Colosan

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elli99

Colosan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 15:34

Hi,

Mijn paard heeft lichte koliek verschijnselen, meestal geven we dan colosan. Ik ben alleen op stal en heb op dit moment geen hulp… alleen krijg ik de spuit niet in zijn mond.

Weet één van jullie of het ook door een beetje eten kan? Bijvoorbeeld bakje appelmoes, klein beetje slobber maken en daar door doen of met iets anders? Ik weet dat ze normaal dan niet mogen eten, maar ik weet echt niet hoe ik het anders naar binnen krijg!

P.s de verschijnselen zijn echt licht en dit gebeurd vaker door wisseling van weer. Beetje colosan doet dan wonderen.

Plausibel

Re: Colosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:44

Hoezo je krijgt de spuit niet in zijn mond? Je gaat toch zeker niet weg tot het gelukt is?
Halster om, beetpakken bij de neus, desnoods wortel voor de neus of een bak slobber op de grond zodat ie zn neus laag houdt

Eet ie nog wel?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:46

Met je rug naar zijn borst, duim onder het halster op de neus en met de rest van je hand zijn neus vastpakken. Beetje naar beneden dwingen en spuit ver in z'n mondhoek . Of de tip hierboven, naar beneden lokken met een wortel. Succes en hopen dat hij snel opknapt!

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 15:47

Plausibel schreef:
Hoezo je krijgt de spuit niet in zijn mond? Je gaat toch zeker niet weg tot het gelukt is?
Halster om, beetpakken bij de neus, desnoods wortel voor de neus of een bak slobber op de grond zodat ie zn neus laag houdt

Eet ie nog wel?

Hij is 1.80.. zodra die de spuit ook meer ziet of ruikt staat komt hij met met 2 benen van de grond.

Tuurlijk ga ik niet weg tot het lukt..

Hij eet wel hooi uit de hand maar zijn hooinet is nog niet aangeraakt.

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 15:47

MerleSimone schreef:
Met je rug naar zijn borst, duim onder het halster op de neus en met de rest van je hand zijn neus vastpakken. Beetje naar beneden dwingen en spuit ver in z'n mondhoek . Of de tip hierboven, naar beneden lokken met een wortel. Succes en hopen dat hij snel opknapt!

Dankjewel!! Ik ga het proberen

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:50

ElenaenDub schreef:
MerleSimone schreef:

Dankjewel!! Ik ga het proberen

Succes! En zorg ervoor dat je zelf veilig blijft (dus niet blijft haken met vingers/duim) achter het halster als hij toch omhoog komt.....

Toktokmiauw

Re: Colosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 23:44

Is het je nog gelukt?

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 09:30

Toktokmiauw schreef:
Is het je nog gelukt?

Niet om het in zijn mond te spuiten helaas… dus uiteindelijk door een handje slobber gedaan en het zo gegeven. Geen idee of dat mag, maar het is daarna wel afgezakt.