3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:56

Jeetje wat een hel TS. Hopelijk komt je tinker er weer bovenop.
Het klinkt wel heel erg als vergiftiging. Jeetje, wat onwijs moeilijk.

Lon schreef:
Wat je beschrijft ligt buiten mijn vakgebied, dus het is echt een gok, maar ik moest door je verhaal meteen aan de verhalen van vergiftiging door herfsttijlloos in het hooi denken. De GD herkent dat als het in het hooi zit.

Ik moest hier ook aan denken, door de verkleurde slijmvliezen en de koliekverschijnselen.
Komt je hooi uit het buitenland of is het wel echt in Nederland gemaaid?

Buxus kan ook koliek veroorzaken en opkomen van eten uit de maag. Geen buxus op je perceel staan?

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:59

Ik zou ook denken aan vergiftiging, maar buiten dat wil ik je heel veel sterkte wensen. Wat een nachtmerrie!

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 09:06

[/quote]

De tracks zijn gekeerd. Er lag al een ‘renbaan’ wat gekeerd was en vanuit daar zijn wij verder gaan werken en hebben meer gekeerd.


Ik lees de reactie van Belle Boef iets anders:
Zou het kunnen zijn dat ze op de vorige stalling iets binnen hebben gekregen wat is gaan "stapelen" en dat dat nu, omdat er geen nieuwe "aanvoer" is, "los" komt en vergiftigingsverschijnselen geeft? Dat dus het probleem dus bij de vorige leefomstandigheden zit en niet bij de huidige.
Geen idee of dat kan, maar zo lees ik de reactie van Belle Boef[/quote]

Ze stonden voorheen 24/7 bij ons op het weiland. Wij waren daar heel fanatiek in het weghalen van JJK. Iets anders stond er niet. Geen bomen, rare plantjes etc. Grayson heeft tot 4 weken voor de verhuizing niet samen gestaan met de Shetlanders, maar weer in een andere wei een stuk verderop met onze andere hengst. Die heeft overigens (klopt af) nergens last van in Frankrijk.
Goed dat er zo gedacht wordt hoor, want ook dit zal kunnen. Ik noteer al jullie punten en leg het straks aan de DA voor.


Daihyo schreef:
Jeetje wat een hel TS. Hopelijk komt je tinker er weer bovenop.
Het klinkt wel heel erg als vergiftiging. Jeetje, wat onwijs moeilijk.

Lon schreef:
Wat je beschrijft ligt buiten mijn vakgebied, dus het is echt een gok, maar ik moest door je verhaal meteen aan de verhalen van vergiftiging door herfsttijlloos in het hooi denken. De GD herkent dat als het in het hooi zit.

Ik moest hier ook aan denken, door de verkleurde slijmvliezen en de koliekverschijnselen.
Komt je hooi uit het buitenland of is het wel echt in Nederland gemaaid?

Buxus kan ook koliek veroorzaken en opkomen van eten uit de maag. Geen buxus op je perceel staan?


Nee, die hebben we hier niet. Het is echt nog een leeg stuk land waar ze lopen. Zonder bomen of struiken. Het hooi wat we mee hebben genomen komt uit de buurt van waar we woonden (omgeving Amsterdam) en dit hooi komt bij de buren vandaan. Dus ook hier van hun land af.

Suzanne F.

Berichten: 49346
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:13

Als het kraanwater was dan kan dat het niet zijn. Wat een nachtmerrie voor je, heel veel sterkte.

MarliesV

Berichten: 15226
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:19

De buren hooien zelf? Geen JKK in dat hooi, helemaal bij zo'n mini is dat eerder natuurlijk een probleem dan bij een tinker.

Wat een nachtmerrie, ik duim voor je dat deze het wel haalt en vooral dat je daarna ook de oorzaak vind.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:21

:(:)

Is je hooi vrij van herfst stijlloos, taxus en zo? Zijn nare erg dodelijk plantjes

Gezien de heel acute reactie van je tinker zou ik het zoeken in wat er toen is gegeten of gedronken. Of waaruit is gegeten of gedronken.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 09:28

MarliesV schreef:
De buren hooien zelf? Geen JKK in dat hooi, helemaal bij zo'n mini is dat eerder natuurlijk een probleem dan bij een tinker.

Wat een nachtmerrie, ik duim voor je dat deze het wel haalt en vooral dat je daarna ook de oorzaak vind.


Nee, geen JJK. Veel paarden en koeien hier in de omgeving eten dit hooi en alleen die van ons vallen om. Er wordt heel goed op gelet. Natuurlijk kunnen wij net een slecht baaltje hebben getroffen, maar in de tussentijd zijn er alweer heel wat baaltjes doorheen gegaan.


karuna schreef:
:(:)

Is je hooi vrij van herfst stijlloos, taxus en zo? Zijn nare erg dodelijk plantjes

Gezien de heel acute reactie van je tinker zou ik het zoeken in wat er toen is gegeten of gedronken. Of waaruit is gegeten of gedronken.


Op het oog is het echt puur hooi. Ik heb er nog niks anders in aangetroffen. Hooi hoe het (in ieder geval op zicht) hoort te zijn.
Hij had net zijn bak Nutrimash en Dialycomplete van Vitalbix op en uitgelikt. Liep naar achteren en veranderde dus binnen een minuut.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:32

Waaruit eten ze? En hoe wordt dat schoongemaakt? Wanneer ben je met beide aanvullingen begonnen. Zijn dat nieuwe zakken? Kan daar door ongedierte op geplast zijn? De slang en water kuipen zijn ook niet schoongemaakt met iets? Het waterpunt is ook niet vervuild? Oude loden leidingen?

Ik zou van allen uitgebreid bloed afnemen en contact opnemen met de GD in deventer vooroverleg

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:39

Staan er eiken bomen rond de track. Mijn pony is van gezond naar dood op de kliniek in 2 dagen gegaan door eikels te eten. Staat al meer als 10 jaar op dat stuk maar blijkbaar ineens eikels gaan eten. Leverwaarden verhoogd en nieren waren gestopt. Alle verschijnselen van koliek ook.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:41

herfststijlloss die nu net begint opt te komen zie je erg slecht als er nog wat plukjes gras staan. Zou zeker daar naar laten kijken.

Het slap zijn en omvallen kan bvb ook echt wel bij een loodvergiftiging horen. Maarja, als er niks staat met verf of als er geen loden leidingen zijn, lijkt dit me sterk.

Botulisme zou wel kunnen van je vorige plek gezien ze daar "slootwater" dronken. Als daar dan bvb besmette vogels hebben gezeten of ...
Botulisme kan verlate verschijnselen geven omdat er enige tijd nodig is voor de bacterien om de schadelijke stoffen aan te maken. Dit geeft ook koliekverschijnselen en slapte bvb.

Hebben ze op engels raaigras gestaan? Dit word vaak gebruikt in "gazons", maar kan door bepaalde schimmels ook problemen geven.
Zowieso bestaan er schimmels in zowel ruwvoer als gras die bepaalde symptomen kunnen verzoorzaken die jij omschrijft. Deze verschijnselen kunnen ook snel optreden. Dus bvb hun bak voer leegeten en dan 30min later slecht worden.
Laat dus zeker ook je muesli of brok controleren op schimmel. Je hooi is al onderweg dus dit zouden ze dan moeten zien.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:55

Heb je een nieuwe of een oude tuinslang waar je water mee geeft? Legionella dacht ik aan namelijk en anders idd botulisme. Al vraag ik me wel af of je dat in een autopsie niet tegen zou komen.

Coentjuh

Berichten: 9860
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:00

Lieve TS wat een hel dit.. Een verhuizing naar een PP moet een droom zijn.. en dan gebeurd er dit. Ik wil je heel veel sterkte wensen. En alle duimen draaien voor Grayson.

Ik hoop dat je er achter gaat komen waardoor dit is gebeurd. Dit kan gewoon geen toeval zijn. Maar als het vergiftiging zou zijn, hadden ze bij Saar dan niet iets moeten vinden?

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:01

Ik zou hooi, grond, water laten testen.

Ook bloed/haar testen bij je paard. Met alleen bloed komt er niet altijd genoeg uit. Een toxicoloog kan vaak nog meer vinden in combi met haar.
Het klinkt door de verdere reacties namelijk meer als een vergiftiging.

(Al kan tandvlees e.d. ook verkleuren bij een hele extreme verstoppingskoliek weet ik uit ervaring)

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:05

Wat een drama zeg.. :( sterkte in elk geval!! Al veel genoemd, enige wat ik nog kan bedenken maar ook vast onwaarschijnlijk, drinken ze genoeg water omdat dat veranderd ie? Ooit gelezen dat met psyllium dat ze wel veel moeten drinken dat het anders koliek kan veroorzaken.
Of wie weet toch stom toeval :/ veel succes in elk geval met de zoektocht

Mariska_28

Berichten: 10516
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:06

Wat een hel, blij je diertjes bij huis te hebben gebeurd er dit.. :(:)

Je hebt er dus 5 lopen, waarvan nu twee overleden en één ziek? Hoe gaat het met de andere twee? En is er iets van verschil tussen die twee en de andere qua voer, gedag?

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:07

Wat een nachtmerrie!!!!

Ik denk dat alles waar ik aan dacht al gegeven is... Lijkt vergiftiging, maar waar komt die dan van? Volgens mij zijn alle opties hier al doorlopen... water, leidingen, zand, plantjes, ...

Heel veel sterkte nog met het verlies van je 2 kleintjes en ik duim dat de Tinker snel weer beter is.

DuoPenotti

Berichten: 29875
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:12

Pff wat een nachtmerrie.
Heel veel sterkte.

Je nieuwe hooi zou ik niet meer geven.
Op je oude deden ze het goed.

Avalanche

Berichten: 16158
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:18

Eens :j

Iig de dingen die hetzelfde kunnen zijn als vroeger ook hetzelfde doen, zeker hooi.

Elisa2

Berichten: 37481
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:19

Heel heftig, er zijn al vele goede opties gegeven.

Ik denk ook aan vergiftiging..maar waarvan? wat een raadsel...

Heel veel sterkte en hopelijk komen jullie snel achter de oorzaak.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:24

Wat verschrikkelijk TS, heel erg veel sterkte en ook ik duim dat je Tinker er bovenop komt. :(:)

Heb je buren dichtbij? Kunnen zij met landbouwgif, rattengif, een of ander gif aan t strooien of spuiten zijn? En kunnen er geen buitenstaanders bij de paarden komen, die wat dan ook gevoerd kunnen hebben?

Miran

Berichten: 4463
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:31

Jeetje, wat heftig, denk je het goed voor elkaar te hebben…

Ik denk zelf ook als eerste aan rattengif of botulisme oid. Ik zou iig helemaal terug gaan naar het oude hooi of hooi helemaal ergens anders halen. Gebruik je nog stro of andere bodembedekking?
Zit er industrie in de buurt?

Voor nu zou ik eens contact opnemen met Den Hoek voor advies, evt mest naar hen opsturen. Een andere kijk geeft ms ook ander inzicht waar dit vandaan komt.

tengeltje11
Berichten: 7157
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:36

Zijn het kleine baaltjes hooi of grote? Het is niet dat er bv een dood beest in een grote pak hooi kon zitten en ze daarvan gegeten hebben?

Idd botulisme? Of acute grass dissease? Is nog weinig over bekend, maar tast het spijsverteringsstelsel aan en geeft zenuwsymptomen, is enkel na autopsie bij overlijden met zekerheid vast te stellen…

Vreselijk en wat een angst moet dit geven naar je andere dieren toe nu….. ik hoop mee dat je de oorzaak vindt!

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:38

Wat erg zeg. Wat een nachtmerrie.

Er wordt al veel gesuggereerd. Ik weet ook echt niet wat het zou kunnen zijn. Ik zou nauw contact houden met je dierenarts, maar dat doe je vast al wel. Ik wil je wel veel moed toewensen en sterkte bij het verlies van de kleintjes.

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:44

Kan er een dood dier in je hooi gezeten hebben ?

fransje23

Berichten: 15413
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:46

Wat een hel!
:(:)

Heb niet toevallig een omheining of boomstronk van acaciahout?
Dat is erg giftig voor paarden en vergiftiging geeft koliekverschijnselen.