Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Art_Ificious schreef:Goh lastig. Deze heeft namelijk ook KS.
Heb een D pony gehad met artrose in de facetgewrichten T16 tot met T18.
Een jaar later opnieuw foto's van hals, rug en voorbenen. Bleek de artrose verder gevorderd te zijn en waren de spinaaluitstekels ook licht gemodelleerd, in de hals was er ook iets te zien. En kogels van beide voorbenen ook lichte modellering.
Ik heb die pony laten inspuiten met hyaluronzuur en prp-methode.
Dit paard vertoonde echter alleen vluchtgedrag, geen staken tijdens het rijden. Het vluchtgedrag vertoonde hij ook met grondwerk, dus als het emmertje overliep.
Het dier is verkocht en nieuwe eigenaar rijdt er dressuur mee, ook wedstrijden, dochters nemen hem mee op buitenrit en ponykamp. Is op de hoogte van de medische problemen en behandelingen.
Ik weet niet in hoeverre de KS bij uw paard is en wat de schade aan de wervels is. Bij mijn paard zag je op de foto's de remodeling bijna niet dus echt nog beginfase.
Ik heb hem verkocht omdat ik ondanks groen licht van de kliniek om te rijden, toch te bang was hem door te vragen bij het rijden. Na de behandelingen heb ik hem welgeteld 3x kort gereden maar hele tijd spookte in mijn hoofd dat hij wel eens pijn zou kunnen hebben.
Agossie schreef:Eerlijk gezegd zou ik geen van beide gaan doen, maar eens goed gaan kijken naar trainingsmethodes.
De artrose kán door de KS komen, maar waar komt de KS dan vandaan? Of is het andersom? Kreeg het paard artrose in de hals (komt veel meer voor, als het paard kort in de hals gereden wordt en daardoor op de voorhand loopt) en is vervolgens gaan compenseren en creëerde daardoor de KS?
De plekken die je noemt (artrose C5-C7 en KS aan de lendenwervels) komen helaas veel voor en kúnnen ontstaan door verkeerde training waarbij het paard op de voorhand loopt en zijn rug wegdrukt.
Ik lees dat je je paard net een jaar hebt. Misschien kun je achterhalen hoe het paard voorheen getraind is. Dat zou wellicht een hoop kunnen verklaren.