Mijn merrie is momenteel 7 maanden drachtig.
Bij een gebitscheck vanwege verdenking op eotrh medio december bleek er gelukkig geen eotrh aanwezig te zijn maar wél een flinke achterstand qua onderhoud.
Ondanks 2x pj checken door de tandarts, laten we het er maar op houden dat ik inmiddels ben overgestapt naar de second opinion tandarts die goed aangeschreven staat en ook op grote klinieken heeft gewerkt.
Ik heb haar, onder sedatie, laten behandelen.
Anderhalf uur later waren we een heel eind op weg en hebben we besloten na de bevalling weer te checken.
O.a alles uitgebalanceerd, diastasen voortanden behandeld, haken gevijld en ingekort.
Mijn merrie heeft al 10 jaar een gebroken kies linksonder zitten waar ze tot op heden geen last van had.
Had, want na de behandeling begon ze na zo'n 2 weken(begin januari) proppen te maken van haar voordroog.
Brok gaat goed, wortels en snoepjes kauwt ze af en toe wat raar, gras gaat goed.
De TA half januari weer laten komen, enige verklaring kon de gebroken kies zijn volgens hem.
Trekken op de kliniek was de optie, aan mij de keuze dit in februari te doen ivm geen sedatie in het laatste trimester(uitgerekend eind mei) of na de bevalling.
I.o besloten even 2/3 weken te kijken wat het doet, het verbeterd echter niet.
Ik zit in dubio, ik wil geen onnodig risico nemen mbt het veulen maar ik wil zéker niet mijn merrie pijn laten lijden.
Ik ga telefonisch weer i.o met de TA/DA om te kijken of ik een dag of 4 pijnstillers kan geven om te kijken of dit iets doet.
Zo ja dan heeft ze duidelijk last van de kies en is er behandeling nodig.
Mijn TA was vrij laconiek over de risico's van sedatie tijdens dracht maar ik zit daar toch wat mee in mijn maag.
Wat is de ervaring van bokt?
N.b we zijn over gegaan op een ander soort voordroog wat iets zachter en korter is dan het vorige voordroog, merrie eet graag en genoeg en geeft ook ohz geen verandering in haar mond.