Inspuiten of goudkorrels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naoom_

Inspuiten of goudkorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 13:50

Hi allemaal,

Gisteren heb ik foto's van mijn merrie laten maken en te horen gekregen dat er vocht in haar halswervels zit C5-7. Daarnaast zit er KS in haar lendenwervels en vocht in de facetgewrichten daar. Als klap op op de vuurpijl hebben we ook nog eens artrose in haar S.I. gewrichten.

Hiervoor zijn we onder behandeling geweest bij Erik Laarakker en hij adviseert ons om goudkorrels te injecteren. Het pijnpunt wat hij heeft uitgemeten zit hem in de KS in de lendenen in de facetgewrichten daar. Dit komt enkel naar voren bij een meting onder het zadel. De klachten aan de hals komen volgens hem voort uit het niet correct lopen door de KS.

De kliniek waar ik de foto's heb laten maken een een second opinion heb laten doen adviseert om in te spuiten en behandeling via infuus. Prognose is gereserveerd, er is geen zekerheid dat het gaat helpen. Dit omdat ze nooit goed onder de man heeft gelopen.

Ik heb haar nu een jaar en de problemen kwamen na +/- 3 mnd naar voren en werden steeds 'erger'. We begonnen met achterwaarts lopen, niet meer vooruit willen, steigeren en bokken bij aanspringen in galop en overkluist galopperen. Met veel trainen is dit wel verbeterd. De laatste maand heeft mijn instructrice veel getraind en galopperen we nu zonder te bokken en springt ze niet veel meer om.

Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen.. dus ben ik opzoek naar ervaringen van mensen die hun paard hebben laten inspuiten met vergelijkbare problemen zoals wij of goudkorrels hebben geïnjecteerd bij KS. Het verschil in euro's van beide behandelplannen is ook nogal fors en mijn merrie is niet verzekerd dus alles komt uit eigen zak.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:10

Naoom_ schreef:
Prognose is gereserveerd, er is geen zekerheid dat het gaat helpen. Dit omdat ze nooit goed onder de man heeft gelopen.

Met deze aantekening vanuit de DA al is de eerste overweging al of behandelen de gok waard is, zeker als doel rijpaard zou zijn.

Anoniem

Re: Inspuiten of goudkorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:23

Bij het woordje goud en de protesten van je paard zou ik er erg over gaan nadenken of het wel wijs is om hier nog op te gaan zitten.
Je onderdrukt de symptomen, maar de ziekte gaat niet over.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:59

Goh lastig. Deze heeft namelijk ook KS.

Heb een D pony gehad met artrose in de facetgewrichten T16 tot met T18.
Een jaar later opnieuw foto's van hals, rug en voorbenen. Bleek de artrose verder gevorderd te zijn en waren de spinaaluitstekels ook licht gemodelleerd, in de hals was er ook iets te zien. En kogels van beide voorbenen ook lichte modellering.

Ik heb die pony laten inspuiten met hyaluronzuur en prp-methode.

Dit paard vertoonde echter alleen vluchtgedrag, geen staken tijdens het rijden. Het vluchtgedrag vertoonde hij ook met grondwerk, dus als het emmertje overliep.

Het dier is verkocht en nieuwe eigenaar rijdt er dressuur mee, ook wedstrijden, dochters nemen hem mee op buitenrit en ponykamp. Is op de hoogte van de medische problemen en behandelingen.

Ik weet niet in hoeverre de KS bij uw paard is en wat de schade aan de wervels is. Bij mijn paard zag je op de foto's de remodeling bijna niet dus echt nog beginfase.

Ik heb hem verkocht omdat ik ondanks groen licht van de kliniek om te rijden, toch te bang was hem door te vragen bij het rijden. Na de behandelingen heb ik hem welgeteld 3x kort gereden maar hele tijd spookte in mijn hoofd dat hij wel eens pijn zou kunnen hebben.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:31

Eerlijk gezegd zou ik geen van beide gaan doen, maar eens goed gaan kijken naar trainingsmethodes.

De artrose kán door de KS komen, maar waar komt de KS dan vandaan? Of is het andersom? Kreeg het paard artrose in de hals (komt veel meer voor, als het paard kort in de hals gereden wordt en daardoor op de voorhand loopt) en is vervolgens gaan compenseren en creëerde daardoor de KS?

De plekken die je noemt (artrose C5-C7 en KS aan de lendenwervels) komen helaas veel voor en kúnnen ontstaan door verkeerde training waarbij het paard op de voorhand loopt en zijn rug wegdrukt.

Ik lees dat je je paard net een jaar hebt. Misschien kun je achterhalen hoe het paard voorheen getraind is. Dat zou wellicht een hoop kunnen verklaren.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 20:03

Art_Ificious schreef:
Goh lastig. Deze heeft namelijk ook KS.

Heb een D pony gehad met artrose in de facetgewrichten T16 tot met T18.
Een jaar later opnieuw foto's van hals, rug en voorbenen. Bleek de artrose verder gevorderd te zijn en waren de spinaaluitstekels ook licht gemodelleerd, in de hals was er ook iets te zien. En kogels van beide voorbenen ook lichte modellering.

Ik heb die pony laten inspuiten met hyaluronzuur en prp-methode.

Dit paard vertoonde echter alleen vluchtgedrag, geen staken tijdens het rijden. Het vluchtgedrag vertoonde hij ook met grondwerk, dus als het emmertje overliep.

Het dier is verkocht en nieuwe eigenaar rijdt er dressuur mee, ook wedstrijden, dochters nemen hem mee op buitenrit en ponykamp. Is op de hoogte van de medische problemen en behandelingen.

Ik weet niet in hoeverre de KS bij uw paard is en wat de schade aan de wervels is. Bij mijn paard zag je op de foto's de remodeling bijna niet dus echt nog beginfase.

Ik heb hem verkocht omdat ik ondanks groen licht van de kliniek om te rijden, toch te bang was hem door te vragen bij het rijden. Na de behandelingen heb ik hem welgeteld 3x kort gereden maar hele tijd spookte in mijn hoofd dat hij wel eens pijn zou kunnen hebben.

Kan me goed voorstellen dat je dat idee blijft houden. Fijn dat hij nu wel goed loopt bij zijn nieuwe adres! Op de foto’s zag je de remodelling wel, maar het ging meer om de facetgewrichten waar ze last van zou hebben als ik het goed heb begrepen.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 20:05

Agossie schreef:
Eerlijk gezegd zou ik geen van beide gaan doen, maar eens goed gaan kijken naar trainingsmethodes.

De artrose kán door de KS komen, maar waar komt de KS dan vandaan? Of is het andersom? Kreeg het paard artrose in de hals (komt veel meer voor, als het paard kort in de hals gereden wordt en daardoor op de voorhand loopt) en is vervolgens gaan compenseren en creëerde daardoor de KS?

De plekken die je noemt (artrose C5-C7 en KS aan de lendenwervels) komen helaas veel voor en kúnnen ontstaan door verkeerde training waarbij het paard op de voorhand loopt en zijn rug wegdrukt.

Ik lees dat je je paard net een jaar hebt. Misschien kun je achterhalen hoe het paard voorheen getraind is. Dat zou wellicht een hoop kunnen verklaren.

Voordat ik haar kocht liep ze voor de kar en was ze net een paar weken onder het zadel opgepakt. Toen liep ze idd heel erg weggedrukt en opgespannen. Nu met intensief trainen is dit heel erg verbeterd, zeker de laatste maand nu mijn instructrice de galop heeft aangepakt. De laatste keer ging dit zonder bokken en overspringen. Echt een enorme verbetering met stapjes. Dus dat gaf goede hoop, ondanks de foto’s nu anders zeggen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:21

Wat voor paard gaat het om, hoe oud en wat is je uiteindelijke doel?
Dat zijn belangrijke aspecten in je keuze, inspuiten heb ik icm de juiste training ervaring mee. Desbetreffende paard heeft daardoor nog 2 jaar ohz gelopen, daarna brak de artrose door en was het klaar.
De pest in dit verhaal is niet de KS maar m.n de combi met artrose in hals én SI.
Dat is een enorm lastige combinatie en ik denk dat de kans om dit echt weer "goed" te krijgen is, klein is.

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:33

Hoi Naoom, ik wil je niet ontmoedigen maar helaas moet ik mij aansluiten op wat hierboven gezegd wordt.
Ik heb een merrie met artrose op met name het linkerfacet gewricht C6/7 en SI gewricht wat getordeerd erin staat met de nodige artrose van dien. Alles eraan gedokterd wat mogelijk was, maar zelfs op de goede momenten kon ik merken dat het niet was hoe het hoorde.
Inderdaad het ene versterkt het andere dus het blijft trainings technisch allemaal zeer fragiel. Luister naar de kliniek en volg je onderbuik gevoel. Als een goudsspuit te mooi klinkt om waar te zijn dan is dat het vaak ook.

Mn merrie is ondertussen al 4/5jaar de mooiste grasmaaier die er is. Nu alles vast gegroeid en pijnvrij is, is ze in overleg met de kliniek dit jaar ingezet als fokmerrie.

Succes met je keuze

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:39

Ik heb redelijk recent ook het advies gekregen om bij mijn paard goudkorrels te implanteren. Ik heb daar niet voor gekozen omdat de goudkorrels de pijnprikkel weghalen maar niets genezen. Dat is hoe ik het heb begrepen na het informatiefilmpje op de site van Den Hoek te hebben gezien. Dat vind ik geen oplossing.

Ik zou met jouw verhaal denk ik gaan voor inspuitingen in combinatie met een gerichte training onder leiding van een goede revalidatietrainer om je paard beter aan het bewegen te krijgen.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 22:22

Bedankt allemaal voor jullie adviezen!

Het gaat om een tuiger merrie van 7 jaar. Pas een jaar echt actief onder het zadel bij mij. Doel is dressuurmatig, een wedstrijdje zou leuk zijn maar ben op dit moment al blij als we lekker recreatief kunnen rijden. Inspuiten staat me een beetje tegen, omdat het een jong paard is en nog niet zo lang actief onder het zadel. Ook inspuiten is niet oneindig..

@KimDime, hier is het ook linkerkant C6-7. Ik heb wel nog het advies gekregen lasertherapie te proberen van een stalgenoot. Die had goede ervaring daarmee met gelijke klachten in de hals. Haar paard is weer een fijn rijpaard geworden hierna.
Eventueel het proberen waard en is het niks kunnen we altijd nog injecteren, goudkorrels of anders beslissen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:35

Klopt, inspuiten is ook niet oneindig en zeker bij zo'n jong paard, 7 jaar, zou ik daar goed over nadenken.

Aan de andere kant, juist bij een jong paard, kan een inspuiting precies het goede zetje geven voor het gewricht om zelf weer beter te gaan doen bijvoorbeeld door een ontsteking te remmen of gewrichtsvloeistof aan te gaan maken.

Wij hebben ooit bij onze destijds 4 jarige haflinger een gewricht in laten spuiten en dat heeft het daarna 10 jaar prima gedaan. We hebben daarbij wel heel goed op de training gelet. Dat is, of je nou voor inspuiting of goudkorrels implanteren gaat of nog iets anders, toch wel essentieel. En goed op het gewicht van je paard letten helpt ook tegen overbelasting.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:43

Ik zou zeker de optie inspuiten + bisfosfonaat infuus overwegen. In combinatie met fysiotherapie en een gedegen opbouwschema. Heb al meerdere paarden gezien die hier toch flink van opknapte incluis die van mijzelf.