teek haalde ik er dood uit. Was niet volgezogen. Paard was daarna wat slomer en benauwd. Geen koorts. De DA laten komen die deed een check op infectie. Wel laag aantal witte bloedcellen. DA wilde toch voor de zekerheid ook een bloedonderzoek naar Lyme. Helaas is het raak.
En dan nu de behandeling:
De kliniek in Vorden geeft aan: 5-7 dagen op kliniek, 2 keer per dag spuiten met antibiotica. Daarna over op orale kuur.

Ik ben een beetje overrompeld door dit nieuws. Uiteraard wil ik alles op alles zetten om mijn paard er bovenop te helpen. Toch heb ik een hoop vragen. Zijn er ervaringsdeskundigen die mij wat kunnen helpen? Die hier ook hun ervaring willen delen? Mijn dank is groot.

Vragen die ik heb:
- Welke kliniek in Nederland is nr 1 op gebied van Lyme?
- Heb je een paard met Lyme? Welke behandeling is er uitgevoerd?
- Kan een paard genezen van Lyme?
- Zitten er complicaties vast aan de behandeling waar ik aan moet denken?
- wegen de voordelen van de behandeling op tegen de nadelen? Ik begreep al van de dierenarts dat de volledige darmflora van het paard wordt aangetast door de antibiotica. Ik had hem eindelijk op de rit na een periode van mestwater door voordroog. Hij is al heel gevoelig. Ook de stress van een week op de kliniek helpt niet denk ik?
- Mijn paard is al IR-gevoelig en staat op een strikt management wat betreft voeding. Zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden in management?
- Andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:23

Hoi,

Mijn tinkerruin heeft lyme helaas. Hij heeft een antibioticakuur gehad van 6 weken, daarbij gaat idd de darmflora kapot maar mijn ruin heeft super goede probiotica erbij gehad waardoor zijn mest goed bleef. Lyme gaat nooit weg helaas. Wel kan het gewoon "onderdrukt" worden door de antibiotica. Mijn ruin zal bv altijd positief testen op Lyme maar op het moment is de Lyme niet actief en heeft hij er geen last van. Hij kan altijd opstoten krijgen dat de Lyme wel weer actief wordt helaas. Dan moet hij terug op antibiotica. Maar ik hoop dat dit niet gebeurd.
Niet behandelen is geen optie hier. Mijn ruin krijgt koorts, veel spierpijn, is suf, krijgt een dikke koker/vochtophopingen en is ook heel wankel/zwak dan.
Ik heb dit overigens gewoon thuis behandeld met mijn veearts, niet op een kliniek. Ik heb hem na de behandeling ook ondersteund met homeopathie om zijn lichaam beter in balans te krijgen terug.

Brandon :+:

Marigo

Re: Lyme- wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-22 10:44

Fijn dat je het toch dan goed onder controle kunt houden. Maar bij jou was het dus niet nodig 5-7 dagen naar de kliniek te gaan?
Welke probiotica geef je? Zijn er nog andere dingen die je extra doet om hem te ondersteunen met dit ziektebeeld? Merk je dat bepaalde zaken de Lyme triggeren?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:56

Marigo schreef:
Fijn dat je het toch dan goed onder controle kunt houden. Maar bij jou was het dus niet nodig 5-7 dagen naar de kliniek te gaan?
Welke probiotica geef je? Zijn er nog andere dingen die je extra doet om hem te ondersteunen met dit ziektebeeld? Merk je dat bepaalde zaken de Lyme triggeren?

Ik ben niet naar de kliniek gegaan idd. Gewoon thuis behandeld onder toezicht van mijn veearts. Na de behandeling heb ik trouwens ook nog regelmatig bloed laten trekken om alle waardes te controleren en dus een homeopaat ingeschakeld. Onderschat ook niet hoe hard een lichaam er vanaf ziet. Mijn ruin heeft telkens 3-4 maanden nodig om terug op conditie te komen erna.

Ik heb helaas geen idee wat het triggert. Nu moet ik vooral opletten met kleine tekenen. Als hij een keer sloom is of anders dan direct temperatuur nemen om te zien of hij verhoging heeft. Moet dus wel constant alert zijn op kleine gedrags veranderingen zodat we zsm een opstoot zien aankomen.
Voor de rest krijgt hij niks extras nu voor de lyme. Mijn ruin heeft helaas ook een leverprobleem dus krijgt regelmatig mariadistel bijgevoerd en hij wordt 2x per jaar losgemaakt door een osteopaat. Spieren laten losmaken is ook altijd een goede na lyme trouwens.
Ik gaf deze probiotica

Afbeelding

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:29

Mijn vorige pony heeft lyme (gahad).
De behandeling bij haar was in eerste instantie 10 dagen op de kliniek spuiten met antibiotica. Zodat ze niet langdurig aan de orale antoibiotica hoefde met een risico op flinke diarree. Door de diarree zou de behandeling gestopt moeten worden. Waardoor dan alsnog op de kliniek.

Dus ik voor de duurdere optie gekozen en dat was de kliniek.
Helaas deed die behandeling niets. Symptomen bleven en bloedwaarden waren zelfs nog slechter.

Toen toch gekozen voor de langdurige orale antibiotica. 3 maanden in totaal.
Gelukkig is ze er niet van aan de diarree geraakt. Wel tijdens de hele behandeling iets minder mooie vaste mestballen. Verder heb ik geen enkel nadeel gemerkt. Haar darmflora zal ongetwijfeld naar de knoppen zijn geweest, maar ik heb er helemaal niets van gemerkt, ook na de behandeling niet.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:48

nieky1993 schreef:
Lyme gaat nooit weg helaas. Wel kan het gewoon "onderdrukt" worden door de antibiotica.

Sorry hoor, maar dit klopt niet.

Lyme gaat wel degelijk weg. In de meeste gevallen wordt de infectie gewoon opgeruimd door het immuunsysteem. Met antibiotica heb je meer zekerheid, maar een langdurige behandeling is nergens voor nodig. Veertien dagen tot max drie weken ab is meer dan voldoende.

Je paard kan na afloop wel nog enkele jaren positief testen op Lyme. Niet omdat de infectie nog actief is, maar wel omdat je paard antistoffen heeft aangemaakt, en het is net de aanwezigheid van antistoffen die getest wordt.

il faut d'abord durer

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-22 17:04

BigBen schreef:
nieky1993 schreef:
Lyme gaat nooit weg helaas. Wel kan het gewoon "onderdrukt" worden door de antibiotica.

Sorry hoor, maar dit klopt niet.

Lyme gaat wel degelijk weg. In de meeste gevallen wordt de infectie gewoon opgeruimd door het immuunsysteem. Met antibiotica heb je meer zekerheid, maar een langdurige behandeling is nergens voor nodig. Veertien dagen tot max drie weken ab is meer dan voldoende.

Je paard kan na afloop wel nog enkele jaren positief testen op Lyme. Niet omdat de infectie nog actief is, maar wel omdat je paard antistoffen heeft aangemaakt, en het is net de aanwezigheid van antistoffen die getest wordt.

Ik heb nog de optie om hem over 2-3 opnieuw te testen. Daarmee kunnen we aantonen of de titerwaarde stijgt of stabiel blijft. Een stijging zou een acute besmetting aantonen. Een stabiele of zelfs dalende waarde een ouder contact met Lyme. Ik heb alleen nog niet helemaal goed in scope wat dit betekent voor de behandeling. Als er sprake is van een oude infectie dan is hij wel plots van a-symptomatisch naar symptomatisch gegaan (want passende klachten). En is in dat geval dus altijd behandeling nodig? Of is het zo dat als je dalende waardes waarneemt, het immuunsysteem het zelf kan doen. Maar met kans op opleving?
Er staat nergens echt goed beschreven, maar wellicht is dat omdat het nog niet onderzocht of aangetoond is, of een symptomatisch paard uit zichzelf a-symptomatisch kan worden en klachtenvrij door het leven gaat. Aangezien je overkomt wel wat van het onderwerp te weten, heb jij iets gevonden in artikelen waar ik dit uit kan opmaken?

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-22 17:07

Het diarree door antibiotica risico baart me wel zorgen. Een studie gelezen waarin werd genoemd dat de mortaliteit als gevolg van diarree veroorzaakt door antibiotica een stuk hoger ligt. Paarden met diarree veroorzaakt door antibiotica gebruik hebben tot 4,5 minder kans op overleven dan paarden die om andere redenen diarree krijgen.
Mijn paard is van zichzelf al gevoelig op de darmen. Ik maak me wel ongerust of dit dan goed gaat. Heiligt het doel het middel?

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-22 17:10

Citaat:
Ik ben niet naar de kliniek gegaan idd. Gewoon thuis behandeld onder toezicht van mijn veearts. Na de behandeling heb ik trouwens ook nog regelmatig bloed laten trekken om alle waardes te controleren en dus een homeopaat ingeschakeld. Onderschat ook niet hoe hard een lichaam er vanaf ziet. Mijn ruin heeft telkens 3-4 maanden nodig om terug op conditie te komen erna.

Ik heb helaas geen idee wat het triggert. Nu moet ik vooral opletten met kleine tekenen. Als hij een keer sloom is of anders dan direct temperatuur nemen om te zien of hij verhoging heeft. Moet dus wel constant alert zijn op kleine gedrags veranderingen zodat we zsm een opstoot zien aankomen.
Voor de rest krijgt hij niks extras nu voor de lyme. Mijn ruin heeft helaas ook een leverprobleem dus krijgt regelmatig mariadistel bijgevoerd en hij wordt 2x per jaar losgemaakt door een osteopaat. Spieren laten losmaken is ook altijd een goede na lyme trouwens.
Ik gaf deze probiotica

[ [url=m/AazhUQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah de YEA Sacc van Audevard. Geef jij dat al tijdens een kuur of erna?
Vervelend ziekteverloop als je niet weet wat een aanval triggert. Mijn vermoeden is dat dit wel relatie heeft tot het immuunsysteem, maar hoe is een raadsel. Dat maakt dat ik enerzijds wel neig naar een behandeling in de kliniek omdat intraveneus toegebrachte antibiotica een hoger slagingspercentage heeft voor genezing

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:34

Als de titer stabiel blijft wijst dat op een oude besmetting. Hoef je niet verder te behandelen. Als de titer stijgt gaat het om een nieuwe besmetting. Aangezien je een teek hebt gevonden, en je paard symptomen heeft, lijkt dat redelijk waarschijnlijk. Moet je best wel behandelen. Antistoffen zijn ten vroegste na 14 dagen meetbaar, kans is dus groot dat de waardes zullen stijgen. Kan trouwens tot 4 maaand duren voor ze terug gaan zakken.

il faut d'abord durer

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:16

Ik zou mij niet direct te druk maken om diarree. De kans is inderdaad aanwezig maar het hoeft niet. Je paard heeft klachten en daarom zou ik kiezen voor behandelen. Ik denk namelijk dat niet behandelen ook consequenties zal hebben voor je paard. Ik zou niet zo focussen op alleen die diarree. Vraag daar ook advies over aan je dierenarts/kliniek. Daar zal dat vast en zeker vaker zijn voortgekomen.

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:08

Marigo schreef:
Citaat:

Ik gaf deze probiotica

[ [url=m/AazhUQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah de YEA Sacc van Audevard. Geef jij dat al tijdens een kuur of erna?
Vervelend ziekteverloop als je niet weet wat een aanval triggert. Mijn vermoeden is dat dit wel relatie heeft tot het immuunsysteem, maar hoe is een raadsel. Dat maakt dat ik enerzijds wel neig naar een behandeling in de kliniek omdat intraveneus toegebrachte antibiotica een hoger slagingspercentage heeft voor genezing

Ik geef het tijdens de kuur.

Overigens had mijn ruin voor het 2de jaar op rij symptomen in het voorjaar. Het eerste jaar hebben we nog niet verder gezocht omdat toen 10 dagen antibiotica voldoende was. Het 2de jaar met dezelfde symptomen zijn we verder gaan zoeken en kwam er Lyme uit. Hoelang mijn paard dus al Lyme heeft weet ik niet. Van 2 jaar weet ik het zeker dus gezien de symptomen. Dus wat BigBen hierboven zegt klopt niet helemaal met mijn ervaring. Nu test mijn ruin nog positief op Lyme maar hij is niet actief. Maar kan zijn dat hij dit voorjaar toch weer een opstoot krijgt en last heeft.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-22 19:45

Hebben jullie je paard beweging gegeven? Hier zegt de da dat lichte vorm wel goed is. Rijden mag, maar wil ik zelf nu liever niet.
Maar in de Equine Lyme groep op Facebook geven ze aan helemaal geen beweging te geven.
Ook zijn ze daar niet overtuigd van het gebruik van antibiotica. Veel ervaringsverhalen waarin antibiotica niet hielp. Ik kreeg er een beetje zon PSSM vibe bij: alleen juiste management helpt het onder controle te houden. Maar weggaan doet het nooit en kan altijd weer opspelen. Daar word ik wel verdrietig van….

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:03

Marigo schreef:
Hebben jullie je paard beweging gegeven? Hier zegt de da dat lichte vorm wel goed is. Rijden mag, maar wil ik zelf nu liever niet.
Maar in de Equine Lyme groep op Facebook geven ze aan helemaal geen beweging te geven.
Ook zijn ze daar niet overtuigd van het gebruik van antibiotica. Veel ervaringsverhalen waarin antibiotica niet hielp. Ik kreeg er een beetje zon PSSM vibe bij: alleen juiste management helpt het onder controle te houden. Maar weggaan doet het nooit en kan altijd weer opspelen. Daar word ik wel verdrietig van….

Ik heb mijn paard op rust gezet tijdens de kuur en pas toen het beter ging ( waardes die dalen en een fit paard) ben ik rijden rustig gaan opbouwen

PuurPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:50

Hier 3 paarden met Lyme. 2 daarvan zijn behandeld met Doxycycline in samenspraak met de veearts. Meteen pre/probiotica bijgegeven gedurende de hele behandeling en dit hielp goed. Enorm veel paarden hebben Lyme, niet elk paard ontwikkelt dezelfde symptomen of beperkingen. Mijn fokmerrie bv. tekent in het bloed maar is verder zo fris als een hoentje, mijn sportpaard werd erg stijf.
Mijn ervaring is dat hoe sneller je erbij bent hoe beter het resultaat. Ik heb in het totaal 2 keer op 4 maanden een antibioticakuur gegeven aan mijn jonge paard met tussentijds bloedonderzoek. Het laatste onderzoek zat ze terug onder de grenswaarde en tekende dus volgens bloedonderzoek 'negatief'.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-22 11:45

Bedankt voor het delen van je ervaring. Hoe gaat het nu met je paarden? Zie je ze soms terugvallen of heb je het idee dat ze geen Lyme meer hebben?

Voor huidige of toekomstige lezers van dit topic die meer over Lyme willen weten. Dit is een zeer interessante video van Cornell (leidend onderzoeksinstituut op gebied van Lyme bij paarden)

https://youtu.be/YKbIaeUR0vU

Er zijn ook 2 heel interessante Facebookgroepen met bestanden en management tips. Die deel ik ook straks. Hopelijk kan dit topic informatief worden voor een ieder die ook te maken heeft of krijgt met Lyme bij zijn/haar paard.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-22 20:08

Even een update:

Paardlief gaat goed! Enorm opgeknapt in vooral gedrag en houding. Van depressief paard dat wel 30 leek (hij is 14) naar een alert paardje met praatjes. Dus dat is positief!

Maar dan: 10 weken antibiotica waarvan 1 week intraveneus eist ook zijn tol. Hij is onwijs vaal van kleur en dof. Niet diep goud zoals ie hoort te zijn voor een haf. Geen glans. Ook manen vallen wat uit en ogen poreus. Gelukkig geen slappe mest. Heb tijdens de kuur Yea Sacc van Audevard gevoerd met minstens 4 uur tussen de doseringen in. Dat hielp wel.

Nu nog een lange weg te gaan om hem weer ook verder goed op de rit te krijgen. Zijn darmflora is helemaal niet goed natuurlijk. Iemand hier tips hoe je dat hebt aangepakt na een langdurige kuur?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:06

Hoe is het nu met je paard Marigo?

Bij ons is ook Lyme geconstateerd na bloedonderzoek! De waardes zijn niet heel hoog 64

Mijn paard loopt altijd wat met de handrem erop vandaar dat ik denk dat het dan een oude besmetting zal zijn. Ergens wil ik het wel proberen met de antibiotica om te zien of er verandering komt maar 10 weken antibiotica is niet heel gezond om zomaar even te proberen.

Na hoe lang met de antibiotica begon je verschil te merken in je paard?

p.s. Heb je jou paard in de tussentijd gewoon gereden of op rust gehad?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie