Meest relevante informatie op 't rijtje over mijn one of a kind vriendinnetje:
- KWPN merrie, 11 jaar, springpaard
- momenteel 5 keer in de week aan het werk + op de lockdown periode na zeer regelmatig op wedstrijd, we maken ook redelijk intensieve buitenritten, alvast conditie aan het opbouwen voor sgw in het voorjaar

- heet genoeg voor 10 gewone paarden

- staat overdag in het land, met lekker veel ruimte tot beschikking en in een stabiele merriegroep, daarna op stal
- volledig geschoren (vanzelfsprekend met een winterdeken om)
Fly is normaalgesproken eerder dik dan mager, in het zomerseizoen doet ze het prima op 24/7 weidegang en Pavo vital. Ook als ze relatief veel ohz loopt. Ongeschoren en recreatief bereden kan ze in de winter ook aardig wat spekjes kweken op rantsoen van onbeperkt ruwvoer en pavo vital met optioneel kwartje basisbrok erbij en heeft dan 10x zoveel energie als er voor zo'n werk nodig is, so far so good.
Wat nu mijn issue is... ik merk dat ze met de huidige net wat zwaardere werkbelasting toch wat loopt te schommelen qua energieniveau en gewicht. Mager durf ik haar niet te noemen maar er zou nog wat extra vlees op mogen in de bovenlijn. En er zitten daarnaast dagen tussen dat het scherpe randje van mij scherper zou mogen richting einde van de les of tijdens het tweede rondje op jumping. Ze begint altijd vrolijk en vol energie maar houdt het niet altijd optimaal vol. Ook op buitenrit lijkt ze soms net te vroeg zonder nodige kracht komen te zitten.
Fly is daarbij nog steeds een hele, I can't stress this enough, HELE pittige en gevoelige dame, sportbrok zorgt ervoor dat er geen land mee te bezeilen is

Ik vind haar op graanvrij / graanarm voer het beste beheersbaar maar ik twijfel nu of ze daar wel voldoende (slow release bij voorkeur) energie uit kan halen. Geschoren hele dagen buiten lopen is ook niet niets qua energieverbruik lijkt me... Ik ben dus op zoek naar mensen die ervaring hebben met vergelijkbaar type (sport)paarden, hoe pakken jullie dat aan?

Ze krijgt trouwens onbeperkt ruwvoer, niet getest, komt neer op kilo of 12-13 per dag. In de wei staat er zo te zien nog genoeg gras (maar goed deze tijd van het jaar zou er niet veel aan voedingsstoffen in zitten) en er is geen optie om daar hooi extra bij te voeren (pensionstal). Verder gaat er nog dagelijks +/- 2-2,5kg Cavalor fiberforce in, wat winterpeen als traktatie en een klein beetje basisbrok, 3/4 schep per dag ongeveer, dat verdeeld over 3 voerbeurten. Vooral Fiberforce tikt best vervelend aan, goedkoper voeren is zeker welkom!
Meest recente foto's van haar waarop de conditie enigszins te beoordelen is, excuses voor de kromme houding ze moet zich uiteraard meteen naar mij toe omdraaien zodra ik mijn telefoon vast heb

Fly is ondanks haar pit trouwens absoluut geen schrikkerig of ril paard, echt allesbehalve, ze is zo'n beetje 150% bombproof. Dus ik hoef geen rustgevende supplementjes oid