3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:43

Oh hou ons op de hoogte.......

Ik heb hier serieus nachtmerries van gehad.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:51

Danuah schreef:
DiantaM schreef:
En is het een idee om een tweede dierenarts te betrekken? Twee weten er meer dan een?


Ondertussen zijn er verschillende mee bezig. We denken de oorzaak te hebben gevonden, maar de dierenarts moet kijken of dat het ook terug te vinden is in het bloed of dat het een wilde ‘gok’ (dankzij Bokt!) is en het nooit 100% zeker te bewijzen is.


Wat fijn dat er een leiddraad lijkt te zijn. In welke richting denken jullie?

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:17

Goed nieuws van Grayson!

Danuah schreef:
DiantaM schreef:
En is het een idee om een tweede dierenarts te betrekken? Twee weten er meer dan een?


Ondertussen zijn er verschillende mee bezig. We denken de oorzaak te hebben gevonden, maar de dierenarts moet kijken of dat het ook terug te vinden is in het bloed of dat het een wilde ‘gok’ (dankzij Bokt!) is en het nooit 100% zeker te bewijzen is.

Wil je het wel met ons delen? Voor de waarschuwing en om van te leren?

Kookaburra

Berichten: 5411
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:25

Hopenlijk klopt hetgeen jullie nu denken. Dan is de zoektocht voorbij, en kun je hopenlijk met een pak minder stress je paarden houden :(:)

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:31

Wow wat vreselijk, ik leef zo enorm met jullie mee! Verhoogde leverwaarden lijkt me dan idd ook vergiftiging. Heeft een van mijn pony's ook gehad, oorzaak ook nooit gevonden maar in Utrecht zeiden ze dat dit echt niets anders kan zijn dan vergiftiging.. kan ook de darmen stilleggen, het hart, etc.

Oh jeetje ik hoop dat jullie de oorzaak nu hebben gevonden en dat Grayson er bovenop komt en dit drama voorbij is...

Hou je ons op de hoogte?

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:33

Zit er geen arsenicum in de balancer ofzo.. je zou t bijna denken zo heftig

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:59

Avalanche81 schreef:
Oh hou ons op de hoogte.......

Ik heb hier serieus nachtmerries van gehad.


Ja ik heb er vannacht ook nog aan moeten denken voor ik in slaap viel. Ik ben wel heel opgelucht dat Grayson weer op de track loopt!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:22

Daihyo schreef:
Wil je het wel met ons delen? Voor de waarschuwing en om van te leren?


Dat zou ik ook enorm waarderen....

Heel veel sterkte en hopelijk klopt jullie vermoeden en kunnen jullie je verdriet verwerken, en vooral gaan genieten van je fijne plek!

Memuska

Berichten: 5012
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:27

Gelukkig gaat het beter met Grayson!!!
Hopelijk hebben jullie de oorzaak ook snel gevonden.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:39

Veel sterkte met het verlies, echt een vreselijk verhaal.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:43

Hoop echt dat de gok mbv bokt je op het goede spoort zet en fijn dat de 3e nu weer goed is.

DuoPenotti

Berichten: 29757
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:49

Kookaburra schreef:
Hopenlijk klopt hetgeen jullie nu denken. Dan is de zoektocht voorbij, en kun je hopenlijk met een pak minder stress je paarden houden :(:)

Ja dit :j

Want steeds maar moeten denken dadelijk worden ze weer ziek.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-22 19:37

Nou, we zijn er heel de dag mee in de weer geweest maar wij hebben inderdaad Robinia palen rondom de weilandjes staan. Uiteraard onwetend dat ze giftig zijn. Ook het (grote) bedrijf waar wij ze hebben gekocht wist dit niet en is blij dat we hebben gebeld. Hier hebben we maandag weer contact mee. Ze worden tenslotte verkocht voor dit soort doeleinden.

Toen Reuz ingeslapen werd stonden de palen nog niet maar lagen die wel half op de track/half erbuiten. We hebben Reuz hier aan zien knagen, niet wetend wat het gevolg kon zijn. Kijkend naar de symptomen kunnen we die allemaal afvinken. Hij is een dagdeel niet fit geweest, hier zijn we snel bij geweest maar niet zó snel. Het had dus tijd om zich te ontwikkelen. Denkend aan het feit dat een paard 150 gram moet eten voor een dodelijke afloop dan kan je wel uitrekenen hoeveel een pony van 70cm moet eten voor een slechte afloop.

Ook met Saar stonden ze nog niet, maar lagen ze ondertussen wel op de juiste plek. Haar hebben we er niet aan zien eten, maar je weet het natuurlijk nooit en hier komen we niet meer achter. We waren er bij haar binnen 30 minuten bij.

Bij Grayson stonden we er van de week natuurlijk bij toen hij omsloeg. Zowel bij Saar als bij hem kunnen we niet alle symptomen afvinken, maar komt er wel veel overeen. Mogelijk is dit omdat we er bij beide zo snel bij zijn geweest.

De dierenarts gaat kijken welke stoffen er precies giftig zijn in dit hout en vervolgens onderzoeken of dit te herleiden is in het bloed van bijvoorbeeld Grayson. Voor nu kunnen ze niet zeggen of dat wel/niet kan, dus de kans bestaat dat we dit nooit 100% zeker gaan weten, maar dat wil niet zeggen dat wij er niet alles aan gaan doen om dit voor een volgende keer te voorkomen. Vandaag hebben we de palen kaal getrokken, de slierten hingen er namelijk aan. Er gaat stroom op de draden zodat ze er niet meer bij in de buurt komen en maandag weten we dus meer. We kunnen niet zomaar 150 palen uit de grond trekken want ze mogen nu niet op het gras voor het geval dat daar ook stukken in zijn gewaaid en zet diezelfde dag maar eens 150 nieuwe (die we niet hebben) palen in de grond, incl isolatoren en 4 draden hoog.

Nu afwachten of de dierenarts ergens achterkomt en dit het daadwerkelijk is. Uiteraard blijven we ook naar andere dingen kijken en staren we onszelf hier niet blind op, maar de kans is nu wel erg groot…

Grayson gaat weer goed en staat weer bij z’n vrienden. Er is gelukkig niks meer aan hem te merken, blij paard. <3


Afbeelding

*Het zijn niet de palen op deze foto. Dit zijn de kastanje palen.
Laatst bijgewerkt door Danuah op 15-01-22 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:43

Oh wat goed dat je het nu weet! Wow wat heftig

Justme_Lisaa

Berichten: 2172
Geregistreerd: 27-07-07

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:47

Wie wat heftig zeg! Hopelijk komen jullie er met de leverancier van de palen uit, voor een eventuele compensatie. Alhoewel die dit leed helemaal niet kan dekken

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:48

Fijn dat Grayson erdoor is.
Eventuele tip indien je nog bloed wil laten onderzoeken: zoek een labo dat ervaring heeft met dopingtesten bij paarden, die zoeken vaak uitgebreider en hebben fijnere apparatuur.
Voorbeeldje: kennis van me is eens uitgesloten geweest van koers met haar draver omdat er arsenicum in z'n bloed gevonden was in microdosissen (waarom dat doping zou zijn weet ik niet maar het zit blijkbaar in het dopingtestpakket).
Bron van de besmetting: z'n schuilstal die deels met 30 jaar oude telefoonlijnpalen gebouwd was. En 30 jaar geleden zat er nog arsenicum in het product om hout te behandelen. En paard was een houtknager. Paard zelf was trouwens in blakende gezondheid.

Hopelijk komen jullie er uit met het bedrijf, ze hadden toch moeten weten dat robinia giftig is voor paarden/vee.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 15-01-22 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mariettek

Berichten: 1697
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:50

Wat bizar heftig. Zo afschuwelijk om je dieren kwijt te raken.
De kennis van bokt hierin is ook weer eens bewezen. Nu kunnen jullie in ieder geval de andere paarden beschermen.

Hopelijk wil het palen bedrijf meewerken aan het vervangen van de palen door ander hout. Dat zou op z'n minst wel netjes zijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18005
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:53

Wauw, joh.... dat verwacht je toch ook niet.... Wel fijn dat je nu de oorzaak weet, dan kan je maatregelen treffen. Hopelijk wil het bedrijf ook een beetje meewerken. De twee overleden dieren krijg je er niet mee terug, maar de kans dat je er nog één of meer kwijt raakt ben je hiermee wel kwijt.

Fijn dat je het ook nog met ons gedeeld hebt!

MarjanB

Berichten: 16495
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:54

Jeetje zeg! In het paddock paradise topic hebben we het er een tijdje geleden over gehad en waren meerdere mensen die zeiden ja kan wel… nou als ik dit lees ben ik zo blij dat ik voor creosoot palen ben gegaan.

Hoop dat dit het nu was voor jullie en je nu geen zieke paarden meer krijgt. :(:)

DuoPenotti

Berichten: 29757
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:56

Zo zeg, wat erg. Door palen. Dat verwacht je ook niet.
Wat goed dat bokkers dit wisten en wat fijn dat jij het deelt.
Ondanks dat het dan niet 100% zeker is is die kans wel erg groot.
En voor jou te laat, maar door het delen hopelijk wel andere dieren waarmee dit voorkomen kan worden.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:56

Wat fijn dat jullie de oorzaak weten!

Neem het jezelf niet kwalijk he.. je wist het niet..
Heel veel sterkte :knuffel:

Leo

Berichten: 50170
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:57

Allemachtig zeg... dat verwacht je ook niet... vreselijk, afschuwelijk..

Je pony's krijg je niet terug maar hopelijk kun je nu je dit weet voorkomen dat de rest (weer) ziek wordt.. en hopelijk lezen veel mensen dit zodat breeduit voorkomen kan worden dat dit hout voor paardenhekken gebruikt wordt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:59

Zo wat een verhaal! De paaltjes. Wie komt daar nu op. Maar het klinkt wel erg logisch zo ja. Nieuw in hun omgeving en symptomen kloppen.

Ongelooflijk wat een kennis er idd op Bokt zo samen zit.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:00

Fijn dat de oorzaak gevonden is.

Leuke manier van hooiballen bevestigen trouwens, nieuw voor mij, geeft weer ideetjes.

DuoPenotti

Berichten: 29757
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:00

Is er geen bokker of nieuws redactie die hier een goed artikel over kan schrijven en dat in de wiki zetten maar zeker ook op de voorpagina?
Want lees je de gewone wiki staat het er wel. Maar je moet het maar net weten zeg, zeker als het geen boom meer is.