3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenfann4
Berichten: 1359
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 01:33

Jeetje wat een nachtmerrie. Misschien zit er toch iets in jullie partij hooi wat niet goed is, botulisme of iets anders. Ik zou je paarden voor nu dit voer niet meer geven voor de zekerheid. Zandkoliek zou ook nog kunnen, maar meestal verloopt dat wat kalmer. Staat er op die track ook nog gras te eten?

BigOne
Berichten: 38377
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 01:42

Zandkoliek is heftig maar drie binnen een week? Ik zou het toch in de voeding zoeken. Kerngezonde paarden vallen niet tegelijk neer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110760
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 02:30

Voer je nog iets van brok of ander soort krachtvoer bij?
Dat zou ik voor de zekerheid ook laten testen. In het verleden zijn er gevallen geweest waarbij een zak voer besmet was geraakt met het één of ander.

Heel veel sterkte!

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 03:28

Dus Grayson was alert en op het oog gezond, loopt weg en is binnen 10 minuten eigenlijk doodziek als ik het goed begrijp?

Dan zou ik echt denken aan iets acuuts als vergiftiging. Kan bijna geen zandkoliek zijn dat zet niet zo snel op. Maar neem toch aan dat als er een necropsie gedaan is dat bloed en dergelijke grondig zijn door genomen. Daar kwam niks uit?

Zou trouwens problemen met het hooi, water of bodem echt niet uitsluiten. Dat er al paarden op hebben gestaan wil niet zeggen dat er in de tussen tijd niks mee gedaan is. En dat andere mensen van dezelfde boer hooi afnemen en die geen probleem hebben wil niet zeggen dat er niks zit in jou baal. Botulisme kan bijvoorbeeld in het voer en water terecht komen door de kadaver van Vogels.

Ik hoop echt dat je snel de oorzaak vind en dat je paardje het gaat redden. Lijkt me een grote nacht merrie.

senna21

Berichten: 11886
Geregistreerd: 17-03-09

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 05:40

Wat afschuwelijk. Hopelijk redt Grayson het.

Ps. Één van de meest giftige tuinplanten is taxus. Een stukje daarvan kan al fataal zijn.

Storm

Berichten: 20869
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 06:58

Kunnen er andere mensen/kinderen bij de paarden komen?

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 07:28

Dank weer voor de reacties. Ik hoop iedereen te beantwoorden.

Ze krijgen, zoals DIVA2 al aangeeft, water uit speciekuip en wat er via de tuinslang ingaat.

Zandkoliek, het zal altijd kunnen, maar wel vreemd als het er drie in zo’n korte tijd zijn. Tevens hebben ze bij het openmaken van Saartje ook geen zand in de darmen gevonden. Grayson is op het oog ook zand-vrij, maar zeker weten doe je het natuurlijk pas als je ze op de röntgen zet. Gezien de nihili kans zijn we dat nu niet van plan. Er staat op de track geen gras meer wat ze eten. De eerste week hebben ze nog wel wat kantjes kort gegeten, maar dat is nu gestopt.

De paarden lopen achter het huis dus er kunnen niet zomaar mensen bij. Uiteraard gaan dat soort dingen ook door ons hoofd, maar het is praktisch onmogelijk om erbij te komen.

Ze krijgen allemaal Vitalbix Nutrimash icm wat Daily Vital bijgevoerd. Gisteren was de laatste dag van de zandkuur, dus ook daar kunnen ze weer even tegenaan.

belle_boef

Berichten: 10750
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 07:42

Is het zand van je tracks niet vervuild?
Is dat aangevoerd of gekeerd?

Aan de andere kant kan je ook denken aan De vergiftiging houd op en het lijf lost afvallenstoffen op die nu explosief vrij komen door meer beweging, etc.

Sure_lee

Berichten: 10423
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 07:44

Jeetje wat heftig Ts. Ik duim voor Grayson!
Hoe lang heb je die zandkuur gegeven en kan daar iets mis mee zijn?
Dat klinkt bij nu als een factor wat de afgelopen tijd is toegevoegd aan het rantsoen.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 07:52

Wat vreselijk dit voor jullie en de ponys.
Ik zal alle veeartsen in de omgeving je verhaal voorleggen, misschien zijn eerder dit soort situaties geweest .
GD (gezondheidsdienst voor dieren )contacten .In de veehouderij gaan daar koeien en kalveren heen van veehouders die onderzoek willen na overlijden of bij vreemde ziektes, ze hebben ook een paardenafdeling. Ze denken graag mee maar eigenlijk moet jouw eigen veearts dit voorstellen.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 07:53

belle_boef schreef:
Is het zand van je tracks niet vervuild?
Is dat aangevoerd of gekeerd?

Aan de andere kant kan je ook denken aan De vergiftiging houd op en het lijf lost afvallenstoffen op die nu explosief vrij komen door meer beweging, etc.


De tracks zijn gekeerd. Er lag al een ‘renbaan’ wat gekeerd was en vanuit daar zijn wij verder gaan werken en hebben meer gekeerd.


Sure_lee schreef:
Jeetje wat heftig Ts. Ik duim voor Grayson!
Hoe lang heb je die zandkuur gegeven en kan daar iets mis mee zijn?
Dat klinkt bij nu als een factor wat de afgelopen tijd is toegevoegd aan het rantsoen.


Gisteren was dag 7. Echter ging Reuz (de eerste Shetlander) op dag twee of drie van de zandkuur (vorige ronde) al dood. Saartje heeft die week wel afgemaakt. Ik heb nu psyllium bij Pit&Pit vandaan en dit sinds dinsdag gegeven toen de psyllium van HorseFlex op was. Het lijkt mij frappant als dat het is. Het water is veranderd van slootwater naar kraanwater, van nog wat gras (maar ook 24/7 hooi), staan ze nu echt 24/7 op hooi.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 07:55

SARINO schreef:
Wat vreselijk dit voor jullie en de ponys.
Ik zal alle veeartsen in de omgeving je verhaal voorleggen, misschien zijn eerder dit soort situaties geweest .
GD (gezondheidsdienst voor dieren )contacten .In de veehouderij gaan daar koeien en kalveren heen van veehouders die onderzoek willen na overlijden of bij vreemde ziektes, ze hebben ook een paardenafdeling. Ze denken graag mee maar eigenlijk moet jouw eigen veearts dit voorstellen.



Saartje is inderdaad opgehaald door de GD. Helaas werd het niet gesubsidieerd, maar omdat twee pony’s die nooit wat mankeren en in zo’n korte tijd erg raar was, hebben we het wel gedaan. Zij hebben niks kunnen vinden bij haar. We wachten nog op de uitslag van het hooi.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:04

Saartje is inderdaad opgehaald door de GD. Helaas werd het niet gesubsidieerd, maar omdat twee pony’s die nooit wat mankeren en in zo’n korte tijd erg raar was, hebben we het wel gedaan. Zij hebben niks kunnen vinden bij haar. We wachten nog op de uitslag van het hooi.[/quote]

en je water?
Goed dat dat onderzoek al gebeurd is . Kost veel ,maar er is dan ook al veel uitgesloten na onderzoek. Zo kom je misschien wel verder naar de oorzaak.
Leef met je mee , ben je net verhuisd en dan gebeurd dit.Te erg. Veel sterkte voor je.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 08:07

SARINO schreef:
Saartje is inderdaad opgehaald door de GD. Helaas werd het niet gesubsidieerd, maar omdat twee pony’s die nooit wat mankeren en in zo’n korte tijd erg raar was, hebben we het wel gedaan. Zij hebben niks kunnen vinden bij haar. We wachten nog op de uitslag van het hooi.


en je water?
Goed dat dat onderzoek al gebeurd is . Kost veel ,maar er is dan ook al veel uitgesloten na onderzoek. Zo kom je misschien wel verder naar de oorzaak.
Leef met je mee , ben je net verhuisd en dan gebeurd dit.Te erg. Veel sterkte voor je.[/quote]

Water hebben we zonder teveel bij na te denken gegeven. We hebben nog geen bron, dus vandaar uit de kraan. Ik ga meteen eens kijken hoe en waar dat onderzocht kan worden.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:13

Wanneer krijg je de uitslag van het gras?

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 08:22

SARINO schreef:
Wanneer krijg je de uitslag van het gras?


Van hooi bedoel je? Daar hebben we het gisteravond nog over gehad en gaan ze achteraan. Had er ondertussen al wel mogen zijn. Gaan vandaag sowieso plukken de post op om ergens anders onderzoek te laten doen.

janouk
Blogger

Berichten: 17892
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:25

:(:) Heftig, wat angstig.

Hele puzzel. Wanneer zijn je paarden ontwormd? Tijdens verhuizing?

Kimmej

Berichten: 737
Geregistreerd: 07-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:26

Wat een nachtmerrie TS. Is er gekeken naar mogelijke nitraatvergiftiging, gezien de donkere slijmvliezen?

Lon
Berichten: 888
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:36

Wat vreselijk TS, veel sterkte. Omdat dit om mogelijke vergiftiging gaat, kun je je dierenarts vragen contact op te nemen met het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC). Niet zelf bellen, ze geven alleen informatie aan medisch professionals. Zij hebben een uitgebreide database met informatie over vergiftigingen en symptomen die daarbij voorkomen en kunnen je dierenarts misschien op weg helpen.

Wat je beschrijft ligt buiten mijn vakgebied, dus het is echt een gok, maar ik moest door je verhaal meteen aan de verhalen van vergiftiging door herfsttijlloos in het hooi denken. De GD herkent dat als het in het hooi zit.
Laatst bijgewerkt door Lon op 14-01-22 08:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Berichten: 25513
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:39

Wat een nachtmerrie, hoe gaat het nu met de 3e?

Onali

Berichten: 18492
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:40

Ik zou desnoods van de overgebleven dieren ook bloed laten trekken en laten onderzoeken op metalen oid.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 08:45

janouk schreef:
:(:) Heftig, wat angstig.

Hele puzzel. Wanneer zijn je paarden ontwormd? Tijdens verhuizing?


Yes, twee dagen na aankomst. Had het liever ervoor gedaan, maar dat is niet gelukt. We hebben niks in de mest gevonden. We gaan vandaag wel mest opsturen voor onderzoek. Je weet het immers nooit.. maar vreemd is dit wel.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 08:49

Lynn_Nikita schreef:
Wat een nachtmerrie, hoe gaat het nu met de 3e?


Hij staat nog. Lijkt erg duf, maar kan ook moeheid zijn. Lastig te zeggen nu. Zijn buik maakt ontzettend veel geluid, hij zal niet comfortabel zijn. Er ligt wat mest in de schuilstal dus dat is positief.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:50

Wat een nachtmerrie.
Dit is echt een speld in een hooiberg om de oorzaak te vinden. Hopelijk lukt het jullie toch en gaat de 3de snel de goede kant op.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:55

Danuah schreef:
belle_boef schreef:
Is het zand van je tracks niet vervuild?
Is dat aangevoerd of gekeerd?

Aan de andere kant kan je ook denken aan De vergiftiging houd op en het lijf lost afvallenstoffen op die nu explosief vrij komen door meer beweging, etc.


De tracks zijn gekeerd. Er lag al een ‘renbaan’ wat gekeerd was en vanuit daar zijn wij verder gaan werken en hebben meer gekeerd.


Ik lees de reactie van Belle Boef iets anders:
Zou het kunnen zijn dat ze op de vorige stalling iets binnen hebben gekregen wat is gaan "stapelen" en dat dat nu, omdat er geen nieuwe "aanvoer" is, "los" komt en vergiftigingsverschijnselen geeft? Dat dus het probleem dus bij de vorige leefomstandigheden zit en niet bij de huidige.
Geen idee of dat kan, maar zo lees ik de reactie van Belle Boef