vraag ocd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timmermans58

vraag ocd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 14:26

hey ik heb een vraagje en jullie raad nodig...
heb net een nieuw paard gekocht, een merrie die dit jaar 11 wordt.
ze is klinisch goedgekeurd en in 2019 hebben ze RX foto's laten maken van al haar gewrichten. Alles was in orde behalve haar rechter spronggewricht zat een fragment in (OCD).
De dierenarts heeft toen gezegd dat het geen kwaad zou kunnen tenzij je elke dag 1.60cm zou springen.
Nu weet ik natuurlijk niet of het nu nogsteeds geen kwaad zou kunnen aangezien we al 3 jaar verder zijn.
Ik spring ook wel heel graag en max 1.20 zou ik met haar willen doen.
Natuurlijk kost een operatie ook veel geld en weet je nooit 100 procent zeker of het goed afloopt...
Hopelijk kunnen jullie me een beetje geruststellen.
mvg :)
Laatst bijgewerkt door timmermans58 op 03-02-22 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Re: vraag ocd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:29

Wordt je merrie nu ook al gereden en spring je ermee?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:30

Maak een nieuwe foto, laat deze vergelijken met de oude, dan heb je een goede indicatie van hoe het zich ontwikkeld en wat er wel en niet mogelijk is. Een 11 jarige opereren aan ocd zou mijn keuze niet zijn, paard functioneert er al 11 jaar prima mee dus of de risico's dan opwegen tegen de voordelen... Ik zou zeggen foto's maken, laten beoordelen en op basis daarvan bekijken of het handig is dit paard nog als springpaard in te zetten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:32

Wat is precies je vraag? Je hebt dus bewust een paard gekocht met een röntgenologische bemerking. Je wilt weten of je ermee kunt springen? Je kan ermee rijden en springen tot het niet meer zo is. Het kan zijn dat ze er over een maandje al last van krijgt maar het kan ook over 10 jaar of misschien wel nooit zijn.
Maar een röntgenologische bemerking is een risico. Ik zou daar zeker niet fanatiek mee gaan springen. Als je dat wilt dan had je beter voor een 100% gezond paard kunnen gaan.

Plausibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:32

Een chip kan weldegelijk schade aanrichten (letsel/artrose).
Ze wordt 11 dus moet sowieso nog 11 + jaar mee gaan.
Wat kost het verwijderen van de chip?
Is het gewricht verbeent al door de OCD?
Bij OCD komt er een kratertje in het botweefsel wat openbarst en zorgt dat chips loskomen. Uiteindelijk kunnen de verschillende beentjes van de tarsus docht/vastgroeien waardoor je dus minder mobiliteit krijgt rond de sprong.

De vergelijking dat je niet dagelijks 1.60m moet springen wel beetje vreemd. Want je springt blijkbaar wel graag met paard. Ik zou even info inwinnen over de operatie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:52

Laat je hem er toch uit halen. Kost ongeveer € 1000,-

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:55

Ik heb dit topic verplaatst naar [MD] Medisch, omdat het daar beter past.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:20

Mijn 20 jarige had op 3 jarige leeftijd ook een chip.
Dat was in een tijd dat operatie niet zo snel gedaan werd.
Chip zit er nog. Paard is gepensioneerd, maar heeft nog nooit een pas kreupel gelopen agv die chip.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:21

Ik heb een 13 jarige merrie laten opereren aan OCD in de sprong. Botfragmenten kunnen strepen trekken in het kraakbeen. Om verergering te voorkomen, kan je het eruit laten halen.
Laat je goed informeren, met nieuwe foto en/of echo. Dan weet je waar je staat en wat je van het paard mag verwachten kwa belastbaarheid met en zonder OCD

Veel succes en wijsheid gewenst

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:45

Hoe intensief is het paard bij de vorige eigenaar gereden en zijn er aanwijzingen dat ze klachten heeft/heeft gehad van de OCD?

Dit was nou echt iets geweest om voor de aankoop uit te zoeken in mijn ogen.
Nu onderzoek doen zou ik alleen doen als je ook daadwerkelijk operatie overweegt op het moment dat dierenarts dat adviseert, anders heb je er weinig aan. Kan zijn dat risico zo laag is o.b.v. locatie OCD, klinisch beeld i.c.m. eerdere belasting dat risico operatie niet opweegt tegen het voordeel, kan ook zijn dat er gewrichtsschade is en dat operatie niet veel meer toevoegt. En wil je dat dan weten als er nu nog geen problemen zijn?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:48

Het hoeft de afgelopen 11 jaar geen probleem te zijn geweest. Weet je dit? Ken je het paard al zo lang en weet je of er al kreupelheid oid is geweest? Lang, kort, alles.
Het kan nog 11 jaar goed gaan. Maar ook 1 jaar. Je weet het niet.
Ik had bij aankoop al een foto gemaakt om te vergelijken.
Als het makkelijk te verwijderen is zou ik het doen, dat voordeel is wat mij betreft zo groot en een stukje extra zekerheid :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:31

De operatie zelf is ook niet zonder risico en de rustperiode erna is ellendig.
Bij een klinisch goed paard en en rustig x-ray beeld zou ik daarom niet kiezen voor opereren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:19

Of en hoe groot het risico is is van veel factoren afhankelijk. Waar zit de OCD, in welk gewricht, op welke locatie tov het gewricht en hoe groot is de OCD.
Daar komt het klinische beeld bij. Heeft het paard al eerder probleemloos op het beoogde niveau gepresteerd? Of kwakkelt het paard al een heul klein beetje. En alles daartussenin.

De ene OCD is echt de andere niet.

De beste info heb je als je: 2 sets foto met een tussenliggende periode hebt + informatie over hoe het paard gefunctioneerd heeft in de tussenliggende periode. Daar komt voor mij bij: hoe ouder het paard hoe minder de behoefte om een OCD er uit te halen als er geen klachten zijn.

Ik ben zelf niet zo snel met opereren. Vanwege de kosten, vanwege de risico's roondom een operatie en vanwege de risico's tijdens herstel en opbouw. Ik heb er een bloedhekel aan om een paard weken op stal te zetten. Andere mensen zitten daar weer anders in.

Vaak geven dierenartsen 2 'verschillende' adviezen. Wanneer je een paard hebt om weer te verkopen, en wanneer je een paard hebt voor eigen gebruik. Dat heeft dus meer met de verkoopprijs te maken dan met het daadwerkelijke gebruik van het dier.

Maar ook tussen dierenartsen kan er verschil in advies zitten. Vraag desnoods bij meerdere advies (kan vaak tegen een kleine vergoeding) en weeg dan af hoe jij er in zit.
https://www.dapmoergestel.nl/wp-content ... tsmuis.pdf