artrose/breuk facetgewricht C6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kara2022
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-01-22

artrose/breuk facetgewricht C6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 17:34

Ik hoop wat ervaringen te ontvangen met lotgenoten die hetzelfde hebben met hun paard/pony.

Gisteren bij de dierenarts werd er artrose en afwijking geconstateerd op de rechterkant van de C6. De dierenarts vond dat het ook op een breuk leek maar dat kon hij moeilijk vaststellen. Hij vond in ieder geval dat het meer op een breuk leek dan niet. Omdat de hele hals/rug op de foto ging was er een toevalstreffer met de foto van de C2. Hij kreeg haar later niet meer in deze houding. De C2 duikte aan de voorkant naar beneden. Dus dan zou er ook iets zijn met de C2 en neurologisch iets misschien .
Ze is nu ingespoten op de C6 en we gaan zien hoe de ak 3 weken gaan. Buiten dat ik er erg verdrietig onder ben maak ik me vreselijk zorgen want ik zie niet echt positieve berichten. Ook bij mij op stal was er ooit een paard met dezelfde problemathiek op de c6 en ook de c2 door een val/ trauma en die is ingeslapen. Door waarschijnlijk ook iets met de c2 zal het zeer waarschijnlijk ook bij haar veroorzaakt zijn door een val/trauma.

De dierenarts gaat ook nog in overleg met de Lingehoeve en over twee weken hebben we weer contact, dan weet ik meer vanuit het paard zelf en heb ik er weer een keer opgezeten en weet hij meer na overleg en kunnen we hopelijk vanuit daar weer verder. Ik zie bij haar geen neurologische klachten, met rijden wil ze geen lengtebuiging rechts aannemen omdat dat pijn doet en ik weet nu dat dat door de C6 komt.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:54

Ik heb geen ervaring met deze bevindingen, maar wellicht kun je iets met deze informatie. Een (eenzijdige) afwijking op C6 kan ECVM zijn. Ben je hier bekend mee en/of is jouw dierenarts er bekend mee? Veel artsen zijn dat namelijk (nog) niet.
Je kunt er meer over lezen op deze website: https://nl.ecvmallbreeds.com/wat-is-ecvm
Er staat ook informatie over de verschillende hoeken die voor röntgenfoto’s gebruikt kunnen worden :)

Sterkte, en beterschap voor het paard!

Kara2022
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 21:29

xJolijn schreef:
Ik heb geen ervaring met deze bevindingen, maar wellicht kun je iets met deze informatie. Een (eenzijdige) afwijking op C6 kan ECVM zijn. Ben je hier bekend mee en/of is jouw dierenarts er bekend mee? Veel artsen zijn dat namelijk (nog) niet.
Je kunt er meer over lezen op deze website: https://nl.ecvmallbreeds.com/wat-is-ecvm
Er staat ook informatie over de verschillende hoeken die voor röntgenfoto’s gebruikt kunnen worden :)

Sterkte, en beterschap voor het paard!


Dank je wel, ik vermoed dat de da er wel bekend mee is maar ik spreek hem over twee weken, ik vind het erg interessant om te lezen