Maagzweer, koliek,... Of toch iets anders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bokkerbb

Maagzweer, koliek,... Of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 13:32

Hallo
Mijn arabier zijn winterstop is gedaan sinds dinsdag. Dinsdag zadelde ik hem terug op en bij het aansingelen beet hij naar de singel, ik dacht meteen aan maagzweren dus ik probeerde hetzelfde drukpunt uit met mijn handen, geen reactie. Ik ging ervan uit dat hij dus moeite had met het einde van zijn winterstop. Vandaag tijdens het poetsen beet hij wel naar mijn borstel, erna ook naar mijn hand. Hij heeft dus duidelijk pijn en nu staat hij winderig, hij trekt zijn buik vaak samen en bijt naar zijn buik ( niet happen echt krabben met zijn tanden zoals wanneer ze jeuk hebben ). De dierenarts is verwittigd en ik stap momenteel rondjes met hem als voorzorg. Denken jullie eerder aan een maagzweer of aan koliek. Ik weet dat dat vaak samenhangt en dat ze van maagzweren ook kunnen kolieken. Of denken jullie aan nog iets anders. Hij heeft geen achtergrond met koliek of maagzweer dus is er niet bepaald gevoelig aan.

Marigo

Re: Maagzweer, koliek,... Of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:02

Hoi, fijn dat je zo goed let op het gedrag van je paardje. Hoe is het afgelopen? Klinkt namelijk wel als buikpijn. Of het acuut is of iets wat er altijd/langer zit of ene combi is moeilijk te beoordelen voor een leek en vanaf een scherm. Sterkte en beterschap!

Bokkerbb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 01:21

Marigo schreef:
Hoi, fijn dat je zo goed let op het gedrag van je paardje. Hoe is het afgelopen? Klinkt namelijk wel als buikpijn. Of het acuut is of iets wat er altijd/langer zit of ene combi is moeilijk te beoordelen voor een leek en vanaf een scherm. Sterkte en beterschap!

Hey, het was denk ik een koliekje. Heb gisteren veel gewandeld en toen dat leek te helpen heb ik hem doen draven. Hij heeft uiteindelijk gemest en dat was inderdaad wat harder en donkerder. vanaf dan is het wel beginnen beteren, hij stond vandaag veel minder nors. Hij vindt het wel nog steeds niet fijn als ik aan zijn buik kom, kan natuurlijk nog door gisteren zijn. Ik bekijk het even een weekje en moest hij er toch nog last van hebben laat ik toch zijn maag eens nakijken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:29

Heb je zijn mest wel eens gecontroleerd op zand?
En krijgt hij met enige regelmaat een kuur tegen zand in de darmen?
Zand in de darmen kan namelijk ook vage koliekklachten geven (net als bv wormen).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:04

Was hij heel gasserig? ik herken het gedrag ook wel als de paarden heel gasserig zijn juist door een te weinig aan beweging.

Krijgt hij goed ruwvoer? zit er geen schimmel in?

Voor dit soort zaken kun je ook goed colosan geven, als je zeker weet dat bovenstaande oorzaken zoals wormen/ zand etc. uitgesloten is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:10

Fijn dat je zo goed naar je paard geluisterd hebt. Goede tip om altijd Colosan in huis te hebben. Ook ik heb daar goede ervaringen mee bij buikpijn bij paarden. Naast natuurlijk de dierenarts, indien nog nodig.

Waarom had je paard een winterstop? En kon hij nog genoeg bewegen in die periode?

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:54

Elisa2 schreef:
Was hij heel gasserig? ik herken het gedrag ook wel als de paarden heel gasserig zijn juist door een te weinig aan beweging.

Voor dit soort zaken kun je ook goed colosan geven, als je zeker weet dat bovenstaande oorzaken zoals wormen/ zand etc. uitgesloten is.

Interessant. Dit wist ik niet. Maar kan ook in onze situatie kloppen. Paardje was wat gassig, maar door allerlei omstandigheden wat weinig beweging gehad (naast 9 uur per dag buiten). Nu weer aan het oppakken, ben benieuwd of het gassige minder wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:53

Ik ook, maar ik vermoed van wel. :-)

Bokkerbb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 10:45

Twiggy2008 schreef:
Fijn dat je zo goed naar je paard geluisterd hebt. Goede tip om altijd Colosan in huis te hebben. Ook ik heb daar goede ervaringen mee bij buikpijn bij paarden. Naast natuurlijk de dierenarts, indien nog nodig.

Waarom had je paard een winterstop? En kon hij nog genoeg bewegen in die periode?

Ik heb hem wel nog gelongeerd en stond elke dag op de weide dus kon in principe altijd lopen. Winterstop omdat ik alleen een buitenpiste heb en die te drassig lag en met examens ik niet genoeg tijd had om te rijden en dan liefst mijn tijd stak in borstelen, knuffelen, grondwerk,...

Bokkerbb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 10:48

Elisa2 schreef:

Hij is van zichzelf wel vaak gasserig, als je aan zijn achterhand krabt of aait laat hij wwel altijd scheetjes Maar het viel mij op dat het leer dan anders was, was na een dag voorbij maar ik dacht er ook aan om eens een kuur te geven voor zijn darmen uit te kuisen

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:50

Twiggy2008 schreef:

Kun je dat online bestellen de Colosan? We hebben hier een merrie die wel eens koliekerig wilt zijn tijdens dracht dus dan is dat wellicht een goede om in huis te hebben. Mits een drachtige merrie het mag hebben.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:07

Gewoon bij de welkoop te koop.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:20

Top, dank je wel! Ga ik daar eens naar kijken.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 00:07

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:30

Bokkerbb schreef:
Twiggy2008 schreef:

Ik heb hem wel nog gelongeerd en stond elke dag op de weide dus kon in principe altijd lopen. Winterstop omdat ik alleen een buitenpiste heb en die te drassig lag en met examens ik niet genoeg tijd had om te rijden en dan liefst mijn tijd stak in borstelen, knuffelen, grondwerk,...

Sommige paarden krijgen ook last van nat gras eten, genoeg droog hooi kunnen eten daarbij is belangrijk.

Het is sowieso goed om standaard colosan in huis te hebben.