Mysterie: Paard wondjes op hak aan beide benen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Romy0405

Mysterie: Paard wondjes op hak aan beide benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 21:17

Hi allemaal,

Klein mysterie hier: mijn paard kreeg een aantal weken geleden kale plekken op haar hakken (aan beide kanten 1 plek op de zelfde hoogte). Het zijn wondjes geworden ondertussen. Ben al aan het smeren met honingzalf. Heeft iemand dit ooit gezien? Zelf denk ik dat het misschien van het liggen op stal komt (er ligt wel een dikke laag stro in en in de ochtend geen kale plekken te zien in het stro).

Ze staat trouwens buiten van ongeveer 8.00 tot 20.00, in de nacht op stal.

Afbeelding

Afbeelding

EvelienKiss

Re: Mysterie: Paard wondjes op hak aan beide benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 21:35

Oh ja, dat zijn ligplekken. Dat had mijn paard ook toen zij in in haar vorige paddock paradise stond en er te veel nattigheid was/het bevroren was. Zij ging toen op de stenen liggen, ze weigerde in haar inloopstal (met stro) te liggen.

Romy0405

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 21:41

EvelienKiss schreef:
Oh ja, dat zijn ligplekken. Dat had mijn paard ook toen zij in in haar vorige paddock paradise stond en er te veel nattigheid was/het bevroren was. Zij ging toen op de stenen liggen, ze weigerde in haar inloopstal (met stro) te liggen.

Wat vervelend! Heb jij er toen iets aan gedaan?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 21:46

Ik zeg ook ligplekken. Mijn paard had dat ook, ondanks een volle stal. Maar soms lag er op een stukje wat minder en daar lag die dan precies met z'n hak :').
Ik smeerde gewoon honingzalf en verder deed ik er niks mee..

Romy0405

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 21:50

xPearl schreef:
Ik zeg ook ligplekken. Mijn paard had dat ook, ondanks een volle stal. Maar soms lag er op een stukje wat minder en daar lag die dan precies met z'n hak :').
Ik smeerde gewoon honingzalf en verder deed ik er niks mee..

Dank je wel! Ik ben alleen zo bang dat de wondjes erger worden. Heb al zitten denken aan op stal inpakken met vetrap om de wondjes even te beschermen maar ben bang dat het gaat knellen als ze gaat liggen...

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 21:52

Bij mijn paard werd het erger. Toen heb ik haar 's nachts op stal moeten zetten bij slecht weer en vriezen. Die stal had ik flink dik opgestrooid. Met honingzalf is het toen genezen. Nu staat ze bij mij aan huis en is het geen probleem meer omdat er altijd droge plekken zijn waar zij kan liggen.

Kan je de stal niet nog meer vullen, een dikkere laag maken? Misschien met ander materiaal, bijvoorbeeld een potstal met vlas?